Permalänk
Medlem

Ja, felet är ju inspelningen. Är den filmad i 24 p ska den ju visas i det, även på tv. Jag tror det är en vanesak, går säkert att trixa till med korta slutartider eller nåt så man får ryckigaste möjliga 48 fps HFR.

Speciellt i 3D är HFR viktigt, Hobitt var en fantastisk film tycker jag. Skulle tveklöst köpa en 2D HFR-utgåva på blu-ray, även om den är uppsnabbad till 50 fps (tror inte min tv klarar 48).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av adzer:

Främre delen av rummet. Denna är inte helt uppdaterad, men ungefär så här ser det ut. Duken är på 90".

Snyggt! Är det i14 eller i16s du kör som frontar?

Jag har bara piP men är kanonnöjd med dem. Simpelt och riktigt bra ljud för de pengarna, men det är klart att Inos toppsystem är kapabla till betydligt mer.

Permalänk
Medlem

"Har inte upplevt OLED" borde vara ett alternativ.

Sen går man ytterst sällan på bio då de filmer som visas inte verkar särskilt intressanta (mycket komedier och barnfilmer). Dessutom bor man på en mindre ort som visar filmerna en (1) enda gång och då ett tag efter de haft premiär på andra håll.

En del ser film väldigt ofta, oavsett hur den visas. Själv snittar man väl på någon enstaka per år och knappt ens det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Är det verkligen bara jag som stör mig på 24fps, speciellt på stora biodukar?

Finns säkert en och annan mer som föredrar högre framerate på bio, men de flesta gillar den klassiska 24-känslan. Personligen gillar jag båda. The Hobbit såg jag i 48 fps och det gillade jag. Men tyvärr har det fortfarande inte riktigt slagit igenom. Givetvis är det en vanesak, men jag tror inte 24 fps kommer försvinna från biomarknaden inom någon snar framtid.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vet inte om man haft tur, bor i en bra stad generellt för biobesök eller helt enkelt kan ignorera det men oftast brukar det vara knäpptyst i den lokala biosalongen när man besöker den.. förutom när det skrattas ibland då och då dvs.

Instämmer. Och jag bor i Göteborg. Var och såg senaste SW-filmen för nån vecka sen, och det var i stort sett helt tyst filmen igenom, förutom just skratt lite då och då. Kan faktiskt inte ens minnas att jag varit på bio och det HAR varit störande personer i salongen. Jo, nån som tänt mobilen i några sekunder några gånger under filmen, och jag hade det i synfältet, men det är allt, och det var under en film.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Måste ju undra vad du har för system som är bättre än riktig biograf. Länns väldigt tveksamt i mitt tycke. Biografen i Helsingborg anser jag nog vara en av sveriges i särklass bästa biografer och då har ja sett film på allt ifrån halsunkiga till riktiga lyxiga anläggningar (runt 1 M i bara elektronik o högtalare, kablar).
Hbg filmstaden VIP rum med bara 40 sittplatser e riktigt nice

För att ge stöd till @adzer's påstående kan man tänka på att en biograf har som mål att samtliga besökare ska ha en godkänd ljudupplevelse, vilket är ett svårare och dyrare problem än om man bara behöver tillgodose ett par personer i en hemmabio. En entusiast kan lätt plöja ner mer pengar per lyssnare i en hemmabio än en biograf kan försvara ekonomiskt. Så jag tycker adzer's påstående verkar helt rimligt, särskilt när man får se bilder från hans anläggning. För de flesta hemmabio har du säkert rätt i att de inte når upp till Helsingborgs filmstad i ljudanläggning, men en del entusiaster är inte som de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Nej, om man inte har ett ljuskontrollerat rum så får man ändå inte ut något av en OLED.

Mörka matta färger och sammetstyg går inte hem här hemma, tyvärr.

Du behöver inte renovera/omdesigna ditt vardagsrum för att kunna se att en OLED har betydligt bättre bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Tusan, saknar alternativet, "Jag har inte sett på OLED ännu. (Men är kanske mer intresserad nu.)"

Utöver det är jag med @surfershymn. Det är en speciell upplevelse att gå på bio, och den outtalade gemenskapen man har med salongen kan vara magisk.

Du menar hatet mot personer som inte är tysta eller sitter och äter saker under filmen?

Hade gått på bio så mycket oftare om det inte var för massa personer som ska förstöra upplevelsen :/
Tycker inte OLED har förstört bio. Men det är nära, halverade nog mina biobesök när jag köpte ny TV. Men största problemet med bio är andra människor.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag ser det att man investerar tiden i underhållning, något jag gör hellre än att jobba alla dagar i veckan...

Skrivet av frong:

Tror få lägger dessa två timmar på arbetstid. Du kanske är någon slags konsult som jobbar varje ledig timme på dygnet iofs...

Skrivet av Wh1spY:

Ja jävlar du. Minst 1000kr i timmen tjänar du alltså. Grattis.

Jag tycker ni missförstår @PlogarN97. Att sätta en prislapp på sin tid betyder inte att man hellre arbetar motsvarande tiden, utan är ett sätt att värdera sin tid. Det kan vara till hjälp vid avvägningar som: ska jag handla på storköpet som är längre bort eller på lokala butiken som är 20% dyrare? Ska jag laga bilen själv, vilket kommer ta mig 10 timmar, eller låta en verkstad göra det för 3000 kr?

Hur mycket man värderar sin tid är förstås personligt, men jag tycker många säljer sig alldeles för billigt. En del verkar rent av betrakta fritiden som "gratis", m.a.o. värdelös. Tid, om något, är en värdefull ändlig resurs för alla. Genom att sätta ett pris på tiden kan man jämföra totalkostnaden för att gå på bio med andra aktiviteter, som att t.ex. se filmen på sin OLED hemma, och därmed fundera på om bioupplevelsen är värd den extra kostnaden.

Att arbeta kostar för övrigt också tid, men det får man ju ersättning för. Beroende på vilken ersättning man får, och hur mycket man värderar sin tid, så kan det faktiskt vara förnuftigt att gå ned i arbetstid. Jag känner t.ex. flera som valt att gå ned till 80% arbetstid därför att de värderar den extra lediga tiden mer än den högre lön de hade fått för att arbeta 100%. Åter igen, högst personligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nä men pengarna kunde ha investerats i något vettigare och så kunde man jobbat den tiden det tar att köra från/till biografen med sin tesla.

Säg att det tar 2 timmar att se filmen hemma och 4 timmar inklusive resa och stöket runt om med bion. Då äre ju 2 timmar man kunde lagt på att jobba.

Därmed är det några tusen i förlorad arbetstid/alternativkostnad

Man kan därmed inte endast räkna på drivmedelkostnaden och parkeringen som den jag citerade gjorde.

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta har inte jobb som låter en jobba två timmar övertid när man vill. Konstigt resonerat.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag tycker ni missförstår @PlogarN97. Att sätta en prislapp på sin tid betyder inte att man hellre arbetar motsvarande tiden, utan är ett sätt att värdera sin tid. Det kan vara till hjälp vid avvägningar som: ska jag handla på storköpet som är längre bort eller på lokala butiken som är 20% dyrare? Ska jag laga bilen själv, vilket kommer ta mig 10 timmar, eller låta en verkstad göra det för 3000 kr?

Hur mycket man värderar sin tid är förstås personligt, men jag tycker många säljer sig alldeles för billigt. En del verkar rent av betrakta fritiden som "gratis", m.a.o. värdelös. Tid, om något, är en värdefull ändlig resurs för alla. Genom att sätta ett pris på tiden kan man jämföra totalkostnaden för att gå på bio med andra aktiviteter, som att t.ex. se filmen på sin OLED hemma, och därmed fundera på om bioupplevelsen är värd den extra kostnaden.

Att arbeta kostar för övrigt också tid, men det får man ju ersättning för. Beroende på vilken ersättning man får, och hur mycket man värderar sin tid, så kan det faktiskt vara förnuftigt att gå ned i arbetstid. Jag känner t.ex. flera som valt att gå ned till 80% arbetstid därför att de värderar den extra lediga tiden mer än den högre lön de hade fått för att arbeta 100%. Åter igen, högst personligt.

Jag förstår precis vad han menar, men i verkligheten skulle jag inte gått med någon monetär förlust. Jag kan inte värdera min fritid i kronor per timme. Däremot kan jag värdera den i nöje per timme eller något liknande, och då kanske en bio som skulle ta 4 timmar totalt försvinner bort mot att sitta hemma i soffan.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Eftersom den stad (Eskilstuna) jag bor i nu har förmodligen en av Sveriges sämsta biografer så blir det att se film hemma i stället på min OLED tv. Mycket bättre upplevelse, går dock ibland på bio i Borlänge( min hemstad) där bion är mycket bättre.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

För mig är det inte bara filmen på duken som visas utan själva bioupplevelsen. Stå lite i kö för att hämta ut biljetter, köpa lite snacks, snacka lite skit med kompisarna innan rullen drar igång och sedan se den tillsammans. Har knappt märkt skillnad på "vanligt" bioljud eller t.ex. Dolby Atmos. Har inget negativt att säga om kvalitén på dukarna på de biografer jag varit på, är väl heller inte särskilt kräsen. Uppskattar hellre ett gott sällskap och en bra film helt enkelt, bio eller ej.

Helt klart rätt inställning!
Glöm inte eftersnacket om filmen på vägen hem med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du menar hatet mot personer som inte är tysta eller sitter och äter saker under filmen?

Hade gått på bio så mycket oftare om det inte var för massa personer som ska förstöra upplevelsen :/
Tycker inte OLED har förstört bio. Men det är nära, halverade nog mina biobesök när jag köpte ny TV. Men största problemet med bio är andra människor.

Nej, men eftersom du är otroligt satt i din åsikt och aggressiv ska jag inte slösa tid på att förklara hur jag menar, eftersom det är en abstrakt känsla. Samma typ av känsla supportrar har under fotbollsmatch, t.ex.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Jag tycker ni missförstår @PlogarN97. Att sätta en prislapp på sin tid betyder inte att man hellre arbetar motsvarande tiden, utan är ett sätt att värdera sin tid. Det kan vara till hjälp vid avvägningar som: ska jag handla på storköpet som är längre bort eller på lokala butiken som är 20% dyrare? Ska jag laga bilen själv, vilket kommer ta mig 10 timmar, eller låta en verkstad göra det för 3000 kr?

Hur mycket man värderar sin tid är förstås personligt, men jag tycker många säljer sig alldeles för billigt. En del verkar rent av betrakta fritiden som "gratis", m.a.o. värdelös. Tid, om något, är en värdefull ändlig resurs för alla. Genom att sätta ett pris på tiden kan man jämföra totalkostnaden för att gå på bio med andra aktiviteter, som att t.ex. se filmen på sin OLED hemma, och därmed fundera på om bioupplevelsen är värd den extra kostnaden.

Att arbeta kostar för övrigt också tid, men det får man ju ersättning för. Beroende på vilken ersättning man får, och hur mycket man värderar sin tid, så kan det faktiskt vara förnuftigt att gå ned i arbetstid. Jag känner t.ex. flera som valt att gå ned till 80% arbetstid därför att de värderar den extra lediga tiden mer än den högre lön de hade fått för att arbeta 100%. Åter igen, högst personligt.

Bra skrivet! För många av oss med jobb var det ju fullt uppenbart vad Plogarna faktiskt skrev i sina inlägg. Tid är en dyrbar resurs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sista filmen jag såg på bio var "Signs" med Mel Gibson och Joaquin Phoenix" på "Saga" biografen i Kalmar år 2002.
Tyckte bra om både filmen och biografen.
Som jag kommer ihåg är "Saga" en av dom äldsta biografer i Sverige.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jävligt udda långsökt rasistiskt sidospår rensat. Ibland beundrar jag nästan folks kreativitet när det kommer till att dra in helt orelaterade ämnen på SweClockers.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skäggig legend

Superkul att tråden tagit sån fart, att folk verkligen har spridda uppfattningar om Bion i sin helhet. Folk värderar hela paketet som "att gå på bio", "storleken har betydelse - höhö", "ljudet är maffigt" "nej, ljudet är för bullrigt" osv. Detta är verkligen superkul! Speciellt när folk visar upp sina egna underbara källare, man blir otroligt inspirerad själv! Men för tusan... politik var inte det denna tråd skapades för. Håll er till diskussionen "BIO"

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Upplösning spelar roll, men OLED handlar ju inte om upplösningen utan om färger, konstrast och svärta.
Sitter själv med en gammal enkel full HD LCD LED TV på 65" och för mig räcker upplösningen, men mörka partier i filmer är jobbiga att se på då de aldrig blir riktigt mörka. Med OLED ser man faktiskt vad som händer även i riktigt mörka partier och färgerna känns mycket mer levande.

OLED ger säkert en bättre upplevelse generellt, precis som en bättre monitor eller TV gör. Men man kompenserar fel sak. Filmmakarna bör istället lära sig hur man ljussätter, färggraderar och exponerar ordentligt, och levererar köpfilm som ser bra ut på konsumentutrustning. Om filmmakarna förlägger viktig handling till att utspelas i nästan-svart-på-svart kan det vara med flit eller av misstag. I fallet med flit gör man då fel i att försöka se bättre vad som händer på en OLED-skärm.

Biosalonger kan ha väldigt olika förutsättningar för en häftig upplevelse. Har man en bra bio nära sig kan biobesöket i sig vara en anledning att inte titta på filmen med bästa förutsättningar, t.ex. att vilja låta sig utsättas för andras reaktioner, från skratt till skräck, och få en starkare helhetsupplevelse som man inte kan få ensam framför TV:n.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

@Jacob: Stort tack för snabb åtgärd!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det finns gränser för hur mycket du får väsnas på dagtid med.

Du kan ha tillräckligt högt hemma för att få bio ljud fast inte gå över "gränsen" och störa grannarna.
Sen är det lättare om du bor i sista lägenhet osv.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag tycker ni missförstår @PlogarN97. Att sätta en prislapp på sin tid betyder inte att man hellre arbetar motsvarande tiden, utan är ett sätt att värdera sin tid. Det kan vara till hjälp vid avvägningar som: ska jag handla på storköpet som är längre bort eller på lokala butiken som är 20% dyrare? Ska jag laga bilen själv, vilket kommer ta mig 10 timmar, eller låta en verkstad göra det för 3000 kr?

Hur mycket man värderar sin tid är förstås personligt, men jag tycker många säljer sig alldeles för billigt. En del verkar rent av betrakta fritiden som "gratis", m.a.o. värdelös. Tid, om något, är en värdefull ändlig resurs för alla. Genom att sätta ett pris på tiden kan man jämföra totalkostnaden för att gå på bio med andra aktiviteter, som att t.ex. se filmen på sin OLED hemma, och därmed fundera på om bioupplevelsen är värd den extra kostnaden.

Att arbeta kostar för övrigt också tid, men det får man ju ersättning för. Beroende på vilken ersättning man får, och hur mycket man värderar sin tid, så kan det faktiskt vara förnuftigt att gå ned i arbetstid. Jag känner t.ex. flera som valt att gå ned till 80% arbetstid därför att de värderar den extra lediga tiden mer än den högre lön de hade fått för att arbeta 100%. Åter igen, högst personligt.

Verkar vara ett roligt liv att enbart leva efter hur mycket man kan tjäna och spara varenda vaken timme.
Som gjort att bli en jobbig snåljåp eller gå in i väggen.

Personligen så värderar jag nöje väldigt högt men jag jobbar ganska mycket övertid med det är skillnad om man skulle kunna kombinera nytta med nöje och samtidigt generera pengar men det är inget många personer lyckas med tyvärr 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag förstår precis vad han menar, men i verkligheten skulle jag inte gått med någon monetär förlust.

Skrivet av kozmos:

Verkar vara ett roligt liv att enbart leva efter hur mycket man kan tjäna och spara varenda vaken timme.

Det har inte med att tjäna eller förlora pengar att göra. Det handlar om att värdera sin tid, och att sätta en siffra på den värderingen som man kan relatera till andra saker man också värderar. Som att t.ex. åka långt för att gå på bio gentemot att sitta hemma och titta på sin OLED.

Att värdera tid är inte mer abstrakt än konceptet pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det har inte med att tjäna eller förlora pengar att göra. Det handlar om att värdera sin tid, och att sätta en siffra på den värderingen som man kan relatera till andra saker man också värderar. Som att t.ex. åka långt för att gå på bio gentemot att sitta hemma och titta på sin OLED.

Att värdera tid är inte mer abstrakt än konceptet pengar.

Jo fast jag uppfattade det du skrev så, det finns väl ingen normalt funtad människa som går och gör en fritidsaktivitet som det tycker är tråkig jämför med något de tycker är roligt.
Om man går på bio gör man väl det för att man tycker det är roligt, själv har jag inte ens 2 timmar till närmsta biograf så ett biobesök blir sällan så långdraget.
Spontanitet måste ju vara väldigt jobbigt om man ska överanalysera allt man gör i sitt liv men jag förstår vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Jo fast jag uppfattade det du skrev så, det finns väl ingen normalt funtad människa som går och gör en fritidsaktivitet som det tycker är tråkig jämför med något de tycker är roligt.

Självklart, men oftast är ju saker olika roliga. Om det roliga dessutom kostar tid och pengar är det ju något man får väga in för att uppskatta om det är värt det.

Skrivet av kozmos:

Spontanitet måste ju vara väldigt jobbigt om man ska överanalysera allt man gör i sitt liv men jag förstår vad du menar.

Ja, det är såklart en risk, men normalt gör man det nog omedvetet. Det är när man ska försöka förklara sina val som det blir detaljerat. Som att gå, väldigt komplicerat om man ska reda ut det i detalj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det har inte med att tjäna eller förlora pengar att göra. Det handlar om att värdera sin tid, och att sätta en siffra på den värderingen som man kan relatera till andra saker man också värderar. Som att t.ex. åka långt för att gå på bio gentemot att sitta hemma och titta på sin OLED.

Att värdera tid är inte mer abstrakt än konceptet pengar.

Nu svarade jag dock på Plogarn som skrev såhär:
"Nä men pengarna kunde ha investerats i något vettigare och så kunde man jobbat den tiden det tar att köra från/till biografen med sin tesla.

Säg att det tar 2 timmar att se filmen hemma och 4 timmar inklusive resa och stöket runt om med bion. Då äre ju 2 timmar man kunde lagt på att jobba."

Jag förstår precis vad du, deltascu, menar. Jag tycker dock inte att du och Plogarn skriver samma sak.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Självklart, men oftast är ju saker olika roliga. Om det roliga dessutom kostar tid och pengar är det ju något man får väga in för att uppskatta om det är värt det.
Ja, det är såklart en risk, men normalt gör man det nog omedvetet. Det är när man ska försöka förklara sina val som det blir detaljerat. Som att gå, väldigt komplicerat om man ska reda ut det i detalj.

Det kan omöjligt vara ett roligt liv om man ska överanalysera allt på det viset oavsätt om det handlar om att man gör något man tycker är roligt men inte lika roligt som något annat.
Hade personligen tyckt det varit väldigt jobbigt att umgås med en sådan person som ska hålla på och vela eller inte vilja hitta på något eller som är dumsnål.
Är ju hopplöst om man ska gå och grubbla över allt in i minsta lilla detalj och att gå på bio varannan månad kostar ju inga enorma summor möjligtvis att du får lägga intressen åt sidan om du är arbetslös och sitter med skulder men det är ingen standard modell för de flesta människor får jag hoppas.

Tycker allt låter jätte flummigt man ska överväga allt man gör så man inte missar något som kanske är lite roligare, man ska ta i beaktande vad småsaker kostar och vad tiden kostar som du lägger på det.
Finns ingen mening alls att leva på det viset man lever ju bara en gång men om du på något invecklat sätt beskriver att folk gillar olika saker och har olika prioriteringar så kunde det gjorts betydligt enklare och i så fall håller jag med, det tror jag de flesta förstår.

Eller är jag trög som inte fattar

Permalänk
Medlem

Jag har lite dåligt samvete för att vi avvikit lite väl långt från trådens huvudämne, men nu verkar det ju inte längre vara så mycket aktivitet här så det kanske inte stör för mycket med ett sidospår..:

Skrivet av frong:

Nu svarade jag dock på Plogarn som skrev såhär:
"Säg att det tar 2 timmar att se filmen hemma och 4 timmar inklusive resa och stöket runt om med bion. Då äre ju 2 timmar man kunde lagt på att jobba."

Det är visserligen vanskligt att svara å någon annans vägnar, men jag tolkar det som att han värdesätter tiden utifrån vad han skulle tjäna på att jobba motsvarande tid istället. Inte att han faktiskt skulle jobba precis den tiden istället, det vore ju absurt.

På samma sätt som man kan säga "Ett 2080 Ti är alldeles för dyrt, det kostar ju som 150 pizzor!" utan att mena att man faktiskt ska köpa 150 pizzor istället.

Skrivet av kozmos:

Det kan omöjligt vara ett roligt liv om man ska överanalysera allt på det viset oavsätt om det handlar om att man gör något man tycker är roligt men inte lika roligt som något annat.

Ja, det kan nog förlora sin poäng om man ska överanalysera hela tiden, men det behöver man ju inte. Det är bara när man känner att man får ont om tid och behöver börja prioritera som det kan vara en idé att se över hur man värderar sin tid, så att man kan prioritera det man helst vill göra. Men inte ens då behöver man göra detaljerade optimeringsberäkningar, det mesta går automatiskt bara man har värderingen i bakhuvudet.

Man kan jämföra med att försöka hålla sin idealvikt. Så länge man är ung och aktiv utan viktproblem behöver man inte göra något särskilt, men om man känner att man vill ändra sin vikt kan man behöva göra kalori-prioriteringar. Man kan nörda ut hur mycket som helst och göra en detaljerad kalori-plannering, men oftast räcker det med att man vet ungefär vad man bör, och inte bör, äta. Du kan göra prioriteringar som "jag skippar kanelbullen så kan jag äta chockladbollen senare istället".

Skrivet av kozmos:

Är ju hopplöst om man ska gå och grubbla över allt in i minsta lilla detalj och att gå på bio varannan månad kostar ju inga enorma summor möjligtvis att du får lägga intressen åt sidan om du är arbetslös och sitter med skulder men det är ingen standard modell för de flesta människor får jag hoppas.

Bra exempel, men för en arbetslös är tiden förmodligen mycket billigare än för, säg, en ensamstående tre-barnsförälder. Så för en arbetslös kan det mycket väl vara rationellt att åka lite längre bort för att handla för att det är billigare, medan trebarnsföräldern kanske hellre beställer mat på nätet för lite mer pengar för att spara en timme.

Skrivet av kozmos:

Eller är jag trög som inte fattar

Jag tror att du kanske inte är tränad eller van i att tänka abstrakt. Jag antar att du inte tycker pengar är ett konstigt begrepp, ändå är det samma typ av abstraktion, med skillnaden att du kommer i kontakt med den dagligen och därför inte upplever det som konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag har lite dåligt samvete för att vi avvikit lite väl långt från trådens huvudämne, men nu verkar det ju inte längre vara så mycket aktivitet här så det kanske inte stör för mycket med ett sidospår..:
Det är visserligen vanskligt att svara å någon annans vägnar, men jag tolkar det som att han värdesätter tiden utifrån vad han skulle tjäna på att jobba motsvarande tid istället. Inte att han faktiskt skulle jobba precis den tiden istället, det vore ju absurt.

På samma sätt som man kan säga "Ett 2080 Ti är alldeles för dyrt, det kostar ju som 150 pizzor!" utan att mena att man faktiskt ska köpa 150 pizzor istället.

Whatever, jag förstår vad du menar och håller med till viss del.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA