Antal watt kontra diverse märkningar (brons, silver osv)

Permalänk

Antal watt kontra diverse märkningar (brons, silver osv)

Hej! Funderar på hur man ska täbka kring förhållandet mellan antalet watt och olika kvalitetsmärkningar.
Alltså, hur stor skillnad gör x märkning - "översatt" till watt - hos brons, silver, guld och platinum? Hur många extrawatt motsvarar en bättre märkning (om det alls är en relevant jämförelse).
För att ge ett specifikt exempel: funderar över om jag ska satsa på ett bra 750w nätagg, med kanske brons-märkning, eller typ 650w med guld eller platinum. Hur bör jag tänka? Ska självklart satsa på ett erkänt mätke, typ seasonic eller corsair.

Tack på förhand!
/Simon

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Renaisscance:

Hej! Funderar på hur man ska täbka kring förhållandet mellan antalet watt och olika kvalitetsmärkningar.
Alltså, hur stor skillnad gör x märkning - "översatt" till watt - hos brons, silver, guld och platinum? Hur många extrawatt motsvarar en bättre märkning (om det alls är en relevant jämförelse).
För att ge ett specifikt exempel: funderar över om jag ska satsa på ett bra 750w nätagg, med kanske brons-märkning, eller typ 650w med guld eller platinum. Hur bör jag tänka? Ska självklart satsa på ett erkänt mätke, typ seasonic eller corsair.

Tack på förhand!
/Simon

Du resonerar nog lite underligt för effekten bestäms av vad du ska driva och vilken "metallklass" nätdelen har anger dess verkningsgrad, högre klassning vid samma effekt innebär att nätdelen inte blir lika varm och det kan indirekt göra att den blir tystare då den inte behöver kylas lika hårt.
Högre klassning gör också att nätdelens effektförbrukning minskar men det är sällan ekonomiskt att välja de högsta klasserna utan guld, kanske platina men inte titan är där man brukar få mest för pengarna medan silver och nedåt mest finns på enklare nätdelar där man främst prioriterar inköpspriset och inte ljudnivå och totalkostnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Renaisscance: Intressant fråga med invecklat svar. Ett nätagg är olika effektivt vid olika effektuttag, och detta varierar med maxeffekt på nätagget.

Om du kollar lasten med ett Corsair RM850x (Guld) som nätagg:
https://www.tomshardware.com/reviews/corsair-rm850x-v2-psu,55...

Så ser du att nätaggen är som effektivast mellan 30 & 50%. För maximal effektivitet är det alltså vettigt att träffa in din faktiska förbrukning i det området och det är det du bör sikta på.
Men säg att du drar 600W så drar du så nära max på ett 650W-agg att du är en bit ut på kurvan där nätagget börjat bli ineffektivt igen. Då vinner du kanske 1%-enhet på att köra ett 850W-nätagg av samma modell istället, eftersom du inte är lika långt ut på kurvan.

Varje steg i 80Plus är typ 2%-enheter runt 100% last:
https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus#Efficiency_level_certif...

Så två steg i modell (650W->750W->850W) har gett ett halvt steg i metallskalan. Alltså mkt vettigare med bättre 80Plus-rating än högre effekt.

Drar du 300W så är det 50% av ett 600W-agg och 35% av ett 850W-agg, alltså inom området då det är som effektivast i båda fallen och det gör därmed ingen skillnad.

Lite mer invecklat svar:

Säg en dator som är igång 24/7 och drar 100W vid normal load. Sen kanske 2 timmar per dag med hög load ~200W. Sen kanske 2 timmar gaming per dag i snitt med 350W i load.

På ett år får vi alltså:
2timmar*365dygn*350W = 255kWh
2timmar*365dygn*200W = 146kWh
20timmar*365dygn*100W = 3650kWh
totalt 4051kWh

Kollar vi på sidan för 850W-agget ovan så ser vi 93%, 92% resp. 87% effektivitet vid de effektuttagen. Vi räknar om siffrorna till vad själva prylarna drar:
255kWh*93%=237,15kWh
146kWh*92%=134,32kWh
3650kWh*87%=3175,6kWh

Kollar vi sen på effektiviteten hos ett Corsair AX850 istället (Titan, två steg upp bland metallklassificeringarna):
https://www.tomshardware.com/reviews/corsair-ax850-psu,5986-2...

Så ser vi 95%, 95% resp 93%.
Vi bör då få följande förbrukning istället:
237,15/95%=249,6kWh
134,32/95%=141,4kWh
3175,6/93%=3414,6kWh

Totalt: 3805,6kWh

En skillnad mellan nätaggen på 245.4kWh.

Prisskillnaden mellan nätaggen är 1000kr (2500:- vs 1500:-). Använder vi nätagget såhär i fyra år har vi alltså sparat in elkostnaden. Jag räknar att få ut 10 år på kvalitetsagg, vilket också är garantitiden numera, så i det här fallet är det värt det. Men det är ju enbart för att datorn är igång helatiden och att det diffar så mkt i effektivitet där vid låga effektuttag.
Säg att den är avstängd de där 20 timmarna istället så är skillnaden enbart 10kWh istället. En hundralapp på 10 år. Inte riktigt värt det utan kanske vettigare att kolla på ett silver/brons-agg istället.

Så, stänger du av datorn och inte använder den så mkt så spelar det inte så mycket roll med 80Plus-klassificeringarna.
Står datorn idle/kollar youtube eller liknande väldigt mkt så drar oftast datorn mindre än den 20%iga last som spelar roll för 80Plus-ratingen, vilket gör att du kanske bör kolla mätningar av nätaggen ivf, vissa blir rätt mkt sämre vid låg last och helt plötsligt är det kanske vettigare med ett 650W-agg istället för ett 850W-agg. Orkar du inte kolla upp den så använd "20% 230 V EU internal non-redundant" från wikipedia ovan för att räkna om det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

På ett år får vi alltså:
2timmar*365dygn*350W = 255kWh
2timmar*365dygn*200W = 146kWh
20timmar*365dygn*100W = 3650kWh
totalt 4051kWh

Kollar vi på sidan så ser vi 93%, 92% resp. 87% effektivitet vid de effektuttagen. Vi räknar om siffrorna till vad själva prylarna drar:
255kWh*93%=237,15kWh
146kWh*92%=134,32kWh
3650kWh*87%=3175,6kWh

Kollar vi sen på effektiviteten hos ett Corsair AX850 istället (Titan, två steg upp bland metallklassificeringarna):
https://www.tomshardware.com/reviews/corsair-ax850-psu,5986-2...

Så ser vi 95%, 95% resp 93%.
Vi bör då få följande förbrukning istället:
237,15/95%=249,6kWh
134,32/95%=141,4kWh
3175,6/93%=3414,6kWh

Totalt: 3805,6kWh

Känns som dina siffror är ihopsnurrade här? Rimligtvis bör du väl för AX850 räkna på samma sätt som för det andra.
Så alltså 3650kWh*93%=3394,5kWh?

För som du skrivit just nu har du lagt på en verkningsgrad på ett annat värde än det uttagna från väggen.

Edit: Missade % tecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renaisscance:

Hej! Funderar på hur man ska täbka kring förhållandet mellan antalet watt och olika kvalitetsmärkningar.
Alltså, hur stor skillnad gör x märkning - "översatt" till watt - hos brons, silver, guld och platinum? Hur många extrawatt motsvarar en bättre märkning (om det alls är en relevant jämförelse).

De har inte något direkt med varandra att göra.
Antalet watt anger hur mycket effekt nätaggregatet kan leverera till resten av datorn. Hur många watt du behöver beror helt och hållet på vad du har för olika komponenter i datorn.
De olika 80plus märkningarna (guld, silver, brons, m.fl.) anger hur effektivt nätaggregatet är, dvs hur mycket av energin som försvinner i värme. Det påverkar dels din elräkning, och dels hur mycket kylning som nätaggregatet behöver.

Allt annat lika, så är en högre kvalitetsmärkning alltid bättre (dvs. hellre guld än silver, och hellre silver än brons), men i verkligheten så är inte allt annat lika utan man får även titta på pris och kvalitet (om man hittar någon bra recension som anger kvalitet.)

Exempel: Antag att du har ett 650W nätaggregat som uppfyller kraven för 80+ Brons.
Antag sedan att din dator vid full belastning drar 340W från nätaggregatet. Den drar då lite drygt hälften av vad nätaggregatet kan leverera som maximalt.
Ett aggregat som uppfyller kraven för 80+ Brons skall ha en effektivitet på minst 88% vid 50% belastning, så hela datorn kommer att dra 340W/0.88 = 386W från vägguttaget. Det blir alltså 386W-340W = 46W energi som går bort i värme förluster.
Hade du i stället använt ett nätaggregat som uppfyllde kraven för 80+ Platinum så skulle det haft en effektivitet på minst 94% vid samma belastning. Det hade då dragit 340W/0.94 = 362W från vägguttaget, och således hade endast 362W-340W = 22W gått bort i värmeförluster.

Permalänk
Medlem

@Sarynoth: Verkar som du missade detta: "Kollar vi på sidan så ser vi 93%, 92% resp. 87% effektivitet vid de effektuttagen. Vi räknar om siffrorna till vad själva prylarna drar:"

Första steget räknar bort effektiviteten med det första agget, andra steget lägger på det för det andra agget. Sen jämförs siffrorna med påräknad effektivitet.

Permalänk
Medlem

Kort sagt:

Effekten eller antal watt berättar hur mycket nätagget kan leverera till datorns komponenter. Detta är kanske den viktigaste egenskapen, för den behövs för att faktiskt driva datorn.

Metall-klassificeringen berättar hur mycket extra energi nätagget själv konsumerar för att göra sitt jobb. Ju mindre, desto bättre, för denna energi är slöseri och bidrar bara till extra värme. Så ju "bättre" metall, desto mindre extra energi behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

@Sarynoth: Verkar som du missade detta: "Kollar vi på sidan så ser vi 93%, 92% resp. 87% effektivitet vid de effektuttagen. Vi räknar om siffrorna till vad själva prylarna drar:"

Första steget räknar bort effektiviteten med det första agget, andra steget lägger på det för det andra agget. Sen jämförs siffrorna med påräknad effektivitet.

Ah, jag ber om ursäkt.
Detta var en tankevurpa från min sida. Tack för utpekandet!

Permalänk
Medlem

@Sarynoth: Lugnt lugnt, jag skrev mittensektionen efter jag skrivit början och slutet av inlägget, vilket gjorde att det kom en massa text imellan att jag länkade nätagget och själva beräkningen. Så det var sen inte helt tydligt att jag i utgick ifrån ett nätagg för att räkna om till ett annat om man inte tänker igenom själva beräkningen.

Permalänk

Hej oxh tack för helt fantastiska svar! Pedagogiskt o bra. Dka försöka besvara alla åtminstone kort, så snart jag kan.. är dock så jäkla oteknisk aty endel är rätt svårt för mig att besvara på ett intelligent sätt :/

Brukar va noga med att stänga av datorn, och använder inte datorn till yunga grejer mer än 2-3 timmsr om dagen, så antar att märkningen inte spelar extremt stor roll. Om jag nu har förstått rätt..

Om jag nu ska försöka hålla mig i 30-50%-spannet, vad vore vettigt stt skaffa med följande setup? (Inte inköpt ännu men har hyfsad koll på vad det blir)

Processor: ryzen 3600

Grafik: Radeon 5600xt

Ram: 16gb hyper fury 3200mhz (eventuellt 32gb senare)

Moder: Asus x rog strix b450 f gaming

Sdd: samsung 860 evo 1tb

Chassi: Fractal design x meshify s2 (till stor del därför att det *går* att få in en massa fläktar vid behov)

Vad kan vara vettigt? Några få ord om vad jag tänkt höra (som kan påverka effektbehovet):
Tror aldrig jag kommer köra SLI, lär intr bli mer än 32gb ram, och har inga tankar på att överklocka (och isf garanterat bara grafikkortet). Det är mitt första datorbygge på över 10 år (2:a nånsin) och är för tillfället inte gjord sv pengar,mså har tänkt börja lite lagom. Bara full-hd till en början (men med riktigt bra flyt i alla spel) för att sen öka med grymt grafikkort och bättre skärm.

Tänkte att ett corsair rm 750x v2 750w gold borde räcka, nu och ifall jag skaffar rejält grafikkort, 32gb ram, o kanske bättre prolle? Då lägger jag inte pengar på "omotiverat bra" märkning, får ett beprövat märke, och... ja, tycker det känns stabilt. Klart att det känns lite dyrt men lätt värt för att slippa allt krångel som även endel kända märken verkar innebära (läste om en massa exploderande evga-agg t ex)

Tack återigen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renaisscance:

Tänkte att ett corsair rm 750x v2 750w gold borde räcka, nu och ifall jag skaffar rejält grafikkort, 32gb ram, o kanske bättre prolle? Då lägger jag inte pengar på "omotiverat bra" märkning, får ett beprövat märke, och... ja, tycker det känns stabilt. Klart att det känns lite dyrt men lätt värt för att slippa allt krångel som även endel kända märken verkar innebära (läste om en massa exploderande evga-agg t ex)

750w räcker gott och väl till alla normala system. Kör du med dubbla CPU-sockets, eller multipla grafikkort, eller kör extrem överklockning av high-end komponenter - då kan du eventuellt behöva bättre, men annars så finns det inget som helst behov av något kraftfullare.

För de komponenter du hade tänkt skaffa skulle ett 400w aggregat räcka till utan problem.