Xiaomi Roborock gen 2 eller liknande

Köpte en Roborock S5 förra helgen och varit väldigt nöjd med den, mest för den bara är så rolig och häftig att se på, och dessutom har den sugit upp enormt mycket hår och damm som vi inte trodde fanns.

Men har ett störande problem:

Det verkar som att varannan dag så dammsuger den bara rummet den har basstationen i, och varannan dag hela huset.
Så vi har den under kökssoffan i köket, och då idag (torsdag) när vi körde den så tog den bara köket, och sen sa den att den var färdig och åkte hem för att ladda.
Onsdag när vi körde den tog den hela huset.
Tisdag tog den bara köket och en liten del av rummet bredvid.
Måndags tog den hela huset.
Söndags tog den bara köket.
Lördag (första dagen) tog den hela huset.

Har läst att några säger man ska rengöra sensorerna men jag har svårt att tro det är något sånt, för om man kollar på kartan medan den kör så ser man ju att dens sensorer har skjutits ut i andra rum och därav borde den ju sett dem rummen.
Här är t.ex. dagens körning:

Jag startar körningen via Xiaomi Home appen, jag trycker bara "Clean". Ingen zone clean up eller så (har använt det också tidigare dock).
Någon som har någon aning?

@lambdan: hade exakt samma problem, men de löste sig efter att jag rengjort lasern med tryckluft

Skrivet av issue:

@lambdan: hade exakt samma problem, men de löste sig efter att jag rengjort lasern med tryckluft

Tack för tipset ! Ska prova

La ner senaste mjukvaran via flolevac till min S50 och då finns rumsindelning med (samma funktion som finns i S6). Mycket bra uppdatering!

Ja, den blev ett riktigt lyft. Nu när maskinen har ordentliga gränsdragningar för vad som tillhör specifika rum så städar den än mer logiskt än tidigare. Många har kapat en del tid för städningen med hjälp av denna firmware.

Sen kan man ju nu enkelt skapa städsscheman som t.ex. städar hallen 5 dar i veckan och hela huset 3ggr osv. Skapa ett extra "rum" för kaminen om man vill städa efter vedpåfyllning osv.

Nu finns uppdateringen officiellt , fick den precis!

Kör min första vända med min Roborock S6 och jag bara ÄLSKAR DEN! Hur kan man ha levt utan en?

Hur gör jag i iOS appen när jag ska dela in rummen? Om jag exempelvis bara vill att den ska städa i sovrummet?

Skrivet av Tinkerbeard:

Hur gör jag i iOS appen när jag ska dela in rummen? Om jag exempelvis bara vill att den ska städa i sovrummet?

I appen man använder till Roborock s5 så uppdaterar roboten själv efter den kört nån runda.
Eller så kan man göra det själv med att välja divide room (om den gjort flera rum som ett rum)
Eller så gör man en zon med en ruta och väljer att den ska rengöra zonen.
Roborock s5 har nyligen uppdateras så den är mer lik den till s6 så jag är säker på att det är nå liknande för dig.

Skrivet av Molotov:

I appen man använder till Roborock s5 så uppdaterar roboten själv efter den kört nån runda.
Eller så kan man göra det själv med att välja divide room (om den gjort flera rum som ett rum)
Eller så gör man en zon med en ruta och väljer att den ska rengöra zonen.
Roborock s5 har nyligen uppdateras så den är mer lik den till s6 så jag är säker på att det är nå liknande för dig.

Hittade nu i Xiaomi Home appen så behövde man kryssa i "Map Saving Mode (Beta)".

Skrivet av Tinkerbeard:

Hittade nu i Xiaomi Home appen så behövde man kryssa i "Map Saving Mode (Beta)".

Precis så var det
Men jag trodde man hade Roborock appen för S6 men det går att använda Home också, är väll praktiskt om man har fler smarta enheter?