Noctua gör Chromax Black-kylare i lågprofil för AMD Ryzen

Permalänk
Melding Plague

Noctua gör Chromax Black-kylare i lågprofil för AMD Ryzen

För den som fortfarande inte omfamnat Noctuas färgschema stöper kylarmakaren om lågprofilsmodellen NH-L9a-AM4 till svart.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Kan inte säga mer.... Porr för ögonen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Vackert!

Permalänk
Medlem

Jag har högt förtroende till Noctua. Hade det varit någon annan tillverkare så hade jag misstänkt att den kylaren var lite väl klen, det ser ju inte ut att vara så mycket metall. Men 65 watt TDP är ju inte heller så mycket.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Tjusgaste processorkylaren jag sett.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

För 65W fungerar ju AMD's stockkylare alldeles utmärkt. De kunde ju ha brassat på med dubbel volym på kylflänsen och klarat 105W utan att svettas.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Vad tycker du om att Noctua släpper allt fler kylare i svart? Är det ett välkommet tillskott eller bör de stå fast vid sitt ikoniskt bruna tema?

Nä, Noctua tycker jag bör lyssna på vad deras kunder vill ha och erbjuda det, vilket de också gör. Den bruna färgen tycker jag funkar jättebra i ett chassi som är utan fönster, så att den som öppnar chassit direkt kan se att här sitter kylare av kvalitet. En slags signal för de insatta också. Så det funkar absolut som en slags "marknadsföring" till de insatta som ser förbi det ytliga.

Men nu när det ska vara fönster på allt så är det kontraproduktivt att ha en brun färg på det sättet. Att Noctua väljer att göra fläktar i svart och valbara färgacccenter är ju egentligen bra. På det sättet behöver inte färgsättningen vara ett skäl till att man väljer bort en bra fläkt.

Permalänk
Medlem

Får nog bli en sån här snurra och en AMD Ryzen till nästa bygge. Sjukt läckert!

Det var ju dock lite snålt med 65W TDP.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg
Permalänk
Medlem

@AlexTzone Tror det skulle se ruggigt snyggt ut med denna i er epic milkbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

För 65W fungerar ju AMD's stockkylare alldeles utmärkt. De kunde ju ha brassat på med dubbel volym på kylflänsen och klarat 105W utan att svettas.

Jag misstänker starkt att denna kylare ger betydligt bättre effekt i förhållande till ljudnivån än AMDs standardkylare, vilket inte är helt oväsentligt om man vill bygga en liten och ljudsvag dator.
Med större fläns blir det svårt att få plats (för luftflödet) i en liten låda.

Permalänk
Medlem

Hör kanske inte riktigt till artikeln men... Vad är det för moderkort?? Ser riktigt läckert ut med ett helsvart moderkort.
Gissar att det är ett Gigabyte men hittar inte modellen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av WorriedElk:

Hör kanske inte riktigt till artikeln men... Vad är det för moderkort?? Ser riktigt läckert ut med ett helsvart moderkort.
Gissar att det är ett Gigabyte men hittar inte modellen..

Rätt säker på att det är ett Gigabyte B450 Auros Pro Wifi.
https://www.komplett.se/product/1093044/datorutrustning/dator...
Angående färgerna har den nog fått sig en omgång i photoshop.

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerUtanZ:

Rätt säker på att det är ett Gigabyte B450 Auros Pro Wifi.
https://www.komplett.se/product/1093044/datorutrustning/dator...
Angående färgerna har den nog fått sig en omgång i photoshop.

Så är det nog! Synd att det inte var så svart från start men går säkert få till om man skulle vilja antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Men 65 watt TDP är ju inte heller så mycket.

Skrivet av Fenrisulvfan:

För 65W fungerar ju AMD's stockkylare alldeles utmärkt. De kunde ju ha brassat på med dubbel volym på kylflänsen och klarat 105W utan att svettas.

Skrivet av Viktorph:

Det var ju dock lite snålt med 65W TDP.

Denna kylaren är ju gjord för riktigt små byggen, bara 37 mm hög. Jämfört med AMDs stockkylare som är Stealth 46 mm, Spire 54 mm eller Prism 96 mm, och eftersom den är så låg så får du ett max TDP på just 65W för att ändå kunna hålla ljudnivån på en Noctualåg nivå. De flesta chassin som kräver så låg kylare kanske inte heller har en PSU som tillåter mycket mer effekt ändå.

@Fenrisulvfan vänta på att de gör en Black-version av sin NH-L9x65 SE-AM4 så får du din önskan.

Rekommendationen är ju dock fortfarande att man skall försöka att ta den största kylare man kan få plats med i sitt chassi.
Varje steg mindre så offrar man ju både prestanda och ljudnivå.

Snyggt ändå att Noctua snyggar till sina kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WorriedElk:

Så är det nog! Synd att det inte var så svart från start men går säkert få till om man skulle vilja antar jag

Håller med, såg riktigt läcker ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Rekommendationen är ju dock fortfarande att man skall försöka att ta den största kylare man kan få plats med i sitt chassi.
Varje steg mindre så offrar man ju både prestanda och ljudnivå.

Jag håller med om detta, med några viktiga noteringar:
1. Kylaren ska till storlek och riktning tillåta ett vettigt luftflöde. När det gäller den här typen av "liggande" kylare måste det antingen finnas ett signifikant avstånd mellan fläkt och chassisida eller luftintag direkt vid fläkten.
2. Kylarens kombination av vikt och monteringsanordning får inte resultera i skador på andra komponenter när datorn flyttas på av användaren avsett sätt. En tornkylare på 1,5 kg som bara är fäst i moderkortet lär inte tåla normal posthantering.
3. Om kylaren inte ska placeras inne i chassit faller den utrymmesbegränsningen bort.
4. Ta inte i så det blir löjligt. En budgetprocessor med låg TDP bör inte ha en kylare som kostar tre till fem gånger så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Denna kylaren är ju gjord för riktigt små byggen, bara 37 mm hög. Jämfört med AMDs stockkylare som är Stealth 46 mm, Spire 54 mm eller Prism 96 mm, och eftersom den är så låg så får du ett max TDP på just 65W för att ändå kunna hålla ljudnivån på en Noctualåg nivå. De flesta chassin som kräver så låg kylare kanske inte heller har en PSU som tillåter mycket mer effekt ändå.

Du har givetvis alldeles rätt! Jag hade faktiskt till en början inte detta i åtanke. Siffrorna i kombination med färgen är dock imponerande (som alltid med Noctua) och helt i rätt riktning anser jag. Den hade nog passat utmärkt till min Fractal Design Core 500. Jag förstår att den är bäst lämpad till mindre chassin och att det är där huvudsyftet är, men jag hade absolut inte avfärdat den som ett alternativ till kylare om den hade erbjudit mer "kräm", då jag gillar den där platta utformningen bättre än min nuvarande NH-D15 som är som ett torn. Jag har dock inte så bra koll på alla kylarmodeller utan blir snurrig av alla NF/NH/L/U/A-bokstäver. Känns som jag borde sätta mig in i detta.

Men å andra sidan, det var ju därför man köpte NH-D15, för att inte oroa sig för kylningen. Lite motsägelsefullt, men du kanske förstår ändå.

Permalänk
Medlem

@Olle P: Sant, men för att göra det enklare så är det lättare att säga att ta en så stor som möjligt som passar i chassit, menar inte att man skall ta en dyrare bara för det, finns många bra billigare tornkylare som fungerar mycket bra.

Har tyvärr sett personer här på Sweclockers som gett, tagit emot och använt rekommendationen att använda Intel-versionen av denna kylaren i ett normalstort chassi till en 'k' processor. Rådet baseras ju mest på att det är den billigaste Noctua-kylaren och eftersom alla vet ju att "Noctua-kylare det bästa som finns och kan kyla allt till löjligt låga ljudnivåer".
Sedan kommer den som använder rådet tillbaka och är riktigt besviken på ljudnivån.
Detta är en kylare för chassin där man inte kan få in något större i, har du en CPU/APU med ännu lägre TDP så klarar man sig fint på Stockkylaren om den passar.

@Viktorph: Om du gillar den plattare utformningen bättre än tornkylare så finns det större varianter med bra mycket bättre kylförmåga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Viktorph: Om du gillar den plattare utformningen bättre än tornkylare så finns det större varianter med bra mycket bättre kylförmåga.

Okej. Vad skulle du rekommendera i svart utseende med liknande prestanda som stora bjässen jag har idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Viktorph:

Okej. Vad skulle du rekommendera i svart utseende med liknande prestanda som stora bjässen jag har idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Den här är betydlige närmare D15 än NH-L9a:
https://www.inet.se/produkt/6308901/be-quiet-dark-rock-tf

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Den här är betydlige närmare D15 än NH-L9a:
https://www.inet.se/produkt/6308901/be-quiet-dark-rock-tf

Tack så mycket! Vilket ögongodis för lådan!