Excel: Sätta cellens bakgrundfärg baserat på behörigheter

Permalänk
Medlem

Excel: Sätta cellens bakgrundfärg baserat på behörigheter

Excel HJÄLP ! !

Excel hjälp!

Tjenare,
Hoppas någon kan hjälpa mig en knivig uppgift, har verkligen gått bet.

Skall försöka förklara enkelt:

Har en 3 kolumner
Kol1----Kol2----Kol3. . . . kol10
1 LM...............(4286)......4286
2 Tally
3 Kran
4 Surr
5
.
.

I kolumn 10 har jag nr 4286, som är mitt arbetsnr. i detta nr 4286 så betyder det att denna person(jag) har vissa behörigheter. LM, Truck, Tally.

När jag skriver 4286 i kol 3.. Så vill jag att kolumnen blir röd alt grön om mina behörigheter godkänns för det jobbet som tillhör den kolumnen(jobbet).
Eftersom 4286 kan kör LM, så skall rutan bli Grön,
Men 4286 skulle t ex inte kunna stå på rad 3(kran) för det kan INTE 4286.

Hoppas någon förstår hur jag menar och tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rexen82:

Excel HJÄLP ! !

Excel hjälp!

Tjenare,
Hoppas någon kan hjälpa mig en knivig uppgift, har verkligen gått bet.

Skall försöka förklara enkelt:

Har en 3 kolumner
Kol1----Kol2----Kol3. . . . kol10
1 LM...............(4286)......4286
2 Tally
3 Kran
4 Surr
5
.
.

I kolumn 10 har jag nr 4286, som är mitt arbetsnr. i detta nr 4286 så betyder det att denna person(jag) har vissa behörigheter. LM, Truck, Tally.

När jag skriver 4286 i kol 3.. Så vill jag att kolumnen blir röd alt grön om mina behörigheter godkänns för det jobbet som tillhör den kolumnen(jobbet).
Eftersom 4286 kan kör LM, så skall rutan bli Grön,
Men 4286 skulle t ex inte kunna stå på rad 3(kran) för det kan INTE 4286.

Hoppas någon förstår hur jag menar och tack på förhand!

Skapa en ny flik där du för varje arbetsnummer har du en av varje i kolumn A som värde i flik 2.A och arbetsnumret i flik 2.B. Till exempel (bindestreck representerar ny kolumn)
A - B
LM - 4286
Kran - 4286
Men där du enbart anger de värden som gubben har behörighet för. Dvs om han inte kan Tally så anger du inte detta.

Därefter lägger du en till kolumn i första fliken dvs kolumn 11. Här kör du ett ”hitta om flera” och anger förutsättningarna så att de matchar kolumnerna i den andra fliken.

Därefter tar du och fixar till ditt färgvillkor så att den visar beroende på vad värdet i kolumn 11 är.

Inte svårare än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Inte en komplett lösning men en idé att börja med:

Du kan använda funktionen PASSA (eller MATCH som den heter på engelska): https://support.office.com/sv-se/article/passa-funktionen-pas...

Med den funktionen kan du ta reda om ett visst arbetsnummer finns i en viss tabell. (Om det inte finns så får du att det saknas.)

LETARAD/VLOOKUP kan också vara ett alternativ till PASSA/MATCH.

Utifrån detta kan du skapa en formel för villkorsstyrd formatering (conditional formatting), där du skriver så att formeln formaterar "SAKNAS" med en färg, och att den inte saknas med någon annan.