Permalänk
Medlem

Någon som varit i Banff?

Hej!

Undrar om någon varit i nationalparken och då har erfarenheter av om man bör hyra bil eller om man klarar sig på att åka runt med lokala transporter?

Tack på förhand!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte varit dit, så jag har ingen koll på lokala transporter där, MEN, när jag är typ i Norge och åker runt tycker jag halva nöjet är att man kan stanna precis när man vill, hur länge man vill, och var man vill, så hade jag varit dit hade jag absolut hyrt bil (vilken drömresa förresten, skulle gärna vilja dit någon gång)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Nu har jag inte varit dit, så jag har ingen koll på lokala transporter där, MEN, när jag är typ i Norge och åker runt tycker jag halva nöjet är att man kan stanna precis när man vill, hur länge man vill, och var man vill, så hade jag varit dit hade jag absolut hyrt bil (vilken drömresa förresten, skulle gärna vilja dit någon gång)

tack för svar. jo du har nog rätt. tänkte om man kunde hålla nere kostnaderna

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Inte varit i just Banff, men spenderade en dryg vecka BC för något år sedan och en hyrbil var guld, hittade en massa avstickare längs vägen och bokade ett nytt hotell för varje natt på min tur runt i trakten. Det var överlag väldigt lätt att ta sig fram, folk var hjälpsamma och vägarna bra.

Så jag rekommenderar hyrbil alla dagar i veckan.

Permalänk

Var försiktig! Du kanske möts...

Ze Burglar Of Banff-f-f-f-f-f

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej!

Undrar om någon varit i nationalparken och då har erfarenheter av om man bör hyra bil eller om man klarar sig på att åka runt med lokala transporter?

Tack på förhand!

Var i BC för lite drygt 12 år sedan, och bil är ganska skönt att ha. Kanada (och USA) är sjukt stort och vill man se någonting och njuta av naturen mellan destinationerna så är bil överlägset bäst.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

I nordamerikanska nationalparker brukar bil vara mer eller mindre nödvändigt. Inte varit i just Banff heller, men i Quebec, Ontario och Nova Scotia har nationalparkerna varit uppbyggda kring att man har bil. Ring parken och fråga om du är osäker men jag skulle satsa på en hyrbil.

Permalänk
Medlem

Jag räknar med att dom delarna av Kanada är lika stort som annars i nordamerika som inte ligger i direkt närhet av en "huvudstad", och då måste man helt enkelt ha bil. Florida går till exempel inte utan. Knappt så man inte klarar sig utan bil om man är i Disneyworld/Universal Studios. Sjukt stort.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej!

Undrar om någon varit i nationalparken och då har erfarenheter av om man bör hyra bil eller om man klarar sig på att åka runt med lokala transporter?

Tack på förhand!

Säger som andra, egen bil är guld.
Hade egen när jag va i Norge för några år sen, då kan du åka vart du vill när du vill.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Inaktiv

Lokala transporter? Skämtar du? Vi pratar land där du skall vara jävligt glad om du överhuvudtaget har vägar! Tänk fyrhjulsdrivet, satellittelefon och en bra bössa att skjuta närgångna björnar med (eller björnspray och utbildning om du inte har vapenlicens).

Bodde två år i British Columbia och körde omkring en hel del med hyrbil. Mycket skumpande på dåliga/grus-vägar och glöm det här med mobiltelefontäckning.

Men FANTASTISK natur. Rekommenderas varmt.

PS. Inget besök där utan en sväng in på "Mountain", en lokal institution. Dom har alltså fler björnar än människor i BC:

https://www.mec.ca/en/products/camping-and-hiking/health-and-...

Permalänk
Medlem

Verkar som bil är bästa valet. Ska man ansöka om något körkortstillstånd eller ni som körde bil i Kanada - klarar man sig på sitt EU-körkort?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Verkar som bil är bästa valet. Ska man ansöka om något körkortstillstånd eller ni som körde bil i Kanada - klarar man sig på sitt EU-körkort?

Hyrde bil och körde utan något ytterligare när jag var där.
https://msverige.se/internationellt-korkort/vad-galler-i-olik...

Motormännen rekommenderar ett Internationellt körkort, men det gör de för alla länder utanför EU, eftersom de säljer dem. Det är egentligen bara en enkel översättning av ditt svenska körkort och det är ganska få länder som faktiskt kräver det. Om du vill göra eventuella stopp av polis smärtfriare så kan du lägga 250 kr på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Hyrde bil och körde utan något ytterligare när jag var där.
https://msverige.se/internationellt-korkort/vad-galler-i-olik...

Motormännen rekommenderar ett Internationellt körkort, men det gör de för alla länder utanför EU, eftersom de säljer dem. Det är egentligen bara en enkel översättning av ditt svenska körkort och det är ganska få länder som faktiskt kräver det. Om du vill göra eventuella stopp av polis smärtfriare så kan du lägga 250 kr på det.

Tack!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hej ! Var i banff nationalpark i somras och stället är stort! Långt mellan sevärdheter (beroende på vad du vill se/göra )så att hyra en bil är att rekommendera. Fanns arrangerade bussar som jag kunde se men var väldigt fulla bussar så vet ej hur kul det kan kännas . Hyrde dock bilen i usa men att köra runt kräver inget speciellt , bara pass och giltigt körkort (och såklart pappren på bilen lätt tillgängligt;) ). Lycka till och hoppas du njuter lika mycket som vi gjorde!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bitfenix Prodigy = Asus Maximus VI impact = Asus 760 DC2 = Samsung 840 Evo 240GB = WD RE 3 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubby:

Hej ! Var i banff nationalpark i somras och stället är stort! Långt mellan sevärdheter (beroende på vad du vill se/göra )så att hyra en bil är att rekommendera. Fanns arrangerade bussar som jag kunde se men var väldigt fulla bussar så vet ej hur kul det kan kännas . Hyrde dock bilen i usa men att köra runt kräver inget speciellt , bara pass och giltigt körkort (och såklart pappren på bilen lätt tillgängligt;) ). Lycka till och hoppas du njuter lika mycket som vi gjorde!

Skickades från m.sweclockers.com

grymt tack. Hur gjorde ni med björnspray/bangers?
funderar på att köpa eftersom det verkar finnas ~100st grizzlybjörnar i området. Jag är ingen Hugh Glass direkt

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

grymt tack. Hur gjorde ni med björnspray/bangers?
funderar på att köpa eftersom det verkar finnas ~100st grizzlybjörnar i området. Jag är ingen Hugh Glass direkt

Vi inhandla inga sprayer alls under vår resa. Då var vi även i yellowstone och Grand teton park innan och vandra lite smått . Så kan ej säga vad som är rätt lr fel .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bitfenix Prodigy = Asus Maximus VI impact = Asus 760 DC2 = Samsung 840 Evo 240GB = WD RE 3 TB

Permalänk
Inaktiv

Du kan köra på ditt svenska körkort i åtminstone 3 månader (kan inte reglerna exakt men 3 månader bör räcka för en vanlig semesterresa). Skaffade kanadensiskt körkort när jag bodde där såpass länge och ville undvika strul när jag gjorde långa utflykter i hyrbil med familjen. Skaffade aldrig internationellt körkort, det är bara en översättning av det svenska och spelar inte så stor roll. En svensk bekant där hade kört omkring med sitt svenska körkort i över 11 år utan problem.

Problemet dom har är "asian women drivers", en lokal legend. Låter fördumsfullt men stämde faktiskt. Livsfarliga. Kina har alltså förhandlat sig till att ett kinesiskt körkort kan bytas rakt av mot ett kanadensiskt med följd att det finns gott om nyrika kineser som köpt sig körkort av någon korrumperad tjänsteman hemmavid och sedan kör omkring i stora SUVar utan någon som helst utbildning. Det är fruarna det handlar om, gubben är kvar i Kina och jobbar och orsakar olyckorna där istället. Som svensk man ses du inte som ett problem. Detta då i Vancouver, kan vara annorlunda i Calgary.

Björnarna är mest en förbannad pest, detta då i BC med dithörande del av Rockies, inte hela nordamerika. Dom ser dig inte som mat men dom försvarar sina ungar och man vill inte komma mellan honan och ungarna. Problemet är att dom gärna håller till i närheten av människorna för att leta upp något ätbart. Mycket tjat om att inte belöna det beteendet genom slarvig förvaring av mat och/eller avfall. En släkting har alltid med sig bössan när han plockar svamp i skogen bakom huset.

Köp inte björnspray här, flyget kan ha invändningar, hyr på plats om det skulle behövas.

Håller du dig i närheten av andra turister så ska det inte vara något farligare problem. Nu är det ju vildmarken man vill uppleva och då får man bara vara medveten om risken och bete sig lite förståndigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej!

Undrar om någon varit i nationalparken och då har erfarenheter av om man bör hyra bil eller om man klarar sig på att åka runt med lokala transporter?

Tack på förhand!

Nordamerika är uppbyggt för bil i första hand så länge du inte är i typ new York. Bilhyra är ju förövrigt löjligt billigt där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har bott i Banffs centralby en period för något år sedan och även semestrat där innan.

Vintertid går det bra med shuttles till de flesta ställena man vill åka (för utförsåkning). Är man ute efter vandring sommartid är det skönt med egen bil. Går ibland att få riktiga klipp på hyrbilar i Nordamerika om man har tur, så lönar sig att söka runt på flera ställen. Har emellanåt hyrt i princip gratis med hyr här-lämna där. Har kört med vanligt svenskt körkort utan bekymmer även om många rekommenderar internationellt körkort. Även blivit stoppad av polisen i Kanada utan kommentar angående körkortets format.

Vandrar man på utmärkta leder och är ute kortare perioder (under en dag) så skulle jag inte köra med nån björnspray. Är man orolig kan man alltid hänga nånting som skramlar på väskan så hör björnarna en på avstånd och avlägsnar sig själva. För längre turer med övernattning så kanske man kan ta med sig björnspray. Generellt sett är de flesta leder jag besökt rätt väl trafikerade dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Har bott i Banffs centralby en period för något år sedan och även semestrat där innan.

Vintertid går det bra med shuttles till de flesta ställena man vill åka (för utförsåkning). Är man ute efter vandring sommartid är det skönt med egen bil. Går ibland att få riktiga klipp på hyrbilar i Nordamerika om man har tur, så lönar sig att söka runt på flera ställen. Har emellanåt hyrt i princip gratis med hyr här-lämna där. Har kört med vanligt svenskt körkort utan bekymmer även om många rekommenderar internationellt körkort. Även blivit stoppad av polisen i Kanada utan kommentar angående körkortets format.

Vandrar man på utmärkta leder och är ute kortare perioder (under en dag) så skulle jag inte köra med nån björnspray. Är man orolig kan man alltid hänga nånting som skramlar på väskan så hör björnarna en på avstånd och avlägsnar sig själva. För längre turer med övernattning så kanske man kan ta med sig björnspray. Generellt sett är de flesta leder jag besökt rätt väl trafikerade dock.

Skickades från m.sweclockers.com

grymt, tack!

vi kommer bara köra dagsturer och ta oss fram med bil.
eventuellt köper vi någon björnspray där.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"