Köpa Fanatec, postnordavgift?

Permalänk

Köpa Fanatec, postnordavgift?

Hej!

Undrar om någon nyligen har köpt produkter från Fanatec? De har inga återleverantörer och tänker mest på hur Postnord hanterar köpet. Tror de ligger i Tyskland men man vet ju aldrig vart fabriken ligger, skulle bli sjuka importskatter om Postnord får för sig att VAT ej var betald även fast Fanatec säger det

Permalänk
Medlem

Verkar fortfarande skickas från tyskland, så bara att tuta och köra.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Vad jag ser så använder de UPS så Postmord bör inte röra paketet. Normalt inom EU så ska leveranserna vara lika även från tyskland men postnord har blivit lite knäppa på senare år och gjort dumheter som de skyller ifrån sig på.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Tack för svar!

Har dock vart inne i deras forum och läst lite. Det är överöst med folk som är upprörda över dålig customer service och att man inte får något svar eller vänta vääääldigt länge på leverans. Sånt gör mig orolig :/ Hade tänkt köpa något under helgen där men kommer nog köpa annan tillverkare. Kundservice håller jag högt i värde när det gäller att köpa dyrare saker.

Permalänk
Skrivet av infigo:

Vad jag ser så använder de UPS så Postmord bör inte röra paketet. Normalt inom EU så ska leveranserna vara lika även från tyskland men postnord har blivit lite knäppa på senare år och gjort dumheter som de skyller ifrån sig på.

När jag beställt saker från aquatuning.se så sker leveransen med UPS. När paketet anlänt till Sverige, så är det lastbilsstation.se som har hand om transporten.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

När jag beställt saker från aquatuning.se så sker leveransen med UPS. När paketet anlänt till Sverige, så är det lastbilsstation.se som har hand om transporten.

När jag beställt från aquatuning (2 tillfällen) så har det varit UPS i tyskland och UPS fram till dörren hemma i Sverige.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

bara beställa på. inga avgifter tillkommer. UPS levererar hem till dig eller till deras närmsta servicepunkt. jag har beställt mycket från Fanatec

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Dito, inga problem med leverans från fanatec till mig. Fick sakerna extremt snabbt. Iofs så tog jag express frakt alla gångerna (Tre tillfällen) så jag hade dom dagen efter... (Bortslängda pengar på frakt, men jag hade ett fönster när kontrolltanten befann sig utomlands).

Finns mycket att läsa om Fanatec support. Har haft turen att inte ha med dom att göra. Kommer antagligen köpa en DD2 inom någon månad baserad på min erfarenhet så är jag fine med detta.

Permalänk
Medlem

Komplett är återförsäljare i sverige. Dock ligger fanstecs saker under namnet Next Level Racing

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerthak:

Komplett är återförsäljare i sverige. Dock ligger fanstecs saker under namnet Next Level Racing

Skickades från m.sweclockers.com

Äääh, vad pratar du om nu? Next Level Racing är ett helt annat märke och kollar du på de prylarna på komplett så är det inte en enda Fanatec pryl... :/

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipperry:

Tack för svar!

Har dock vart inne i deras forum och läst lite. Det är överöst med folk som är upprörda över dålig customer service och att man inte får något svar eller vänta vääääldigt länge på leverans. Sånt gör mig orolig :/ Hade tänkt köpa något under helgen där men kommer nog köpa annan tillverkare. Kundservice håller jag högt i värde när det gäller att köpa dyrare saker.

det folk mest klaga på med supporten har att göra med väntetiden. men väntetiden är så för att fanatec behandla det själv internt istället för att lägga det utomlands i nåt låglöns ställe. och levernstiden är endast långt om du beställa nåt som inte är i lager.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Slipperry: Jag har beställt från dom för kanske 7 år sedan. Ett helt kit med ratt pedaler osv.. Massa saker.
Inga avgiftrer eller nåt, från Tyskland.
Men ratten kom DOA (Dead on arrival).
Ringde support, vi gjorde ett test. När de förstod felet så sa de "släng den. Vi skickar ny direkt".
Jag var nöjd varje fall!

Edit: Ser nu att det skrivits om dåliga kundsupport erfarenheter. Vill bara påminna om att mitt ärende var mellan 7-8 år sedan så mycket kan ha hänt sen dess givetivis.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en hel del från dem sista året och de gånger jag har haft problem så har det inte varit några problem med supporten. (peppar, peppar...)
Fick fel ratt av dem en gång och då skickade jag tillbaka den felaktiga och de skickade en ny.
Hade fel på min digitala display på min hub och då skickade de en ny och jag skickade tillbaka den felaktiga.
Varje gång fick jag betald fraktsedel av dem.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Finns mycket att läsa om Fanatec support. Har haft turen att inte ha med dom att göra. Kommer antagligen köpa en DD2 inom någon månad baserad på min erfarenhet så är jag fine med detta.

Jag har inga egna erfarenheter med direct drive, och det kan förstås vara trevligt att ha allt från samma tillverkare, särskiljt om du redan har Fanatec-rattar du kan köra direkt på DD2-basen utan att modda, men har du kikat på Simucube 2 också? Deras två billigare varianter Sport och Pro matchar Fanatecs DD1 och DD2 i pris, men alla verkar rörande överens om att Simucube 2 Pro är lite bättre än Fanatec, Accuforce, Leo Bodnar, m.fl.

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icegrin:

Jag har inga egna erfarenheter med direct drive, och det kan förstås vara trevligt att ha allt från samma tillverkare, särskiljt om du redan har Fanatec-rattar du kan köra direkt på DD2-basen utan att modda, men har du kikat på Simucube 2 också? Deras två billigare varianter Sport och Pro matchar Fanatecs DD1 och DD2 i pris, men alla verkar rörande överens om att Simucube 2 Pro är lite bättre än Fanatec, Accuforce, Leo Bodnar, m.fl.

jag satt precis i den sitsen för 2v sen.. Simucube eller ha kvar mina rattar och köpa en DD2.. jag tog den bekväma och lite "billigare" alternativet att köpa en DD2...
Simucube är nog ett väldigt bra val men att antingen modda alla rattar man har eller starta om med helt ny bas och nya rattar skulle dragit iväg mer i pris...

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk

PostNord avgiften gäller nog inte inom EU.