Permalänk
Medlem

Problem med lagg i spel

Hej
Jag har uppgraderat min dator men stött på problem. När jag spelar laggar det oavsett upplösning och grafikinställningar. Syns mest när jag spelar Battlefield 5.
Fps är bra, inga konstiga temperaturer på CPU eller gpu
Ramminnen verkar ok med belastningen. Vad kan vara felet? Frustrerande! Kan någon hjälpa mig?
Har i nuläget
Rysen 5 2600
ASUS Radeon RX 5700 XT ROG Strix OC
2 st ssd 128 + 500 gig
750w nätaggregat
16 gig ram
MSI B450 TOMAHAWK, Socket-AM4

Permalänk
Medlem

DX11 eller DX12? Vet att DX12 är lite såsidär i BFV

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0s:

DX11 eller DX12? Vet att DX12 är lite såsidär i BFV

Dx12. Det går ej att ställa in på dx11 då spelet låser sig efter ca 2 min när man ändrat. Och det blir även flimmer på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske ska tillägga att jag hade ett geeforce 1060 innan, om det kan vara ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ernie85: Har du kört med DDU? Flera på reddit/r/amd verkar inte blivit av med sina problem förrän de installerat om windows 10 helt.
Sedan finns det en hel mängd kombinationer av PSU-kablar, PCIe-inställningar i bios, skärmar, freesync och features in AMD's drivare som kan orsaka problem...
Strix RX5700 XT har ju också problem med att thermalpads/kylaren släpper från VRM och inte kyler - men det kanske du kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

@Ernie85: Har du kört med DDU? Flera på reddit/r/amd verkar inte blivit av med sina problem förrän de installerat om windows 10 helt.
Sedan finns det en hel mängd kombinationer av PSU-kablar, PCIe-inställningar i bios, skärmar, freesync och features in AMD's drivare som kan orsaka problem...
Strix RX5700 XT har ju också problem med att thermalpads/kylaren släpper från VRM och inte kyler - men det kanske du kan se.

Ok, jag ska prova DDU. Verkar inte vara något problem med tempen på gpu iaf. Fungerar inte det blir det nog en ominstallation av Windows

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

@Ernie85: Har du kört med DDU? Flera på reddit/r/amd verkar inte blivit av med sina problem förrän de installerat om windows 10 helt.
Sedan finns det en hel mängd kombinationer av PSU-kablar, PCIe-inställningar i bios, skärmar, freesync och features in AMD's drivare som kan orsaka problem...
Strix RX5700 XT har ju också problem med att thermalpads/kylaren släpper från VRM och inte kyler - men det kanske du kan se.

Om man ska installera om Windows ska man bara göra en ominstallation eller ska man tömma diskarna helt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det kan inte vara så enkelt att du kopplat in skärmkabeln i moderkortet istället för grafikkortet?

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

@Ernie85: Blås den disken du ska installera windows på.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Det kan inte vara så enkelt att du kopplat in skärmkabeln i moderkortet istället för grafikkortet?

Nej, synd att det inte va så enkelt😎 men jag förstår att du frågar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag har nu hittat problemet. Tror jag iaf. Det va något konstigt med ramminnet som gjorde att bara ena minnet fungerade. Och 8 gig kommer man inte långt på. Man borde kollat ramen först.. men men

Skickades från m.sweclockers.com