Witcher 3 - Värt att spela?

Permalänk
Medlem

Witcher 3 - Värt att spela?

Hej !

Jag har nyligen sett serien The Witcher på netflix och funderar nu på att testa spelet. Har några funderingar så att det inte bara blir ett spel till som jag inte spelar klart.
1. Behöver jag spela de tidigare spelen eller kan man hoppa rätt in i Witcher 3?
2. Är det ett extremt långt spel, på grund av att spelaren nästan behöver göra sidequest för att kunna klara av mainstoryn?
3. Avnjuter just nu God of War på ps4 och det ser ut lite som att combat:en är snarlikt, ett rätt antagande?

Permalänk
Medlem

1. Du kan hoppa rakt in i Witcher 3, men jag rekommenderar att iallafall kolla en snabb sammanfattning av de andra två spelen på Youtube.

2. Det är ett jättelångt spel, men har aldrig känt att du behöver göra sidequest för att klara av mainstoryn, detta beror såklart på vilken svårighetsgrad du väljer.

3. Striderna är mer lika Batman Arkham spelen än GoW4.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Ett av dom , om inte det bästa single player spelen jag någonsin spelat. Värt varenda sekund

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uberfet:

Hej !

Jag har nyligen sett serien The Witcher på netflix och funderar nu på att testa spelet. Har några funderingar så att det inte bara blir ett spel till som jag inte spelar klart.
1. Behöver jag spela de tidigare spelen eller kan man hoppa rätt in i Witcher 3?
2. Är det ett extremt långt spel, på grund av att spelaren nästan behöver göra sidequest för att kunna klara av mainstoryn?
3. Avnjuter just nu God of War på ps4 och det ser ut lite som att combat:en är snarlikt, ett rätt antagande?

Jag skulle säga:

1. Det går bra att hoppa rakt in i Witcher 3. Finns förstås referenser till annat som hänt i tidigare Witcher-spel och även allmänt i den världen men jag skulle säga att det är tydligt gjort för att gå bra att spela utan särskilda förkunskaper.
2. Det är ett långt spel (dessutom med två riktigt bra expansioner, båda dessa ingår om du skaffar GOTY-versionen av spelet), men jag skulle inte säga att det handlar om att man "måste" göra sidequests. Dock är många sidequests bra och värda att spela, inte bara utfyllnad.
3. Njae, snarlikt vet jag inte om jag skulle säga. Du får nog se det som ett annat spel med sin egen stil, helt enkelt. GoW är väl dessutom mer hårt stridsfokuserat sett till helhetsupplevelsen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera detta spel nog.

Om du gillade serien så ta en titt på böckerna också. Det gör spelet ännu bättre.

Permalänk
Medlem

lätt top 3 bästa RPG genom tiderna. svar: JA

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Om du står ut med den bedrövligt dåliga kontrollen av gubben när man spelar, så är det förmodligen väldigt bra. Jag gjorde det inte och utnyttjade Steams möjlighet att få pengarna tillbaks. Spelade knappt två timmar och tröttnade på att försöka styra en full flodhäst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om du står ut med den bedrövligt dåliga kontrollen av gubben när man spelar, så är det förmodligen väldigt bra. Jag gjorde det inte och utnyttjade Steams möjlighet att få pengarna tillbaks. Spelade knappt två timmar och tröttnade på att försöka styra en full flodhäst.

Du kan aktivera Alternative movement som gör Geralt mer aktiv, ser lite mer onaturligt ut bara men jag föredrar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tittade färdigt serien och satte mig med spelet. Har inte spelat något av de tidigare spelen, trots det njuter jag varje sekund. Riktigt bra spel.
Satt i samma tankar som dig, om jag inte skulle spela de andra först, men insåg att jag aldrig kommer hinna med det, så hoppade rakt på nr3. Funkar hur bra som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sevenix:

Du kan aktivera Alternative movement som gör Geralt mer aktiv, ser lite mer onaturligt ut bara men jag föredrar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Testade det också, men det hjälpte inte. Men kommer man från konsolvärlden är man säkert van vid sånt. Min referens var spel som Skyrim, som har närmast perfekt kontroll.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

jag är dom där 2% på steam reviews som ogillar witcher riktigt hårt.. har försökt 3 gånger men kommer inte längre än level 15 typ innan jag vill skjuta mig själv. Geralts movement är helt värdelöst på PC. hatar det. man kan inte vända honom direkt, utan han måste göra en 5m cirkel innan... tror det är mest det jag inte klarade av många andra saker

Skyrim där emot <3 <3 <3

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Till TS; Väl värt att köra i min mening, speciellt med ett par moddar... Finns en tråd om det här på forumet.

Skrivet av cyklonen:

Testade det också, men det hjälpte inte. Men kommer man från konsolvärlden är man säkert van vid sånt. Min referens var spel som Skyrim, som har närmast perfekt kontroll.

Jag har inga problem med Witcher, skyrim däremot tycker jag känns som att försöka styra en pråm uppströms i en flod av sirap.

Men each to his own...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Uberfet: Absolut! Det absolut största klagomålet jag har hört är att de första 3-5ish timmarna är lite sega. Tar du dig genom dessa så börjar spelet på allvar!
Detta var dock innan serien släpptes så det kan ju vara att ”nya” kan ha mer att hämta av dessa begynnande timmar nu

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uberfet:

Hej !

Jag har nyligen sett serien The Witcher på netflix och funderar nu på att testa spelet. Har några funderingar så att det inte bara blir ett spel till som jag inte spelar klart.
1. Behöver jag spela de tidigare spelen eller kan man hoppa rätt in i Witcher 3?
2. Är det ett extremt långt spel, på grund av att spelaren nästan behöver göra sidequest för att kunna klara av mainstoryn?
3. Avnjuter just nu God of War på ps4 och det ser ut lite som att combat:en är snarlikt, ett rätt antagande?

Detta är en ickefråga...
Du ska börja spela witcher 3 direkt om du inte redan gjort det!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Uberfet:

Hej !

Jag har nyligen sett serien The Witcher på netflix och funderar nu på att testa spelet. Har några funderingar så att det inte bara blir ett spel till som jag inte spelar klart.
1. Behöver jag spela de tidigare spelen eller kan man hoppa rätt in i Witcher 3?
2. Är det ett extremt långt spel, på grund av att spelaren nästan behöver göra sidequest för att kunna klara av mainstoryn?
3. Avnjuter just nu God of War på ps4 och det ser ut lite som att combat:en är snarlikt, ett rätt antagande?

Håller med det många säger om rörelserna, ibland är Geralt (och hästen) otroligt klumpig och irriterande att styra men man lär sig hur man ska handskas med det tillslut.
Däremot kan jag rekommendera att strunta i en del saker i början tills du har mer koll på spelet. Det jag mest tänker på är Oils (mer skada på specifika fiender) som är väldigt komplicerat när man inte förstår vad som händer, och skulle säga att det aldrig riktigt behövs för att döda en fiende. Samma gäller även "Signs" som förvisso behövs i vissa quest, men tänk inte att du MÅSTE använda Signs utan ta det när du känner för det.

Permalänk
Medlem

Combat och som andra påpekat, att röra sig är klumpigt ibland. Det skapar viss irritation, men i slutändan är det ungefär lika väsentligt som att det blir smuligt när man äter chips. Witcher 3 är det första spelet som jag känt mig återuppslukat av en spel, story och miljön på ett likvärdigt sätt som när jag spelade Final Fantasy 7 för första gången. Ett spel man MÅSTE testa!

Det tar tyvärr kanske en fem timmar eller mer innan man börjar komma in i det så börja spela en helg när du har ordentligt med tid!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

1. Nej, du kan hoppa rakt in i Witcher 3. Men läs gärna vad som händer i ettan och tvåan. Finns nog bra videos på Youtube som förklarar storyn fram till Witcher 3.

2. Det är ett extremt långt spel om man vill göra allt inklusive DLC. Men man måste inte göra allt för att ha rätt nivå mellan huvuduppdrag som jag minns det. Några stycken här och där kanske dock.

Kan dock upplysa om att sidouppdrag är generellt sätt väldigt bra gjorda i Witcher 3. Så de är inte ren utfyllnad som de nästan alltid är i många andra spel där man gör samma sak om och om igen osv. Utan vissa sidouppdrag kan vara rätt omfattande faktiskt trots att de inte har något alls med huvudstoryn att göra.

3. Kan inget om God of War 4 men Witcher 3 handlar om att hoppa alternativt rulla undan och/eller parrera vid rätt ögonblick och sen kontra med några egna attacker innan fienden återhämtar sig och slår tillbaka. Det är inget spel man klarar genom att bara spamma en knapp eller två och hänsynslöst hacka ihjäl en fiende utan man måste lära sig varje fiendes attackmönster. Sen med tiden lär man sig att väva in signs (magierna Geralt har tillgång till) och annat som oljor, potions och bomber pga olika fiender är känsliga mot olika grejer och spelet håller inte sånt hemligt utan man kan kolla upp olika monster och vad de är känsliga mot om man tycker det går trögt att döda dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@Uberfet:

Nej, du behöver verkligen inte spela de tidigare spelen. Ibland dyker det upp någon referens mellan karaktärer som man inte greppar 100% för att man inte spelat de tidigare spelen, men det tar inte bort från gameplayet.

Spelet är väldigt öppet och man kan välja hur mycket av sidoquestsen man vill göra. Det underbara med Witcher 3 är att sidoquestsen ofta är lika engagerande som huvudstoryn. Det finns en del "Gå hit döda 3 banditer" quests, men det är en väldigt liten del av spelet som man absolut kan hoppa över. Jag skulle till och med rekommendera att inte göra alla quests, då man ofta blir lite överlvlad om man gör det.

Har inte spelat God of War på många år, men jag kommer ihåg det som ganska "hack and slashigt". Witcher 3 är mer återhållsamt där man absolut kan slasha på vid vissa tillfällen, men det har en mer återhållsam spelstil där det handlar om att ha bra timing och välja rätt tillfällen att attackera.

Om du spelar det skulle jag rekommendera att du inte använder guider i någon större utsträckning. Som många spel så finns det väldigt "optimala" sätt att spela det på och när man hittar det blir Witcher 3 ett väldigt enkelt spel, även på svåraste nivån. Det jag tyckte var absolut roligast med Witcher 3 var att hitta min spelstil och lista ut på vilket sätt jag gillar att spela.

Permalänk
Medlem

Jag spelade ca 20 timmar, och det var sällan jag tyckte det var bra. Spelet är inte underhållande för mig. Det saknas riktiga rollspelselement, det saknas meningsfullt utforskande, det känns som att ens beslut är meningslösa, det känns som att allt man gör är att följer en pil som pekar var man ska gå, och sedan trycka på en knapp om och om igen. Spelet är inte utmanande, och känns meningslöst. Jag skulle inte rekommendera detta spel till någon.

Permalänk

Kul att höra att tidigare spelen inte behövs. Äger alla spelen, men ettan är för gammal spelmekaniskt för att jag skulle orka igenom det och tvåan har jag kommit halvvägs i två gånger men systemkrasher har tagit bort mina saves. Jag har lite begränsat med tid och tänkte därför hoppa på trean direkt.

Har kollat sammandrag av storyn från ettan och tvåan på Youtube. Har även sett serien under julen. Det borde väl räcka som förberedelse?

OT: Tvåan tyckte jag funkade bättre med handkontroll. Vad säger ni om trean: Mouse+Keybord eller Xbox-kontrollern?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Ja, det är roligt. Det hjälper om du spelat Witcher 1/2 innan, framförallt för att förklara Triss Merigold och hennes relation till Geralt (hon är lite av en horribel människa om man kopplar ihop hennes beteende med böckerna och spelen), men det är inte ett krav. Personligheterna är lite mer korrekta i spelet än i serien med, så du får en bättre originalkänsla jämfört med böckerna.

Notera att Jaskier heter Dandelion på engelska (av någon anledning översätts Jaskier = smörblomma till Dandelion = maskros i den engelska versionen men inte i serien).

Ett tips är att du måste välja mellan Yennefer och Triss, du kan inte försöka med båda utan tragiska påföljder.

Permalänk
Medlem

Även jag ställer mig bland folket som inte uppskattade spelet.
Är en "casual" gamer, och det är mycket special vad gäller attacker och kombinationer. Geralt känns dessutom lika rolig att styra som FlappyBirds fågeln, det fungerar säkert bra när man klurat ut det, men var många WTF moment.
Det tog tid att ta sig igenom introduktionen/tutorialen vad gäller att få till kombinationerna.

--
Spelade 5h något, gjorde annat någon vecka, krävdes omspelning av tutorialen för att klara sig alls.

Men!
gillar man story/miljön kan jag tänka mig att den är trevlig.
Jag är mer hack&slash a la Doom/skyrim/Borderlands, har sällan tålamod att bemästra snygga stridstekniker och vältajmade specialattacker.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@heffaklumpmamma: Jag hade kört med en Xbox-kontroll Fungerar finfint för mig, inte direkt ett spel där det krävs mycket precision.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk

Jag hoppade rakt in i 3:an utan att ha spelat de första två spelen. Detta var i början av min semester 2015. När semestern var slut hade jag spenderat någonstans över 100 timmar i spelet.

Witcher 3 är ett av de absolut bästa spelen jag någonsin spelat och jag skulle rekommendera det till alla som gillar RPG och/eller open world-spel. Man behöver verkligen inte ha spelat de första spelen för att njuta av upplevelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som andra redan skrivit så behöver du inte spela de första spelen utan kan börja med 3an direkt.
Jag köpte GOTY versionen på julrean, lirat 14 tim och är level 6 älskar spelet.....
KÖP!!!!

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

TW3 är ett extremt stort och mångsidigt spel. Du behöver inte ha spelat dom tidigare spelen, men antingen vill du ha full bakgrundskoll eller inte. Då kan du spela dom eller som redan påpekats, kolla en sammanfattning.

Spelar nog TW3 för fjärde gången. Just nu håller jag på och utforskar Velen och plockar alla frågetecknen på kartan, sedan har vi sidequests, missions m.m. Ska du köra 100% så kommer du att få hålla på ett redigt tag. Men spelet är verkligen värt det, och du behöver inte ens göra sidequests för att klara av spelet. Men tror det kan vara bra för att levla upp. Ska man till Kaer Morhen så måste man vara iaf lvl 16 tror jag (Draget ur hatten ifrån ett gammalt minne om just hur man kommer dit).

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av Oggmeiler:

@heffaklumpmamma: Jag hade kört med en Xbox-kontroll Fungerar finfint för mig, inte direkt ett spel där det krävs mycket precision.

Skönt, då kan jag parkera mig i soffan

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Jag tillhör också dem som tycker det är överskattat. Det är ett bra spel utan tvekan, dock med väldigt dåliga kontroller. Orkade ca 15-20h första gången när det kom ut, men tröttnade. I ett försök att beta av min backlog gjorde jag ett nytt försök för nio månader sedan och spelade igenom det då, det tog 46h, men jag led de sista 20 timmarna och ville bara att det skulle ta slut.

Jag ger spelet 3/5. Jag tyckte det var tråkigt helt enkelt. Hade helt klart roligare i Fallout 4 och Skyrim.

Permalänk
Medlem

Köpte alla tre på rea. Försökte ge mig på ettan, men fyfan! Det var ju kräks på combat!

Ska testa trean och hoppas det är bättre.

Passade även på att köpa Skyrim, det var ju lika kasst som Witcher 1. Man skulle spelat spelen när det begav sig.

Men trean låter ju lovande iaf enligt alla här

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem

Ett av de bästa spel jag spelat , ta dig tid dock att lära dig combat och vad som funkar mot olika monster osv. Spelat det två ggr alla exp och vanilla spelet

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200