Förslag på router för 1000mbit uppkoppling

Permalänk
Medlem

Förslag på router för 1000mbit uppkoppling

Hej!

Med Bahnhofs nya regel att man enbart får en publik IP adress per hushåll så blir jag tvungen att köpa en router som jag ska koppla mellan fiberkonvertern och mina prylar.

Har kört direkt i väggen hela tiden och tyckt det fungerat bra. Aldrig vart något proffs på routers och tyckt de krånglat till det mest med sämre hastigheter och portar man måste öppna som aldrig verkar fungera som de ska.

Tänkte fråga om köpråd angående hyfsad router. Enda kraven jag har är att den är ganska lättanvänd, ska klara av 1000mbit och ha möjlighet för wifi. Räckvidden är inte så viktig då jag bor i en mindre lägenhet.

Pris: allt mellan 500-3000kr

Beställer gärna från inet/komplett!

Mvh

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Keeper of the Bamse

Populärast på inet: https://www.inet.se/produkt/5404609/asus-rt-ac68u-aimesh-ac19...

Den klarar kanske inte 1000Mbit över trådlöst, men 802.11AC kan liksom inte mer än runt 500Mbit.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

Bahnhof har ju en trevlig Huawei-router som fungerar bra. Klarar 10Gbps dessutom.

[EDIT: fel prefix]

Permalänk
Medlem

@Printscreen:

Tackar för tips! Den såg bra ut så har lagt en beställning på den.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebathon:

Pris: allt mellan 500-3000kr

Bygg en pfSense eller OPNsense box av någon gammal hårdvara som stödjer AES-NI (om du vill köra VPN) och ta någon WIFI enhet för trådlös anslutning? Då får du något roligt att leka med också som dessutom är betydligt mer kraftfull än en konsument-router.

Jag tolkar detta som ganska lättanvänd.

Jag har Telia 1Gbit och kör det på en sådan här maskin:
https://www.ebay.com/itm/1U-Open-Source-Router-UXS-Server-X10...

Permalänk
Medlem

Ubiquiti har Edgerouter 4 som säkert skulle klara av dina krav (misstänker jag) https://www.inet.se/produkt/5406380/ubiquiti-edgerouter-4

edit: verkar som den ASUS routern som det tipsades om ovan inte klarar av 1000mbps utan hamnar en bit över 700mbps, https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/322...

Permalänk
Medlem

Jag får 950 Mbit/s trådat med min AC-68U samt cirka
450-500 med WiFi på 5 GHz-bandet med samma anslutning. Så det är helt ok throughput med den routern!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det beror på om du vill ha 1Gbit/s ner och upp samtidigt.
Finns många routrar som klara åt ena håller men inte så många som klarar bägge samtidigt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Bygg en pfSense eller OPNsense box av någon gammal hårdvara som stödjer AES-NI (om du vill köra VPN) och ta någon WIFI enhet för trådlös anslutning? Då får du något roligt att leka med också som dessutom är betydligt mer kraftfull än en konsument-router.

Jag tolkar detta som ganska lättanvänd.

Jag har Telia 1Gbit och kör det på en sådan här maskin:
https://www.ebay.com/itm/1U-Open-Source-Router-UXS-Server-X10...

Det är ju rejält overkill när en nästan 10 år gammal AC56U som kostar 200:- kan köra 1 Gbit/s.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är ju rejält overkill när en nästan 10 år gammal AC56U som kostar 200:- kan köra 1 Gbit/s.

Är du säker på att throughtput wan - lan (WLAN) är 1 Gbit/s. Ganska få som klarar...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Är du säker på att throughtput wan - lan (WLAN) är 1 Gbit/s. Ganska få som klarar...

100%, då jag har haft en själv och kört 1000 Mbit/s.
Den klarar WAN > LAN på 1 Gbit/s.

https://www.asus.com/me-en/Networking/RTN56U/
"the RT-N56U is a one-of-a-kind router which delivers up to 1000Mbps true gigabit throughput that is up to five times faster than conventional gigabit routers. The RT-N56U combines its wireless technology with a massive data pipeline capable of up to 300,000 data concurrent sessions"

Med det sagt så klarar den 1000 Mbit/s åt vardera håll, men den chokar vid mer.
Så du kan inte köra tex 600/600 samtidigt, utan det är 1000 Mbit/s totalt.

Så om man vill ha 1000/1000 åt båda hållen samtidigt får man kolla efter något annat, men det är nog inte så många som behöver pressaa linan ut båda hållen samtidigt.
Antingen så laddar man ned, eller så skickar man (oftast)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebathon:

Hej!

Med Bahnhofs nya regel att man enbart får en publik IP adress per hushåll så blir jag tvungen att köpa en router som jag ska koppla mellan fiberkonvertern och mina prylar.

Har kört direkt i väggen hela tiden och tyckt det fungerat bra. Aldrig vart något proffs på routers och tyckt de krånglat till det mest med sämre hastigheter och portar man måste öppna som aldrig verkar fungera som de ska.

Tänkte fråga om köpråd angående hyfsad router. Enda kraven jag har är att den är ganska lättanvänd, ska klara av 1000mbit och ha möjlighet för wifi. Räckvidden är inte så viktig då jag bor i en mindre lägenhet.

Pris: allt mellan 500-3000kr

Beställer gärna från inet/komplett!

Mvh

https://www.sweclockers.com/marknad/179258-asus-rt-n56u-tradl...
149:-
https://www.sweclockers.com/marknad/179157-asus-rt-n56u

Denna klarar 1000 Mbit/s via Kabel utan problem, MEN Wi-Fi cappar vid ~130 Mbit/s.
Man kan dock koppla in accesspunkt till den.

Som jag skrev i inlägget ovan så är det 1000 Mbit/s vid samma gång, så du kan inte få 1000 ned och 1000 upp i samma veva, utan det är varken eller, eller 500/500 om du kör båda hållen samtidigt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Asus RT-N56U
"802 Mbps WAN to LAN, 862 Mbps WAN to LAN and 1268 Mbps total with up and down tests running simultaneously. "

https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/314...

Skulle rekommendera-> https://mikrotik.com/product/hap_ac2#fndtn-testresults

Eller om man vill lägga ut en större slant --> https://mikrotik.com/product/rb4011igs_5hacq2hnd_in

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är ju rejält overkill när en nästan 10 år gammal AC56U som kostar 200:- kan köra 1 Gbit/s.

Det kan den verkligen inte, påstår inte att den är skit, men många den ligger på ~700Mbit WAN to LAN, ~800Mbit LAN to WAN.

Vill man ha någorlunda hastigheter över en VPN anslutning duger den verkligen inte.

Men allt beror ju på vad man har för krav, att säga att den duger är lika dumt som att säga att den inte duger. Allt beror på hur man belastar den.

Och med tanke på att han skriver "Har kört direkt i väggen hela tiden" finns det ju desto mer utrymme för att bli besviken, beroende på hur han belastar den så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Det kan den verkligen inte, påstår inte att den är skit, men många den ligger på ~700Mbit WAN to LAN, ~800Mbit LAN to WAN.

Vill man ha någorlunda hastigheter över en VPN anslutning duger den verkligen inte.

Men allt beror ju på vad man har för krav, att säga att den duger är lika dumt som att säga att den inte duger. Allt beror på hur man belastar den.

Och med tanke på att han skriver "Har kört direkt i väggen hela tiden" finns det ju desto mer utrymme för att bli besviken, beroende på hur han belastar den så klart.

Den klarar garanterat av 1000 Mbit/s WAN > LAN vid normal användning.
Kör man torrents med ett par hundra klienter så stryper den den såklart, men annars fungerar en sådan finnemang.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Det är inget bra mått, bättre är att titta på packets per second, pps.
Asus RT-N56U klarar 300 000 pps, Edgerouter 4 klarar 3,4 miljoner pps.

Skrivet av Lodisen:

100%, då jag har haft en själv och kört 1000 Mbit/s.
Den klarar WAN > LAN på 1 Gbit/s.

Permalänk
Medlem

Alla gör naturligtvis gör som de finner är bäst lämpat för dem, själv räknar en gammal garderobsdator (i5-3450 8 gb ram) med stöd AES-NI med pfSense på som jag köpte på en loppmarknad för 500 kr flera ljusår bättre än en Asus router & när vi dessutom bor i en i brf lgh där elen ingår i hyran gör inte precis saker sämre OpenVPN funkar bra på vår 250/250 med pfSense(i5-3450 8 gb ram) hos oss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

100%, då jag har haft en själv och kört 1000 Mbit/s.
Den klarar WAN > LAN på 1 Gbit/s.

https://www.asus.com/me-en/Networking/RTN56U/
"the RT-N56U is a one-of-a-kind router which delivers up to 1000Mbps true gigabit throughput that is up to five times faster than conventional gigabit routers. The RT-N56U combines its wireless technology with a massive data pipeline capable of up to 300,000 data concurrent sessions"

Med det sagt så klarar den 1000 Mbit/s åt vardera håll, men den chokar vid mer.
Så du kan inte köra tex 600/600 samtidigt, utan det är 1000 Mbit/s totalt.

Så om man vill ha 1000/1000 åt båda hållen samtidigt får man kolla efter något annat, men det är nog inte så många som behöver pressaa linan ut båda hållen samtidigt.
Antingen så laddar man ned, eller så skickar man (oftast)

Nej det gör den inte.
https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/322...

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Det är inget bra mått, bättre är att titta på packets per second, pps.
Asus RT-N56U klarar 300 000 pps, Edgerouter 4 klarar 3,4 miljoner pps.

Nej det är ett sämre mått i ett enskilt hushåll. Säger inte ett skit för en normal användare.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Klart det gör, visar på prestanda, vid hög trafik.

Permalänk
Medlem

Jo, det gör den.

Bara för att den sidan inte kom högre i hastighet betyder inte att det är så.
Jag körde visserligen custom FW innan jag gick över till en edgerouter, men den klarar 1 Gbit utan problem.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jo, det gör den.

Bara för att den sidan inte kom högre i hastighet betyder inte att det är så.
Jag körde visserligen custom FW innan jag gick över till en edgerouter, men den klarar 1 Gbit utan problem.

Jag tar internets pålitligaste testsajt för routrar de senaste 15 åren före ditt ord. Sorry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag tar internets pålitligaste testsajt för routrar de senaste 15 åren före ditt ord. Sorry.

Nu var det dock riktat till TS och inte en viktigpetter som inte testat routern själv. Sorry

Internets pålitligaste site som testar routrar genom att skicka filer på exakt 1000000 Byte?
Det ger en bra fingervisning hur routrarna presterar jämfört med varandra, men reflekterar knappast riktig användning.

TS, har du mer info om vad den kommer användas till?
Om man skall ha höga hastigheter vid många anslutningar som torrents behöver man något med mer flås i.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av gonace:

Bygg en pfSense eller OPNsense box av någon gammal hårdvara som stödjer AES-NI (om du vill köra VPN) och ta någon WIFI enhet för trådlös anslutning? Då får du något roligt att leka med också som dessutom är betydligt mer kraftfull än en konsument-router.

Jag tolkar detta som ganska lättanvänd.

Jag har Telia 1Gbit och kör det på en sådan här maskin:
https://www.ebay.com/itm/1U-Open-Source-Router-UXS-Server-X10...

Bra tips till någon som inte vet hur man konfigurerar port forwarding ordentligt

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Bra tips till någon som inte vet hur man konfigurerar port forwarding ordentligt

Var mer utav ett exempel än ett tips, och sedan när ha kunskap sättit några gränser? Om man inte kan något, men ändå är villig att lära sig, klarar man det mesta. Vill man, kan man, med andra ord.

Permalänk
Skrivet av gonace:

Var mer utav ett exempel än ett tips, och sedan när ha kunskap sättit några gränser? Om man inte kan något, men ändå är villig att lära sig, klarar man det mesta. Vill man, kan man, med andra ord.

Ja, jo, visst har du en poäng.
Men det är likadant som att någon som behöver köpråd inför vilken bil man ska köpa blir rekommenderad att istället bygga en egen.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jag får 950 Mbit/s trådat med min AC-68U samt cirka
450-500 med WiFi på 5 GHz-bandet med samma anslutning. Så det är helt ok throughput med den routern!

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet med dessa routrar är när man skall använda dess inbyggda funktioner. Ska man använda föräldrakontroller some tex "time scheduling" så måste man slå av "NAT acceleration". Då orkar inte CPU på dessa routrar med. Jag får ut 220mbit ungefär på min AC68U på min 500mbit fiber när jag har just dessa funktioner igång.

Jag har dock första gen AC68U med 800mhz CPU.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nu var det dock riktat till TS och inte en viktigpetter som inte testat routern själv. Sorry

Internets pålitligaste site som testar routrar genom att skicka filer på exakt 1000000 Byte?
Det ger en bra fingervisning hur routrarna presterar jämfört med varandra, men reflekterar knappast riktig användning.
https://images.bjorn3d.com/Material/revimages/network/asus_rtn56u/jperf_wan_lan_trad_eng.gif

TS, har du mer info om vad den kommer användas till?
Om man skall ha höga hastigheter vid många anslutningar som torrents behöver man något med mer flås i.

Ja mitt svar var ju också till TS, att all information i forum inte är så pålitlig, bättre att läsa tester som utförts i kontrollerad miljö. Eller är det dåligt att bort yttre faktorer vid test av en produkt? Fingervisningen är den att under bästa möjliga omständigheter så klarar inte routern 1 Gbit/s. Om man är van vid wirespeed som kommer den routern göra en besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ja mitt svar var ju också till TS, att all information i forum inte är så pålitlig, bättre att läsa tester som utförts i kontrollerad miljö. Eller är det dåligt att bort yttre faktorer vid test av en produkt? Fingervisningen är den att under bästa möjliga omständigheter så klarar inte routern 1 Gbit/s. Om man är van vid wirespeed som kommer den routern göra en besviken.

Ja, och i bilden jag länkade ser vi att routern ligger kring 940 Mbit/s vilket är vart man oftast hamnar efter man räknat bort overhead.

Testet hos Smallnetbuilder gjordes 2011, ungefär när routern kom.
De körde original firmware (tidig version) som även den blivit uppdaterade flera gånger genom årens gång.

Routern klarar garanterat av 1000 Mbit/s och inga besvikelser.
https://forums.hardwarezone.com.sg/107519430-post12.html
Jag har som sagt själv haft en och drog ned saker i 118 MB/s

Som tidigare nämnt så klarar den närmare 1300 Mbit/s upp/ned samtidigt, så den är ett bra budgetalternativ för den som vill ha 1 Gbit/s men inte pressar linan åt båda hållen samtidigt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Valde att köpa ASUS routern som blev länkad tidigt i tråden, och är hittills helt nöjd med vad den erbjuder.
Får ut ungefär 950mbit/s på speedtest vilket är ungefär exakt samma som jag fick ut direkt från väggen.

Port forwarding och allt sånt är väldigt lätt att fixa och har nog inget behov för något mer avancerat just nu.

Rekommenderas!

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum