Intel planerar ytterligare prissänkningar för att möta AMD Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns som att sannolikheten att Apple går över helt till ARM eller ersätter Intel med AMD är större än att de fortsätter med just Intel. Ständiga upptäckta säkerhetsproblem med Intels produkter borde normalt sett ha smutsat ner tillräckligt. AMD är nog mer intresserad än Intel för att ta fram komponenter efter Apples krav också.

Poängen var inte att Apple kommer gå till AMD eller inte, utan att majoriteten inte aktivt väljer CPU-märke när det handlas system, utan man tar det som OEM-trycker på (speciellt om det inte är en tekniskt sämre produkt).

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av GamerGertzy:

Jag ser gärna att Apple går AMD på processor-sidan också! Att Mac Mini och iMac får Ryzen och (i)Mac Pro Threadripper.
Att hålla sig kvar hos Intel "bara för att" känns konservativt. Att ha en M.2 PCI.E 4.0 SSD i iMac vore soft!

Tveksamt med Thunderbolt och annat.
Mer troligt dom börjar göra egna för laptop.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Tveksamt med Thunderbolt och annat.
Mer troligt dom börjar göra egna för laptop.

Jo, tyvärr.
Verkar som de börjar gå åt ARM på bärbara sidan ja. Sedan kanske även stationära.

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Åderförkalkning?

Tänkte samma sak, har karln haft huvudet i sanden under alla år? Säkerhets luckor på löpande band, rena maffia metoderna för att sno åt sig marknaden, rent av falska prestandajämförelser mellan AMD och Intel (där dom såklart vinner) som pågår i kina just nu, egensnickrade prestandatester som favoriserar deras arkitektur, köpta sidor som jämför processorer (dom ändrade hur multicore räknades), överpriser och löjliga cpu förbättringar från en generation till nästa, nytt mb med varje cpu "skifte".

Jösses, krävs det inte mer för att vinna en intel fanboys hjärta så förstår man att AMD slåss i motvind.

Här är en ganska färsk artikel om hur dom fuskar med tester.
https://wccftech.com/intel-market-9th-gen-core-i3-i5-cpus-bet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av GamerGertzy:

Jo, tyvärr.
Verkar som de börjar gå åt ARM på bärbara sidan ja. Sedan kanske även stationära.

Stationära tveksamt dom börjar göra 10 core + för iMac pro och Mac pro, men vem vet!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nu handlar ju inte allt om Priset heller utan AMD har även fått lovord och bra marknadsnärvaro jämfört med hur det var innan Ska en köpa nytt idag så är det AMD som allt som oftast övervägs. Man ser det särskillt i typ fyfiska teknikbutker som Netonnet och Inet de gånger jag varit inne. Det har varit idel frågor och aktivitet kring AMD och när man hör "Intel" så är det i sammanhanget "hade" eller "ska byta från", så Mindshare är på väg bort från Intel nu. Så är det.

Men en sak har de ju gott om och det är pengar, så de kan fortfarande positionera sig som "bästa budgetval", men då snackar vi inte hundalappar de måste ner i pris utan tusenlappar. DET skulle få folk att haja till och prata mer Intel igen. Så tror jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Detta har nog varit planerat sedan länge. I alla fall om man tror denna läckta bild från en Intel-presentation (Vet inte om denna är äkta):

Dold text
Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Släpp en x299-kompatibel i9:a med 22 kärnor för ~10’000kr och jag blir toppennöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Om nu AMD lyckas göra en liknande insats på GPU-sidan så kanske man slipper köpa GPU för 10k så fort man sitter på nåt vassare än 1080p.

Där får vi ju snart hoppas på en trepartsmarknad med Intel, Nvidia och AMD som krigar. Själv hoppas jag på Intel skarpt på den fronten, Nvidia är enväldiga i toppsegmentet 2080-2080 ti i dagsläget och priserna skenar iväg enormt där i pris/prestanda. Förhoppningsvis kan Intel komma med schyssta produkter även i toppsegmentet som tvingar Nvidia jobba lite, dom har ju ett helt annat pengavalv än AMD för att pressa priserna

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Snusfri

Inte speciellt konstigt imho, det är så det fungerar.
Intel hade innan Ryzen ett enormt övertag med betydligt bättre produkter och kunde således ta högre priser.

Nu kom AMD ikapp med Ryzen och Intel blir då tvingade att sätta lägre priser för att möta konkurrensen.

Inget konstigt eller ovanligt med detta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Stackarna, synd bara att andelen som alltid köper Intel/Nvidia är så stor oavsett vad konkurrenterna producerar.
Tror inte på något stort tapp för Intel tyvärr...

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt att se konsumenter klaga på producent som sänker priset... vad mer kan man vänta från AMD fanbois som tycker +20k processor är prisvärd.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Härligt att se konsumenter klaga på producent som sänker priset... vad mer kan man vänta från AMD fanbois som tycker +20k processor är prisvärd.

Var klagar jag på Intel? Jag kontaterar bara att det inte drabbar något fattigt företag, samt att intel och Nvidia har så stor marnadsandel samt starkt varumärke att det inte spelar så stor roll om konkurrenterna gör bättre/billigare produkter som det borde göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kommer köpa Intel nästa system i vilket fall som då jag helt enkelt är van vid det och har aldrig någonsin strulat för mig.
Har fortfarande mardrömmar om Ryzen alla jävla problem i börja. Så även om det är bättre vid nyare lanseringar senaste tiden så sitter de kvar. ...

Du är uppenbarligen ganska ny i branschen och har haft tur med dina Intelprocessorer...
Vem minns inte Pentium som räknade fel, Prescott som överhettade, diverse sårbarheter och ...
Kollar man hur AMD och Intel klarat sina lanseringar senaste tjugofemårsperioden vill jag påstå att det är ganska jämnt skägg.

Skrivet av Skrutto:

Intressant hur Intel börjar bli budgetalternativet. Den roll AMD besatt för ett par år sedan. ...

Man måste rejält långt ner i budget innan Intel har något vettigt alternativ nu när Ryzen 5 1600 (ca 1200kr) primässigt ställs mot Pentium 5600.
Athlon 200GE kan möjligen ha konkurrens i sin prisklass (ca 500kr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inte speciellt konstigt imho, det är så det fungerar.
Intel hade innan Ryzen ett enormt övertag med betydligt bättre produkter och kunde således ta högre priser.

Nu kom AMD ikapp med Ryzen och Intel blir då tvingade att sätta lägre priser för att möta konkurrensen.

Inget konstigt eller ovanligt med detta.

Det som är "konstigt" och "ovanligt" är väl kanske dels att det inte hänt på processormarknaden på typ 10 år så folk glömmer liksom att det är en marknad som alla andra där samma spelregler som i de flesta segment gäller, om det finns konkurrens, och det gör det ju nu. Ska bli kul att följa detta

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

... vad mer kan man vänta från AMD fanbois som tycker +20k processor är prisvärd.

Allt är ju relativt, glöm inte det.

I detta fall du syftar på (ngn Threadripper CPU antar jag) är den väl uppenbart tänkt för folk som tjänar pengar med sin dator och/eller gör saker som drar nytta av de många kärnor den kanske just det, prisvärd. Intels CPU som presterar motsvarande om man ville nå den prestandan kostar kanske flera gånger mer eller något så det har vart utom räckhåll. Ja, rimligtvis är ju AMD parollen prisvärd då i mångas ögon...eller hur? Vet inte varför detta stör dig, känns ju lite krystat måste jag säga.

Gäller ju att inte rycka saker ur sitt sammanhang helt enkelt

Blandar vi in spel är den CPU du syftar på verkligen inte prisvärd däremot. Den är rent ut sagt urusel när det gäller FPS per krona t.om. Men det är ju underförstått om man inte är helt bakom flötet att det blir så. Inget förutom tex i5 9600k eller 5 3600 är väl prisvärt sett till sin prestanda i spel egentligen. 9900KS? Urusel jämfört med 9600K. 3900X? Urusel jämfört med 3600.

Så vart vill du komma liksom? Jag fattar inte riktigt. Kan nog gå ner ännu lägre bland deras produkter om vi kollar FPS per krona i spel tex och inget annat för att verkligen hitta den mest prisvärda CPUn....men vad är prisvärt? Vill man ha 60FPS men den mest prisvärda CPUn ger 35 är den kanske inte värst prisvärd när vi blandar in detta villkor. Osv

Så som sagt, allt är ju relativt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Du är uppenbarligen ganska ny i branschen och har haft tur med dina Intelprocessorer...
Vem minns inte Pentium som räknade fel, Prescott som överhettade, diverse sårbarheter och ...
Kollar man hur AMD och Intel klarat sina lanseringar senaste tjugofemårsperioden vill jag påstå att det är ganska jämnt skägg.

Man måste rejält långt ner i budget innan Intel har något vettigt alternativ nu när Ryzen 5 1600 (ca 1200kr) primässigt ställs mot Pentium 5600.
Athlon 200GE kan möjligen ha konkurrens i sin prisklass (ca 500kr).

Jag minns det som igår...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Du är uppenbarligen ganska ny i branschen och har haft tur med dina Intelprocessorer...
Vem minns inte Pentium som räknade fel, Prescott som överhettade, diverse sårbarheter och ...
Kollar man hur AMD och Intel klarat sina lanseringar senaste tjugofemårsperioden vill jag påstå att det är ganska jämnt skägg.

Man måste rejält långt ner i budget innan Intel har något vettigt alternativ nu när Ryzen 5 1600 (ca 1200kr) primässigt ställs mot Pentium 5600.
Athlon 200GE kan möjligen ha konkurrens i sin prisklass (ca 500kr).

Om du menar ny så mja det hade varit gött då jag hade varit betydligt yngre.
Min första Intel var en Intel 80386 och sedan dess har det varit både Intel och AMD.
Men ska jag jämföra var Intel minst huvudvärk även förr i tiden på de vi hade.

Sure Athlon var bra vissa gen, men problemen fanns där också.

Nu menar jag dock senaste åren dock framförallt då det andra var så extremt många år sedan.

Krymper man ner din 25 års period rejält så är det annat segel dock skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felmet:

Är jag ute å cyklar, men har inte Intel sagt att de har produktionsproblem. Eller har detta löst sig tack vare att försäljningen dalat?
Som sagt, jag kan vara ute å cykla på hal is...

De har fortfarande produktionsproblem.

Skrivet av oceanic:

Härligt att se konsumenter klaga på producent som sänker priset... vad mer kan man vänta från AMD fanbois som tycker +20k processor är prisvärd.

Beror väl på vad man använder processorn till? Exempel. Om en AMD processor kostar 20K och deras närmsta konkurrent från Intel kostar 40K.. men AMD processorn presterar bättre i efterfrågad last... är den då inte mer prisvärd än Intels motsvarighet? Dessutom om Intel enkom funnits på marknaden över en längre tid.. är den då inte prisvärd generellt för den last som den är skapad för? Tycker att du använder lite väl extrema termer här. Allt är inte svart och vitt.

Skrivet av Nivity:

Om du menar ny så mja det hade varit gött då jag hade varit betydligt yngre.
Min första Intel var en Intel 80386 och sedan dess har det varit både Intel och AMD.
Men ska jag jämföra var Intel minst huvudvärk även förr i tiden på de vi hade.

Sure Athlon var bra vissa gen, men problemen fanns där också.

Nu menar jag dock senaste åren dock framförallt då det andra var så extremt många år sedan.

Krymper man ner din 25 års period rejält så är det annat segel dock skulle jag säga.

Men ändå verkar du missat att Intel haft enorma problem av och till? Netburst är ett sådant exempel som är Intels motsvarighet till Bulldozer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Lustigt att det alltid blir tjafsande när ena eller andra är bättre. Då kommer t ex kommentarer om att jag skiter blankt i att T ex Intel / Nvidia nu är lite sämre. Jag köper dem ändå för det är "mindre" problem med dem. Sen kan det låta jag köper Intel / Nvidia för att de är bättre oavsett att de tar överpris, för det är rätt och bra att de gör de! För de förtjänar att ta det!... Sen kommer... Jag köper Intel / Nvidia för att de är mer prisvärda även om de inte har samma prestanda för den/de andra som tar för mycket betalt. Sen sista man slänger sig med är att Ni minsann är fullständiga Fanboys av t ex AMD... Allt kan komma från en och samma person i olika tidpunkter.... Nåja. Jag har hejat på AMD ett tag trots att jag haft både Intel och Nvidia i flera omgångar för att de varit bättre. (Kommer sluta heja på dem om de börjar med samma fulspel som Intel / Nvidia kört/kör med. Kör nu helt med AMD för att processorfronten är bättre och stabil. Grafikfronten för att jag inte är beredd o stödja Nvidias Mjölkande av konsumenterna. Om och när Intel/Nvidia blir lite "mjukare" och erbjuder bra produkter (Jo Nvidia har) till vettigt pris (Nvidia har inte) istället för att lägga en massa krut på att till max pracka på oss att vi MÅSTE HA (RTX) och ökar priserna hysteriskt när de väl trummat in budskapet.
Nåja. oavsett vem och vad.... de som erbjuder bra produkt till vettigt pris utan massa hycklande och rena lögner får mina pengar som avsatts till hårdvara.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Poängen var inte att Apple kommer gå till AMD eller inte, utan att majoriteten inte aktivt väljer CPU-märke när det handlas system, utan man tar det som OEM-trycker på (speciellt om det inte är en tekniskt sämre produkt).

Jag började med att citera ett svar till dig, men kom på att svara ursprungsinlägget istället. Och du har helt rätt!

Intressant att se hur det blir i år, AMD måste kunna leverera om de vill in i OEM-branschen. Dock har förra årets utveckling men även årets, speciellt CES och vad som visats, att stora saker är på gång.

Men som OEM att bygga system som baseras på produkter med rejäla problem... illa. Men kanske inte så länge till. Jag letar själv ny laptop och den ska vara Zen 2-baserad, gärna med ett GTX 1660 för lite spelande, och med lite tur finns det datorer att välja på framöver.

Permalänk
Medlem

Det som talar emot Intel mest av allt är förmodligen moderkort <-> cpu inkompabiliteten. Det känns nästan som man byter sockel eller gör sockeln inkompatibel så man måste byta hela systemet vid uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Högre sannolikhet att jag köper ett Radeon-kort om de har något att flexa mot Nvidia, jag var väldigt nöjd med mitt 7970 och hoppas att AMD kan komma tillbaka till att ligga hack i häl istället för 1-2 generationer bakom.

hack i häl? 7970 var ju världens snabbaste GPU för konsument när den lanserades. Tror definitivt att AMD kan ge nvidia en match, ökade intäkter på processorsidan ger mer utrymme för RND på GPU sidan. Snart kommer intel och bråkar också, då har Nvidia två konkurrenter och en som dessutom är väldigt kapitalstark, så jag ser det inte som självklart att Nvidia är herren på täppan om några år.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Inaktiv

Jag tror hårt på Intel, sitter idag med en gen 9 Intel CPU och tror att Intel kommer ha en super CPU efter ett par år när det är dags för mig att uppdatera igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

hack i häl? 7970 var ju världens snabbaste GPU för konsument när den lanserades. Tror definitivt att AMD kan ge nvidia en match, ökade intäkter på processorsidan ger mer utrymme för RND på GPU sidan. Snart kommer intel och bråkar också, då har Nvidia två konkurrenter och en som dessutom är väldigt kapitalstark, så jag ser det inte som självklart att Nvidia är herren på täppan om några år.

Absolut var den det, men det var också det i ungefär 3 månader innan 680GTX lanserades. Det var ju lite så det var på den tiden att AMD släppte sitt som var riktigt bra men så kontra Nvidia med något lite snabbare.

Den skillnaden har tyvärr växt sedan dess. Jag hoppas att AMD har något bra att komma med nu runt hörnet, även om det finns bra med pengar så tror jag att de stormkliv och krympningar man gjort med Ryzen kostat en hel del så det kanske dröjer 1-2 år innan det finns luft att komma ikapp på GPU sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag tror hårt på Intel, sitter idag med en gen 9 Intel CPU och tror att Intel kommer ha en super CPU efter ett par år när det är dags för mig att uppdatera igen.

Tror gör man i kyrkan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Synd att Intel fortfarande envisas med att byta sockel titt som tätt. Hade väldigt gärna kunna tänka mig byta ut 8600K till en av dessa annars. Tycker AMDs framfart borde ha fått Intel att agera och sluta byta sockel såpass ofta, Comet Lake-S med tanke på i den sits Intel befinner sig och 14nm+++++++++ (något i den stilen ), borde ha varit Z390 och Z370 kompatibla. Garanterat kommer förlora en del kunder på detta.

Men kanske 9700K och 9900K blir vettigt prissatta nu äntligen åtminstone? Inte varit fallet hittills. Ska bort en 500 kr åtminstone.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Lustigt att det alltid blir tjafsande när ena eller andra är bättre.

Skönt med lite självdistans ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Allt är ju relativt, glöm inte det.

I detta fall du syftar på (ngn Threadripper CPU antar jag) är den väl uppenbart tänkt för folk som tjänar pengar med sin dator och/eller gör saker som drar nytta av de många kärnor den kanske just det, prisvärd. Intels CPU som presterar motsvarande om man ville nå den prestandan kostar kanske flera gånger mer eller något så det har vart utom räckhåll. Ja, rimligtvis är ju AMD parollen prisvärd då i mångas ögon...eller hur? Vet inte varför detta stör dig, känns ju lite krystat måste jag säga.

Gäller ju att inte rycka saker ur sitt sammanhang helt enkelt

Blandar vi in spel är den CPU du syftar på verkligen inte prisvärd däremot. Den är rent ut sagt urusel när det gäller FPS per krona t.om. Men det är ju underförstått om man inte är helt bakom flötet att det blir så. Inget förutom tex i5 9600k eller 5 3600 är väl prisvärt sett till sin prestanda i spel egentligen. 9900KS? Urusel jämfört med 9600K. 3900X? Urusel jämfört med 3600.

Så vart vill du komma liksom? Jag fattar inte riktigt. Kan nog gå ner ännu lägre bland deras produkter om vi kollar FPS per krona i spel tex och inget annat för att verkligen hitta den mest prisvärda CPUn....men vad är prisvärt? Vill man ha 60FPS men den mest prisvärda CPUn ger 35 är den kanske inte värst prisvärd när vi blandar in detta villkor. Osv

Så som sagt, allt är ju relativt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir lite missvisande att kolla på fps per krona när genomsnittliga fps:en ser kanon ut men spelen börjar hacka när de får slut på trådar. 3600, 9700k, 3700x och 9900k är de man bör kolla på om man vill spela. Och till dagens priset då främst AMD.

I mitt fall blev det Intel då jag fick bra pris på min 9900kf på black friday och det ända AMD-moderkortet i mitx som hade allt jag ville ha kostade över 3000 spänn så priset för de båda märkena blev i stort sätt det samma för samma antal trådar.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag tror hårt på Intel, sitter idag med en gen 9 Intel CPU och tror att Intel kommer ha en super CPU efter ett par år när det är dags för mig att uppdatera igen.

Tro är inte att veta. Dessutom.. hade Intel haft en super CPU på gång så hade de antingen lanserat den redan eller så hade Hypetrumman gått på högvarv. Allt som kommit ut om just deras 10 nm CPU pekar på raka motsatsen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av HoK:

AMD Har pci-e 4.0, men vem vill ha det / behöver det?

JAG - vill ha en Optane med så mycket kareta som möjligt att köra ensam på. Prestandajagande i databasers SP's är rackarns tidsödande med stora datamängder. Att köra i fluffet på snabba SAN är inte att tänka på då man aldrig är ensam och får ett gitter man inte vet något om - som inte är repeterbart - samt är rackarns dyrt. Iofs får 900p godkänt - men mycket vill ha mer!