Microsoft Xbox Series X får SSD-lagring över PCI Express 4.0

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Xbox Series X får SSD-lagring över PCI Express 4.0

Innan Microsoft avtäcker detaljerna runt Xbox Series X visar läckta bilder utbud av portar och SSD-lagring över PCI Express 4.0.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ganska väntat väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ganska väntat väl?

Alternativet var väl en M.2 anslutning som på laptops och stationära datorer. Jag hade nog gissat på M.2 över PCI-Express 4. Eller är jag uppe på läktaren och köper korv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ganska väntat väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Men det ska bli lite spännande och hur många GB dom tänkt att ha som standard. Jag hoppas på 1 TB eftersom att det inte är så värst ovanligt att spel ligger runt 100GB, mer än 1TB skulle dock förvåna mig med tanke på vad SSD:er kostar.

Permalänk
Medlem

Vad är det för utbuktning på undersidan?

Permalänk
Medlem

Tjänar man så mycket om man ska ladda in ett spel från en vanlig SSD 600mb/s eller från en M2 disc med 3,6gb i läs hastighet? Själv tycker jag det är minimal skillnad. Dock att flytta filer från en M2 disc till en annan går jääääkligt snabbt.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant. Men jag misstänker att det blir inte någon möjlimöjlighet att uppgradera till större om. Får hoppas att Sony har samma lösning som på Ps4:an.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Alternativet var väl en M.2 anslutning som på laptops och stationära datorer. Jag hade nog gissat på M.2 över PCI-Express 4. Eller är jag uppe på läktaren och köper korv?

Står M.2 i tabellen för kontrollern i artikeln (bild).

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@BooliBoo: De stora vinsterna kommer inte från inladdning av spel eller nivåer, även om det så klart kommer gå betydligt snabbare än föregående generation som har hopplöst förlegade lagringsgränssnitt. Men de höga hastigheterna och låga latenserna som SSD-lagringen här ger kommer primärt komma till nytta när stora mängder data ska strömmas i realtid.

När spelen på Xbox Series X eller PS5 ska köras i 4K, i 60 eller 120 Hz med högupplösta texturer sätter det enorm belastning på lagringsbandbredd om användaren ska förflytta sig snabbt genom miljöerna. På föregående generations konsoler sänktes kvalitetsgraden för att göra det möjligt, och det kunde inte göras snabbt nog för att det inte skulle vara uppenbart för användaren (märks exempelvis genom att du ser pop-ins när du svingar dig fram mellan höghus eller panorerar kameran snabbt i detaljerade miljöer). Att spelen laddas in snabbare är mer en trevlig bonus i sammanhanget skulle jag säga

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Tjänar man så mycket om man ska ladda in ett spel från en vanlig SSD 600mb/s eller från en M2 disc med 3,6gb i läs hastighet? Själv tycker jag det är minimal skillnad. Dock att flytta filer från en M2 disc till en annan går jääääkligt snabbt.

Det finns annat att vinna på än snabba laddningstider. Man kan göra mycket större världar med mer detaljer och större texturer om hårddisken är så pass snabb att den hinner streama in och ut från minnet i bakgrunden. Även loading screens kan komma att försvinna helt .
Det spelet jag vet använder sig av detta än så länge är Star Citizen och det är knappast spelbart på en vanlig HDD.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Tjänar man så mycket om man ska ladda in ett spel från en vanlig SSD 600mb/s eller från en M2 disc med 3,6gb i läs hastighet? Själv tycker jag det är minimal skillnad. Dock att flytta filer från en M2 disc till en annan går jääääkligt snabbt.

Nej egnetligen inte med dagens spel, men kostnaden för en NVMe är numera billigare än en SATA SSD. Samt att man slipper en SATA kontroller på moderkortet om man bygger custom saker.

Sen kanske vi kommer få se spel som kräver lägre latency och mer iops än vad SATA kan ge i framtiden, när 8k texturer ska streamas från disk till ram mer dynamiskt. Eller så kommer nått helt annat som gör att NVMe kanske blir överlägset SATA.

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på att den är utan DRAM?

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Bara jag som reagerar på att den är utan DRAM?

Ingen större nackdel för en konsol DRAM är främst viktigt för skrivningar för läsning av data så är prestandan förlust inte lika stor.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Står M.2 i tabellen för kontrollern i artikeln (bild).

Tack!

Permalänk
Medlem

Lite humor att Phisons reklamsnutt för controllern visar en PS4 Pro:
https://youtu.be/swubfvxJE9A

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@BooliBoo: De stora vinsterna kommer inte från inladdning av spel eller nivåer, även om det så klart kommer gå betydligt snabbare än föregående generation som har hopplöst förlegade lagringsgränssnitt. Men de höga hastigheterna och låga latenserna som SSD-lagringen här ger kommer primärt komma till nytta när stora mängder data ska strömmas i realtid.

När spelen på Xbox Series X eller PS5 ska köras i 4K, i 60 eller 120 Hz med högupplösta texturer sätter det enorm belastning på lagringsbandbredd om användaren ska förflytta sig snabbt genom miljöerna. På föregående generations konsoler sänktes kvalitetsgraden för att göra det möjligt, och det kunde inte göras snabbt nog för att det inte skulle vara uppenbart för användaren (märks exempelvis genom att du ser pop-ins när du svingar dig fram mellan höghus eller panorerar kameran snabbt i detaljerade miljöer). Att spelen laddas in snabbare är mer en trevlig bonus i sammanhanget skulle jag säga

Detta kommer innebära att spelen blir ännu större än idag. Kommer det innebära att 1TB bara räcker till kanske 5 spel...

De kanske istället har en m.2 ssd som cache, eller ska de helt säkert skippa mekanisk lagring måste de börja på åtminstone 512gb...

Vi får se!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yoggan:

Bara jag som reagerar på att den är utan DRAM?

Dom vill troligen spara in 4-12 dollar 😅

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Rekordmedlem

I en ssd i en konsol borde man kunna använda de sämsta kretsarna som kan köpas billigt för den kommer väl att skriva väldigt lite och mest läsa ? Borde det därför inte gå att göra en konsol ssd tämligen billigt i förhållande till storleken och motsvarande datorssd ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Dom vill troligen spara in 4-12 dollar 😅

Om man tänker sig att konsolen säljs i 50 miljoner exemplar blir 4-12 dollar per enhet mycket pengar.
Xbox one har sålt 41 miljoner ex enligt en google sökning

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

I en ssd i en konsol borde man kunna använda de sämsta kretsarna som kan köpas billigt för den kommer väl att skriva väldigt lite och mest läsa ? Borde det därför inte gå att göra en konsol ssd tämligen billigt i förhållande till storleken och motsvarande datorssd ?

Ja det lär väl bli QLC-kretsar så jag räknar med att de kommer börja med 1 TB SSD. Borde bli hyfsat överkomligt för MS och Sony, de köper ju inte från inet-hyllan direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fantomen:

Om man tänker sig att konsolen säljs i 50 miljoner exemplar blir 4-12 dollar per enhet mycket pengar.
Xbox one har sålt 41 miljoner ex enligt en google sökning

Det är inte så man räknar, man räknar på enhetspriset. Så räknar vi med 20% vinst på Xboxen eller 100 dollar så skulle de offra 4-12% av vinsten för lite högre prestanda, det är mycket 😞

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Vad är det för utbuktning på undersidan?

Skulle gissa på att det är en stor "gummifot" som täcker större delen av undersidan. Lär behövas med den kylningen de kommer behöva stoppa in

Permalänk
Medlem

Snart är spelen så stora att man inte kan installera dem... Spelet kommer finnas i nån serverhall och det enda man laddar ner är sin save file och nåt chace'at skit

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det är inte så man räknar, man räknar på enhetspriset. Så räknar vi med 20% vinst på Xboxen eller 100 dollar så skulle de offra 4-12% av vinsten för lite högre prestanda, det är mycket 😞

Konsolerna säljs sällan till någon vinst inte de senaste generationerna PS4 vid början av sin livstid var en liten förlust för varje såld PS4 då tillverkningskostnaden var 381 dollar efter distribution och butikerna vinst marginal så var PS4 en lite förlust för varje såld enhet ungefär samma bild för Xbox One.

https://www.polygon.com/2017/4/5/15195638/nintendo-switch-com...

Även idag så är knappast vinstmarginal jättestor för Sony, Microsoft och Nintendo utan det är spel och tjänster som de tjänar pengar på.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

Konsolerna säljs sällan till någon vinst inte de senaste generationerna PS4 vid början av sin livstid var en liten förlust för varje såld PS4 då tillverkningskostnaden var 381 dollar efter distribution och butikerna vinst marginal så var PS4 en lite förlust för varje såld enhet ungefär samma bild för Xbox One.

https://www.polygon.com/2017/4/5/15195638/nintendo-switch-com...

Även idag så är knappast vinstmarginal jättestor för Sony, Microsoft och Nintendo utan det är spel och tjänster som de tjänar pengar på.

Ahaa, nåväl därför man håller sig till PC, för att inte bli inlåst i mjukvaran.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ahaa, nåväl därför man håller sig till PC, för att inte bli inlåst i mjukvaran.

Dock dyrare men ett bra exempel på detta är CPU i PS4 och Xbox One en Sandy Bridge eller Ivy Bridge 4c/8t eller 4c CPU skulle vara västenligt bättre för konsolerna men AMD valde Jaguar på grund av priset då det skulle vara mycket dyrare att köra Intel+AMD eller Intel+Nvidia vs AMD APU.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anders9110:

Dock dyrare men ett bra exempel på detta är CPU i PS4 och Xbox One en Sandy Bridge eller Ivy Bridge 4c/8t eller 4c CPU skulle vara västenligt bättre för konsolerna men AMD valde Jaguar på grund av priset då det skulle vara mycket dyrare att köra Intel+AMD eller Intel+Nvidia vs AMD APU.

Det är väl ändå inte AMD som väljer vilka komponenter att annat företag använder, AMD blev däremot valda för att de kunde leverera en lösning som passade ändamålet, dvs rätt prestanda sett till priset.
Det går ju att bygga en konsol med andra delar men det hade nog helt enkelt blivit för dyrt eller gett för dålig prestanda..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Tjänar man så mycket om man ska ladda in ett spel från en vanlig SSD 600mb/s eller från en M2 disc med 3,6gb i läs hastighet? Själv tycker jag det är minimal skillnad. Dock att flytta filer från en M2 disc till en annan går jääääkligt snabbt.

Att flytta/uppdatera filer riktigt snabbt med låg latens är ganska händigt i lösningar som konsoller, då kan man använda en stor swap fil som "extra" ram till t.ex. stora texturer som snabbt laddas in och ur GPUn.

Kan inte säga jag tycker 3750 MB/s är jätteimponerande dock, men det är nog långt billigare än SSDs som fixar mer än 5000 MB/s.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Tjänar man så mycket om man ska ladda in ett spel från en vanlig SSD 600mb/s eller från en M2 disc med 3,6gb i läs hastighet? Själv tycker jag det är minimal skillnad. Dock att flytta filer från en M2 disc till en annan går jääääkligt snabbt.

Knappast att man tjänar något märkvärdigt. Har aldrig nått ens hälften av utlovade hastigheter på nvme'n när jag har skrivit eller läst större filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl ändå inte AMD som väljer vilka komponenter att annat företag använder, AMD blev däremot valda för att de kunde leverera en lösning som passade ändamålet, dvs rätt prestanda sett till priset.
Det går ju att bygga en konsol med andra delar men det hade nog helt enkelt blivit för dyrt eller gett för dålig prestanda..

Kanske inte var tydlig men menade att AMD APU var inte den teknisk bästa lösning för prestanda när PS4 släpptes en AMD+Intel eller Nvidia+Intel kombo skulle vara västenligt bättre för ren prestanda men skulle blivit för dyrt för Sony och Microsoft och att priset var så pass mycket viktigare för både Sony och Microsoft att de valde en AMD APU istället för en annan lösning.

Konsekvensen av Jaguar CPU är att de flesta spel är låsta till 30 fps just för att CPU sällan klarar av att hantera 60 fps även för enklare spel.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB