Half-Life: Alyx är färdigt och författas av gamla gardet

Permalänk
Melding Plague

Half-Life: Alyx är färdigt och författas av gamla gardet

En frågestund med utvecklarna avslöjar att tidigare manusförfattaren Marc Laidlaw assisterat med berättandet i Half-Life: Alyx.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ajajaj blir galen i de flesta spelen där man inte kan hoppa. Känns ofta så linjärt och stelt då. Kanske är en småsak jag klagar på enligt många dock

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Hype!! Nu ska de kastas hinkar på headcrabs

Men ingår inte spelet även om man "bara" köper de nya controllers som tillhör index?
Det är iaf vad jag tänkt göra inför spellanseringen då jag har ett Vive Pro headset med de gamla hederliga vivecontrollers som kom med det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

VR endast, känns som 99% av alla inte kan spela det då.

Hype = Zero

Tala för dig själv. Har snart lagt undan de 40k som jag ska spendera på en Index + ny PC för detta, och endast detta.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Manus kallat "Epistle 3".

HL-3 är därmed bekräftat!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Tala för dig själv. Har snart lagt undan de 40k som jag ska spendera på en Index + ny PC för detta, och endast detta.

Ja som sagt 99% av folk lär inte lägga 40K för att kunna spela ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Ajajaj blir galen i de flesta spelen där man inte kan hoppa. Känns ofta så linjärt och stelt då. Kanske är en småsak jag klagar på enligt många dock

Håller helt med, men samtidigt vet jag inte om detta översätts till VR när man måste hoppa själv...

Permalänk
Medlem

En mer korrekt bild VR baby!!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

👍😂

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ja som sagt 99% av folk lär inte lägga 40K för att kunna spela ett spel.

Hype = 100000% dock.

Men nä, man är nog i grov minoritet här

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram mot detta.

Permalänk
Medlem

Ska testas såklart. Även om jag avskyr skräckspel.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Är bilden från spelet? Ser ju ut som 10 år gammal grafik !?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Är bilden från spelet? Ser ju ut som 10 år gammal grafik !?

Bilden på Alyx är från HL2 ja men här har du trailern.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Woaini: om du tänker på bilden i artikeln är det från Half-Life 2, den illustrerar att Alyx Vance hade talad dialog där. Tidigare nyheter med bilder och video från Half-Life: Alyx finns länkade i och i slutet av artikeln (och av @MiLeS ovan).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av pa1983:

VR endast, känns som 99% av alla inte kan spela det då.

Hype = Zero

Kanske inte är hela sanningen men håller delvis med dig, MEN man kan inte vara en bakåtsträvare och ny teknik är bara trevligt i min bok. Kommer själv inte skaffa VR än men kanske om några år om tekniken och spelen har kommit ännu längre än idag.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ja som sagt 99% av folk lär inte lägga 40K för att kunna spela ett spel.

Det kostar inte 40k
Du kan spela med ett GeForce GTX 970 och en i7 2600k
Ett nytt VR headset kostar från strax under 5000 och uppåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kommer inte skaffa VR bara för detta men det lägger ju onekligen till en stor del till mitt behov av VR.
Det kommer absolut spelas när jag väl köper VR, sen om det blir under 2020 eller 2021 det får framtiden utvisa.

Vilket VR headset är just nu det "rimligaste" att köpa? Med andra ord inte det dyraste, inte det billigaste men kanske det bästa i mellansegmentet?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

@isbjoern: Borde finnas en hel del begagnade Vive, gissar att många uppgraderar till Index.
Borde inte kosta så många tusenlappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Kommer inte skaffa VR bara för detta men det lägger ju onekligen till en stor del till mitt behov av VR.
Det kommer absolut spelas när jag väl köper VR, sen om det blir under 2020 eller 2021 det får framtiden utvisa.

Vilket VR headset är just nu det "rimligaste" att köpa? Med andra ord inte det dyraste, inte det billigaste men kanske det bästa i mellansegmentet?

Oculus Quest + Link
Att kunna spela fritt utan vara kopplad till en dator är speciell.
Komplettera med link-kabeln för att kunna köra PCVR.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Otroligt mycket hype på detta även då jag inte kommer spela det på ett bra tag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det kostar inte 40k
Du kan spela med ett GeForce GTX 970 och en i7 2600k
Ett nytt VR headset kostar från strax under 5000 och uppåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Och 5000Kr är inte direkt småpengar för många.
VR headset är ett kompliment, samma sak kan inte sägas om en skärm.

VR kommer vara för 1% tills den dagen majoriteten av spel har VR stöd och headset finns i fler prisklasser.

Det är min poäng.

Skrivet av Mithras:

Hype = 100000% dock.

Men nä, man är nog i grov minoritet här

Det var min poäng.

För dom flesta är det unobtanium och då kommer detta spelet passera förbi uppmärkt.

För dom som är intresserade och har råd så är det ju så klart hype det förstår jag med men för dom flesta är det en notis med spel som dessa innan det blir mer mainstream.
VR för mig framstår som en nish hobby just nu, jag är helt för VR men jag hade gärna sett mer vanliga spel med stöd för VR utöver skärm. Då kan alla delta oavsett, mer spel för alla helt enkelt.

Spel som stödjer VR behövs för att främja marknaden, men att segmentera den ser jag inte som sättet att göra det i längden, erbjud VR stöd i mer mainstream titlar och gör det bra så kan alla ta del oavsett preferenser eller budget.

Jag får väl vänta på HL3 och hoppas det stödjer både VR och traditionellt skärm.

Har vi lite tur kanske det kommer modds eller re-releas som ej kräver VR lägre fram men det är ju uppenbart att spelet är framtaget för att sälja VR headset och expandera marknaden först, inget jag har nåt emot, dock begränsar det ju i början målgruppen rätt hårt men det får vi hoppas löser sig i längden.

Permalänk
Medlem

Jag är inte lika negativ till VR som en del. På stora fester nyår, midsommar m.m. där både vänner och familj samlas har otaliga VR spel och en gnutta förfriskning lett till otaliga roliga stunder genom åren. Det är värt investeringen nu för min del

På tal om det, FYLL PÅ INDEX-LAGREN NU VALVE! Pengarna ligger i plånboken för hela kittet redan Vilket som är bästa reservalternative läser jag ännu på om.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

FYLL PÅ INDEX-LAGREN NU VALVE!

De tror att de kommer komma ikapp innan spelet släpps:
https://uploadvr.com/valve-index-stock-to-return-before-alyx/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Och 5000Kr är inte direkt småpengar för många.
VR headset är ett kompliment, samma sak kan inte sägas om en skärm.

VR kommer vara för 1% tills den dagen majoriteten av spel har VR stöd och headset finns i fler prisklasser.

Det är min poäng.

Det var min poäng.

För dom flesta är det unobtanium och då kommer detta spelet passera förbi uppmärkt.

För dom som är intresserade och har råd så är det ju så klart hype det förstår jag med men för dom flesta är det en notis med spel som dessa innan det blir mer mainstream.

Spel som stödjer VR behövs för att främja marknaden, men att segmentera den ser jag inte som sättet att göra det, erbjud VR i mer mainstream titlar och gör det bra så kan alla ta del oavsett preferenser eller budget.

Jag får väl vänta på HL3 och hoppas det stödjer både VR och traditionellt skärm.

Nej det är inte småpengar.
Jag utgick väll lite naivt att flesta på SweClockers har en PC kabel att spela på + råd med ett headset

Det du säger att få ut VR till fler är verkligen nått som underlättas med Oculus Quest pga då behövs ingen PC/konsol.

Jag köpte min i början på månaden trots jag var skeptisk från början.
Jag har använt den väldigt mycket och även visat andra.
En familj vi känner där endast deras barn spelar fick tom föräldrarna hooked så dom köpte en Quest och kör VR-spel varje dag.
Oculus Quest underlättar väldigt mycket "ströspelande" i VR då man inte behöver "koppla in sig"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@pa1983: Jag måste sticka till något VR center och testa igenom lite olika headset men rent prismässigt så går det rätt väg. Som sagt skulle vilja testa hur bra cosmo och typ quest är för dom tror jag inte behöver några bas stationer?

Smidig trådlös användning för ca 2500-3000kr tror jag kommer behövas för att det verkligen skall ta fart. Bild och liknande måste vara bra nog och att folk inte mår illa men sedan så skall upplevelsen vara på nivån att typ bara plugga in en adapter i datorn och sedan köra.

Men det närmar sig. Strax över 5k för rift S. Mer och mer överkomligt för fler och fler och PS4 VR visar att priserna kan gå lägre och upplevelsen vara tillgänglig så snart kanske vi ser något billigare som är bra nog till PC.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Ja som sagt 99% av folk lär inte lägga 40K för att kunna spela ett spel.

Jag har lagt 1500 kr på ett begagnat Lenovo VR headset som fungerar förvånadsvärt bra. Då hade jag en okej speldator redan och har nu uppgraderat till ett begagnad GTX 1070 för att få bättre flyt. Någon enstaka tusenlapp tycker jag personligen att det absolut är värt för att kunna spela VR spel och vill man få lite bättre upplevelse kan man lägga 40k eller hur mycket som helst, men det blir ingen enormt stor skillnad utan det stora steget är att köpa ett begagnat okej headset bara. Sen lär de flesta inte göra det ändå, men inga 40k eller i närheten av det behövs.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det är inte småpengar.
Jag utgick väll lite naivt att flesta på SweClockers har en PC kabel att spela på + råd med ett headset

Det du säger att få ut VR till fler är verkligen nått som underlättas med Oculus Quest pga då behövs ingen PC/konsol.

Jag köpte min i början på månaden trots jag var skeptisk från början.
Jag har använt den väldigt mycket och även visat andra.
En familj vi känner där endast deras barn spelar fick tom föräldrarna hooked så dom köpte en Quest och kör VR-spel varje dag.
Oculus Quest underlättar väldigt mycket "ströspelande" i VR då man inte behöver "koppla in sig"

Skickades från m.sweclockers.com

Min dator klarar nog ett VR heaset så för den delen MEN jag bytte upp mig från GTX780 till RX5700 nyligen, sparade före Vega56 men sedan kom bitcon mining boomen så ja fick vänta 2 år till.

Samtidigt är skärmen 5-6 år nu, datorns moderkort snart 8 år, problemet är att sparar jag till ett VR headset så är det nog dags för ny skärm/mb/cpu/ram istället.

Jag är för VR men för mig och många så är det en lyx vi inte kan motivera justnu men har man råd köp och sattsa hårt jag är helt för det!
Dock skulle jag hellre se att spelen integrerade bra stöd för skärm och VR headset så man kan få bästa möjliga upplevelse med båda.
Devs lär säga att det inte går och orsaken är tid och pengar så klart vilket managment inte gillar men ska VR bli hållbart får det antigen bli så billigt att det ses som en del av en PC precis som skärmen eller så får spelen stödja båda så alla blir nöjda.

Permalänk
Medlem

Jag kör WMR numera, hade en OG Vive förut, och WMR är precis lika bra som den.

WMR-headsets var rätt billiga innan men verkar ha gått upp i pris nu. Det antyds att nästa generation kommer i år så de kanske har slutat tillverka de gamla. Men jag betalde 2 990 för mitt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."