Ny gamingdator, 20-30 000 kr. Oinsatt

Permalänk
Medlem

Köp en komplett dator från Webhallen eller liknande butik. Kan du träffa en rea så är priset jämförbart med att plocka ihop sakerna själv, annars kanske 4-5% mer men allt är fixat åt dig samt att du får enklare hjälp vid eventuella fel.

Tycker man inte att det är kul att skruva i datorn är det tidsmässigt knappt värt det längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxen:

Hej! Vill återigen tacka alla för hjälp:) har äntligen beställt allt jag behöver, valde corsair virtuoso som hörlurar:)
Fan vad skönt det ska bli att äntligen ha en dator igen!

Det slog mig dock att jag glömt köpa windows samt en cdrom läsare. Insåg att jag ej har windows, och tittade på om jag kunde köpa windows på kinguin.net för en billig peng. Har dock läst att de nycklarna kan bli inaktiverade ibland. Kanske bäst att köpa på komplett ändå. Skall ha w10 pro 64-bit.

Tänkte att en cdromläsare är bra att ha när man installerar windows och drivrutinerna för alla komponenter. Efter detta kommer jag däremot aldrig använda cdläsaren. Garanterat aldrig.

Ovh en stor nackdel är att dom är riktigt fula.

Kanske en extern cdläsare som kopplas in med USB? Som jag sedan kan lägga undan i något skåp? Har ni några tips här ?

Vad är skillnaden på w10 pro 64bit OEM ovh w10 FULL versionen?

Hittade denna externa:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Kommer den fungera för att installera windows utan redan existerande OS/drivrutiner?

Skickades från m.sweclockers.com

Köp Windows 10 Pro från Cdkeysdeals.com för 30 kr!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte varför du har sådan hetts att allt ska vara gaming då det oftast är rent av skit, speciellt när det kommer till stol, bord och headset. Helt klart överpris på saker som är "gaming".

Men kan iallafall rekommendera en xxl musmatta som är 1200mm x 600mm och ett skrivbord med de exakta måtten. Oehört skönt!

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxen:

Sådär gott folk! Jag beställde alla delar nu, samt väljer den 27 tums curvade skärmen! Dator + skärm är nu beställda=) Fan vad härligt!

Om man får fortsätta tråden dock, så tar jag gärna tips kring datorstol, datorbord, samt mus och tangentbord!

Har kollat lite på arozzi verona v2 pro/icke pro som gamingstol;
https://www.komplett.se/product/921764/gaming/spelutrustning/...

eller

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingstolar-och-gam...

samt denna som bord:

https://www.komplett.se/product/1131407/gaming/spelutrustning...

Dock såg jag nu att en musmatta täcker hela bordet, så blev osäker. Brukar köpa razer musmattor, kanske denna musmattan är dålig med dåligt glid etc. Spelar med claw greppet och rör handleden, så brukar ha de minsta musmattorna. Men är musmattan bra på detta bord så varför inte?

Angående mus: Har haft MX310 förr i tiden, samt razer diamondback efter det. Dvs inte överdrivna knappar osv.Enkel liten mus.

Tittat lite på razer viper 2019 och razer viper ultimate.
Är det dumt att köpa en trådlös mus? Låg responstid etc? För den prislappen borde den palla trycket.

Angående tangentbord, definitivs mekaniskt. Däremot "tror" jag inte att jag gillar när tangentbordet är helt fyrkantigt och litet, dvs att den "tar slut" precis vid knapparna. Hade mina händer på en sådan för något år sedan och det kändes för nätt på något sätt.

Kollat lite på razer blackwidow elite.

Tack !

Skrivet av anon233652:

Förstår inte varför du har sådan hetts att allt ska vara gaming då det oftast är rent av skit, speciellt när det kommer till stol, bord och headset. Helt klart överpris på saker som är "gaming".

Men kan iallafall rekommendera en xxl musmatta som är 1200mm x 600mm och ett skrivbord med de exakta måtten. Oehört skönt!

Säg inte så en kille på forumet tipsade om denna pärla https://www.clasohlson.com/se/Gaming-grenuttag-med-RGB-belysn...

Permalänk
Medlem

@anon233652: För att "gaming" stolar inte är gjorde för att vara bekväma, mer för att ej vara obekväma. Dvs man kan sitta i dom länge utan att paja ryggen/svanekn och få ont. Så jag förstått.. Det är inte viktigt att det ska vara "gaming". Däremot gillar jag vad det för med sig. "gaming"bord; Justerbar upp och ner samt stöd för kabeldragning etc. Gillar att den är välvd frampå också. Stolarna är raka, ergonomiska. Sen är dom snygga också=)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woxen:

@Lergrodan: För att "gaming" stolar inte är gjorde för att vara bekväma, mer för att ej vara obekväma. Dvs man kan sitta i dom länge utan att paja ryggen/svanekn och få ont. Så jag förstått.. Det är inte viktigt att det ska vara "gaming". Däremot gillar jag vad det för med sig. "gaming"bord; Justerbar upp och ner samt stöd för kabeldragning etc. Gillar att den är välvd frampå också. Stolarna är raka, ergonomiska. Sen är dom snygga också=)

Tycker själv inte om hur gamingbord samt stolar ser ut. Tycker det är väldigt fult med en massa färger. Finns säkert en massa gamingstolar med rgb för den som gillar det. ^^, Föredrar en mer stilren approach sjäv. Men smaken är som baken! Hoppas du blir nöjd med ditt köp oavsett!

Permalänk
Medlem

@anon233652: Tänkte köpa en RGB fotpall. Ser snyggt ut ;);)

Ja hoppas jag blir nöjd ! det hänger lite på hur bra jag lyckas dra kablarna. Men blir nog tvärnöjd med setupen!

Ännu en supernöjd poster på köpråd. Ni som lägger ner eran tid på att hjälpa andra här förtjänar en stor eloge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Kan verkligen rekommendera dessa. Köpte en Titan på black friday som ersättare till min gamla Kinnarps 6000 (haft i dryg 10 år, då köpt begagnad). Plasten i armstöden började desintegrera.
Rejäl kvalitet, mycket nöjd så här långt. Man får förvisso montera stolen själv vilket inte var speciellt svårt, men jag har hört att Omega kan kräva två personer vid montering. Emballaget var också mycket bra. Betalade ca 4k för stolen (tyg, ej PU läder).

Precis plockat ihop ny burk själv också, blir team red för första gången sedan 90-talet. Hade i stort sett lovat mig själv att aldrig sätta foten där igen efter alla problem jag hade med det systemet. Skall bli intressant ^^

Permalänk
Medlem

@anon42512 @Deeziel

De där stolarna såg riktigt bra ut! Avbeställer min arozzi verona stol och beställer en på secretlab.

Vilken stol rekommenderar ni? Omega eller Titan? Jag är 172cm, väger 95kg. Tror det är smartast med omega med tanke på min längd?

Permalänk
Skrivet av Woxen:

@Loxus @Deeziel

De där stolarna såg riktigt bra ut! Avbeställer min arozzi verona stol och beställer en på secretlab.

Vilken stol rekommenderar ni? Omega eller Titan? Jag är 172cm, väger 95kg. Tror det är smartast med omega med tanke på min längd?

Jag beställde precis en kontorsstol från Jysk som ser väldigt bekväm ut, jag är nämligen trött på min gamingstol xD Denna är kanske också något för dig?

https://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-tjele-s...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woxen:

@Loxus @Deeziel

De där stolarna såg riktigt bra ut! Avbeställer min arozzi verona stol och beställer en på secretlab.

Vilken stol rekommenderar ni? Omega eller Titan? Jag är 172cm, väger 95kg. Tror det är smartast med omega med tanke på min längd?

Personligen hade jag tagit Titan då jag inte gillar upphöjningarna på sittdelen, men det är väl en smaksak (Jag är 173 lång)

Skrivet av filidutten:

Jag beställde precis en kontorsstol från Jysk som ser väldigt bekväm ut, jag är nämligen trött på min gamingstol xD Denna är kanske också något för dig?

https://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-tjele-s...

Ser inge vidare ut tycker jag...

Permalänk
Medlem

@anon42512: Är rädd att titan blir för stor i längden. Så att nackkudden ligger för högt upp. Samma med bredden, att armstöden ligger för brett. Nu är jag ganska bredaxlad och breda höfter dock.

Permalänk
Medlem

@Woxen: De är väldigt anpassningsbara. Armstöden går att dels flytta med tre rejäla skruvar om man behöver, annars kan man flytta dem med bara reglage i sidled, upp/ner samt vrida dem. Jag har inte skruvat utan de satt perfekt för mig.

Tror längden är viktig att kolla. Jag är 179 och sitter perfekt på min när den är i bottenläget. Då har jag fötterna i golvet, nackkudden hamnar perfekt för mig också, men det finns fortfarande möjlighet att flytta på, både upp och ner.

Vet inte hur Omega är att sitta i, men kolla lite videos för att få en uppfattning.

Jag kollade mest in vilken som ansågs vara den bästa stolen för både gaming och jobb, det verkade inte råda något tvivel.

Edit: Kan tillägga att två kompisar inte tvekade på att beställa efter att ha kollat in den

Tillägg
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deeziel:

@Woxen: De är väldigt anpassningsbara. Armstöden går att dels flytta med tre rejäla skruvar om man behöver, annars kan man flytta dem med bara reglage i sidled, upp/ner samt vrida dem. Jag har inte skruvat utan de satt perfekt för mig.

Tror längden är viktig att kolla. Jag är 179 och sitter perfekt på min när den är i bottenläget. Då har jag fötterna i golvet, nackkudden hamnar perfekt för mig också, men det finns fortfarande möjlighet att flytta på, både upp och ner.

Vet inte hur Omega är att sitta i, men kolla lite videos för att få en uppfattning.

Jag kollade mest in vilken som ansågs vara den bästa stolen för både gaming och jobb, det verkade inte råda något tvivel.

Edit: Kan tillägga att två kompisar inte tvekade på att beställa efter att ha kollat in den

Huh. Låter som att jag får tänka om isf och kanske ta Omega ändå när det blir aktuellt... 😅

Permalänk
Medlem

@Deeziel: Är så jäkla kluven mellan omega och titan. Titan har ju bättre stöd för nedre ryggen med deras inbyggda lumbar support. Men är rädd att den blir för lång så nackkudden hamnar fel. Tror du jag är för kort för titan? 172cm, rekommendationen är 175 och uppåt.

Permalänk
Medlem

Det finns tusentals stolar på marknaden, inte bara omega och titan, om du är utanför rekommendationerna och inte fortfarande växer skulle jag undvika dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Woxen: Jo, lite bökigt när man inte riktigt kan testa. De rekommenderar att man kollar igenom denna https://secretlab.eu/pages/resources (speccarna) för att verkligen kolla.

Själv har jag alltid problem med skor, har höga vrister och dessutom extra breda. Hopplöst att köpa skor i Sverige, får alltid köpa för stora. Tack för internet ^^