Hur gör ni för att spara pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Men lättast är ju som nån sa att börja spara i aktier/fonder och det blir snart ganska beroendeframkallande. Så istället för att spara ihop 15 000 sek för att köpa en dator så håll ut, spara undan pengar och snart kan du finansiera alla dessa onödiga saker med avkastningen istället.

Om vi räknar väldigt optimistiskt (börsen gör typ 8% om året i genomsnitt) så behöver du ha 187 500 SEK för att avkastningen ska ge 15 000 SEK (15 000/0.08 = 187 500).

Ser man till den här tråden, samt ex. Svea Ekonomis undersökning där det framgår att mer än var fjärde svensk inte har råd med en oväntad utgift på 5 000 SEK, tror jag inte det du skriver är realistiskt. Folk har helt enkelt inte pli nog att spara undan pengar.

Jag vet inte vad som ska till för att få folk att spara/investera bättre (eller öht), men "bit ihop" är nog fel väg.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Rent generellt är jag värdelös på att spara pengar. Är helt oförmögen att ställa saker i proportion när det kommer till den saken. Det brukar bli att man lägger ner ofantliga mängder tid på att leta alternativ för att komma över nåt några tior billigare, men redan samma kväll går man sedan ut och käkar och dricker för en tusenlapp. Man silar mygg och sväljer elefanter kort sagt.

Det enda vettiga jag gör är väl att alltid försöka vänta ett par dagar när jag får ett infall och kommer på att jag behöver något. I de allra flesta fall är det just bara ett infall, och inget man verkligen behöver. Såväl pengar som plats i lägenheten sparade.

Ja, noterar att det blivit lite kapitalsparsnack i tråden med. Har amorterat av alla lån sedan länge. Är man helt ointresserad av att förvalta sin förmögenhet, och inte kan göra exit från bostadsägande/upphöra att bo, så kan man se amortering av bostadslån som en helt förvaltningsfri sparform, som motsvarar ett sparande med bolåneräntan minus ränteavdraget som ränta.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Jag svarar direkt på OP:s frågeställning, så risken är stor att någon redan nämnt det jag säger.

Först och främst läser jag in två betydelser, antingen att spara genom att investera eller att spara genom att se över sin konsumtion.
Personligen så går dessa två betydelser hand i hand för mig, där jag har ett uppsatt mål att investera minst 10 % (brukar bli runt 15 % oftast). Så fort lönen dyker upp på kontot så för jag över den summan till mitt ISK och liknande, så att investerandet alltid blir av. Räkningar dras sedan (eller samma dag beroende på inlagt betaldatum), och efter det har jag mitt belopp som jag har kvar att leva på (KALP). Oavsett om det är 5k eller 8k så vet jag bestämt vad jag har att klara mig på till nästa lön. Jag har ingen specifik budget för mat och övrigt, men givetvis blir man lite mer sparsam om KALP är i den lägre regionen.

Hoppas detta hjälper någon.

EDIT: Glömden nämna att jag även har en buffert för att klara oväntade utgifter på upp till 10k (hyresrätt/ingen bil), och som jag skjuter till några hundralappar till varje månad för att det ska ökas på stadigt.

Visa signatur

REMOVE BEFORE FLIGHT

Permalänk
Medlem

you gotta spend money to make money, man kan med tur dubbla 20 000:- i aktier men man ska helst ha minst 50k i några stycken det går fort sen och tjänar en halv miljon på 100k, tex netflix var nere på 250% och gick upp till 340% det är ca 3 dubbla avkastning.

Fuelcell var nere på 0.20% och nu 2% bara det är 600% vinst och kommer stiga, tacka tjejen greta som tjatar om minska koldioxiden och det företaget är ledande i utveckla teknik för mindre utsläpp, perfekt eller hur

Bifogar några bilder på några aktier att kolla på under åren, buy low sell high så kan ni enkelt se hur de stiger osv och hittar mönstren, det är rätt lätt.

Och här läser ni lätt om nyheter. https://www.di.se/nyheter/aktiechefen-tre-aktier-du-ska-kopa-...

https://www.privataaffarer.se/borsguiden/

https://imgur.com/0QgBYAb

https://imgur.com/gQ6EFjT

https://imgur.com/j977ee4

https://imgur.com/pwzyKSi

https://imgur.com/Y3bXiHH

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk

Flickvännen är i Hong Kong så tänkte se vad jag kunde spara genom att bara ta bort onödiga utgifter och utan att egentligen ändra min livsstil här två veckor framåt.

Första helgen hade jag inga matutgifter då jag hade ägg, grönsaker korv och bacon hemma, samt blev bjuden på mat på söndagen.

Jag drack dock kaffe på Nero några gånger under helgen, vilket jag tycker är värt pengarna för att komma ut 70kr.

Och gick ut med kompisar i lördags 37kr för en cola.

I måndags köpte jag köttfärs och en burk korv (och tre kexchoklad för en krona st), 57kr som blev köttfärs och ris i går och lunchlåda till i dag.

17:de - 21:a
70 + 37 + 57 = 164kr går väl att argumentera om att dricka kaffe för 35kr är något nödvändigt, men för mig tycker jag det är det det.

Permalänk

Försöker väl tänka igenom mina inköp och när ett infall om att köpa något dyker upp brukar jag försöka vänta några dagar som någon ovan också skrev, på så sätt kommer man undan mycket impulsköp, även om det blir såna ibland också.

Har inte satt mig in i börs/fonder än så länge, utan försöker hålla skaplig koll på min egna ekonomi och lever efter lönen jag får ut. Vill jag köpa något och jag känner att jag har råd med det så gör jag det. Ibland blir det 10000kr eller mer kvar av lönen, ibland knappt 5.

Men summa summarum konsumerar jag väl i den mån jag känner att det finns utrymme rent ekonomiskt, och ser till att jag har en rätt skaplig sparbuffert.

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Medlem

Skulle kunna göra mycket mer för mitt eget sparande. Kommer dock ganska långt genom att ha bra koll på mina utgifter. Då blir det enklare att avgöra vilka köp jag vill avstå från, vad jag vill spara till samt vad jag kan göra för ändringar i min vardagskonsumtion ifall jag känner att jag börjar spendera för mycket. För över pengar till ett "sparkonto" (0 ränta) emellanåt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Skulle kunna göra mycket mer för mitt eget sparande. Kommer dock ganska långt genom att ha bra koll på mina utgifter. Då blir det enklare att avgöra vilka köp jag vill avstå från, vad jag vill spara till samt vad jag kan göra för ändringar i min vardagskonsumtion ifall jag känner att jag börjar spendera för mycket. För över pengar till ett "sparkonto" (0 ränta) emellanåt.

Kolla på sevendays om du promt ska lägga pengarna i ett konto.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ett stort antal inlägg raderade.
Vänligen håll er till trådens ämne. Det finns en tråd för att diskutera aktieköp men det är inte denna tråden.

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Köp endast saker av hög kvalité även om de kostar mer. Det lönar sig i längden. Var dock medveten om att värde/kostnad sjunker ju längre in i premiumsegmentet man letar.

Se upp med de små utgifterna. Att köpa lunch varje arbetsdag i fyra år kostar 100 000kr av skattade pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av genomelak:

Köp endast saker av hög kvalité även om de kostar mer. Det lönar sig i längden. Var dock medveten om att värde/kostnad sjunker ju längre in i premiumsegmentet man letar.

Se upp med de små utgifterna. Att köpa lunch varje arbetsdag i fyra år kostar 100 000kr av skattade pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Så.. dela på fyra, dra av kostnaden för maten i lådan och arbetstiden för att tillverka den. Vilket pris sätter man sen på förlorad livsglädje av att sleva i sig mikrad köttfärssås och gårdagens torsk?
Säger som kollegan, livet är för kort för matlåda.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Så.. dela på fyra, dra av kostnaden för maten i lådan och arbetstiden för att tillverka den. Vilket pris sätter man sen på förlorad livsglädje av att sleva i sig mikrad köttfärssås och gårdagens torsk?
Säger som kollegan, livet är för kort för matlåda.

Det är ett val man får göra. Jag har 8 min promenad till bilen och sedan 8-10 min bilresa till närmaste restaurang utöver vårt eget lunchhak. Med en halvtimmes lunchrast blir det jäkligt tight bara att hinna fram och tillbaka. Även om maten är subventionerad på vår restaurang så tycker jag inte det är prisvärt, varför skall jag betala 75 kr för smaklös köttfärssås eller överkokt fisk om jag ändå lagar mat till familjen på kvällen och lika gärna kan laga 1-2 portioner extra med en minimal insats? Vi äter inte upp ett halvt kilo köttfärs på en middag så att koka lite extra pasta eller potatis till dagen därpå kräver ingen ansträngning.

Jobbar man i centrum, har en timmes lunchrast och inte äter lagad mat på kvällen kan jag förstå att man går ut men därmed inte sagt att man behöver se ner på de som inte gör det. Jag gick ofta ut och åt innan jag fick fru och barn, nu finns det många andra hål att stoppa pengarna i som jag prioriterar högre än utelunch.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Så.. dela på fyra, dra av kostnaden för maten i lådan och arbetstiden för att tillverka den. Vilket pris sätter man sen på förlorad livsglädje av att sleva i sig mikrad köttfärssås och gårdagens torsk?
Säger som kollegan, livet är för kort för matlåda.

Det där håller inte. För du ska ju ändå laga mat att äta till middag när du kommer hem. Då får du ju automatiskt lunch till dagen efter. För det tar i princip noll extra tid att göra en måltid på 2 portioner ist för 1(såvida man lever själv) annars blir det så klart 4 portioner ist för 2 om ens bättre hälft också ska ha

Edit: 2:a på bollen efter zarkov

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Så.. dela på fyra, dra av kostnaden för maten i lådan och arbetstiden för att tillverka den. Vilket pris sätter man sen på förlorad livsglädje av att sleva i sig mikrad köttfärssås och gårdagens torsk?
Säger som kollegan, livet är för kort för matlåda.

Maten i lådan är väl värt kanske 5kr - 10kr, arbetstiden är 0 då jag ändå lagar mat, vet inte hur du gör mat men mina matlådor är godare än vad jag får på någon restaurant där maten kostar under 120kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wranzzon:

Det där håller inte. För du ska ju ändå laga mat att äta till middag när du kommer hem. Då får du ju automatiskt lunch till dagen efter. För det tar i princip noll extra tid att göra en måltid på 2 portioner ist för 1(såvida man lever själv) annars blir det så klart 4 portioner ist för 2 om ens bättre hälft också ska ha

Edit: 2:a på bollen efter zarkov

Varför äta middag när man redan ätit middag (kalla det lunch om du vill)? Om man nu inte lagar någon mat på kvällen så får man ju ingen "automagisk" matlåda till da'n därpå.

Permalänk
Medlem

@videopac För att man ska äta lunch OCH middag. Inte bara det ena eller det andra. Det mår kroppen bäst av i längden

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

@videopac För att man ska äta lunch OCH middag. Inte bara det ena eller det andra. Det mår kroppen bäst av i längden

Off topic, men vad har du för belägg för det? Jag har ätit endast lunch i många år och mår kanon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wranzzon:

@videopac För att man ska äta lunch OCH middag. Inte bara det ena eller det andra. Det mår kroppen bäst av i längden

Det låter lite skumt... finns det studier på detta? Tänker på att det är mycket på tapeten nu med långa fasteperioder (inom dygnet då) och det rimmar ju illa med dina tankar.

Permalänk

Men herregud självklart spelar det ingen roll när man äter, så länge man är hungrig.

Själv så väger jag alldeles för lite och tappar kilon bara jag tänker på att missa en måltid.

Mina två sparveckor går ganska hyfsat men sämre än jag trott pga lite oförutsädda medecinska utgifter.

01-19: 70kr - Nero kaffe
01-20: 57kr - Hemköp
01-21: 36kr - Krogen
01-23: 71kr - Nero kaffe o Hemköp
01-24: 128kr - Nero kaffe
01-25: 466kr - Här var jag tvungen att köpa mer medicin på apoteket, men även mer mat på hemköp gick in här.
01-26: 118kr Nero kaffe och lite grönsaker från HK
01-27: 122kr Gick ut med kompisar efter jobbet.

1062kr, blir glad om det slutar på under 1500 för två veckor vilket jag tror jag klarar. Att köra en månad på 3000kr + andra fasta kostnader tror jag att jag skulle fixa utan problem fast i dag var jag väldigt sugen på en Max burgare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Min farsa lärde mig en viktig sak som jag alltid tänker på: Need to have, Want to have.

Jag har alltid haft bra koll på mina pengar men just de orden sätter sig alltid på mitt sinne när jag vill köpa något. Jag drar mig ofta länge - men när det väl gäller köper jag. Med den insikten har jag kunnat köpa sen 2014: två motorcyklar och en bil för över 200.000 utan att låna en krona.

Jag köper inte bara för att det är billigt utan behöver jag faktiskt detta? Kaffe på pressbyrån, behöver jag spendera 28:- på det? Alla småköp är oftast det som får personer att inte förstå vart pengarna går... "jag har ju inte köpt någonting dyrt denna månad?!". Kanske inte, men kolla dina småköp, hur många tickande kostnader du dragit på dig med inställningen: Ähh, det är bara 99:- i månaden...

Det handlar faktiskt ofta om att någon tusenlapp ligger och tickar över småsaker, Spotify, Netflix, Viaplay, Apple, Google, Blizzard, you name it!

Har man själv lite ångest vid den 14e varje månad att pengarna börjar sina, gör ett utdrag på kontot och se vart allt går till, det finns alltid pengar att spara, men man ska inte vara dumsnål. Är det bra pris på dasspapper? Köp. Det är inte så att du kommer sluta bajsa..?

Märker själv att när jag levde ihop me barnens mamma, två skapliga inkomster, då behövde man inte riktigt bry sig för vi hade mer än väl med pengar över.
efter skillmässa och man verkligen hamnade på noll.

föräldrapenning,studerade,timvikarie och bostadslös.
Då fick man se pengarna värde på ett annat sätt.

När man köpte en lägenhet, prioritera barnen först, så man själv har sovit på golvet 2 mån pga barnen måste ha sängar osv.
Och nu har man verkligen städat upp ekonomin, småskit kvar att betala av men det går ingen nöd på en då nu har man fått sin utb, och fasttjänst.
Så nu ser man verkligen pengarna när man inte just köper en kaffe ute om man verkligen inte behöver.
Som du säger, dumsnål ska man inte bli, men man kan tänka en gång extra innan man blippar kortet i affären.
Och sen köpa nu från affären mat osv när det är kampanjer, fylla frysen i den mån man kan och bara komplettera med det som saknas, pasta,ris,potatis,bröd osv. men ha dom "dyrare" sakerna redan i frysen som kött,fisk,kyckling.

fått ner matkostnaden redig på detta sätt men går aldrig hungrig och har alltid fylld frys.

Och som idag, drog en sibylla utan att behöva oroa mig om pengarna räcker, har ett riktmärke att ca max 2 ggr per mån köpa hämtmat, men då är det enbart när barnen är hos mig så man har en lite speciell tillfälle så det inte sitter i rutin att köpa skit varje vecka eller för att man är lat.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Har märkt att mat stått för en större del av min budget så jag har tänkt sluta med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Off topic, men vad har du för belägg för det? Jag har ätit endast lunch i många år och mår kanon.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket möjligt att du nåt kanon, men hur vet du att du inte hade mått ännu bättre av att äta 2 ggr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det låter lite skumt... finns det studier på detta? Tänker på att det är mycket på tapeten nu med långa fasteperioder (inom dygnet då) och det rimmar ju illa med dina tankar.

Oavsett vad håller inte ditt argument med att "livet är för kort för matlåda". Om du lagar en maträtt för 4 portioner som tar en timme så tar varje portion 15 minuter att tillaga. Lagar du mat 2 dagar i rad, då har du alltså 8 måltider att variera med. Det går garanterar fortare än att du ska ta sig till din lunchrestaurang..betala för maten, gå tillbaka till ditt jobb osv osv.

Permalänk
Medlem

Köper saker endast på reor/nedsatt/Black Friday om det är nya saker.

Annars som bil köpa begagnat runt 3-4 år gammal så sparar man en bra peng.

Jämföra försäkringar, abonnmang och avtal.

Har t.ex Nordea som bank för sparkonto och personkonto samt lönekonto.
De har samarbete med IF försäkringar så får rabatt därigenom och samlar hemförsäkring och bil båda två där så får extra rabatt för det med.

Alla försäkringsbolag har i princip något samarbete med någon bank.
(Länsförsäkringar och ICA har samarbete med sig själva då de är både och).

Sen spara pengar på fonder/aktier hos din bank och låt dem inte ligga.

Har gått plus 25k bara på 1.5 år på mina besparningar.

Prata med kontaktperson på bank och de hjälper dig komma igång lätt.

Kör också komplettbanks kreditkort för lite extra bonus genom dem.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

@videopac För att man ska äta lunch OCH middag. Inte bara det ena eller det andra. Det mår kroppen bäst av i längden

Fast det måste ju inte nödvändigtvis vara två lagade mål. Aldrig förstått hetsen kring det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wranzzon:

Oavsett vad håller inte ditt argument med att "livet är för kort för matlåda". Om du lagar en maträtt för 4 portioner som tar en timme så tar varje portion 15 minuter att tillaga. Lagar du mat 2 dagar i rad, då har du alltså 8 måltider att variera med. Det går garanterar fortare än att du ska ta sig till din lunchrestaurang..betala för maten, gå tillbaka till ditt jobb osv osv.

Även att jag inte skrivit "livet är för kort för matlåda" så kan väl det faktiskt vara sant för en del, hur kan du avgöra det? Att äta ute på lunchen kan mycket väl vara en viktig social aktivitet för många, att äta matlåda är inte ett alternativ helt enkelt. Tid hemma kan man också bedöma vara mer värd än tiden på lunchen, speciellt om man har fast lunchtid.

Sedan kan man se uttrycket mer som en attityd; stå och slabba med matlådor när man kan slippa det genom att man helt enkelt betalar för att någon annan gör arbetet. Sparar inte pengar men annat som man kanske värderar högre än några sekiner

Aja, orka, kanske blir OT då tråden handlar om att snåla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Köper saker endast på reor/nedsatt/Black Friday om det är nya saker.

Annars som bil köpa begagnat runt 3-4 år gammal så sparar man en bra peng.

Jämföra försäkringar, abonnmang och avtal.

Har t.ex Nordea som bank för sparkonto och personkonto samt lönekonto.
De har samarbete med IF försäkringar så får rabatt därigenom och samlar hemförsäkring och bil båda två där så får extra rabatt för det med.

Alla försäkringsbolag har i princip något samarbete med någon bank.
(Länsförsäkringar och ICA har samarbete med sig själva då de är både och).

Sen spara pengar på fonder/aktier hos din bank och låt dem inte ligga.

Har gått plus 25k bara på 1.5 år på mina besparningar.

Prata med kontaktperson på bank och de hjälper dig komma igång lätt.

Kör också komplettbanks kreditkort för lite extra bonus genom dem.

”Kontaktperson” på banken. Du menar säljaren på banken, va? 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

”Kontaktperson” på banken. Du menar säljaren på banken, va? 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Aah alltså bryr mig inte vad dem är men någon som kan rådgiva o lägga upp ett sparkonto så man börjar tjäna pengar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@Irregular Programming: En matlåda med mat för 5-10kr, hur löser du det? Nej förresten, jag tror inte jag vill veta vad du har i en matlåda där råvarorna kostar 5-10kr..

Nu är det lunch, äter hemma.. blir kotlett, potatis, brunsås och lite svartvinbärsgele idag, kanske tar en arraksboll till kaffet sen

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

@Irregular Programming: En matlåda med mat för 5-10kr, hur löser du det? Nej förresten, jag tror inte jag vill veta vad du har i en matlåda där råvarorna kostar 5-10kr..

Nu är det lunch, äter hemma.. blir kotlett, potatis, brunsås och lite svartvinbärsgele idag, kanske tar en arraksboll till kaffet sen

Ärtsoppa brukar vara billigt och nyttigt. Jag brukar göra 30 portioner åt gången och frysa in i platta påsar. Väldigt smidigt.

Skickades från m.sweclockers.com