Ny gamingdator, 20-30 000 kr. Oinsatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

För en dator för 30 000kr så tycker jag du borde ta en 3900X åtminstone

Skickades från m.sweclockers.com

Varför ? 3900X ger inga nämnvärda fördelar övh när det gäller spel och streaming. Kostar däremot 2 100 kr mer. Det är 2 100 kr som man kan lägga på ett bättre grafikkort, eller bättre minnen, eller bättre PSU, eller......

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kör själv en sån här skärm, kan gott rekommendera som alternativ till de dyrare ROG-skärmarna etc. Kompatibel med både Freesync och G-sync dessutom även om den ej är G-sync certifierad. Väldigt nöjd med min!

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/aoc-cq32g1/100...

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Varför ? 3900X ger inga nämnvärda fördelar övh när det gäller spel och streaming. Kostar däremot 2 100 kr mer. Det är 2 100 kr som man kan lägga på ett bättre grafikkort, eller bättre minnen, eller bättre PSU, eller......

Minnen och psu ger väl ingen förbättring heller?

Streaming kräver transcoding i realtid och vissa mjukvaror gör det på cpu, så extra lediga cpu resurser är knappast onödigt, speciellt då spelet inte ska förlora resurser och fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxen:

Helst vill jag att den kommer monterad då jag inte är en hejare på kabeldragning. Dock kommer priset påverka. Om allt beställt på samma sida med montering blir 3-4 tusen dyrare än allt beställt på olika sidor (antar montering är omöjligt då) så ordnar jag ett en kunnig bekant sätter ihop den åt mig.

@typat Skall köpa ett stort datorbord, samt ej ha högtalare etc på ytan.

@Mattias10 Om jag köper ett 3080 TI när dom kommer ut, kan jag köra den i samband med Radeon rx5700? Eller går det ej o kombinera märken så? Kanske sälja den gamla GPUn när jag uppgraderar sen? Tycker du inte en 3800x cpu är att föredra om jag ändå är på den prisnivån? Trådlöst headset skall jag definitivt handla, däremot musen.. Där gillar jag claw-greppet och mindre möss såsom mx310 eller razor diamondback. Stilrena, inte mycket fuffens. Är en gammal quake2 och quake3 spelare.

@[SmR]BMF: Kollade lite snabbt häromdagen, tyvärr klarar jag ej av att vara i en affär med mycket folk en längre tid.. Tror du 240mhz är mycket mer fördelaktigt än 166? Gillade de skärmarna som tipsades längre upp. Köper nog först den curvade och sedan den raka någon månad senare.

Tack alla för svar! Uppskattar det

Sorry för det sena svaret! Jag tror att 240hz är dundrr för att spela Quake på

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Minnen och psu ger väl ingen förbättring heller?

Streaming kräver transcoding i realtid och vissa mjukvaror gör det på cpu, så extra lediga cpu resurser är knappast onödigt, speciellt då spelet inte ska förlora resurser och fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är klart bättre minnen = bättre prestanda. Finns massa benchmarks på det!

Permalänk
Medlem

@Aeig Ser bra ut ! Blir att köra det bygget, men har beslutat att köpa till ett extra 1tb m2 ssd, blir nog den ssd;n som tipsades någon post under dig. Har det moderkortet plats för 2st m2 ssd och en vanlig ssd? har som sagt samsung 950 pro och en 850 evo, en av dom är m2. Så lägger jag till en 1tb också, blir perfekt!

Vad är den stora skillnaden mellan de två moderkorten ni länkade? En är avsevärt dyrare.
Fick ett privat meddelande där personen råder emot AMD p.g.a överhettningsproblem och problem med tempsensorn och några andra fel som kommit upp över tid. Är jag dum som vill ha AMD istället för Intel denna gång?

Hänger mycket på reddit och där verkar alla tjata om att AMD de senaste två åren har utklassat intel.

Jag är en multitasker, dvs när jag spelar så spelar jag. Men gillar att ha en film uppe på sidan, speciellt vid ett mmorpg eller lugna singleplayer spel. Däremot när jag spelar FPS så har jag program i bakgrunden men de körs inte "samtidigt" , dvs inte flera skärmar på med flera filmer/spel spelandes samtidigt. MUltitasking är ändå skoj att kunna köra.

Tips på kylpasta? Behövs något mer när man bygger själv? Är vattenkylning något att fundera på eller onödigt och/eller krångligt att bygga? Har beslutat att försöka mig på bygget själv, blir något att ägna tid på.

Uppskattar eran hjälp! @anon233652

Permalänk
Medlem

Slutspurten

Blir troligtvis detta bygge som @Aeig byggde ihop, med tillägg av en extra 1tb m2 ssd.

https://komponentkoll.se/bygg/XFLtW

Till skärm väljer jag till en början den första curved som tipsades om i tråden:

https://www.inet.se/produkt/2214104/asus-27-rog-swift-pg27vq-...

För att sedan lägga till den som @Aeig tipsade om:
https://www.webhallen.com/se/product/228982-ASUS-ROG-Swift-PG...

Eller en nyare skärm, Odyssey G7, som släpps i Q2, enligt @Mattias10

Vad sägs om detta gott folk? Svara gärna på min post ovan om ni har tid, annars tar jag gärna last minute åsikter om detta:)

Är det god kylning i chassit? Behövs det köpas till extra fläktar utöver cpu kylaren jag har, eller följer det med chassit?

Är allt bra så köper jag denna inom veckan😊

Tack alla för sån fantastisk hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Woxen: Skoj att du har bestämt dig för det, du kommer inte bli besviken.

Du kan absolut köpa till en m.2 disk, moderkortet har stöd för 2 st m.2 diskar med NVMe hastigheter, inga problem.

Jag valde Gigabyte kortet för dom har fått bäst recensioner på X570. Dom är snabba med BIOS och fläkten som kyler chipset på moderkortet har en start/stopp funktion, något inte alla moderkort har. Det innebär att vid låg belastning så kommer fläkten stanna helt, dvs tystare drift generellt.

AMD har inga överhettningsproblem, snarare Intel som går varmt

Jag tycker du ska köpa 3900X därför att du sällan köper ny dator, hade du varit typen som med lätthet kan uppgradera, plocka bort och sätta in delar och som vill byta varje år, då hade jag köpt en 3700X, men ska du ha den 3-4 år så är 3900X ett klokare val.

Kylarmässigt så valde jag en Noctua NH-D15 (svart för looks), den är massiv och kräver noll underhåll, skruva fast den en gång och glöm bort den Luftkylare är tysta och säkra, vattenkylning är också riktigt bra men pumpen hos AIOs kan ofta ha ett högfrekvent ljud som är svårt att komma undan, samt att det finns en extremt låg risk för läckage.

Kylarpasta får du med kylaren, så det behöver du ej köpa.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Woxen: Ska du ha en välvd skärm hade jag satsat på 32 tum, tycker 27 tum är på gränsen till för litet, särskilt om den är kurvad.

Här är mitt tips isåfall; https://www.inet.se/produkt/2210988/acer-32-predator-z321qu-c...

Om du dock ska ha två skärmar i framtiden så är det nog klokare med 2 st platta 27 tum.

Du får med 3 st fläktar med chassit, jag hade köpt till 2 st Fractal Design Dynamic X2 GP-14 140 vita för att matcha, och satt dom på följande sätt:
3 st i front som suger in luft
1 st i bak som suger ut luft
1 st i topp som suger ut luft

Totalt 5 fläktar, 3 in 2 ut.

Länk: https://www.inet.se/produkt/5320685/fractal-design-dynamic-x2...

I övrigt så är det kampanj på chassit, därför jag valde det bla, för 1299 kr är det oslagbart. 6 dagar kvar på Komplett

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

3900X om du ska spela och göra annat samtidigt som att spela (samtidigt väldigt viktigt här)

144Hz och 4K finns idag inga skärmstandarder som klarar av om inte signalen komprimeras, 120Hz är max.

Om du ska primärt spela känns 1440p bättre, och det ger mer chans till ögongodis dessutom, inget grafikkort idag klarar 4K på mer är 60Hz stabilt, vilket ännu mer drar ner behovet av en sådan skärm. Sen ska inte glömmas att en sådan skärm är EXTREMT dyr också.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer inte riktigt, Acer Nitro XV273K tillåter faktist 4K i 144Hz över två DP-kablar med ett fåtal kompromisser, men komprimerad signal är inte ett av dem. Dessutom är den betydligt billigare än andra liknande skärmar. 1440p upplösning ser dessutom väldigt bra ut på den om man nu vill skala ner upplösningen i krävande spel, tack vare pixeltätheten.

Recension här:
https://www.sweclockers.com/test/27054-acer-nitro-xv273k-144-...

De flesta spel kan faktiskt köras långt över 60fps-strecket i 4K med ett 2080Ti, det är oftast nya AAA spel som är svårdrivna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Stämmer inte riktigt, Acer Nitro XV273K tillåter faktist 4K i 144Hz över två DP-kablar med ett fåtal kompromisser, men komprimerad signal är inte ett av dem. Dessutom är den betydligt billigare än andra liknande skärmar. 1440p upplösning ser dessutom väldigt bra ut på den om man nu vill skala ner upplösningen i krävande spel, tack vare pixeltätheten.

Recension här:
https://www.sweclockers.com/test/27054-acer-nitro-xv273k-144-...

De flesta spel kan faktiskt köras långt över 60fps-strecket i 4K med ett 2080Ti, det är oftast nya AAA spel som är svårdrivna.

Mer än jag visste! Men jag menade såklart med en kabel när jag skrev ovan.

Jag menade också att 2080ti eller något annat kort inte är i närheten att orka driva 4k med 144 fps stabilt, därav min rekommendation att köra 1440p om man ska spela.

För produktivitet, film, eller annat kan 4k göra extrem skillnad, men mycket få tillfällen jag tycker det är värt att rekommendera över 120hz (singel kabel)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köpte själv denna strax före jul. Den klarar alla spel på 1440p med max inställningar. Bästa processorn för spel i dagsläget. Bäst grafikkort (flest fps/krona).
Jag är grymt nöjd och du kommer bli detsamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem

@Aeig: Lägger till de två fläktarna=)

Möjligtvis en dum fråga, men varför är den 32 tums skärmen du länkade som är curved, billigare än den 27 tums "gamla" Asus ROGen jag tänkte köpa? Är ju självklart bättre med billigare men får mig att tänka att den kanske tappar i kvalitet på någon front eller stat?

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa allt från en butik för 1-2k extra, då kan man få med montering också.
Inne på komponentkoll så trycker jag på köp allt från en butik. Där står det då % på varje affär. Betyder det hur stor del av listan jag kan köpa på respektive affär?

Tänker mig klarbyggd dator pga kabeldragning. Tror ej jag kommer kunna dra dom fint ,antar att luftflödet blir sämre om det ligger kablar överallt. Själva bygget kan jag kolla på youtube etc. men just kabeldragningen.

Permalänk
Medlem

Har nu beställt datorn och skärmen!

Sådär gott folk! Jag beställde alla delar nu, samt väljer den 27 tums curvade skärmen! Dator + skärm är nu beställda=) Fan vad härligt!

Om man får fortsätta tråden dock, så tar jag gärna tips kring datorstol, datorbord, samt mus och tangentbord!

Har kollat lite på arozzi verona v2 pro/icke pro som gamingstol;
https://www.komplett.se/product/921764/gaming/spelutrustning/...

eller

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingstolar-och-gam...

samt denna som bord:

https://www.komplett.se/product/1131407/gaming/spelutrustning...

Dock såg jag nu att en musmatta täcker hela bordet, så blev osäker. Brukar köpa razer musmattor, kanske denna musmattan är dålig med dåligt glid etc. Spelar med claw greppet och rör handleden, så brukar ha de minsta musmattorna. Men är musmattan bra på detta bord så varför inte?

Angående mus: Har haft MX310 förr i tiden, samt razer diamondback efter det. Dvs inte överdrivna knappar osv.Enkel liten mus.

Tittat lite på razer viper 2019 och razer viper ultimate.
Är det dumt att köpa en trådlös mus? Låg responstid etc? För den prislappen borde den palla trycket.

Angående tangentbord, definitivs mekaniskt. Däremot "tror" jag inte att jag gillar när tangentbordet är helt fyrkantigt och litet, dvs att den "tar slut" precis vid knapparna. Hade mina händer på en sådan för något år sedan och det kändes för nätt på något sätt.

Kollat lite på razer blackwidow elite.

Tack !

Permalänk
Medlem

Tangentbord och mus beställda!

Ursäkta många uppdateringar!

Har nu köpt Razer Viper Ultimate, trådlös mus. Köpte tangentbordet Razer blackwidow Elite också.
Så nu har jag beställt datorn, skärm, mus och tangentbord.

Om jag kunde få tips kring stol/bord som jag frågat om i posten ovan, hade det varit fantastiskt,
Det slog mig att jag dessutom behöver ett headset. Där har jag absolut ingen aning vad som är bra eller ej. Det skall vara bra lurar med inbyggd mikrofon.

Däremot köpte jag nyligen ett par In ear hörlurar för en bra peng. Köpte Fiio F9 pro. Kanske ej behöver headset? känns som skönt att ha ändå när man tröttnar på in-ear.

Kollar på dessa: https://www.komplett.se/product/945177/gaming/spelutrustning/...

Åsikter ?

Permalänk
Medlem

Headset denna kanske?

https://www.inet.se/produkt/6302159/corsair-virtuoso-rgb-wire...

eller kanske köra på ett Razer tema?

https://www.inet.se/produkt/6608431/razer-nari

Gällande bord kanske ?

https://www.ikea.com/se/sv/p/bekant-skrivbord-vit-svart-s7902...

Men om du skulle välja den gå för fasiken inte Svart! det drar till sig damm , i försig så kanske alla gör men på vitt syns det inte lika bra.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att prova både hörlurar och tangentbord... det är så väldigt individuellt både ljud och passform

Permalänk
Medlem

För att fortsätta på föregående talare skulle jag rekommendera att testa bord/stol i butik om du har möjlighet. Många butiker har sina stolar tillgängliga (ikea, jysk, ...)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har beställt allt förutom Headset!

Håller med om att det egentligen borde sittas och testas först, speciellt stol/bord. Men är inget alternativ för tillfället.. Dessutom finns ej många "gaming"stolar i affär för test, iaf inte i de lokala affärerna här. Ganska liten stad:)

Har beställt datorn, stol, bord, tangentbord, skärm samt en mus=) Förhoppningsvis känns allt bra!

Bara headset kvar, har tänkt läsa lite i någon headset avdelning här på sweclockers och vid behov gör en tråd där, men försöker här först=)

Har tittat på dessa tre:

https://www.inet.se/produkt/6302159/corsair-virtuoso-rgb-wire...

https://www.komplett.se/product/945177/gaming/spelutrustning/...

https://www.inet.se/produkt/6301988/sennheiser-gsp-670 (Tack till @Aeig som tipsade om dessa)

Jag har en nätt liten DAC (Fiio Q2 mark II) som jag tänkt använda om jag köper ett headsetmed 3.5/2.5 mm AUX.

Som jag förstått det så går det inte att använda förstärkaren om jag har trådlöst headset, p.g.a USB modulen, och att ett dedikerat ljudkort också är onödigt om jag har trådlöst. Åsikter om dessa funderingar?

Tackar för hjälp!

Permalänk
Medlem

Trådlöst så sitter ju förstärkare/dac inbyggt i hörlurarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@medbor: Jaså? Varför har inte headsets med kabel också DAC? Eller är ljudkortet i sig en DAC? Helt oinsatt här också.

Permalänk
Medlem

Av det jag känner till angående de headsets du länkade så ska tydligen Sennheiser 670 ha bäst ljud men mikrofonen är medelmåttig. Den vanliga versionen av Corsair Virtouso (som du länkade) har tydligen bättre mikrofon än både Sennheiser 670 och den dyrare Virtuoso varianten i aluminium. Den har också lite bättre batteritid (ca 20h) än 670:n samt verkar strula mindre (den ser också mycket bättre ut). Finns även en nyare Sennheiser 370 som också har mkt bra ljud och löjligt bra batteritid (ca 100h) samt billigare pris men mikrofonen är bedrövlig. Finns tyvärr inte en självklar vinnare. Fundrat själv på att köpa en Corsair Virtuoso, så jag har fördjupat mig i wireless headset utbudet. Det bör dock sägas att drivrutiner kan ha fixat eventuella problem dessa headsets kan ha dragits med men jag inte garantera detta.

Permalänk
Medlem

@BeardedRobot: Såg nu att det fanns en dyrare version av virtuoso som du säger. Inget jag såg innan. Svårt att säga vilken som är snyggast. Gillade vita Virtuoso väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Kör på ett Sennheiser headset om du har pengarna! "Gaming headsets" är skit. Verkar som du redan köpt stol och bord men annars så är ikea bord oslagbara. En stor slabb av trä på två alex hurts. När det kommer till stolar så är gaming stolar också i princip skit. Alla görs från ett och samma företag och sedan slänger dem på sin egna design och tar 3k+ för dem. Ikea/kontors stolar är the way to go!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Nu är allt klart!

Hej! Vill återigen tacka alla för hjälp:) har äntligen beställt allt jag behöver, valde corsair virtuoso som hörlurar:)
Fan vad skönt det ska bli att äntligen ha en dator igen!

Det slog mig dock att jag glömt köpa windows samt en cdrom läsare. Insåg att jag ej har windows, och tittade på om jag kunde köpa windows på kinguin.net för en billig peng. Har dock läst att de nycklarna kan bli inaktiverade ibland. Kanske bäst att köpa på komplett ändå. Skall ha w10 pro 64-bit.

Tänkte att en cdromläsare är bra att ha när man installerar windows och drivrutinerna för alla komponenter. Efter detta kommer jag däremot aldrig använda cdläsaren. Garanterat aldrig.

Ovh en stor nackdel är att dom är riktigt fula.

Kanske en extern cdläsare som kopplas in med USB? Som jag sedan kan lägga undan i något skåp? Har ni några tips här ?

Vad är skillnaden på w10 pro 64bit OEM ovh w10 FULL versionen?

Hittade denna externa:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Kommer den fungera för att installera windows utan redan existerande OS/drivrutiner?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrev om posten
Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxen:

Hej! Vill återigen tacka alla för hjälp:) har äntligen beställt allt jag behöver, valde corsair virtuoso som hörlurar:)
Fan vad skönt det ska bli att äntligen ha en dator igen!

Det slog mig dock att jag glömt köpa windows samt en cdrom läsare. Insåg att jag ej har windows, och tittade på om jag kunde köpa windows på kinguin.net för en billig peng. Har dock läst att de nycklarna kan bli inaktiverade ibland. Kanske bäst att köpa på komplett ändå. Skall ha w10 pro 64-bit.

Tänkte att en cdromläsare är bra att ha när man installerar windows och drivrutinerna för alla komponenter. Efter detta kommer jag däremot aldrig använda cdläsaren. Garanterat aldrig.

Ovh en stor nackdel är att dom är riktigt fula.

Kanske en extern cdläsare som kopplas in med USB? Som jag sedan kan lägga undan i något skåp? Har ni några tips här ?

Vad är skillnaden på w10 pro 64bit OEM ovh w10 FULL versionen?

Hittade denna externa:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Kommer den fungera för att installera windows utan redan existerande OS/drivrutiner?

Skickades från m.sweclockers.com

Det räcker med ett USB-minne för att installera Windows, så laddar du ner drivrutinerna på nätet sen. Inte haft CD/DVD-läsare i varken mina laptops eller stationära på senaste 10 åren, har aldrig saknat det

Permalänk
Medlem

Windows-skivan kan laddas ner från microsoftsnhemsida via media creation tool på vilken dator som helst till en usb-sticka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxen:

@medbor: Jaså? Varför har inte headsets med kabel också DAC? Eller är ljudkortet i sig en DAC? Helt oinsatt här också.

Ljudkortet har en dac, den används om du kör analoga utgångarna. Kör du digitalt ljud, t.ex toslink, så sitter det en dac senare i kedjan som används istället...

Vissa headsets med kabel har en dac inbyggd, de tar digital signal från datorn, ofta kopplade via usb till exempel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ESD armband samt matta.

Duger denna?

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/esd-p...

alternativt från INET:
https://www.inet.se/produkt/6902003/inet-esd-matta och
https://www.inet.se/produkt/v100855/inet-monteringskit-bygga-...

Som jag förstått det, koppla mattan samt esd armbandet till samma punkt i chassit, en metallbit på insidan. Chassit ska ligga på mattan. Sen är det bara att montera. Måste jag också sitta på mattan samtidigt? Vad händer om man låter en komponent ligga på golvet bredvid? Så fort jag plockar upp den så får den samma potential som mig då, eller ska jag undvika att låta komponenterna ligga annanstans än i paket/på mattan/i chassit?