Föreningen gjorde ett jäkla bra jobb! Bredband & TV.

Permalänk
Medlem

Föreningen gjorde ett jäkla bra jobb! Bredband & TV.

Bor i en bostadsrätt i Gbg sedan 2004, vi hade fiber in (Bostream->Bredbandsbolaget->Telenor) och nätverksuttag i hela lägenheten vilket var fantastiskt på den tiden. Hastigheten på internet var 100/10. Avgiften var under 200:- och den avskaffades ganska fort, så de senaste 10-12 åren har vi betalat 0:- för internet, kabel-TV har dock gått via Canal Digital som fakturerats på varje hyresgäst.

Nu har föreningen förhandlat om alla avtal med Telenor och gjort ett förbaskat bra jobb. Det är ingen stor förening men vi har kört med Bostream/Bredbandsbolaget/Telenors egna fiber hela tiden. Föreningen har bara 59 lägenheter men ligger fint på Eriksberg inte långt från vattnet. Nu har styrelsen i princip överträffat sig själva:

1. Ny internethastighet är 250/250, kostnad 0:- (normalt 399:-/mån)
2. Extrem rabatt på TV-abonnemang, vi betalar 0:- för Telenors Bas (normalt 219:-), 149:- för Telenors Flex (normalt 299:-) och slutligen 249:- för Telenors Stor (normalt 399:-).
3. Vill man pumpa upp hastigheten på bredbandet (vilket jag inte behöver) är det extremt prisvärt: 500/500 kostar 149:-/mån och 1000/1000 går lös på 399:-. Ganska häftiga rabatter.
4. Som sig bör så ingår både en ny router och en TV-box men föreningen fick även till en gratis Wifi extender utan extra kostnad (normalt 499:-).

Detta måste innebära att bredbandsleverantörerna är extremt pressade från både sina direkta konkurrenter men även från streaming (Netflix, HBO, Amazon och alla andra).

Mitt råd till alla Er som bor i en bostadsrättsförening, se över Era avtal, det kan verkligen löna sig.

Telenor kickade in nya hastigheten idag en vecka innan avtalat:

Min stationära (kabel) efter förmiddagens uppdatering:

Min telefon (Huwaei P30 Pro) via Wifi:

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Grattis min förening är värdelösa på att förhandla. Vi gick från att betala full pris på Telias tv & bredband till det lite bättre 100/100 + TV bas mot en avgift på hyran på 279:- dock får vi lite rabatt på bredband tex 250:- för 99:- extra och då + dom 279:-

Vill jag ha större TV paket så är det fullpris som gäller + dom 279:- på hyran.

Permalänk
Medlem

Fråga? Kostnader ni skriver ovan att det är 0kr antar jag är vad ni betalar extra på hyran, min fråga är vad Bostadsrättsföreningen i sig betalar för ett grund abonnemang?

Vi har också ett nytecknat ComHem avtal (kom färdigt vid inflyttande) och ska man bara ha grundtjänst kostar det mig i min lägenhet någonting extra, men det finns ju en kostnad för föreningen? Jag antar att det inte är 0?

Permalänk
Medlem

Precis som ovanstående säger, bara för att ett grundutbudär inbakad i hyran är det inte gratis bredband. Ser ju ut att vara en bra deal ändå, men utan att veta vad föreningen betalar går det ju inte att säga hur bra det faktiskt är.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har också gratis internet, tv, el etc i min lägenhet !

Äger huset själv och betalar en fast hyra

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

min förening har samma avtal har uppgraderat till 500/500 och betalar 149kr i månaden

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem

Låter ganska exakt som avtalet våran förening också har

Grattis!

Skrivet av Azathoth:

Fråga? Kostnader ni skriver ovan att det är 0kr antar jag är vad ni betalar extra på hyran, min fråga är vad Bostadsrättsföreningen i sig betalar för ett grund abonnemang?

Vi har också ett nytecknat ComHem avtal (kom färdigt vid inflyttande) och ska man bara ha grundtjänst kostar det mig i min lägenhet någonting extra, men det finns ju en kostnad för föreningen? Jag antar att det inte är 0?

Vi har inget påslag på hyran. Inga hyreshöjningar på flera år.

Hittar inte senaste protokollet men om jag kommer ihåg rätt så betalar föreniningen under 200kr per bostad.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

160:- per månad för 1000/1000 kostar det i min förening. Mycket nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Låter ganska exakt som avtalet våran förening också har

Grattis!

Vi har inget påslag på hyran. Inga hyreshöjningar på flera år.

Hittar inte senaste protokollet men om jag kommer ihåg rätt så betalar föreniningen under 200kr per bostad.

Ni har inget påslag med hyran men sen säger du att det kostar “under 200kr”.
Var tror du de pengarna kommer ifrån?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vi har inget påslag på hyran. Inga hyreshöjningar på flera år.

Men ni har ju självklart inte fått detta gratis från operatörerna. Hade ni inte tecknat detta hade det istället funnits utrymme att sänka avgiften istället.
Sen har man ju, av någon anledning, ett jättestort förhandlingsutrymme som BRF så ett gemensamt avtal kan vara otroligt fördelaktigt.

Skrivet av BergEr:

Hittar inte senaste protokollet men om jag kommer ihåg rätt så betalar föreniningen under 200kr per bostad.

Det är ju alltid den summan det är intressant att jämföra med, självklart inte 0kr bara för det inte står "Avgift xxxxkr, bredband xxxkr" på din hyresavi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ni har inget påslag med hyran men sen säger du att det kostar “under 200kr”.
Var tror du de pengarna kommer ifrån?

En källa är de miljoner föreningen har sparat ihop och tjänar ränta osv på antar jag. Vi hyr även ut lokaler till företag för flera hundratusen om året.
Ingen fick en höjning av hyra för att bredband skaffades eller upgraderades. Samma som att ingen får en höjning på hyran när vi nu bygger carports, förråd osv.

Skrivet av Kamouflage:

Men ni har ju självklart inte fått detta gratis från operatörerna. Hade ni inte tecknat detta hade det istället funnits utrymme att sänka avgiften istället.
Sen har man ju, av någon anledning, ett jättestort förhandlingsutrymme som BRF så ett gemensamt avtal kan vara otroligt fördelaktigt.

Det är ju alltid den summan det är intressant att jämföra med, självklart inte 0kr bara för det inte står "Avgift xxxxkr, bredband xxxkr" på din hyresavi.

Självklart är det inte gratis. Och ja man hade kunnat sänka men tror inte det hade hänt.
Kan kolla när nästa årsredovisning kommer men om jag minns rätt så gick internet,tv osv på 120k om året för 75 lägenheter.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

En källa är de miljoner föreningen har sparat ihop och tjänar ränta osv på antar jag. Vi hyr även ut lokaler till företag för flera hundratusen om året.
Ingen fick en höjning av hyra för att bredband skaffades eller upgraderades. Samma som att ingen får en höjning på hyran när vi nu bygger carports, förråd osv.

Så kan det ju vara med en välskött förening men det ändrar inte att det kostar något och ingår i avgiften. Annars kunde ju avgiften sänkts.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

@Bascule666

Lät lite dyrt, våran föreningen kör 1000/1000 för 0Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtntwg:

Visst, absolut, såklart. Men jag tar hellre 1000/1000 före en liten sänkning alla dagar i veckan när min hyra redan är låg, speciellt när jag blev av med en månadskostnad på 450:-.

Du missar poängen. Det handlar inte om det var en bra deal eller ej, det handlar om att man inte kan säga "vår brf fick det här för 0kr för vi fick ingen höjning" vilket så klart inte är sant. Om din förening betalar 200kr och tar pengarna från befintligt utrymme och en annan förening betalar 100kr för samma sak men höjer avgiften 100kr så får ju den andra föreningen fortfarande en bättre deal.
Det är den faktiska kostnaden som måste jämföras i en sådan här tråd, inget annat.

Permalänk
Medlem

Det här var nog den mest roliga tråden på länge. Ekonomiska snillen spekulerar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror leverantörerna är rätt pressade, vår förening fick erbjudande om att ge alla hushåll 1Gbit för +100kr/mån, istället för 100Mbit som var deras normala erbjudande till föreningar vid den tidpunkten. ”Turligt” nog tog föreningen det, det hade kostat mer per hushåll att uppgradera ”på egen hand”. Så nu har ett gäng som egentligen inte behöver gig, men de klagar inte heller eftersom det enda ställe de ser kostnaden är årsredovisningen (som de ändå inte läser/förstår sig på)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azathoth:

Fråga? Kostnader ni skriver ovan att det är 0kr antar jag är vad ni betalar extra på hyran, min fråga är vad Bostadsrättsföreningen i sig betalar för ett grund abonnemang?

Vi har också ett nytecknat ComHem avtal (kom färdigt vid inflyttande) och ska man bara ha grundtjänst kostar det mig i min lägenhet någonting extra, men det finns ju en kostnad för föreningen? Jag antar att det inte är 0?

Skrivet av Json_81:

Precis som ovanstående säger, bara för att ett grundutbudär inbakad i hyran är det inte gratis bredband. Ser ju ut att vara en bra deal ändå, men utan att veta vad föreningen betalar går det ju inte att säga hur bra det faktiskt är.

Skrivet av Karaff:

Jag har också gratis internet, tv, el etc i min lägenhet !

Äger huset själv och betalar en fast hyra

För väldigt länge sedan kostade bredbandet strax under 200:- för 100/10, sedan gjorde föreningen en deal med Bredbandsbolaget och kostnaden för varje "hyresgäst" gick ner till 0:-. Så har det varit sedan dess och nu kör vi i 250/250 för noll pengar extra på hyran. Det är lite småviktigt att se att vi har inte haft en enda spänn i hyreshöjning på 16 år. Föreningens kostnad för de boendens utgifter för bredband är uppenbarligen försumbar. Det är till och med så att vi av de flesta av de senaste 15 åren har haft gratis hyra i December vilket i princip lägger min "hyra" på 3800:- för en 75 kvm lägenhet på Eriksberg nära vattnet. Bästa investeringen jag gjort någonsin.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

För väldigt länge sedan kostade bredbandet strax under 200:- för 100/10, sedan gjorde föreningen en deal med Bredbandsbolaget och kostnaden för varje "hyresgäst" gick ner till 0:-. Så har det varit sedan dess och nu kör vi i 250/250 för noll pengar extra på hyran. Det är lite småviktigt att se att vi har inte haft en enda spänn i hyreshöjning på 16 år. Föreningens kostnad för de boendens utgifter för bredband är uppenbarligen försumbar. Det är till och med så att vi av de flesta av de senaste 15 åren har haft gratis hyra i December vilket i princip lägger min "hyra" på 3800:- för en 75 kvm lägenhet på Eriksberg nära vattnet. Bästa investeringen jag gjort någonsin.

Och det svarar ju inte på vad föreningen betalar. För det är ju inte så att någon från Bredbandsbolaget kom förbi såg hur nära vattnet ni var och hur välskött föreningen var varav då denne fick något vått i ögonen och gav er bredbandet gratis...

Mer troligt då att tack vare att föreningen är välskött och drar in pengar på annat så skulle det finnas utrymme för en generell hyressänkning men istället så får ni, oftast (men inte alltid), en månad med gratis hyra och "gratis" bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och det svarar ju inte på vad föreningen betalar. För det är ju inte så att någon från Bredbandsbolaget kom förbi såg hur nära vattnet ni var och hur välskött föreningen var varav då denne fick något vått i ögonen och gav er bredbandet gratis...

Mer troligt då att tack vare att föreningen är välskött och drar in pengar på annat så skulle det finnas utrymme för en generell hyressänkning men istället så får ni, oftast (men inte alltid), en månad med gratis hyra och "gratis" bredband.

Vadan denna negativitet? Är det något problem för Dig att vår förening klarar sig bra? Gratis finns inte, alla utgifter räknas men i vår förenings fall så faller de kostnaderna långt ner på balansräkningen och är så små att det är i princip inte värt att fakturera medlemmarna för kostnaden.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Vadan denna negativitet? Är det något problem för Dig att vår förening klarar sig bra? Gratis finns inte, alla utgifter räknas men i vår förenings fall så faller de kostnaderna långt ner på balansräkningen och är så små att det är i princip inte värt att fakturera medlemmarna för kostnaden.

Precis, gratis finns inte, men det är inte jag som hävdade att bredbandet kostade 0:- eller att man fått en extrem rabatt på tv-abonnemanget.

Föreningen trycker inte egna pengar och Bostream/Bredbandsbolaget/Telenor ger inte ut gratis bredband....

Och välskötta föreningar är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Precis, gratis finns inte, men det är inte jag som hävdade att bredbandet kostade 0:- eller att man fått en extrem rabatt på tv-abonnemanget.

Föreningen trycker inte egna pengar och Bostream/Bredbandsbolaget/Telenor ger inte ut gratis bredband....

Och välskötta föreningar är bra.

Och din poäng är?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Ownit. 1000/1000. 121:-/mån

Permalänk
Medlem

Just Telenor är speciellt skitnödiga på grund av konkurrensen har jag märkt av de senaste ~2 åren men jag avskyr dig rätt mycket ändå för de där fördelarna
Bara att gratinera! (Telenor TP i väggen, OpenUniverse stadnät tror jag, 500/500 för 499)

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Min förening förhandlade till sig Bahnhof 1000/1000, 84kr i månaden

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Bascule666:

Och din poäng är?

Jag tror att hans poäng är att vi inte på något sätt kan avgöra om föreningen gjort ett bra jobb/fått en bra deal med den information vi fått.

Rent krasst kan ju föreningen betala 1000:- /månad och lägenhet för det här men ha så pass mycket kapital att röra sig med att de ändå inte behöver höja hyran. Det hade ju betydit att föreningen gjort en helt värdelös deal och i princip blivit grundlurade. Nu tvivlar jag på att just det hänt, men det illustrerar min poäng.

Alltså, att det står "0:-" för internet på din avi är inte på något vis indikativt för hur bra förhandlat det här var av föreningen

Det är det han, jag och många andra undrar: hur bra var dealen egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Och din poäng är?

Kan du berätta vad din BRF heter?
Jag kan gå in och kolla deras årsredovisning och ta reda på exakt vad eran förening betalar för TV & bredband per lägenhet.
Även om den inte syns för dig så är den absolut inte 0 kronor.

Min brf har flera hundra lägenheter och bredband "ingår i hyran" men den är absolut inte 0 kronor för det.
Den är cirka 129kr/månad för 250/100. Hade vi inte haft gratis bredband hade våran hyra varit 129kr / månad.
Dvs din oförändrade hyra hade kunnat få sig en hyressänkning motsvarande kostnaden på bredbandet.

Ps. med hyra menar jag självklart avgift.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Kan meddela att det finns färdiga gruppavtal från Telenor/BB. För 250/100 med tv bas betalar föreningen 125kr/mån/bostad. Kravet är att alla bostäder i föreningen ska vara med.
Om man bara tar bredband 250/100, betalar man som förerning 99kr/mån.

Permalänk
Medlem

Det är härligt omöjligt att jämföra när folk påstår att dom betalar 0kr i månaden för bredband och tv. Vi har precis bytt från Telia bundet avtal till Bahnhof efter att bindningstiden löpte ut. Betalade 399kr per lägenhet privat innan och nu är det ett kollektivt avtal istället som kostar föreningen 101kr/månad och lägenhet för 1000/1000. Ni som skriver att ni inte betalar någonting får gärna följa upp med vad föreningens månadskostnad per lägenhet är, vilket är precis vad du egentligen betalar.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Vår förening om 59 lägenheter betalar 125:- inkl. moms i månaden per lägenhet till Telenor för 250/250.
Priset är inbakat i avgiften. Och vill individuella lägenheter öka farten kan de göra det mot en extra månadsavgift som då betalas direkt till Telenor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag drog fiber till min gamla förening. Hamnade på 50:-/ lägenhet för 250/250. Detta var 4:a år sedan. Dock utan tv om man nu värderar linjär tv högt.

Inte telenor

Skickades från m.sweclockers.com