Permalänk
Medlem

@C4B12: Hmm, jag har inte vägt den efter jag gjorde utsågningarna. Innan utsågningarna så vägde den 4,2kg, men rätt mycket är kapat. Så skulle gissa på ~2,8-3kg kanske. (Ska nog faktiskt ta och väga den nu när jag i princip är klar.)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Otippat att jag missat denna fram tills nu! Ser grymt ut! Ser fram emot bilder från den färdiga produkten!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Nu har det inte varit några uppdateringar här på ett tag, så det är dags för en del.

Det har hänt en del sedan sist och idag ska jag faktiskt montera upp ett förhoppningsvis fungerande system. Dock kylt på luft och inte vatten. En tillfällig testmontering.

För skojs skull startade jag faktiskt upp en facebook sida och ett instagram konto döpt till BHB Mods där jag också lägger upp bilder och uppdateringar.
BHB Mods Facebook
BHB Mods Instagram
Så först ut en liten logga!

Här åkte farfars gamla verktyg fram! Passare är det inte pfta jag behöver använda.

Så här ser setupen ut just nu, snart blir det docl ändring.

Skaffat en arbetsbänk att använda så länge tills jag byggt mim verkstad.

Det blev en hel del märken i plåten under all hantering vilket lett till en hel del filande och slipande...

"Hemmafrostad" akrylplatta under PSUn, med en led-slinga därunder kan det nog bli bra.

Hmm, korsade remmar eller horisontella? Efter en om röstning på Facebook och Instagram aå vann horisontella remmar. Men, kanske ska ha in ett metall spänne där också?

En gammal AIO usb kabel får slaktas till att agera tillfällig kabel för startknappen. Ska på en sleevad kabel där senare.

Så, då var allt monterat tillfällig för att testa med luftkylning. Raddsen är på för att balamsera vikten en aning. Idag blir det montering på skärmen och start!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Skall du göra egna kablar till nätagget, eller kör du med de som följde med?

Har köpt allt för att göra kablarna till mitt egna bygge men är lite osäker på sense kablarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Skall du göra egna kablar till nätagget, eller kör du med de som följde med?

Har köpt allt för att göra kablarna till mitt egna bygge men är lite osäker på sense kablarna...

Jag kommer troligtvis att köpa färdigsleevade från corsair eller cablemods. Ger mig inte på att sleeva själv den här gången.

Kablarna jag satt i just nu är tillfälliga färdigsleevade jag hade hemma fråm Corsair.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Då var riggen testmonterad på luft! Funkar finfint! En del pill samt vattenkylningen kvar!

Här är en kort video på riggen efter testmonteringen. Fel kablar, allt är inte målat, kabeldragningen är obefintlig och vattenkylningen saknas. Men ändå!

Här kommer lite bilder med.

Monteringen var ett par veckor sedan. Men igår kom mina kablar från Cablemods, så jäkla skön kvalitet!!

Idag blev det äntligen en komplett teardown av foten för mer målning. Tönkte göra allt vitt, men testslipade kite på undersidan och fubderar på att slipa ner hela foten och göra det till borstad aluminium/stål eller vad det nu är för metall. Vad tror ni? Bara plasten i vitt.

Sen behövde kylflänsen på VRM byta färg. Tänkte vitt här med... Men vad händer om jag slipar på den med? Jodå, aluminium... Borstat eller vitt, vad tycker ni?

Så, var allt för denna gången. Ska slipa mer imorrn. Vattenkylning dröjer nog några veckor till mem det närmar sig!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Här kommer ytterligare lite bilder, lite mer färdigt resultat. I det här läget har jag använt mig av färgborttagning, bandslip med 80G papper samt handslipat med 80G papper och därefter dragit över en runda med 800G papper. Det behöver fixas till ytterligare en del och innan sista poleringen så kommer jag även att använda en "stålborstsvamp" (Svårt att beskriva, fick den av en kompis som är plåtslagare som använder den för att borsta just metall).

Sen har även mina sleevade kablar från Cablemods kommit, riktigt sköna! Dock tjockare än min corsairkablar jag haft innan så mina kabelkammar passade inte. Behöver fler! (Vilket tydligt syns på den undermåliga kabelhanteringen)

Den nerslipade heatsinken gör sig ganska så bra i bygget, känner mig riktigt nöjd med den faktiskt.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Äntligen är min första custom loop klar! Alla bilder kommer i galleriet som jag lägger upp nu, där länkar jag även vidare till byggloggen här.

Här kommer lite bilder på själva loop-byggandet. Jag tog med mig alltihop ner till @EGXI som gav mig lektion i rörbockning och vattenkylning. Stort tack till dig @EGXI för den ovärderliga hjälpen och kunskapen som du gav mig! (Och rent handfast hjälp med vissa omöjliga bockningar! Hah)

Pre-bygg öl och grill!

Uppackning av allt som ska installeras

Ingen pump får gå torr, mer öl!

Första rören på och bockade och jag har gjort min först bockning! (Eller tja, första bockning utanför badrums renovering dvs)

Det var inga enkla vinklar som jag sett till att tvinga fram...

Den här sjuka bockningen från pumpen till GPUn bakom skärmstativet redde jag inte ut, den fick @EGXI fixa. #skillz

Någonstans runt midnatt så var allt läcktestat och boot hade uppnåtts!

Resten av bilderna kommer i själva galleriet!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Moderator
Testpilot

Sjuka bockningar!

Coolt som busen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Sjuka bockningar!

Coolt som busen.

Tack! Och som sagt, cred till @EGXI

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

**UPPDATERING**

Så... Intel 10th gen kom ut och trots att jag nyligen gått till en 3800X så kände jag ändå att vad är det egentligen jag pysslar med 99% av tiden? Jo, spelar... Trots att jag nu varit AMD-fanboy i några år efter bekymmer med intels 7th gen (6700Kn funkade fint på mitt Z170 mobo... Men 7700Kn ställde ofta till med problem och Z270 mobot jag hade trillade en skruv ur och kortslöt moderkortet... *suck*) så fick det nu bli att ge sig på intel igen! Även om framstegen från 9th gen inte är enorma så kändes det ändå som ett helt ok byte.

Men ska jag vara ärlig så var det egentligen bara en sak som lockade över mig. MSI Unify serie på moderkort! Helt svart, integrerad IO-plåt och cover samt på pappret goda överklockningsmöjligheter! Men framförallt plåten och utseendet! Lätt det snyggast moderkortet jag sett på LÄNGE! (Jag blev aldrig helt nöjd med mitt Asus B450-I trots att jag slipade ner heatsinken för att få fram metallen, tyckte alltid det såg udda ut i bygget).

När jag nu hoppade upp lite i kraft så var det även dags att byta PSU, jag behövde ändå ett SF agg till mitt andra projekt (som jag måste göra en bygglogg till med) så min gamla SF600 fick åka dit istället och en ny SF750 fick införskaffas! (Sista jäkla exet som jag kunde i hitta i norra Europa typ, frugan fick köra till Malmö.)

Givetvis blev det en förbokning av en 10900k och ett MSI Z490-I Unify! Förra veckan kom alla grejorna och helgen fick vigas åt att draina systemet och byta delar! Så här kommer lite dokumentation från detta. Passade även på att byta minnen till G.Skill Trident Z 3600 CL 16 Samsung B-die.

Det fick så klart bli lite överklockning på detta! Här är mitt Timespy resultat med:
CPU @5,1Ghz 1,37V
GPU @2130Mhz
RAM @4000Mhz CL 15 @1,53V

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Discokungen

Härligt bygge och kul med uppgradering precis i slutet! Bra jobbat.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Härligt bygge och kul med uppgradering precis i slutet! Bra jobbat.

Tackar @Flamso

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow