Permalänk
Medlem

Byta från Telia till... ???

När man googlar runt bland telefonabonnemang och bredband så kommer det upp hur mycket som helst när det gäller mobiltelefoni och tillhörande surf, men jag lyckas inte hitta så mycket om fast telefoni och fast bredband när det gäller företag...

Jag driver mitt lilla företag ute på landsbygden (Bilverkstad, Bensinstation).

Har i närmare 25 år haft Telia på den fasta telefonin och deras ADSL bredband.

Företagsabonnemang för telefonen kostar 411 kr inkl. moms per månad.
(Inga rörliga kostnader tillkommer).

ADSL Bredband start 10 Mbit/s har dom höjt rejält för några månader sedan och det ligger nu på 624 kr inkl moms per månad.

Jag tycker att det är svindyrt med närmare 12500 kr per år för allt detta...

Men å andra sidan så vet jag inte vad jag ska byta till...

Funderar ju på det här med mobilt bredband... Men är ju rädd att det blir problem...
Betalterminaler för drivmedelsförsäljning får ju t.ex. aldrig ligga nere.

Någon här som har koll på ämnet?

Permalänk
Medlem

Hej!
Är det 411 kr inkl. mobil eller bara för abonnemanget?
Finns det möjlighet att investera i fiberinstallation till företaget så är det bättre i längden.
Mobilt bredband skulle jag inte skaffa till en butik då det inte är lika stabilt och driftsäkert.
ADSL är det ett "privat" abonnemang eller företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Hej!
Är det 411 kr inkl. mobil eller bara för abonnemanget?
Finns det möjlighet att investera i fiberinstallation till företaget så är det bättre i längden.
Mobilt bredband skulle jag inte skaffa till en butik då det inte är lika stabilt och driftsäkert.
ADSL är det ett "privat" abonnemang eller företag?

Tack för ditt svar!

Ingen mobiltelefon. Telefonbonnemanget är för fast telefoni.
Mobiltelefon har jag ingen på företaget och vill inte heller ha, det räcker att ha en privat.

Både telefonabonnemanget och ADSL:et är företagsabonnemang. Företaget är ett AB så jag kan inte teckna privatabonnemang på företaget.

Fiber finns tyvärr inget och inget på gång vad jag vet.

Nä, jag har ju också hört att mobilt bredband via router kan vara lite ostabilt.
Som du säger så vill man ju gärna ha en stabil uppkoppling på en bensinstation...

Telia pratar ju om att ADSL via jacket ska tas bort i området...

Permalänk
Medlem

Fast bredband låter inte som att det är ett alternativ längre om varken fiber eller ADSL är en möjlighet inom en snar framtid?
Vi har mobilt bredband hemma som enda uppkoppling i väntan på fiberinstallation. Det har fungerat om än långsamt, inga driftavbrott hittills.
Net1 har vi som operatör, de var billigast när jag gjorde efterforskningar i ämnet i somras. Vad jag kan förstå bör det duga för att driva några betalterminaler också. Hur det kommer fungera i ditt fall beror dock helt på fysiska förhållanden där ditt företag bedrivs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Ett tips direkt, har du ringt och pratat med kundtjänsten på Telia för att se vad de kan göra på priserna ? Det är en separat för företag kontra privat men ringer du företagssidan först kan de sedan koppla dig vidare.

Permalänk

Om inte fiber är aktuellt har du ju bara ett alternativ, mobilt bredband.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag kunde ha privat ADSL avtal på jobbet. Hör med dem å kolla. Sparade massa hundralappar på d. Frågade vad skillnaden va å d sa att supporten va skillnad, men märkte ingen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

SLA är skillnaden på privat- och företags-abonnemang.

Finns fler skillnader i villkoren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Kommer inte tipsa om något företag eller specifik tjänst. Däremot skulle jag rekommendera att köra en telefonitjänst med växelfunktion. Många lösningar kan du köra till både IP-telefon, gammal analog POTS-telefon med telefoniadapter och mobiltelefoner. Flexibiliteten kan vara bra att ha.

När det gäller betallösningar alltså internet bör du ha mer än en leverantör och olika nät, så att du alltså har en reservlösning när den primära går ner.

Billigare kommer du nog inte undan om det ska finnas någon form av redundans.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren... Ja det verkar som att det inte finns något annat alternativ än mobilt bredband.

Telias säljare ville ju så klart att jag skulle byta till deras mobila bredband... Men säljaren sa ju rakt ut att det mobila kanske inte är lika stabilt som ADSL.

Egentligen skulle jag bara vilja köra upp en stor gammal klumpig Nokiatelefon i arslet på Telia och be dom dra till en annan galax.

Mitt ADSL kostade innan senaste höjningen 436 kr per månad. Man kan ju tycka att dom borde premiera den som har varit kund i typ 25 år. Men icke...
Deras mobila skulle visserligen vara några hundralappar billigare än mitt nuvarande ADSL.

Nåja... Jag får sätta mig och Googla och ringa runt...

Permalänk
Medlem

@Ormbiten: Kör på deras "privata" ADSL abonnemang. Är mycket billigare och ska gå att beställa även för företag.

Permalänk
Medlem

Om du ”bara” är en företagare som har ett fåtal kunder per dag så kanske det inte ens spelar någon roll om du har abonnemangen som privatkund eller företag?

Själv har jag haft mobilt bredband i två år och visst är det inte superstabilt men med det menar jag att hastigheten varierar stort beroende på väder och tidpunkt på dygnet. Uppkoppling har jag däremot alltid haft. Och jag antar att det inte direkt krävs några hisnande hastigheter för att kunna ta betalt av din kunder.

Allt beror dock på var du bor, blr du mitt i den gaml urskogen långt ifrån mastarna så kanske mobilt bredband inte är något för dig. Men du kan ju alltid testa, de flesta företag erbjuder abonnemang utan bidningstid, åtminstone för privatkunder.

Permalänk
Medlem

OM det är av vikt att tjänsterna inte ligger nere så tycker jag att du ska ha två anslutningar och en router som kan hantera så att om en ligger nere så använder man den andra.

D.v.s, mobilt bredband och ADSL.
Att betala 400 för ADSL kan kanske kännas högt idag, men samtidigt är det billigt.
Då du inte har något behov utav svindlande hastigheter så hade jag legat kvar på bara ADSL eller kompletterat med mobilt bredband (för redundans).

Mitt tips är att du ligger kvar på det du har. Företagsabbonemang kostar lite mer men du kan ställa andra krav på leverantören i form av ersättning om tjänster inte fungerar osv.

Sen skadar det inte att kolla runt i området om fiber är på väg in.
Du kommer kanske komma ner någon eller några tusingar om året med bredband via fiber.
Och du kan såklart köra IP-telefoni för att kapa någon tusing där också, men risken för problem KAN öka med en sådan lösning, det bör man ha med i åtankarna.

Mitt tips är att du ligger kvar och kanske kompletterar med ett mobilt bredband som backup.
Alternativt så gör du tvärtom att du har ADSL som backup ett tag och ser hur ofta det behöver rycka in om det mobila bredbandet går ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

@Ormbiten: Kör på deras "privata" ADSL abonnemang. Är mycket billigare och ska gå att beställa även för företag.

Skrivet av Trunk:

Om du ”bara” är en företagare som har ett fåtal kunder per dag så kanske det inte ens spelar någon roll om du har abonnemangen som privatkund eller företag?

Skrivet av reverend benny:

OM det är av vikt att tjänsterna inte ligger nere så tycker jag att du ska ha två anslutningar och en router som kan hantera så att om en ligger nere så använder man den andra.

D.v.s, mobilt bredband och ADSL.
Att betala 400 för ADSL kan kanske kännas högt idag, men samtidigt är det billigt.
Då du inte har något behov utav svindlande hastigheter så hade jag legat kvar på bara ADSL eller kompletterat med mobilt bredband (för redundans).

Mitt tips är att du ligger kvar och kanske kompletterar med ett mobilt bredband som backup.
Alternativt så gör du tvärtom att du har ADSL som backup ett tag och ser hur ofta det behöver rycka in om det mobila bredbandet går ner.

Tack för svaren!

Nja företaget är ju ett AB så ett privatabonnemang på företaget är nog helt uteslutet.

Inräknat både telefoni och ADSL så blir det ju 1035 kr per månad... Vilket spontant känns som högt... men det är väl så det ser ut idag...

Ja jag ligger väl kvar i Telia tills dom säger att ADSL:et ska tas bort...sen får det väl bli till att prova med mobilt bredband.
Men som ni säger så går det väl inte åt speciellt mycket data för att ta betalt.
Och för övrigt så används ju datorn bara till vanlig surf i form av att beställa bildelar, felsökningsprogram, betala räknar och dylikt, sen händer det väl ibland att man kör lite radio över datorn och slösurfar på Youtube när man är sysslolös... (fast det är ju inte viktigt).

En kall vinterdag kanske det bara är 30-40 kunder i butiken, medan det en varm sommardag kan vara över 200 kunder.

Sen är det ju också cirka 150-200 kunder som tankar varje dag, året om, i betalterminalen utomhus.

Det får ju liksom inte klicka... och där har ju faktiskt ADSL:et varit helt perfekt... Har bara legat nere typ 3-4 dagar genom alla år.

Sen vill jag ju verkligen också behålla det typ 40 år gamla telefonnummer som företaget har haft i alla år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

@Ormbiten: Kör på deras "privata" ADSL abonnemang. Är mycket billigare och ska gå att beställa även för företag.

Skulle inte rekommendera det. Med företagsabonnemang så prioriteras du högre vid felavhjälpning, dvs. att du har bättre service-level agreement. ADSL är notoriskt känsligt för alla möjliga typer av skador, så SLA är särskilt fördelaktigt här.

Jag skulle rekommendera TS att antingen fortsätta med ADSL från Telia, eller att börja kolla på en mobillösning. Enl. Svenskt Kvalitetsindex (SKI), så har Telia Sveriges nöjdaste företagskunder vad det gäller bredband.

Om det inte är aktuellt med att fortsätta med ADSL, så skulle jag kolla på ett mobilt bredband, där obegränsad surf och riktantenn ingår. Prata med lite olika operatörer, och se om du kan få test-simkort. Stoppa in dessa i telefonen, och kolla hur din täckning ser ut. Kan vara värt att även testa datahastigheterna då.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

När en kund stoppar in kortet för att tanka, går det inte åt mycket data. Ring och hör vad minimikraven är med de som säljer den lösningen.
10Mbit måste vara väldigt mycket. Även om du kör kassan via nätet också.
Så fortsätt med ADSL men sänk abonnemanget till minimum för att få ner kostnaden.
Du behöver inte företagssupport heller även om det är enorm skillnad att ringa privat support eller företag. Teckna abonnemanget på dig och låt företaget betala fakturan. Kan vara stor skillnad.
Prata med tex https://www.induo.com/ om mobilt bredband. De säljer riktiga routrar som klarar att stå själva och hålla en uppkoppling.
Dina krav är nog små och det går säkert bra med den enklaste routern.
Teckna även mobilt bredband privat av samma kostnadsskäl.
Den dan de river teleledningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut inte säga att 600kr per månad är så högt för ett 10 Mbps abonnemang för företag. Särskilt beroende på SLA.

Men each to their own. Jag har själv fixat abonnemang för en 8 Mbps lina för 999 kr i månaden till en kund men då var det ett ganska bra SLA för att vara ADSL (<48h) Normal tid för företag är 3-5 arbetsdagar på DSL.

På privatabonnemang kanske du får vänta 5-8 arbetsdagar innan din anslutning är fixad. Skulle du klara dig utan internet / telefoni så länge?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på Telia ADSL SLA? Känns inte som att 48h mot 5-6 dagar spelar någon roll för då är det fortfarande nere för länge. Jag hade hämtar upp ett mobilt bredband från Telia om linan gått ner längre än någon timme och bett dem ersätta kostnaden för mobila bredbandet tills ADSL är lagat. Spelar ingen roll med SLA på 2 eller 5 dagar för båda måste ändå ersättas med något annat under tiden. Ska man låta missa 400 kunder för att vänta på ADSL 48 timmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Någon som har koll på Telia ADSL SLA? Känns inte som att 48h mot 5-6 dagar spelar någon roll för då är det fortfarande nere för länge. Jag hade hämtar upp ett mobilt bredband från Telia om linan gått ner längre än någon timme och bett dem ersätta kostnaden för mobila bredbandet tills ADSL är lagat. Spelar ingen roll med SLA på 2 eller 5 dagar för båda måste ändå ersättas med något annat under tiden. Ska man låta missa 400 kunder för att vänta på ADSL 48 timmar?

De kommer väl ändå inte ersätta kostnaden för en småföretagare? Du får väl ändå stå för det själv eller teckna en försäkring som täcker.

Här är det ändå ganska enkelt – kontakta leverantören av bränslepumparna för rådgivning och för att ta reda på hur mycket data (vid mjukvaruuppdateringar och liknande) de förbrukar, teckna sen ett IoT-SIM för exempelvis 49 kr/m exkl moms och använd sedan ADSL/VDSL/mobilt bredband/fiber som fall-back.

En del M2M-abonnemang kan t.o.m. erbjuda fast IP och obegränsad data för typ 300 kr/m exkl moms. Inget som ska användas för att surfa inne på kontoret, då det säkert inte är snabbt, men för andra tjänster visst.

Finns även kontantkort för företag om man vill göra tvärt om och använda 4G/3G/2G som fall-back. Alternativt använda en lösning med dubbla SIM-kort och sömlös fail-over som ligger på olika mobilnät.

Permalänk

Jag har kört Fello mobilabonnemang på företaget i flera år. Det är Telias nät men till en bråkdel av kostnaden. Det är ett privatabonnemang men jag har skrivit företagsnamnet som c/o på adressen så att det kommer med på fakturan. Fakturan mailas som pdf en gång i månaden.
Om fiber saknas och ADSL är enda möjligheten så finns det kanske inte så många operatörer att välja bland. Innan vi fick fiber körde jag på Teletek ADSL som var lite billigare än Telia. Nu kanske jag är lite konservativ men i mitt tycke är inte mobilt bredband pålitligt som alternativ till fast lina.

Permalänk
Medlem

1000 kr /månad för internet och telefoni är ju ingenting för företagare vafan Som skrivits innan behåll ditt ADSL från Telia. De är dyrast men de är bäst, det är en orsak till att de är dyrast. Tänk på att som företagare har man som nämnts bättre SLA samt "garanterad" hastighet. (om det inte är ändrat)

Om du förlorar pengar när internet ligger nere så skaffa ett mobilt abb för surf och släng in simkortet i en router med wifi/lan-uttag. Så kan du använda den som backup.
Finns det ingen offline-funktion på tankningen? Är det till 100% beroende av ett fungerande internet? Trodde en sådan rätt viktigt funktion hade någon typ av eget nät/offlineläge.
Om det inte går att tanka alls utan internet så är det inget att bråka om utan skaffa backup direkt.

Edit: Kolla med telia om du kan få ett simkort och testa i 30 dagar. Använd i så fall en enhet som du tänkt använda och inte en mobiltelefon. Det kan skilja på mottagning/funktion och det är inte bra om kvaliten sjunker för att du använder en annan enhet när det väl är dags.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

1000 kr /månad för internet och telefoni är ju ingenting för företagare vafan Som skrivits innan behåll ditt ADSL från Telia. De är dyrast men de är bäst, det är en orsak till att de är dyrast. Tänk på att som företagare har man som nämnts bättre SLA samt "garanterad" hastighet. (om det inte är ändrat)

Om du förlorar pengar när internet ligger nere så skaffa ett mobilt abb för surf och släng in simkortet i en router med wifi/lan-uttag. Så kan du använda den som backup.
Finns det ingen offline-funktion på tankningen? Är det till 100% beroende av ett fungerande internet? Trodde en sådan rätt viktigt funktion hade någon typ av eget nät/offlineläge.
Om det inte går att tanka alls utan internet så är det inget att bråka om utan skaffa backup direkt.

Edit: Kolla med telia om du kan få ett simkort och testa i 30 dagar. Använd i så fall en enhet som du tänkt använda och inte en mobiltelefon. Det kan skilja på mottagning/funktion och det är inte bra om kvaliten sjunker för att du använder en annan enhet när det väl är dags.

Mjo, Jag fick ett erbjudande från Telia att prova mobilt bredband med router i en månad eller två, för att se hur det funkar... samtidigt som jag behåller ADSL:et... så jag får väl prova det helt enkelt. Jag har ju inte fått något datum då ADSL:et ska upphöra...

Saken är väl den att jag tycker Telia pissar på sina trogna kunder... Som belöning så höjer man priset rejält. Förut har dom ringt upp och erbjudit ett lägre pris om man binder 24 månader... men det var det slut med nu.

För mitt mobilabonnemang med 100 GB Surf och fria samtal/SMS pröjsar jag 350 kr per månad hos Vimla.
Varför ska ett fast telefon och internetabonnemang för företag kosta 3 gånger så mycket kan jag ju undra...?

Permalänk
Medlem

@Ormbiten: Som du redan fått förklarat för dig. "
tjänstenivåavtal

(service level agreement, sla) – avtal mellan beställare och tjänsteleverantör om vilka krav som ställs på tjänsten, till exempel kostnader, driftsäkerhet, antal fel, hastighet. Tjänstenivåavtal sluts ofta mellan leverantörer av data- och teletjänster och kunden. Kraven anges så att de blir mätbara. Om tjänsteleverantören inte lever upp till avtalet får kunden ersättning enligt avtalet. – Termen servicenivåavtal kan användas om avtalet gäller vad som på svenska kallas för service.
"

Som privatperson så kan ditt ADSL få ligga nere i en vecka eller två utan att de bryr sig. Men som företag så har du helt andra garantier. Du betalar alltså för att få garanterad upptid, bandbred, hur snabbt de börjar felsöka osv osv osv.

Permalänk
Medlem

Byta från Telia till vadå? Om du använder kopparnät så är det ändå Telia infra som äger det och byte till annan tjänsteleverantör kommer inte spela någon roll där.

Om du är orolig för att det kommer stängas ner, kolla i deras PDF om ditt område e med där:
https://www.telia.se/dam/jcr:20959231-1b78-4b01-b74f-778a2ff5...

Som de andra här säger, ha ett mobilt som backup!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Om inte fiber är aktuellt har du ju bara ett alternativ, mobilt bredband.

Vilket ju inte är ett alternativ då det saknar tillförlitligheten

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är för företag, men när en släkting skulle få kopparen kapad slog telia till med erbjudande om nån trådlös "fasttelefon" med bibehållet nummer, mobilt bredband, router, riktantenn, osv, om det skulle behövas, om man försvor sig till Telia under viss tid. Kanske har Telia krav på sig när de väl stänger kopparnätet.

Visade sig i detta fall att det var enklare att ersätta fast telefoni helt med mobilen, och ha en 4g-dongle till laptopen. Total kostnad ca 150kr/månad.

Tror nog man ska prata med Telia och fråga hur länge de ska ha ADSL och om de erbjuder alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Vilket ju inte är ett alternativ då det saknar tillförlitligheten

Näe precis, dock lite pest eller kolera, adsl eller 4g

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p