Permalänk
Medlem
Skrivet av O12:

Min fråga var rak, "via ert 'öppna" fiber så skall jag alltså ha möjlighet att välja bland alla leverantörer inklusive Telia" varpå hennes svar är ja. Då kan jag med facit i hand inte tolka det på annat sätt än att det är en ren skär lögn.

Enligt hemsidan så ska iTux kunna erbjuda Telia som tjänsteoperatör. Operatörerna som finns att välja syns på deras startsida.
https://itux.se

EDIT. Verkar finns två hemsidor, där den ena erbjuder betydligt färre tjänsteoperatörer. Exakt vad som skiljer dessa åt vet jag inte.
https://oppnabredbandsnat.itux.se

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Den försäljaren som ringde mig sa nåt om att combort hade "köpt" itux-nätet..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Är du helt 100% säker på att tjejen var från comhem?
Och inte från nåt säljbolag som säljer skit från tex comhem och som ofta säger vad som helst för att få ett sälj?

Stod Com Hem på kläder och väskan åtminstone.. Så bör varit det iaf. Tyckte ändå det mesta lät relativt rimligt.

Inselo var företaget som skulle fixa bytet av mediaomvandlaren (byte av fiber)..
Har nu använt ångerrätten hos Inselo, så enbart Com Hem kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Enligt hemsidan så ska iTux kunna erbjuda Telia som tjänsteoperatör. Operatörerna som finns att välja syns på deras startsida.
https://itux.se

EDIT. Verkar finns två hemsidor, där den ena erbjuder betydligt färre tjänsteoperatörer. Exakt vad som skiljer dessa åt vet jag inte.
https://oppnabredbandsnat.itux.se

Ja det där verkar ju jäkligt skumt. Känns sådär. Så imed osäkerheten om vad som gäller så får dem stå sitt kast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Den försäljaren som ringde mig sa nåt om att combort hade "köpt" itux-nätet..

iTUX Communication ingår i Tele2 Group så dom ingår i samma företags grupp i alla fall.

Permalänk
Medlem

Välj aldrig ComHem om du har alternativ. Nu när de slår ihop sig med Tele2 kommer man förmodligen kunna förvänta sig prishöjningar "för att förbättra utbudet av tjänster". Detta gjorde de redan för 3 år sedan med samma anledning och då blev det 100kr dyrare i månaden för samma tjänst du redan betalade för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag äger min egen fiber genom vår förening, vi har installerat den själva och föreningen är nätägare, just nu sköts driften av Skanova och vi kan välja tjänsteoperatörer via Öppen fiber.
Så varken Skanova eller Telia behöver äga nätet.

Så om ComHem vill köpa svartfiber så är det er dem pratar med och inte Skanova?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jocke92:

Så om ComHem vill köpa svartfiber så är det er dem pratar med och inte Skanova?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja så skulle det kunna bli men de skulle inte få köpa utan hyra, man säljer inte gärna nätet för det är det som är värdefullt när det väl är på plats. Däremot så har vi avtal om nätdrift på ett antal år så det är inte bara att byta i vilket fall. Jag antar också att eftersom avtalet snart löper ut aå kommer vi att teckna nått kortare avtal denna gång pga att en annan förening håller på bygger nät och när de är klara så kanske vi går ihop, just nu är det dock inte vettigt att göra det pga att vi är i gång sedan flera år medan de inte är klara förrän om nått år och det blir bökigt att gå ihop innan vi är på ungefär samma nivå, vi förvaltar ju vår infrastruktur nu i stället för att hålla på med installationer och föreningarna har ganska olika funktioner och behov just nu men det ändras ju när de är färdiga och då kan det kanske vara gynnsamt att förhandla om gruppanslutningar och liknade med flera hushåll i ryggen men det ligger minst ett par år bort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Instämmer med alla som röstar för att du ska utnyttja ångerrätten, och du verkar ju ha bestämt dig för det själv också. Men jag tänkte också på detta:

Skrivet av O12:

Nackdel: binder oss i 24 månader från att det startar, tecknade precis nytt avtal med Telia under black friday, så detta med ComHem startar först om ca 1 år.

Det verkar extra vanskligt att gambla på att erbjudandet fortfarande ska vara konkurrenskraftigt om ett år från nu. Bredbandspriserna går knappast upp med tiden. Med de förutsättningarna skulle jag aldrig tacka ja till ett avtal, hur bra villkoren än var. Tycker också att säljaren själv borde ha backat, men jag förstår ju att de har noll incitament att tänka på vad som är bäst för kunden.

Citat:

Ångerätt 14 dagar då jag var tvungen att teckna mig medans hon var hos oss. Då dem skulle åka iväg till annan ort dagen efter.

Förut kunde de ringa och försöka stressa fram ett köpeavtal under samtalet, men sedan något år finns en lag som täpper till den luckan. Att hälsa på och skylla på att de har bråttom iväg ser ut att vara en ny metod för att få folk att ta förhastade beslut. Många slutar ju fundera på om det var ett bra köp när beslutet är taget, än mindre på ångerrätt.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk

"Du som har Öppen Fiber kan enkelt byta till Com Hem. Hos oss får du Sveriges största utbud av tv & play, svindlande snabbt bredband och dessutom mycket förmånliga erbjudanden på både bredband och tv. Självklart hjälper vi dig att koppla in utrustningen utan extra kostnad."

Com Hem har ingen öppen fiber. Com Hem hyr in sig i fibernät. Com Hem hyr ofta in sig i Telias nät. Telia har öppen fiber. Med Telias öppen fiber kan du t.ex. ha Telia som KO och kan då välja mellan de tjänster och ISPer som Telia som KO har i sitt utbud. Du kan även i Telias öppen fiber välja en ANNAN KO som då kan erbjuda ett antal olika ISP på samma sätt som Telia Öppen fiber gör.

Men det är inte öppen fiber. Telia erbjuder alltså 1) att vilken KO som helst får hyra in sig i fibernätet och i tekniknoder/telestationer. Man kan då som slutkund välja antingen en ISP från Telia som KO. Eller så väljer man helt enkelt en ANNAN KO som i sin tur har ett antal olika ISP i sin portfölj.

Com Hem har ingen öppen fiber då dom hyr in sig i Telias fiber i 99.99999% av fallen. Det innebär att du kan välja fritt mellan de olika ISP som Com Hem BESTÄMMER ska få samarbeta med Com Hem. Du får alltså välja ISP. Com Hem kan inte erbjuda en annan KO. En KO kan inte hyra ut nätägarens fiber till en ANNAN KO. Så nej. Com Hem levererar ingen öppen fiber. Dom erbjuder att du kan välja ISP utifrån vad dom har för avtal med andra företag.

Telia har öppen fiber. För dom är ålagda att alla KO och ISP som önskar tillträde till Telias nät har rätt till det.

När du väljer Com Hem så får du en stängd fiber.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Skrivet av Andreas Epradius:

"Du som har Öppen Fiber kan enkelt byta till Com Hem. Hos oss får du Sveriges största utbud av tv & play, svindlande snabbt bredband och dessutom mycket förmånliga erbjudanden på både bredband och tv. Självklart hjälper vi dig att koppla in utrustningen utan extra kostnad."

Com Hem har ingen öppen fiber. Com Hem hyr in sig i fibernät. Com Hem hyr ofta in sig i Telias nät. Telia har öppen fiber. Med Telias öppen fiber kan du t.ex. ha Telia som KO och kan då välja mellan de tjänster och ISPer som Telia som KO har i sitt utbud. Du kan även i Telias öppen fiber välja en ANNAN KO som då kan erbjuda ett antal olika ISP på samma sätt som Telia Öppen fiber gör.

Men det är inte öppen fiber. Telia erbjuder alltså 1) att vilken KO som helst får hyra in sig i fibernätet och i tekniknoder/telestationer. Man kan då som slutkund välja antingen en ISP från Telia som KO. Eller så väljer man helt enkelt en ANNAN KO som i sin tur har ett antal olika ISP i sin portfölj.

Com Hem har ingen öppen fiber då dom hyr in sig i Telias fiber i 99.99999% av fallen. Det innebär att du kan välja fritt mellan de olika ISP som Com Hem BESTÄMMER ska få samarbeta med Com Hem. Du får alltså välja ISP. Com Hem kan inte erbjuda en annan KO. En KO kan inte hyra ut nätägarens fiber till en ANNAN KO. Så nej. Com Hem levererar ingen öppen fiber. Dom erbjuder att du kan välja ISP utifrån vad dom har för avtal med andra företag.

Telia har öppen fiber. För dom är ålagda att alla KO och ISP som önskar tillträde till Telias nät har rätt till det.

När du väljer Com Hem så får du en stängd fiber.

Där har du ju rätt fel att de är telias fiber till 99% i sthlm är de stokab som har och byggt fibernätet och även runt om norrtälje uppsala strängnäs m.m så att telia äger de mesta fiber nätet är fel

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bajenvraket:

Där har du ju rätt fel att de är telias fiber till 99% i sthlm är de stokab som har och byggt fibernätet och även runt om norrtälje uppsala strängnäs m.m så att telia äger de mesta fiber nätet är fel

Telia äger ofantligt mycket nät men kanske inte just i Stockholm.
De är den näst största nätägaren i världen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Bajenvraket:

Där har du ju rätt fel att de är telias fiber till 99% i sthlm är de stokab som har och byggt fibernätet och även runt om norrtälje uppsala strängnäs m.m så att telia äger de mesta fiber nätet är fel

Ehh.... vet inte om det kommer som en total överaskning för dig, men den del av landet du beskriver har maximalt 28% av Sveriges befolkning och då om man räknar väldigt positivt och med stora överslag. Och det är här den LOKALA stadsnätsägaren Stokab huserar. I jämförelse eftersom man dessutom är lokala, så är inte antalet mil med fiber heller speciellt stort efterssom det i tätbebyggelse är kortare sträckor i medel.

Så nej, jag har inte "ju rätt fel" att landets fibernät till 99% utgörs av Telias nät. Inte heller i världen är Telia en småaktör. I stort sett alla bolag som verkar inom fiber i Sverige är kunder till Telia eftersom dom är en av världens största nätägare.

Att Stokab för övrigt har satsat en hel del på fiber utesluter ju inte att Telia utökar och bygger vidare på sina nät i bland annat Stockholm. Men eftersom flera olika städer satsar på egna nät så är det klart att utbyggnadstakten minskar i vissa områden. Varför bygga ut för mycket, Stokab blir ju ändå en slutkund. Hur ska dom annars nå ut på internet?

Här en lista på Europas största städer:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_Europas_st%C3%B...

Och här hur Stockholm står sig internationellt:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_v%C3%A4rldens_s...

(eller det vet vi ju inte. Stockholm är inte med på Topp 100).

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.