Permalänk
Medlem

Jag tror att urkund även hittar det inom citationstecken och talar om källor. Har aldrig sett en rapport men den borde tala om exakt vilka stycken som kommer var ifrån.

Eftersom den kommer ihåg allt som är inskickat kan ju läraren se ifall elever lämnar in samma inlämningsuppgift eller snor från förra läsåret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Jag tror att urkund även hittar det inom citationstecken och talar om källor. Har aldrig sett en rapport men den borde tala om exakt vilka stycken som kommer var ifrån.

Eftersom den kommer ihåg allt som är inskickat kan ju läraren se ifall elever lämnar in samma inlämningsuppgift eller snor från förra läsåret.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår hur du tänkte och meningen med mitt svar för ju att belysa hur elever möjligtvis skulle kunma göra för att komma förbi urkund. Har själv aldrig sätt en rapport eller använt mig av detta men vet klasskompisar som har och fått MVG på copy paste från Wikipedia. Om det har att göra med läraren eller inte är åter igen bara upp till spekulation. Så som jag förstår det så ska inte urkund visa vad som är citerat för att det är ju korrekt gjort.
Men kan mycket väl ha fel där..

Mvh David

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Urkund:

Men samtidigt blir jag orolig med sådana filter

Om dess ärligt framarbetade textmassa råka fastna för att någon för 20 år sedan skrev något liknande för att denne har samma tankesätt och utan att man har vetskap om denne vid skrivningen - är det då plaigat??.

Ju större textmassa man söker på ju större chans/risk är det för träff enligt födelsedags-paradoxen. var drar man gränsen??

Vi pratar inte om att producera slump utan här är det rätt begränsade uppgifter med rätt begränsade frihetsgrader i svaren och därmed viss risk att skriva något som någon annan redan har skrivit någon gång tidigare.

Sedan i studier (och även innan) så läser man en massa - en del fastnar undermedvetet och sedan kan dyka upp som 'citat' i skriven text utan att man är medveten om det är just citat och tror att det är egna kreation.

Sådant måste man tillåta eftersom det mesta av utvecklingen består att insupa det som redan är känt - ruva på det och i rätt sällsynta fall få fram något helt nytt, men det mesta är faktiskt kopia av något som redan finns - om högintelligenta människor kanske får fram enstaka nya och banbrytande saker per livstid - skall man då kräva studenter att producera nya saker hela tiden - på varje prov ???

---

Maxwell skapade egentligen inget nytt om vi tittar på använda ekvationer som var skapade av andra som Gauss, Faraday, Ampere...

Det han gjorde var att sätta dessa 4 ekvationer på samma papper och den vägen visade ett sammanhang att de var kopplade gentemot varandra, och gav de beräkningsverktyg som behövdes för i stort all modern telekom/radio/mobil och en stor del av fysiken även om den inte förklarar detaljnivå som kvantmekaniken gör, så fungerar det förvånansvärt bra för makrobeteenden långt ned på mikroskop-nivå och används i alla (3D) RF-simulatorer mm. när man skapar RF-kretsar och idag digital-kretsar eftersom frekvenserna är så höga som de är idag. Ingen PCIe på många GBit/s utan simulering med maxwells ekvationer någonstans i processen som tex. kontakt-donen/kretskortskontakter, interface på BGA/benet och sedan bondtråden mot chippet och strukturer på chipen i sig!

Skulle en sådan sak överleva en 'Urkund' eller en Googelsökning i en inlämnad rapport idag om det var något helt nytt utan att kallas för plagiat/fusk? - för tekniskt sett var alla formlerna plagiat som redan någon annan skapat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

Jag förstår hur du tänkte och meningen med mitt svar för ju att belysa hur elever möjligtvis skulle kunma göra för att komma förbi urkund. Har själv aldrig sätt en rapport eller använt mig av detta men vet klasskompisar som har och fått MVG på copy paste från Wikipedia. Om det har att göra med läraren eller inte är åter igen bara upp till spekulation. Så som jag förstår det så ska inte urkund visa vad som är citerat för att det är ju korrekt gjort.
Men kan mycket väl ha fel där..

Mvh David

Inte säkert att läraren körde urkund? Eller brydde inte sig.

Jag menar att urkund väger inte in det citerade i % likhet med andra texter. Men läraren får säkert reda på det för att kunna verifiera källor till exempel. Även procentsatser på andel av texten som är citerad. Om 80% är citat är ju troligen något fuffens.

Jag vet inte om urkund är bra och jobbar på att bli bättre på att upptäcka fusk. Men även OCR avläsning borde vara implementerat ifall eleverna gör om texten till bild. Lärarna har kört urkund sedan jag gick på högstadiet ända till högskolan, så de verkar ha lite monopol.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu är det ett par år sedan jag provade Urkund men jag vill minnas att programmet markerar all text som liknar annan text. Sedan fanns det färgkoder (grön, gul röd) baserat på hur likt det var andra texter och om det var citattecken runt eller ej. Sedan är det inte programmet som godkänner eller underkänner elever, läraren gör ju en egen bedömning om rimligheten i att en text liknar en annan.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Inaktiv

**Uppmaning: Släpp ämnet "urkund/fusk" (och annat off-topic): trådens ämne är yrkeshemligheter (ta ot-diskussionen vidare i PM om ni vill fortsätta med den) //mod **

Permalänk
Medlem
Skrivet av VSD.9024:

#2 Vi gör misstag. Ibland dör människor p.g.a. av det, ibland hade de gått bort ändå, ibland blir resultatet bättre.

Hur ofta dör en patient på grund av en läkares misstag? Snackar vi liksom att det händer lite titt som tätt, ett par gånger per år, eller är det någon enstaka gång under ens hela yrkeskarriär?

Permalänk
Medlem

@Dallen: Nej faktiskt inte. Men många andra äldre manliga skådisar (läs typ nästan alla, givetvis finns det undantag). Jag vet ingenting om honom förutom att han inte är världsbäst på att lära sig sina repliker

Permalänk
Medlem

@SpiikeN^: Min syster förlorade en dotter timmen innan förlossningen pga en infektion som en sköterska viftade bort.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Jag har även detta tidigare yrke.

Din bransch: Logistik
Din roll: Terminalarbetare (Postnord)
Tips/yrkeshemlighet:
1. Emballera mycket. Vågar inte du tappa lådan på marken från brösthöjd vågar du inte skicka den som vanligt paket. Tänk på att saker upp till 25kg kan även falla ner på din låda uppifrån. Så även små lätta lådor bör emballeras väl. Ett hett tips är "låda-i-låda" där du lägger din sak i en låda och ser till att den inte rör sig om du skakar den. Lägg sedan lådan i en större låda med tidningspapper/skumgummi emellan. Då tål ditt paket enormt mycket stryk.
2. "Ömtåligt", "Hanteras varsamt!", "Försiktigt", "Fragile" mm ignoreras om inte arbetaren har en slapp arbetsdag. Postnord har inte många slappa arbetsdagar. Du har köp samma tjänst som alla andra och ditt paket behandlas som alla andra. Klisterlappar är oftast ett slöseri med plast.
3. Påsar kastas och kläms. Ha endast mjuka saker i dem.
4. Beställ inte saker sista leveransdagen innan julafton. Det är kaos på terminalen. Inte bara för arbetarnas skull men särskilt eftersom att det är stor risk att din vara blir försenad denna dag (och alltså kommer efter julafton) eller att din vara tar mer stryk än vanligt.

Åh, en annan postis! Jag arbetade i Fläskeboterminalen (Göteborg) när den var typ ny (och fortfarande hette Posten).

Men på punkt nr 2 så skiljde sig nog våra terminaler. Vi var faktiskt extra försiktiga med ömtåliga paket, samt att vi sällan lade något på dem eller kastade dem in i trailern/lastbilen.

Annars var det on point.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Åh, en annan postis! Jag arbetade i Fläskeboterminalen (Göteborg) när den var typ ny (och fortfarande hette Posten).

Men på punkt nr 2 så skiljde sig nog våra terminaler. Vi var faktiskt extra försiktiga med ömtåliga paket, samt att vi sällan lade något på dem eller kastade dem in i trailern/lastbilen.

Annars var det on point.

Andra tider då kanske

Permalänk
Medlem

@Swennis: Ledsen för extremt sent svar men nej. Våra enzymer har samma arbetstemperatur. Så länge du är människa är inte 37 grader feber. Det är en rövarhistoria som all vårdpersonal har hört allt för många gånger. Googla "lågtempare" så får du massa memes. Samma med "hög smärttröskel". Alla tror de är unika med den här historian men man hört den säkert 10 gånger per dag på akuten.

Permalänk
Medlem

@mezzo_: tyvärr är det ej sant. Du behöver repetera biologi :). Kanske är det svårt att mäta temperatur på dig av någon orsak, men din temperatur är 37 grader såvida du inte är allvarligt sjuk vid det här laget (typ myxödemkoma).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattisgn:

@mezzo_: tyvärr är det ej sant. Du behöver repetera biologi :). Kanske är det svårt att mäta temperatur på dig av någon orsak, men din temperatur är 37 grader såvida du inte är allvarligt sjuk vid det här laget (typ myxödemkoma).

Du får inbilla dig vad du vill, men har jag en morgontemp på 37, då är det hundra procent att tempen fortsätter stiga under dagen och räknas som feber. Jag har 36.4-36.5 som morgontemp, och är rejält kass redan vid 37.5.

Mvh, en mätnörd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mattisgn:

@mezzo_: tyvärr är det ej sant. Du behöver repetera biologi :). Kanske är det svårt att mäta temperatur på dig av någon orsak, men din temperatur är 37 grader såvida du inte är allvarligt sjuk vid det här laget (typ myxödemkoma).

Intressant stämmer detta även på Japaner, det var väldigt oroliga över min knappa 37 grader.

Permalänk
Medlem

@mattisgn

Fast att folk har olika "normal" kroppstemperatur måste du väl ändå hålla med om? Vad jag har förstått det som har man vanligtvis svalare temperatur på morgonen, så nu kring 21:00 borde jag väl ligga lite högre än när jag vaknar på morgonen, ändå mäter jag 35.6 grader i munhålan just nu.

Normalt sett ligger jag kring 35.5-36.5 (när jag mäter i munhålan) och ligger jag över detta brukar det vara tecken på att något är fel. Sedan går jag såklart inte till läkaren bara för att jag har 37 grader, men känner mig definitivt inte helt frisk vid den temperaturen.

Permalänk

Bransch: systemutveckling
Yrke: lösningsarkitekt på större företag

Glöm inte att prata med många olika människor. Det är lätt hänt att bara glida med på statusmöten och liknande inom egna grupperingen, men gå out-of-your-way för att prata med andra grupperingar. Det du och ditt team jobbar dag-till-dag med kan vara helt okänt för en annan gruppering, även om den grupperingen är viktig för ert arbete. Även grupperingar med stort ansvar och stor betydelse är sällan ens en bråkdel av så proaktiva som man tror att de ska vara, och de kommer nästan alltid att uppskatta att du kontaktar dem.

Prata med alla. Inte bara projektledaren (hen kan ofta inte mycket om tekniska detaljer som kan sätta käppar i hjulen för din fina plan) och inte bara tekniska personer (som ofta missar faktiska krav). Glöm inte att prata med folk som inte är i ledande ställning också, även om det är sjukt politiskt inkorrekt i många företag att prata med implementatörerna. Boka ett möte direkt med dem/prata med dem via någon chattkanal - de kan ofta reda ut saker som systemarkitekter och otekniska inte kan göra.

Du kan sällan täcka allting genom att ställa öppna frågor (att fråga en projektledare/PO/likn. "vad har ni för krav?" funkar nästan aldrig, då nästan ingen har bra nedskrivna krav) - var istället proaktiv. Var kreativ, gissa hejvilt vad du tror att de bör ha för krav, gå sedan punkt för punkt igenom din lista, fråga dem vad de tycker och skriv tydligt ner svaret. Be dem prioritera om de vill ha allt. Kan/vill de inte prioritera, prioritera åt dem och säg vänligt men bestämt att "vi kommer göra såhär om ni säger något annat".

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Yrke: Kundtjänst / Service / Reklamationer inom detalj- och fackhandel.

Var trevlig när du gör din reklamation. Du kommer få bättre service.

Kommer du och skriker, hotar, vill prata med chefer osv. Du kommer få sämre service, du kommer få sämre ersättning.

Var korrekt, trevlig och saklig så kommer du få grym hjälp när det kommer till att reklamera en produkt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av mattisgn:

@Swennis: Ledsen för extremt sent svar men nej. Våra enzymer har samma arbetstemperatur. Så länge du är människa är inte 37 grader feber. Det är en rövarhistoria som all vårdpersonal har hört allt för många gånger. Googla "lågtempare" så får du massa memes. Samma med "hög smärttröskel". Alla tror de är unika med den här historian men man hört den säkert 10 gånger per dag på akuten.

Veckan innan julveckan frös jag så jag skakade på morgnarna ca 2-3 dagar i streck, kunde inte ens ladda kaffebryggen men efter en timme ungefär blev jag varm så jag for till jobbet, blev rejält andfådd i trappor.

På fredagen (3:dagen) kom jag jag ihåg att glömt duschen igång hemma så jag tog bussen hem vid lunch och innan jag tog bussen tillbaka så tänkte jag att jag testar febertermometern som visade 39.5.

Funderade om jag skulle sjukanmäla mig men det var ju fredag så jag for tillbaka och sen tog jag det ganska lugnt hela helgen. Det var ju nått prat om influensa före jul så jag tror det var det jag hade, iallafall nåt med hög feber.

Nästa gång jag fryser så jag skakar på morgnarna kommer jag testa febertermometern direkt

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiley:

Din bransch: El

Din roll: F.D Elektriker

Tips: Dom flesta hem elfelen går att fixa själv istället för att ringa en elektriker.
Bara att lära sig basic ellära

Stopp nej! För helvete hur kan du säga att lekmän 'bara ska lära sig basic ellära' för att åtgärda elfel själva. Jag har tröttnat på alla hemmapulare som i princip riskerat att hela hus kunnat brinna ner för 'de läst lite på nätet'

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Stopp nej! För helvete hur kan du säga att lekmän 'bara ska lära sig basic ellära' för att åtgärda elfel själva. Jag har tröttnat på alla hemmapulare som i princip riskerat att hela hus kunnat brinna ner för 'de läst lite på nätet'

Menade självklart riktigt enkla saker som säkringar och byta uttag

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiley:

Menade självklart riktigt enkla saker som säkringar och byta uttag

Sluta skräms! Vet att det var lite äldre inlägg men jag satte kvällskaffet i halsen

Permalänk
Testpilot
Skrivet av oobum:

Yrke: Kundtjänst / Service / Reklamationer inom detalj- och fackhandel.

Var trevlig när du gör din reklamation. Du kommer få bättre service.

Kommer du och skriker, hotar, vill prata med chefer osv. Du kommer få sämre service, du kommer få sämre ersättning.

Var korrekt, trevlig och saklig så kommer du få grym hjälp när det kommer till att reklamera en produkt.

När jag jobbade som servicetekniker för TV-apparater var jag tyvärr även med om motsatsen, en arg kund som klagar ändä upp hos chefen för TV-tillverkaren får magiskt nog igenom sin önskan och får en helt ny TV trots att den han skickat in inte har något fel. TV-tillverkaren är så mån om att behålla ett bra intryck om märket att de kör över teknikerna om det behövs.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

När jag jobbade som servicetekniker för TV-apparater var jag tyvärr även med om motsatsen, en arg kund som klagar ändä upp hos chefen för TV-tillverkaren får magiskt nog igenom sin önskan och får en helt ny TV trots att den han skickat in inte har något fel. TV-tillverkaren är så mån om att behålla ett bra intryck om märket att de kör över teknikerna om det behövs.

Efter att ha jobbat i butik (stor hemelektronikkedja) i 6 år håller jag med dig om detta.
De kunder som gapade mest, fick bäst ersättning/lösning.
Detta för att man inte orkade tjaffset. Bättre lösa kunden och gå vidare med sin dag. Det var tillräckligt stressigt som det var, man hade inte mer tid än nödvändigt att lägga på idioter.

Sen så kan en missnöjd kund kosta företaget väldigt mycket. En missnöjd kund pratar gärna med alla den känner om hur dåligt företaget är osv.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p