Permalänk
Medlem

H60(v3) + i7-8086K temps

Sitter och funderar på om man torskat på ett måndagsex utav antingen cpu eller kylaren..
I idle enligt bild så ligger jag på 49 grader, rumstemp är 21 grader.
Efter att ha stresstestat i cirka 10 min så ligger tempen på 63 grader som högst.

Provade även att ha på ny kylpasta, bara för att se om det gjorde någon skillnad, och sofar så har jag ej märkt någon som helst slags skillnad.

Bild

Tacksam för tips och råd.

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

63 grader som max med 120mm AiO låter väl bra?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv

Idle låter lite högt, men det spelar oftast ingen roll.
63 grader som max är väldigt bra dock.

Permalänk
Medlem

Låter ju jättebra med 63 grader på en 8086K

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Skönt att maxtempten är bra iallafall! Har dock inte klockat den då jag inte riktigt är med på noterna hur man bör gå tillväga, satt o labbade nångång o va väl uppe på 4.8ghz, men då vart ljudnivån så hög så de va knappt värt det..

Men idle, hur bör man få ned den utan att torska på högre ljudnivå?

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeiNo:

Skönt att maxtempten är bra iallafall! Har dock inte klockat den då jag inte riktigt är med på noterna hur man bör gå tillväga, satt o labbade nångång o va väl uppe på 4.8ghz, men då vart ljudnivån så hög så de va knappt värt det..

Men idle, hur bör man få ned den utan att torska på högre ljudnivå?

Tillåt högre temperaturer så blir kylningen tystare och effektivare.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@KeiNo: Finns massvis av guider, sök

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av KeiNo:

Skönt att maxtempten är bra iallafall! Har dock inte klockat den då jag inte riktigt är med på noterna hur man bör gå tillväga, satt o labbade nångång o va väl uppe på 4.8ghz, men då vart ljudnivån så hög så de va knappt värt det..

Men idle, hur bör man få ned den utan att torska på högre ljudnivå?

Med 1080 så kommer inte du inte tjäna något på att överklocka processorn så länge du inte kör processorintensiva applikationer. Datorn blir mer strömkrävande, varmare och högljuddare utan nytta.

idle är skitsamma vad du har för temps. Låt fläktarna rulla på låg RPM, du förlorar inget om processorn är lite varmare när du kollar på youtube eller slösurfar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeiNo:

Skönt att maxtempten är bra iallafall! Har dock inte klockat den då jag inte riktigt är med på noterna hur man bör gå tillväga, satt o labbade nångång o va väl uppe på 4.8ghz, men då vart ljudnivån så hög så de va knappt värt det..

Men idle, hur bör man få ned den utan att torska på högre ljudnivå?

Skit i idle så länge det är ok temp och ha en tyst dator.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Efter att ha klickat runt lite så ser jag att det beror på att jag har haft "Inaktivering av inaktiva tillstånd" inaktiverad vilket har fått cpun att gå på 100% konstant för att bli av med ett irriterande ljud från moderkortet såfort jag rör musen.

När jag aktiverade den så ligger jag på 31 grader i idle, vilket känns lite mer logiskt.

Så, störa ihjäl sig på ljud eller ha "höga" temps verkar vara det de står mellan.

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2