Intel planerar ytterligare prissänkningar för att möta AMD Ryzen

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xinpei:

Tro är inte att veta. Dessutom.. hade Intel haft en super CPU på gång så hade de antingen lanserat den redan eller så hade Hypetrumman gått på högvarv. Allt som kommit ut om just deras 10 nm CPU pekar på raka motsatsen.

Nya CPUer från Intel har aldrig gett den hype som framförallt Ryzen haft på t.ex. detta forum. Till och med Bulldozer hade mer hypetrådar innan den lanserades innan någon Core-CPU haft.

För om det var en AMD produkt där det finns rykten (OBS, detta är rykten, jag är inte alls säker på om jag riktigt tror på dessa resultat) likt dessa

"Tiger Lake-U was compared to the Core i7-1065G7 (1.3GHz base, 3.9GHz single-core boost, and 3.5GHz all-core boost clocks), which is an Ice Lake processor with a 15W TDP. In the SPECspeed benchmark, the 15W Tiger Lake-U part managed to improve performance by between 15 percent to 18 percent compared to its Ice Lake counterpart. Configured to run at 28W, the delta increased to around 30 percent.

Moving on to SPECrate, the 15W Tiger Lake-U provided on average a 26 percent boost over Ice Lake. At 28W, the performance uplift ranged from 53 percent to 64 percent."

Just att man jämför mot Ice Lake (Sunny Cove) gör att rätt många har inte har någon direkt referenspunkt kring prestanda. Hur många här vet att i7-1065G rätt mycket matchar 3900X i enkeltrådprestanda (inte IPC, enkeltrådprestanda då den förra kör 3,9 GHz och den senare ~4,5 GHz). T.ex. GB5 i7-1065G7 / 3900X .(GB5 är betydligt tyngre än GB4, det ska vara mer likt "moderna" applikationer).

Själv har jag redan en 3900X och skulle fortfarande välja den över 9000-serien då den används på sätt där styrkorna kommer fram (kör Ubuntu-server och används som byggserver samt utvecklingsmaskin). Men hoppas att denna artikel har rätt, då även grabbens dator måste uppgraderas. Han gör inget på den där något annat förutom spelprestanda betyder något, så Intel känns vettigare men sedan släppet av Zen2 har det varit uppenbart att Intel måste reagera prismässigt.

Tyvärr visar historien att Intel kör med Apples strategi kring priser: man sänker i princip aldrig priset på en existerande produktlinje. Prisjusteringen lär komma vid lansering av Comet Lake. Och även om Comet Lake är rätt meh rent teknisk kommer ju samma moderkort fungera för Rocket Lake. Tänk om ryktena ovan har någon relevans och Rocket Lake faktiskt är Willow Cove på 14 nm för desktop....

Med vettigt pris på Comet Lake är det inte mycket till risk att välja Skylake-groundhog-day edition, den lär vara den snabbaste spel CPU man kan få vid lansering.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Härligt att se konsumenter klaga på producent som sänker priset... vad mer kan man vänta från AMD fanbois som tycker +20k processor är prisvärd.

För prestandan i sitt segment är threadripper helt jävla sjukt prisvärda, vet inte vad du pratar om.
AMD springer cirklar runt Intel till samma pris, är nästan komiskt hur värdelösa Intels motsvarighet är.
Är på konsumentmarknaden som Intel har något som kan kallas ett trumfkort på spelfronten.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ramlösa:

För prestandan i sitt segment är threadripper helt jävla sjukt prisvärda, vet inte vad du pratar om.
AMD springer cirklar runt Intel till samma pris, är nästan komiskt hur värdelösa Intels motsvarighet är.
Är på konsumentmarknaden som Intel har något som kan kallas ett trumfkort på spelfronten.

Är 100 % med på detta. Enda som fattas här är att någon ska lura ut vilket segment man faktiskt riktar in sig på

Har alltid haft svårt att se poängen med HEDT, det är och har varit en nisch av en nisch. Men accepterar man det så finns i alla fall två nischer där Intel HEDT faktiskt är vettig än idag: maskininlärning (då Cascade Lake X har HW-acceleration specifikt för detta) samt saker som använder Intels MKL (t.ex. Matlab, Octave, NumPy och vissa moduler till R). Inom dessa specifika nischer har Intel inte bra prestanda på sin sida, efter prissänkningen har de definitivt pris/prestanda-kvoten på sin sida.

HEDT är vettig inom vissa nischer för HPC (och då är HPC en rätt smal nisch till att börja med). Problemet med HEDT här är att gränsen på 256 GB RAM per compute-nod (AMD och Intel har samma gräns här) är en show-stopper i rätt många fall.

PC World / Gamers Nexus (som knappast är några experter på HEDT, något Gordon & Steve själva påpekar) pratar ju om att de faktiskt inte ens kan komma på hur de kan testa 64-kärnors ThreadRipper på något relevant sätt. Visst kan man köra Vray, Cinebench etc. Men seriöst, vad är poängen när Nvidias RTX kort totalt demolerar alla CPUer inom detta område numera? Videoredigering nämns också, men det skalar inte speciellt mycket efter 16-20 kärnor.

Självklart får vi hoppas att AMD inte tar bort foten från gasen, samt att Intel lyckas få i växeln igen. Med tiden kommer det garanterat dyka upp fall som inte kan angripas effektivt med GPGPU eller liknande, men som ändå skalar nära nog perfekt med kärnor. Just nu är det ändå lite en lösning-i-jakt-på-ett-problem och hur "jävla sjukt prisvärda" är sådana produkter?

Serversidan kan utan problem svälja alla kärnor som slängs på den, där har AMD sin 64-kärnors Epyc, Amazon har sin (monolitiska!) 64-kärniga ARM64 baserade Graviton2 (finns bara i Amazons moln) och Ampere Computing är på väg ut med sin 80-kärniga ARM64 plattform senare i år. Intel kan knappast sitta still här, framförallt då ARM64 i form av ARM Neoverse (som både Amazon och Ampere använder) passerat Skylake/Zen2 i IPC och x86-designerna har inget direkt övertag i frekvens på de stora server CPUerna!!!

Men serversidan är fundamentalt annorlunda jämfört med enanvändarsystem. Servers kan skalas för man kan enkelt öka antalet samtida transaktioner ett specifikt system hanterar. Varje enskild transaktion är väldigt ofta enkeltrådad eller möjligen använder den några få trådar. Skalning dikteras därför 100 % av Gustafsons lag. Enanvändarsystem dikteras nästan helt av Amdals lag, där finns ingen enkel lösning till bättre skalning över kärnor!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

... AMD måste kunna leverera om de vill in i OEM-branschen. Dock har förra årets utveckling men även årets, speciellt CES och vad som visats, att stora saker är på gång.

Kan bara hålla med.
AMD har tagit flera stora skalper med Epyc, som nu måste ut till kund och bli fungerande system (stora serverparker och superdatorer).
Asus premiummodeller av laptop med 100% AMD visar också en del av vad som kan komma.
Vad som också framkom under CES men flugit under radarn är att AMD även är på gång att lansera Zen-baserade Athlon-modeller för laptop, tänkt för datorer med prislapp runt 5000kr.

Skrivet av dblade:

Det som talar emot Intel mest av allt är förmodligen moderkort <-> cpu inkompabiliteten. Det känns nästan som man byter sockel eller gör sockeln inkompatibel så man måste byta hela systemet vid uppgradering.

Ett icke-problem. Uppgradering görs av de flesta så sällan att man ändå inte vill hålla kvar vid det gamla.
Skulle du fortfarande vilja byta bort (eller ens skaffat) din Coffee Lake utan att byta moderkort, om ditt moderkort hängt med sedan tidigare och använde DDR3, PCIe 2.0, SATA2 och USB2.0?
För mig har normen varit att byte av CPU också inneburit ny generation av RAM och uppgradering av andra mindre kritiska gränssnitt.
Det enda "jobbiga/dyra" var bytet från AGP till 16x PCIe för grafikkortet.

Skrivet av Yoshman:

Nya CPUer från Intel har aldrig gett den hype som framförallt Ryzen haft på t.ex. detta forum. Till och med Bulldozer hade mer hypetrådar innan den lanserades.

Jag tror det beror på att Intel mest haft ganska små och täta uppgraderingar medan AMD tagit stora språng med längre mellanrum. Tyvärr är det för AMDs del i princip bara Zen (med efterföljare) som levt upp till hypen. Bulldozer: Blä! Polaris: Meh! Vega: Meh! Navi: Nja...
Cannon Lake (som enligt rykten från 2015 kunde komma med såväl sex som åtta kärnor!) hade läge för en hype, men alla förseningar gjorde att hypen fick pyspunka. Det är svårt att bygga en hype på upprepade rykten om förseningar...
Som jag upplevt det har ju hypen för Ryzen framförallt vuxit efter den officiella lanseringen 2017, då man insåg att den faktiskt höll vad som lovats och mer därtill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannesthlm:

Åderförkalkning?

På sikt ja! När fläkten på moderkortet ger upp då bildas åderförkalkning - eller?

Intel har lanserat prestanda hela vägen sedan 90-tal, är det bara jag som ägt Intel prollar genom åren? Än idag levererar Intel på spelprestanda! 9900ks Är inte en dålig sak! Jag tror, att folk hatar Intel för att de för första gången på länge inte hänger med i "kärnornas-krig", vilket i sig är en meningslös kamp, få spel & mainstream tasks kräver 8trådar+.

Länk UserBench

Visa signatur

64mb | 32gb | 8gb | 1tb + 4tb

Permalänk
Medlem

@HoK: angående "kärnornas krig" tror jag folk blir uppspelta av tanken att kunna köra en mängd program parallellt (spel, browser, någon chatclient, stream osv) utan att få nämnvärt begränsad prestanda. Tidigare har det inte varit möjligt. Min son, numera 12 år, har t.ex alltid kört en mängd program parallellt utan att riktigt förstå varför det inte fungerat särskilt bra, i höstas tog han över min R7 1700 och hans användande fungerar faktiskt förvånansvärt bra numera. Program har långsamt utvecklas mot att kunna köras på fler trådar samtidigt och den utvecklingen kommer att fortgå, det känns som att silikon börjar nå vägs ände när det gäller prestanda per kärna och det naturliga steget är istället fler kärnor och mer parallelliserade uppgifter. Detta tror jag även ligger i fokus hus mjukvaruutvecklare om de inte vill hamna efter sina konkurenter. Ta t.ex Adobe Premiere som på senare tid börjat premiera (usch vilken ordvits) inte bara frekvens. Givetvis finns det uppgifter som idag är svåra eller rentav omöjliga att sprida ut över flera trådar men tror att kanske någon klipsk person en dag angriper den typen av problem ur en lite annan vinkel och kommer fram till en lösning. Den som lever får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Härligt att se konsumenter klaga på producent som sänker priset... vad mer kan man vänta från AMD fanbois som tycker +20k processor är prisvärd.

Nå lite AMD-fanboy är jag nog, jag har ju tre AMD datorer och bara två Intel, eller så hmm jag har ju fyra ARM-baserade Raspberry Pi, så jag är nog...

Prisvärdhet beror väl lite mer på användningsområde än om någon är AMD- eller Intel-fanboy (eller ARM eller SPARC eller... nå jag dra i hop olika tillverkare av ARM här, sorry)
Jämfört med Intels Xeon Platinum 8280L (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5106169) till låga priset av 233k för 28C/56T tycker åtminstone jag att AMD Threadripper 3970x känns en liten aning mer prisvärd i dagsläget, även om ingen av dem om jag ska vara riktigt petig känns prisvärd för just mig.

Småsaker som att det lite olika målgrupper och användningsområden jämfört med AMD Threadripper 3970x (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5221060) saknar ju helt betydelse i sammanhanget, på samma sätt som en jämförelse mellan användningsområde för Intel I9-9900k (https://www.prisjakt.nu/search?search=Intel%20Core%20i9%20990...) saknar betydelse, det är ju kronor och ören som gäller för prisvärdhet, ingenting annat, att sedan vilken som helst av dessa CPU:er kan vara prisvärda beroende på köparens användning saknar ju som du är helt inne på relevans.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Nå lite AMD-fanboy är jag nog, jag har ju tre AMD datorer och bara två Intel, eller så hmm jag har ju fyra ARM-baserade Raspberry Pi, så jag är nog...

Prisvärdhet beror väl lite mer på användningsområde än om någon är AMD- eller Intel-fanboy (eller ARM eller SPARC eller... nå jag dra i hop olika tillverkare av ARM här, sorry)
Jämfört med Intels Xeon Platinum 8280L (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5106169) till låga priset av 233k för 28C/56T tycker åtminstone jag att AMD Threadripper 3970x känns en liten aning mer prisvärd i dagsläget, även om ingen av dem om jag ska vara riktigt petig känns prisvärd för just mig.

Småsaker som att det lite olika målgrupper och användningsområden jämfört med AMD Threadripper 3970x (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5221060) saknar ju helt betydelse i sammanhanget, på samma sätt som en jämförelse mellan användningsområde för Intel I9-9900k (https://www.prisjakt.nu/search?search=Intel%20Core%20i9%20990...) saknar betydelse, det är ju kronor och ören som gäller för prisvärdhet, ingenting annat, att sedan vilken som helst av dessa CPU:er kan vara prisvärda beroende på köparens användning saknar ju som du är helt inne på relevans.

Dom som skrivit att processorer över 20K är prisvärda på forumet är inte den egentliga målgruppen för produkten och väldigt få om någon har köpt en, det handlar om att rättfärdiga tillverkarens prissättning oavsett om den är rätt eller fel. De personer/företag som utnyttjar dessa processorers kapacitet till fullo bemödar sej inte kommentera om "prisvärdhet".

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoK:

På sikt ja! När fläkten på moderkortet ger upp då bildas åderförkalkning - eller?

Intel har lanserat prestanda hela vägen sedan 90-tal, är det bara jag som ägt Intel prollar genom åren? Än idag levererar Intel på spelprestanda! 9900ks Är inte en dålig sak! Jag tror, att folk hatar Intel för att de för första gången på länge inte hänger med i "kärnornas-krig", vilket i sig är en meningslös kamp, få spel & mainstream tasks kräver 8trådar+.

Länk UserBench

Har de? Du kanske glömde Netburst? Pentium 4 debaclet? Den minskade prestandahoppen mellan Sandybridge och Ivy Bridge som hållit i sig etc? Prestanda hela vägen sedan 90-tal säger du? Du måste skämta.

Skrivet av oceanic:

Dom som skrivit att processorer över 20K är prisvärda på forumet är inte den egentliga målgruppen för produkten och väldigt få om någon har köpt en, det handlar om att rättfärdiga tillverkarens prissättning oavsett om den är rätt eller fel. De personer/företag som utnyttjar dessa processorers kapacitet till fullo bemödar sej inte kommentera om "prisvärdhet".

Hur kom du fram till denna briljanta slutsats? Vad som är prisvärt är relevant till vad som finns på marknaden. Sedan om företag väljer att yttra sig om prisvärdighet eller inte är i sig inte ett bra argument om något är prisvärt eller inte. Det betyder bara att de fokuserar på annat..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

@HoK: angående "kärnornas krig" tror jag folk blir uppspelta av tanken att kunna köra en mängd program parallellt (spel, browser, någon chatclient, stream osv) utan att få nämnvärt begränsad prestanda. Tidigare har det inte varit möjligt. [...]

Jag kan bevittna att som levande under 10-talet hade jag inga problem att multitaska och spela med 4 kärnor utan att det påverkade spelupplevelsen särskilt nämnvärt Alltid minst två skärmar, massa blaj i bakgrunden, inga problem. Det ska vara det här nya att man ska streama ut sina spel till twitch nuförtiden vilket är påtagligt mycket jobb för en CPU, men även där hittar vi den fyndiga lösningen i att ta till encodern i GPUn som duger om man inte är professionell finsmakare.

Senaste gången som generell multitasking kändes som ett problem var på Athlon XP/Pentium 4 eran. Mycket av det man gör i bakgrunden kostar enl min erfarenhet inte så hemskt många CPU-cykler. Men visst, folk gör väl olika saker.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Hur kom du fram till denna briljanta slutsats? Vad som är prisvärt är relevant till vad som finns på marknaden. Sedan om företag väljer att yttra sig om prisvärdighet eller inte är i sig inte ett bra argument om något är prisvärt eller inte. Det betyder bara att de fokuserar på annat..

Nu är det så att när det gäller skyhögt prissatta komponenter som egentligen är ämnade för någon form av förslagsverksamhet där kostnadskalkyler på typ arbetstidsbesparing under en längre tid kan utröna om produkt kan vara "prisvärd"...såvida man inte är en fanboi för då är den ett klipp direkt på papperslanseringen speciellt om den smäller konkurrenten på fingrarna. Samma gäller andras produkter som man alltid hittar något negativt att skriva om oavsett vad det gäller och alltid i jämförelse till det egna "märket" speciellt AMD (som i den här nyheten). Därför är det roligt att se reaktionen när man retar dom lite genom att påvisa deras beteende som alltid går panikartad skyddsställning.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Nu är det så att när det gäller skyhögt prissatta komponenter som egentligen är ämnade för någon form av förslagsverksamhet där kostnadskalkyler på typ arbetstidsbesparing under en längre tid kan utröna om produkt kan vara "prisvärd"...såvida man inte är en fanboi för då är den ett klipp direkt på papperslanseringen speciellt om den smäller konkurrenten på fingrarna. Samma gäller andras produkter som man alltid hittar något negativt att skriva om oavsett vad det gäller och alltid i jämförelse till det egna "märket" speciellt AMD (som i den här nyheten). Därför är det roligt att se reaktionen när man retar dom lite genom att påvisa deras beteende som alltid går panikartad skyddsställning.

Eller.. så har man en användning som gör den prisvärd. Man behöver inte vara en fanboy för det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Ice-Lake

Skrivet av Yoshman:

Nya CPUer från Intel har aldrig gett den hype som framförallt Ryzen haft på t.ex. detta forum. Till och med Bulldozer hade mer hypetrådar innan den lanserades innan någon Core-CPU haft.

För om det var en AMD produkt där det finns rykten (OBS, detta är rykten, jag är inte alls säker på om jag riktigt tror på dessa resultat) likt dessa

"Tiger Lake-U was compared to the Core i7-1065G7 (1.3GHz base, 3.9GHz single-core boost, and 3.5GHz all-core boost clocks), which is an Ice Lake processor with a 15W TDP. In the SPECspeed benchmark, the 15W Tiger Lake-U part managed to improve performance by between 15 percent to 18 percent compared to its Ice Lake counterpart. Configured to run at 28W, the delta increased to around 30 percent.

Moving on to SPECrate, the 15W Tiger Lake-U provided on average a 26 percent boost over Ice Lake. At 28W, the performance uplift ranged from 53 percent to 64 percent."

Just att man jämför mot Ice Lake (Sunny Cove) gör att rätt många har inte har någon direkt referenspunkt kring prestanda. Hur många här vet att i7-1065G rätt mycket matchar 3900X i enkeltrådprestanda (inte IPC, enkeltrådprestanda då den förra kör 3,9 GHz och den senare ~4,5 GHz). T.ex. GB5 i7-1065G7 / 3900X .(GB5 är betydligt tyngre än GB4, det ska vara mer likt "moderna" applikationer).

Själv har jag redan en 3900X och skulle fortfarande välja den över 9000-serien då den används på sätt där styrkorna kommer fram (kör Ubuntu-server och används som byggserver samt utvecklingsmaskin). Men hoppas att denna artikel har rätt, då även grabbens dator måste uppgraderas. Han gör inget på den där något annat förutom spelprestanda betyder något, så Intel känns vettigare men sedan släppet av Zen2 har det varit uppenbart att Intel måste reagera prismässigt.

Tyvärr visar historien att Intel kör med Apples strategi kring priser: man sänker i princip aldrig priset på en existerande produktlinje. Prisjusteringen lär komma vid lansering av Comet Lake. Och även om Comet Lake är rätt meh rent teknisk kommer ju samma moderkort fungera för Rocket Lake. Tänk om ryktena ovan har någon relevans och Rocket Lake faktiskt är Willow Cove på 14 nm för desktop....

Med vettigt pris på Comet Lake är det inte mycket till risk att välja Skylake-groundhog-day edition, den lär vara den snabbaste spel CPU man kan få vid lansering.

Prestanda för Ice_lake:
LZMA benchmark
Med samma version 9.22 är Ice Lake betydligt sämre än övriga Core.
Men bättre med version 19.02 (där vi inte ser något att jämföra med).

Permalänk
Inaktiv

@Xinpei: Som sagt, jag tror. Kanske inom två år lite optimistiskt dock men säg tre eller fyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Eller.. så har man en användning som gör den prisvärd. Man behöver inte vara en fanboy för det.

Absolut och speciellt AMD har flera modeller som jag klart skulle kalla prisvärda för gemene man i nuläget men inte just den som refererats till för att påkalla en hypotes, Yoshman förklarar exakt på 3:e inlägget på denna sida vad jag är ute efter.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Ett icke-problem. Uppgradering görs av de flesta så sällan att man ändå inte vill hålla kvar vid det gamla.
Skulle du fortfarande vilja byta bort (eller ens skaffat) din Coffee Lake utan att byta moderkort, om ditt moderkort hängt med sedan tidigare och använde DDR3, PCIe 2.0, SATA2 och USB2.0?
För mig har normen varit att byte av CPU också inneburit ny generation av RAM och uppgradering av andra mindre kritiska gränssnitt.
Det enda "jobbiga/dyra" var bytet från AGP till 16x PCIe för grafikkortet.

Håller inte med!!

Grabben fick precis uppgradera ut hela datorn därför hans 6600K inte var bra nog. Man kunde välja att uppgradera CPU till en 7700K för 4300kr och sen inte ha någon möjlighet att uppgradera vidare.

Nu köpte vi istället B450 + Ryzen 2900 för 3.5K och han kan senare uppgradera cpu till både 12 och 16 kärnor vid tillfälle.

Den andra grabben kör B350 + Ryzen 1600. Han kan utan större problem byta ut den mot 3900X om behov finns. Detta utan att behöva byta moderkort, skaffa ny windows-licens etc. etc.

Permalänk
Skrivet av dblade:

Håller inte med!!

Grabben fick precis uppgradera ut hela datorn därför hans 6600K inte var bra nog. Man kunde välja att uppgradera CPU till en 7700K för 4300kr och sen inte ha någon möjlighet att uppgradera vidare.

Nu köpte vi istället B450 + Ryzen 2900 för 3.5K och han kan senare uppgradera cpu till både 12 och 16 kärnor vid tillfälle.

Den andra grabben kör B350 + Ryzen 1600. Han kan utan större problem byta ut den mot 3900X om behov finns. Detta utan att behöva byta moderkort, skaffa ny windows-licens etc. etc.

Håller med. Själv gick jag från en first gen 1600 till en 3700x på mitt x370 Taichi moderkort och det fungerar perfekt. Hade inte alls varit så sugen om jag behövt bytta Mk för 2000 kr, det är ju i mitt fall att lägga till en kostnad för en halv processor till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dblade:

Håller inte med!!

Grabben fick precis uppgradera ut hela datorn därför hans 6600K inte var bra nog. Man kunde välja att uppgradera CPU till en 7700K för 4300kr och sen inte ha någon möjlighet att uppgradera vidare.

Nu köpte vi istället B450 + Ryzen 2900 för 3.5K och han kan senare uppgradera cpu till både 12 och 16 kärnor vid tillfälle.

Den andra grabben kör B350 + Ryzen 1600. Han kan utan större problem byta ut den mot 3900X om behov finns. Detta utan att behöva byta moderkort, skaffa ny windows-licens etc. etc.

Hade Skylake varit kompatibel med Skylake hade jag troligen gått från min gamla trötta 6700K till 8700K eller 9900K. Men nej säger Intel och då var det logiska valet Zen 2 istället. Sen att det fanns många anledningar utöver kompatibiliteten bör väl tilläggas.

Aldrig fel med kompatibilitet, LGA 775-eran var riktigt fin där och möjligheten att konfigurera om var stor då. Med Intel idag kan CPU gott komma fastlödd i sockeln.

Sugen på att stega över till 4900X eller där i kring beroende på hur de ser ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Grabben fick precis uppgradera ut hela datorn därför hans 6600K inte var bra nog. Man kunde välja att uppgradera CPU till en 7700K för 4300kr och sen inte ha någon möjlighet att uppgradera vidare.

1. Det bör ha räckt att byta CPU och moderkort, inte "hela datorn".
2. Du kunde kanske hittat en begagnad Kaby Lake till lägre pris. (Men jag tvivlar på det.)
3. En Core i7-7700K borde prestandamässigt vara tillräcklig för era behov under överskådlig tid. Tyvärr är den redan så gammal att den inte är prisvärd eftersom priserna på Intels processorer inte ändras.
4. Skylake släpptes för snart fyra år sedan. Om det inte vore för AMDs nya policy att "disrupt the market" (genom att släppa bra processorer med många fler kärnor till överkomligt pris) skulle den varit fullt tillräcklig några år till.

Skrivet av dblade:

Nu köpte vi istället B450 + Ryzen 2900 för 3.5K och han kan senare uppgradera cpu till både 12 och 16 kärnor vid tillfälle.

Ryzen 2900??? (Skulle vara 3700X, med tanke på prislappen?)

Faktum är att jag gjorde en liknande manöver med min sons dator nu under hösten (och det gick allt annat än smärtfritt).
Enda anledningen till att han hade en 6600K till att börja med var att han ärvt den av mig, och jag skulle inte haft den om jag inte senvåren 2016 felaktigt trott att mitt tidigare moderkort var trasigt. Det borde varit en Core i5-2500K som skulle bytas!
Förväntar mig nu inte att behöva byta CPU i den datorn på så många år att Zen3 då känns passé.

Skrivet av dblade:

Den andra grabben kör B350 + Ryzen 1600. Han kan utan större problem byta ut den mot 3900X om behov finns. Detta utan att behöva byta moderkort, skaffa ny windows-licens etc. etc.

Anta att behovet uppstår om tre-fyra år och en 3900X känns lika välmotiverad då som en 7700K nu, kommer du gå vidare med den uppgraderingen?

Skrivet av Tapperswe:

Håller med. Själv gick jag från en first gen 1600 till en 3700x på mitt x370 Taichi moderkort och det fungerar perfekt. Hade inte alls varit så sugen om jag behövt bytta Mk för 2000 kr, ...

Om du bytte bara för att "du var sugen" så var det ju en onödig utgift som måste sättas på nöjeskontot, eller hur?
Om du verkligen *behövt* byta prolle för att den tidigare var otillräcklig skulle kostnaden för moderkortet (där ett för <1500kr borde duga) inte varit ett hinder.

Permalänk

EPYC?

Skrivet av Ozzed:

Nu handlar ju inte allt om Priset heller utan AMD har även fått lovord och bra marknadsnärvaro jämfört med hur det var innan Ska en köpa nytt idag så är det AMD som allt som oftast övervägs. Man ser det särskillt i typ fyfiska teknikbutker som Netonnet och Inet de gånger jag varit inne. Det har varit idel frågor och aktivitet kring AMD och när man hör "Intel" så är det i sammanhanget "hade" eller "ska byta från", så Mindshare är på väg bort från Intel nu. Så är det.

Men en sak har de ju gott om och det är pengar, så de kan fortfarande positionera sig som "bästa budgetval", men då snackar vi inte hundalappar de måste ner i pris utan tusenlappar. DET skulle få folk att haja till och prata mer Intel igen. Så tror jag.

Men på server-sidan i Sverige är det mycket långt kvar för AMD.
Xeon finns det massor av tex hos Dustin och Komplett.se. En del av dem ligger på ca 145000 SEK.
Men de enda EPYC som Dustin har är generation 1.
Komplett har ingen.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Absolut var den det, men det var också det i ungefär 3 månader innan 680GTX lanserades. Det var ju lite så det var på den tiden att AMD släppte sitt som var riktigt bra men så kontra Nvidia med något lite snabbare.

Den skillnaden har tyvärr växt sedan dess. Jag hoppas att AMD har något bra att komma med nu runt hörnet, även om det finns bra med pengar så tror jag att de stormkliv och krympningar man gjort med Ryzen kostat en hel del så det kanske dröjer 1-2 år innan det finns luft att komma ikapp på GPU sidan.

Bättre för stunden möjligtvis.. 7970 springer ju åttor runt GTX680 i dagens spel, som det alltid brukar se ut några år down the line.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Men på server-sidan i Sverige är det mycket långt kvar för AMD.
Xeon finns det massor av tex hos Dustin och Komplett.se. En del av dem ligger på ca 145000 SEK.
Men de enda EPYC som Dustin har är generation 1.
Komplett har ingen.....

Mja. Nu fungerar det inte riktigt så att du knallar iväg till Dustin eller komplett eller Inet när du ska köpa dig en serverprolle till ditt stora företag, utan det är andra kanaler. Att de finns i Retail är främst för att små företag skall ha en krångelfri kökpnal men även där brukar servrar säljas som paket. Där det deployas stort och nytt i Sverige idag är det Epyc som gäller, alltså nya versionen. Intel är för dyrt, helt enkelt. Mam pratar om "Compute density" och där är AMD före Intel idag med 64 kärnor på 1 sockel. Så du får helt enkelt in mer "datakraft per yta" med AMD och det är det företag vill ha.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

1. Det bör ha räckt att byta CPU och moderkort, inte "hela datorn".
2. Du kunde kanske hittat en begagnad Kaby Lake till lägre pris. (Men jag tvivlar på det.)
3. En Core i7-7700K borde prestandamässigt vara tillräcklig för era behov under överskådlig tid. Tyvärr är den redan så gammal att den inte är prisvärd eftersom priserna på Intels processorer inte ändras.
4. Skylake släpptes för snart fyra år sedan. Om det inte vore för AMDs nya policy att "disrupt the market" (genom att släppa bra processorer med många fler kärnor till överkomligt pris) skulle den varit fullt tillräcklig några år till.

Ryzen 2900??? (Skulle vara 3700X, med tanke på prislappen?)

Faktum är att jag gjorde en liknande manöver med min sons dator nu under hösten (och det gick allt annat än smärtfritt).
Enda anledningen till att han hade en 6600K till att börja med var att han ärvt den av mig, och jag skulle inte haft den om jag inte senvåren 2016 felaktigt trott att mitt tidigare moderkort var trasigt. Det borde varit en Core i5-2500K som skulle bytas!
Förväntar mig nu inte att behöva byta CPU i den datorn på så många år att Zen3 då känns passé.

Anta att behovet uppstår om tre-fyra år och en 3900X känns lika välmotiverad då som en 7700K nu, kommer du gå vidare med den uppgraderingen?

Om du bytte bara för att "du var sugen" så var det ju en onödig utgift som måste sättas på nöjeskontot, eller hur?
Om du verkligen *behövt* byta prolle för att den tidigare var otillräcklig skulle kostnaden för moderkortet (där ett för <1500kr borde duga) inte varit ett hinder.

Håller inte med alls, min 1600x hade jag i två år och skillnaden mellan den och 3700x är ju betydligt större än vad det är mellan intels generationer (även två skulle jag våga säga), både i ipc/prestandahöjning och hastighet. Om du tycker att det är en bra deal att behöva byta Mk varje gång du vill uppgradera processorn så får du väl tycka det.
Nöjeskontot har väl intel dessutom haft monopol på dom senaste 10 åren, med den dåliga prestanda emot krona , låga ipc höjningar emellan generationer,extra dyrt för en upplåst processor,byte av Mk, och ovanpå det hutlösa priser. Men med det i åtanke så förstår jag att man väntar många år emellan bytena.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Mja. Nu fungerar det inte riktigt så att du knallar iväg till Dustin eller komplett eller Inet när du ska köpa dig en serverprolle till ditt stora företag, utan det är andra kanaler. Att de finns i Retail är främst för att små företag skall ha en krångelfri kökpnal men även där brukar servrar säljas som paket. Där det deployas stort och nytt i Sverige idag är det Epyc som gäller, alltså nya versionen. Intel är för dyrt, helt enkelt. Mam pratar om "Compute density" och där är AMD före Intel idag med 64 kärnor på 1 sockel. Så du får helt enkelt in mer "datakraft per yta" med AMD och det är det företag vill ha.

Ska bli riktigt spännande att se AMDs Q4 resultat. Men än så verkar inte precis Intel lida speciellt mycket: nytt rekordkvartal som bl.a. kommer av att DCG (Xeons) slår nya omsättningsrekord (edit: man slog även rekord för nettointäkt, d.v.s. vinst).

Det hindrar inte AMD från att också har gjort ett lysande kvartal om totala marknaden ökat.

Compute density är en viktig komponent. Vore det den enda kunde både AMD och Intel låsa för dagen och slänga bort nyckeln för de har ingen framtid... ARM64 kör över dem här.

Edit: ingen expert på server-infrastruktur, men kolla lite och vad man verkar mena med "compute density" verkar ha rätt lite med prestanda per socket, utan detta mäts i U-enheter (höjden på rack). Är självklart enklare att göra ett 1U rack med en socket än fler, men det är inte compute per socket i sig som spelar roll.
Det skrivet: finns definitivt andra fördelar med massiv kraft per socket, t.ex. att viss programvara har en licens per socket (andra har licens per kärna, så optimalt är maximal kraft på minimalt antal socket och kärnor). Vidare fixade ju AMD NUMA-träsket i Zen2, färre sockets betyder färre NUMA-noder -> bra då få programvaror fungerar bra om de måste gå över NUMA-noder.

Det Intel (och Nvidia på GPU-sidan) är, och tyvärr lär förbli inom överskådlig tid, totalt överlägsen konkurrenterna är programvaran som de erbjuder. Intel har satsat stenhårt på programvara på senare tid, de "ger" bort den då det enda som betyder något på denna punkt är: säljer vi fler Xeons om vi lägger resurser på att ta fram programvara X, Y, Z?

Plöjer man i mittfåran och inte gör något utöver det vanliga fungerar AMD superfint. Använder en 3900X körandes Ubuntu 18.04 server som arbetsmaskin och den fungerar superfint. Men nagelfar man detaljer är det inte lika polerat som att köra Intel, t.ex. kan man få göra lite handpåläggning för att få rätt information från sensorer (men man når ändå inte samma detaljnivå som intel har out-of-the-box). Kör man lite smalare saker, som lite udda programspråk/miljöer, tenderar prestanda tilta över i Intels favör.

Vad det gäller inköp av servers verkar i alla fall företaget jag jobbar på lyfta luren och ringa Dell, HP eller Lenovo direkt för att köpa in rack. Köpte in lite billigare servers för en tids sedan, ville egentligen ha 3900X baserade maskiner (eller ännu hellre motsvarande Pro-version) men går än så länge inte ens att köpa i färdigpaketerade 1U rack... Så blev Xeon 2288G baserade maskiner i stället.

AMDs lycka här är att trenden går ju mot allt mindre lokal kraft och mot molnet. De stora drakarna lär ju ha en helt egtn IT-maskineri, så gissar att Intels etablerade OEM-kanaler är en mindre fördel där. Men risken där är att dessa drakar är så stora att de väljer att designa sin egen HW, då lär inte x86 stå först i ledet. Se på Amazon, de har en egen HW och, föga oväntat, är den prissatt rejält fördelaktigt mot andra instanser (vi har nu som policy att allt som kan köras på ARM64 ska köra på ARM64 just p.g.a. prisfördelar i molnet).

Microsoft har också projekt på gång där de designar egen HW baserat på ARM64, men tror fokus där är mer på infrastruktur som kunden inte direkt "ser" som filservers och liknande.

Givet Intels resultat har dock inte ARM64 trenden ätit upp någon relevant del än. Och även i molnet inser ju Intel att programvara är kritiskt. Så även ARM, de gör ju ingen egen HW men en av deras stora fokus utöver IP-block som andra kan bygga CPUer av är att driva olika organisationer som jobbar med att förbättra programvarustödet för ARM64. AMD har just nu alldels för mycket FoU på HW kontra SW, de måste fixa detta snarast (hos Nvidia jobbar en rätt liten del med HW, en förkrossande majoritet jobbar med programvara på olika sätt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Dom som skrivit att processorer över 20K är prisvärda på forumet är inte den egentliga målgruppen för produkten och väldigt få om någon har köpt en, det handlar om att rättfärdiga tillverkarens prissättning oavsett om den är rätt eller fel. De personer/företag som utnyttjar dessa processorers kapacitet till fullo bemödar sej inte kommentera om "prisvärdhet".

Mja, nu vet inte jag exakt vilka som har förespråkat det, men för bara sådär tre år sedan hade jag mycket väl kunnat vara en av dem. Jag stod precis i begrepp att köpa ett I7-3950x-baserat system när jag råkade ut för en ren idiot-olycka och förstörde knäna, vilket gjorde att jag fick dra ned på och avsäga mig ganska många jobb och fortfarande måste tacka nej till så pass mycket att en processor i den prisklassen inte känns prisvärd för just mig. Då, på den tiden när jag faktiskt tillhörde en av målgrupperna för den CPU:n, hade jag mycket väl kunnat komma med påståendet att jag ansåg att en CPU för ~20k kändes prisvärd.

Sedan är det självklart bara en mindre del av alla slutanvändare som har ett behov av den typen av system, men det gäller ju i praktiken alla tekniska produkter vi köper oavsett område där tillverkaren skapar ett flaggskepp där målgruppen är relativt liten, för att öka försäljningen i de lägre segmenten.

Just nu, som utvecklingen sett ut sedan AMD släppte sina första Zen-baserade processorer, ser jag faktiskt som en av de intressantaste perioderna på många år.
Med Zen+, med rejält förbättrad IMC och nodkrympning följt av Zen2 och dess nodkrympningar och förbättringar plötsligt är med i matchen igen och även om AMD förlorar lite här och där emot Intel så känns utvecklingen på något sätt mer spännande och roligare att följa än Intels dito.

Intel har både ökar antalet kärnor och sänker sina priser som svar, bra, mycket bra för oss konsumenter och det tackar jag för, men samtidigt, det var ett tag sedan något verkligen kändes nytt och spännande eller gav en wow-känsla, något som jag tror avspeglas också i kommentarerna här.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Tyvärr hänger ju inte spelindustrien med. I alla spel jag spelar är det en fördel att slå av HT. I Tarkov är det till och med en fördel att gå ned på cores med AMD. Bättre prestanda på 4 cores än fler med Ryzen och Threadripper. Sitter med solida 175 fps på Interchange. Factory ger bortimot 300 fps emellanåt. Det gjorde jag inte innan jag tog bort HT. Extremt cpu-beroende spel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja. Nu fungerar det inte riktigt så att du knallar iväg till Dustin eller komplett eller Inet när du ska köpa dig en serverprolle till ditt stora företag, utan det är andra kanaler. Att de finns i Retail är främst för att små företag skall ha en krångelfri kökpnal men även där brukar servrar säljas som paket. Där det deployas stort och nytt i Sverige idag är det Epyc som gäller, alltså nya versionen. Intel är för dyrt, helt enkelt. Mam pratar om "Compute density" och där är AMD före Intel idag med 64 kärnor på 1 sockel. Så du får helt enkelt in mer "datakraft per yta" med AMD och det är det företag vill ha.

Pratar du av erfarenhet nu eller gissar du bara? Vi beställde epyc rome servrar för ett bra tag sedan.. Har fortfarande inte levererats än. Detta av ett företag som levererar väldigt mycket hårdvara som borde har rätt stabila kanaler. Vet inte om det är bättre hos HP, men vissa konfigurationer hos Dell verkar inte vara så lätta att få levererade. Kan de inte garrantera leveranstid nästa gång så kan det mycket väl bli att fortsätta med Intel, vare sig vi vill det eller inte. Vet inte om det är big tech som äter upp allt eller om det är generella leveransproblem.

Någon annan enterprise kund som köpt in Rome servrar? Hur har det fungerat er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Pratar du av erfarenhet nu eller gissar du bara? Vi beställde epyc rome servrar för ett bra tag sedan.. Har fortfarande inte levererats än. Detta av ett företag som levererar väldigt mycket hårdvara som borde har rätt stabila kanaler. Vet inte om det är bättre hos HP, men vissa konfigurationer hos Dell verkar inte vara så lätta att få levererade. Kan de inte garrantera leveranstid nästa gång så kan det mycket väl bli att fortsätta med Intel, vare sig vi vill det eller inte. Vet inte om det är big tech som äter upp allt eller om det är generella leveransproblem.

Någon annan enterprise kund som köpt in Rome servrar? Hur har det fungerat er?

Erfarenhet. Jag jobbar på det som efter fusionen är klar nog blir nordens största IT bolag. Nu är det mest HP vi klr så kanske ser annorlunda ut där. Att tillgången på ryzen 3000 varit lite sådär är för att AMD har lagt så gott som allt krut på att säkra tillgången på Rome.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Bättre för stunden möjligtvis.. 7970 springer ju åttor runt GTX680 i dagens spel, som det alltid brukar se ut några år down the line.

Bättre efter att Nvidia slutat uppdatera sin drivrutiner för kortet.

I övrigt är det såklart vid lansering och närmsta 2-3 åren mest väsentligt. Känns ganska irrelevant om ett grafikkort som släpptes Julen 2011/2012.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Erfarenhet. Jag jobbar på det som efter fusionen är klar nog blir nordens största IT bolag. Nu är det mest HP vi klr så kanske ser annorlunda ut där. Att tillgången på ryzen 3000 varit lite sådär är för att AMD har lagt så gott som allt krut på att säkra tillgången på Rome.

Skickades från m.sweclockers.com

Spännande, Så HPE har alltså inte leveransproblem med t ex DL385 och 325 med rome modeller i sverige? Vad är är det för levanstider vi pratar om, och hålls dom utan förseningar?