Cyberpunk 2077-försening beror på optimering mot spelkonsoler

Permalänk
Medlem

Okej, där förlorade jag lite av min respekt till CD Projekt Red. Fuck konsol släpp de där det funkar !

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem

Det släpps Xbox ps4 exklusiva titlar, gud förbjuder att det skulle bli en ren PC version någon gång där vi slipper lida för skitkonsollers försök att vara aktuella. *Spottar på konsol*

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Finns det ingen som jobbar med något liknande här på forumet? Lansera produkter? Marknadsföring?

Många här är ju inne på att det ska släpps till PC, men av någon anledning så vill dom ju vidhålla ett gemensamt släppdatum.

Mao så tar man det aktiva valet att hellre göra hela PC-communityn upprörd, istället för en splittad release. Vore intressant att höra resonemanget bakom det.

Sen har vi såklart alternativet att konsolerna fick bli scapegoat och att dom blev rätt nöjda över att få 5 månader till....

Som alltid så blir jag så förvånad, tycker att man betydligt tidigare än nu borde ha fattat vidden av problemen om man blev tvungen att skjuta datumet 5 månader. Men har väl kanske även det att göra med releasefönster och kvartalsrapporter och skit, dvs en release mitt i sommaren kanske hade varit tekniskt möjligt, men inte optimalt ur sales.

Sist men inte minst är det fasen under all kritik att detta inte är ett release-date spel på PS5/scarlett. Framförallt när dom knappt kan få current-gen konsolerna att driva det.

Sen är det här i min gissning ett svinbra exempel på/till alla som alltid skriker ”dålig optimering!!!!!!”. Till slut blir det så att ett spel inte går att driva, oavsett ”optimering”.

Permalänk
Medlem

Nu har ju CDPR officiellt inte sagt att det är pga. konsolerna, men jag skulle säga att det är en svag ursäkt.

Konsolerna är sex år gamla, CDPR släppte sitt första spel till dem båda redan 2015 och ska ha jobbat aktivt med Cyberpunk sen dess. Är det inte väldigt illa att först nu, knappt tre månader innan planerad lansering, komma underfund med att konsolerna inte klarar den nuvarande versionen av spelet?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Här har vi ett bra exempel på att konsolerna kan förstöra för PC.

Skrivet av norrby89:

Mhmm, sen sure dom lär tappa en hel del i försäljning av folk som istället kollar på streams istället för att köpa spelet men ändå ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Va..? Tror du helt ärligt det finns folk som kollar på nån video om ett spel ISTÄLLET för att spela själv??

För mig är det så fullständigt ologiskt att det finns inte....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Nu har ju CDPR officiellt inte sagt att det är pga. konsolerna, men jag skulle säga att det är en svag ursäkt.

Konsolerna är sex år gamla, CDPR släppte sitt första spel till dem båda redan 2015 och ska ha jobbat aktivt med Cyberpunk sen dess. Är det inte väldigt illa att först nu, knappt tre månader innan planerad lansering, komma underfund med att konsolerna inte klarar den nuvarande versionen av spelet?

Exakt.

Lustig tråd förövrigt. Tror verkligen folk att PC versionen hade blivit bättre om CDPR skippat konsolerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Exakt.

Lustig tråd förövrigt. Tror verkligen folk att PC versionen hade blivit bättre om CDPR skippat konsolerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart görs det kompromisser så det ska funka på fler plattformar. För att inte tala om all tid som går åt, som skulle kunna läggas på annat om man fokuserat endast på PC.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Självklart görs det kompromisser så det ska funka på fler plattformar. För att inte tala om all tid som går åt, som skulle kunna läggas på annat om man fokuserat endast på PC.

Ja sådär ensidigt tänker de flesta.

Men om man, säg, halverar kundkretsen för ett spel. Hur tror du då det går för det spelets utvecklingsbudget?

Hårdvara har förstås relevans för slutresultatet men än viktigare, speciellt för den här typen av ambitiösa projekt, är garanterat antalet mantimmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja sådär ensidigt tänker de flesta.

Men om man, säg, halverar kundkretsen för ett spel. Hur tror du då det går för det spelets utvecklingsbudget?

Hårdvara har förstås relevans för slutresultatet men än viktigare, speciellt för den här typen av ambitiösa projekt, är garanterat antalet mantimmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu var ju inte frågan om hurvida man skulle dra ner på budget eller utvecklingstimmar, utan om man sklle fokusera enbart på PC.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Här har vi ett bra exempel på att konsolerna kan förstöra för PC.

Va..? Tror du helt ärligt det finns folk som kollar på nån video om ett spel ISTÄLLET för att spela själv??

För mig är det så fullständigt ologiskt att det finns inte....

Många som inte har tid/möjlighet att spela. Jag med småbarn och pendling skulle högst kunna spela mobilspel, riktiga spel ser jag dock främst som youtube episoder nu för tiden. Min längsta spelsession har varit på 2 timmar och totalt 3 st över en timme på ett halvår. Video kan man pausa och spola i och klämma in lättare utan att starta upp en dator

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske borde tillägga att jag inte varit en gamer på länge i och för sig. Var nog senast i gymnasiet vilket var ett tag sen nu

Permalänk
Medlem

Köpte mitt 2080 super för cyberpunk!

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nu var ju inte frågan om hurvida man skulle dra ner på budget eller utvecklingstimmar, utan om man sklle fokusera enbart på PC.

Fokusera på enbart PC = dra ner på budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Fokusera på enbart PC = dra ner på budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är som sagt inte det jag diskuterade.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är som sagt inte det jag diskuterade.

Nä och det är exakt det som gör denna tråd lustig.

Folk diskuterar (eller ja, gnäller är ett mer passande ord) utifrån ett "äta kakan och samtidigt behålla den"-perspektiv. Perspektivet "relevant för verkligheten" var tydligen inte lika roligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

CD Projekt Red Disputes Cyberpunk 2077 Rumors of PS4 and Xbox One Performance Issues

https://comicbook.com/2020/01/26/cyberpunk-2077-delay-cd-proj...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nä och det är exakt det som gör denna tråd lustig.

Folk diskuterar (eller ja, gnäller är ett mer passande ord) utifrån ett "äta kakan och samtidigt behålla den"-perspektiv. Perspektivet "relevant för verkligheten" var tydligen inte lika roligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte nog med det, det förutsätter ju även att inte ”pc” skulle ha någon egen potatishårdvara att anpassa sig efter. Som att dom spelen som går bra på pc eller är pc-exklusiva är några tekniska mästerverk (var väl att bra tag sen det var fallet).

Jag är mer inne på ditt spår, budgeten som möjliggörs av multiplattform gör nog mer nytta än vad hårdvaran begränsar, iaf denna generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Inte nog med det, det förutsätter ju även att inte ”pc” skulle ha någon egen potatishårdvara att anpassa sig efter. Som att dom spelen som går bra på pc eller är pc-exklusiva är några tekniska mästerverk (var väl att bra tag sen det var fallet).

Jag är mer inne på ditt spår, budgeten som möjliggörs av multiplattform gör nog mer nytta än vad hårdvaran begränsar, iaf denna generationen.

Vadå? Får man inte samma prestanda med ett GTX 1050Ti som man får med ett RTX 2080Ti?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Gamla" konsoler kan du nog låta vara ifred. Men har du en såndär eksbåks eller plejstejschån två eller nyare så ge dem en rejäl spark och hälsa så gott från mig

Absolut!

Dum som jag var så sålde jag mina gamla enheter (NES, C64, Sinclair QL80 etc) för många år sedan, det är nog därför jag inte ville göra om misstaget med PS1, PS2 och PS3:an eller XBÅX369 som ligger och skräpar i en låda fortfarande.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av zector:

Absolut!

Dum som jag var så sålde jag mina gamla enheter (NES, C64, Sinclair QL80 etc) för många år sedan, det är nog därför jag inte ville göra om misstaget med PS1, PS2 och PS3:an eller XBÅX369 som ligger och skräpar i en låda fortfarande.

Ja, det är rätt bra pris på sådanna nu. Särskillt C64 då folk är som gamla efter SID-chipet. Sinclair är väl samma som ZX Spectrum, eller en variant av den? Grym musik går det i all fall göra på dem.

Retrovärdet på dessa är nog högre dock. Jag har inte ägt en "modern" konsol men de är väl beroende av att man har konto och är ansluten till Internet så jag tror inte det är mycket liv i dem om 20 år. Men kan ju vara kul ändå rent nostalgiskt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är rätt bra pris på sådanna nu. Särskillt C64 då folk är som gamla efter SID-chipet. Sinclair är väl samma som ZX Spectrum, eller en variant av den? Grym musik går det i all fall göra på dem.

Retrovärdet på dessa är nog högre dock. Jag har inte ägt en "modern" konsol men de är väl beroende av att man har konto och är ansluten till Internet så jag tror inte det är mycket liv i dem om 20 år. Men kan ju vara kul ändå rent nostalgiskt

QL80 var en trevlig maskin, dock mest använd för nyttoprogram och programmering, så jag hade mer kul med min C64:a i ärlighetens namn.

Dock så började jag leka med dessa maskiner 7-8 år efter att dom släppts, så dom fick snabbt konkurrens av ett NES och många år efter det en 386:a, efter det så tappade konsolerna snabbt sin lockelse även för mig.

När det blev populärt att konsolerna skulle kopplas upp med betal-access för att kunna spela med andra... så tappade dom mig helt.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mixan:

Köpte mitt 2080 super för cyberpunk!

Du skulle ha väntat och köpt ett 4080 Megasuper istället

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av zector:

QL80 var en trevlig maskin, dock mest använd för nyttoprogram och programmering, så jag hade mer kul med min C64:a i ärlighetens namn.

Dock så började jag leka med dessa maskiner 7-8 år efter att dom släppts, så dom fick snabbt konkurrens av ett NES och många år efter det en 386:a, efter det så tappade konsolerna snabbt sin lockelse även för mig.

När det blev populärt att konsolerna skulle kopplas upp med betal-access för att kunna spela med andra... så tappade dom mig helt.

Jag tyckte det var riktigt fräsigt att man kunde utöka hårdvaran med det som fanns på spelkasetterna. När de började med diskar så försvann den möjligheten och ""LOADING..." blev ett ovälkommet inslag. Någonstans där tappade de mig.

En annan sak var också att med de grafiskt mer kapabla konsolerna så skiftade fokus från spelglädje till "Kolla vad bra grafik det är", och då blev själva speldelen av spelet lidande.

AVGN hade en bra grej om det rörande Majoras Mask som de flesta höjer till skyarna. Det är en bra story och så, men själva "spelet" i spelet är liksom inte kul. Det är mest frustrerande och tidsödande och då är det ju inte ett särskillt bra spel, och så verkar det vara med många spel nuförtiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.