Hjälp mig att förstärka wifi i mitt garage

Permalänk
Medlem

Hjälp mig att förstärka wifi i mitt garage

Hej. Har nyss renoverat en lägenhet uppe på mitt fristående garage.
Jag skulle vilja ha hjälp att på lättast och billigast sett få skaplig wifi där till att köra chromecast, behöver ingen extrem snabbhet.

Jag har fiber med 100mbit och en asus router i huset som jag inte kommer ihåg namn på men som är rätt ny och gick på typ 800kr. Har köpt en extender men det räcker inte till, får signal ut men ej tillräcklig.

Så vad ttcker ni jag ska gö3a? Är ej kunnig inom data/nätverk

Permalänk
Medlem

Dra en kabel dit och sätt upp en accesspunkt. Eventuellt går det att använda din extender till det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vad har du för router och repeater?

Permalänk
Medlem

En kabel är inte aktuellt. Det får bli att gräva över hela trädgården. Det är ca 15m mellan husen och just nu sitter repeater i fönstret i boningshuset på övervåning, i fönstret slm vätter mot garagets fasad. D link re305 och router
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Undvik framförallt repeater för de är en styggelse, en extender kan vara bättre men om den agerar repeater eller kalla extender men uppträder som repeater är de bara usla.
En accesspunkt är det som ger bra prestanda och det man ska sträva efter att använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag testade ikväll med en 10m nätverkskabel placera min router i ett annat rum , det rummet som ligger närmast mot garaget.
Står jag på övervåningen på garaget vid fönstret har jag full wifi på telefonen. Backar jag sedan typ 3 meter in i det rum jag vill ha wifi i (öppen dörr) försvinner det helt.
En extender verkar inte funka, har testat två och det verkar vara bättre antennmottagare på min mobil...
Så har ni fler tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stahre87:

Jag testade ikväll med en 10m nätverkskabel placera min router i ett annat rum , det rummet som ligger närmast mot garaget.
Står jag på övervåningen på garaget vid fönstret har jag full wifi på telefonen. Backar jag sedan typ 3 meter in i det rum jag vill ha wifi i (öppen dörr) försvinner det helt.
En extender verkar inte funka, har testat två och det verkar vara bättre antennmottagare på min mobil...
Så har ni fler tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju montera en ap inne i huset där testet visar att det ger täckning i garaget i så

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sätt upp nanostation bryggor mellan och sedan en accesspunkt i garaget. Du sätter en som sändare på huset och en som mottagare på garaget. Du drar kabel till båda, men får kommunikationen trådlöst mellan dem. Strömmen löser man genom att de kör POE vilket skickar strömmen i samma kabel som nätverkstrafiken

Permalänk
Protectera AB

jocke92s lösning är den bästa om du vill undvika att gräva ner kabel, om en lite avancerad, för det låter som du vill göra allt själv?

Som det låter på din beskrivning skulle jag rekommendera en AC-Lite accesspunkt i huset med inkommande internetuppkoppling, placerad så nära garaget som möjligt. Sen en AC Mesh i garaget/lägenheten. Sätt upp ett meshnät i Unifi Controller och begränsa Mesh ACn att bara prata med de enheter som behöver Wifi i garaget. På det viset undviker du felaktig roaming av de enheter som är inne i huset där du vill att de pratar med befintlig infrastruktur.

Glömde skriva att jag jobbar med Ubiquitis hårdvara, självfallet finns andra lösningar från andra leverantörer, men dessa kan inte jag. Däremot kan jag hålla med tidigare trådskapare att enkla repeaters hör hemma i soptunnor, de adderar mest brus och gör ingen glad.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Inaktiv

Testa med tex. följande produkt. Ta den på öppet köp.

https://www.inet.se/produkt/5400047/tp-link-tl-wpa8630pkit

Permalänk
Protectera AB

Ingen dum idé med home plug. Ligger du på samma fas i garaget som vid routern, skulle jag sätta sådana https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/... och sedan en riktig accesspunkt.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

Problemet är att veta att det är samma fas. Garage och hus har olika säkringsskåp , men ska testa då min granne har som jag kan låna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Hur gick det?
Du kan ju inte bara lämna tråden utan avslut.

Permalänk
Medlem

Inget har fungerat. Köote lite mer avancerade homeplugs från kjell. Det gick bra i huset, men den jlarade inte klättra över elnätet till garaget. Testade då att placera min gamla router nere, köra ena homeplugg som acces på övervåning ihop med min "bättre" router ,för att komma i samma höjdnivå som garagets övervåning men der hhälote ej. Jag har fullt wifi precis när jag står vid fönstret uppe på garaget, men när jag backar ca 4m in i det rum (med öppen dörr rakt mot fönstret) försvinner Wifi helt.

Ska testa köpa radiolänk idag

Skickades från m.sweclockers.com