Permalänk

räkna ut dagar

Tjena! försöker komma på kod för att räkna om hur gammal "user" är i dagar när dom matar in sin ålder
det ska inte vara exakt utan ska bara vara ålder x 365 o printa ut de till användaren.
Men vet bara inte hur ja skriver kod för att den ska beräkna detta?
Såklart ja skulle glömma o skriva de, men ja skriver i C#. detta är de första ja någonsin skriver så därför de kan anses simpelt för andra men just nu så har min hjärna blackout.

Permalänk
Medlem

Kan du visa nån kod? Vad är det för språk?

Det ser ut som världens simplaste grej. I de flesta språk är det bara typ:
int days = age * 365

Sen är det klart. Känns som det är nåt annat du fastnar på.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

int ageInDays(int ageInYears) {
return ageInYears * 365;
}

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

vad skrev jag här för att printa code?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

vad skrev jag här för att printa code?

Du skriver [ code]kod här[ /code]

utan mellanslag då förstås

Permalänk

Console.WriteLine(" Hello, Welcome to my first project!"); string name, input; int age; Console.WriteLine(" What is your full name?"); name = Console.ReadLine(); Console.WriteLine(" Hello " + name); Console.WriteLine(" How old are you?"); input = Console.ReadLine(); age = Convert.ToInt32(input); int days = age * 365; Console.WriteLine(" You are " + days + " days old! "); Console.ReadLine();

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Console.WriteLine(" Hello, Welcome to my first project!"); string name, input; int age; Console.WriteLine(" What is your full name?"); name = Console.ReadLine(); Console.WriteLine(" Hello " + name); Console.WriteLine(" How old are you?"); input = Console.ReadLine(); age = Convert.ToInt32(input); int days = age * 365; Console.WriteLine(" You are " + days + " days old! "); Console.ReadLine();

Och problemet är? Det där funkar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Och problemet är? Det där funkar.

Nej där är de löst. ja använde mig av de ovanstående svarade o la in de. så den visar det den ska iaf sen kanske de inte är snyggt skrivit eller att de kan göras enklare eller vad som men de är de första ja skriver så
Och tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Det går ca 365,25 dagar per år. Observera cirka!

Skickades från m.sweclockers.com