Köpråd: Pre-Amp DAC & Förstärkare till datorn

Permalänk
Medlem

Köpråd: Pre-Amp DAC & Förstärkare till datorn

Hej!

Fått nog av scream of death från mitt Essence STX så dags att ta tag i något jag borde gjort för länge sedan. Har generellt ganska liten koll på ljudutrustning och vad som finns där ute så hoppades kunna få hjälp här.

Har idag ett Sennheiser HD 598 med en modmic kopplad till ett Xonar Essence STX som jag kört med i 8 år eller något. Nu har jag tänkt köpa mig en Shure SM7B och ett par nya hörlurar (HD 800s rimligen om jag gillar ljudet eller lurar runt den prisklassen/prestandaklassen). Behöver därför hjälp med ljudutrustning till datorn. Om jag förstått det hela rätt så går kedjan för hörlurar: Hörlurar>Förstärkare>DAC>Dator och för mikrofon: mikrofon>pre-amp>???>dator.

Vad jag förstått kräver mikrofonen mycket gain så något i stil med en cloudlifter eller liknande är nog också bra att köpa. Så då är frågan, vad för Pre-Amp, DAC och Förstärkare skulle ni rekommendera till dessa saker? Hur kopplas allt samman? Dels mellan utrustningen och dels in till datorn och finns det något annat som jag glömt? Hade inte tänkt någon fast budget utan lite att det får kosta vad det kostar men uppskattar såklart om det blir mycket produkt för pengarna men för att ge en konkret siffra så helst inte mer än 15-20k totalt (Ingen som helst koll på vad sakerna kan tänkas kosta).

Tack!

Permalänk
Medlem

@cjal: En fråga först varför ska du ha ett sådan dyr mic när du har en modmic?

Permalänk
Medlem

@Axel95: Delvis för att jag vill ha en mic som sitter på en arm, dels vill jag ha en mic för att spela en akustisk gitarr och sång och dels vill jag helt enkelt ha en fin mikrofon

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver ett ljudkort eller adc för för att ansluta en mikrofon, exakt hur och vad man väljer beror ju på vad man vill göra , tex så finn det ju en del mixrar med inbyggt ljudkort som du ansluter via usb och en sån lösning kan ju vara vettig om du ska hålla på med musik men det går ju även att välja ett bra ljudkort och skippa en separat dac för bra musikljudkort är bra oavsett vad du jämför med och det går också att driva en hörlur från en mixer så det är kanske inte helt självklart att inte välja bra hemstudio prylar i stället för att separera allt om du nu ändå tänker dig att använda det som hobbymusiker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Så om jag förstår dig rätt så kan 2 alternativ vara, 1: Mixer med inbyggt ljudkort som jag ansluter mikrofon och hörlurar till eller 2: Ett ljudkort, eller menade du ett ljudkort för att ansluta hörlurar + en mixer för mikrofon?

Eftersom hobbydelen av musikspelandet är mindre än lyssnandet så känns i så fall ett ljudkort mer vettigt för min del. En (väldigt) snabb koll på prisjakt visade Focusrite Scarlett, hade det varit ett vettigt ljudkort eller har du något bättre alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Hörlurar>Förstärkare>DAC>Dator och för mikrofon: mikrofon>pre-amp>???>dator.

Har inte mycket koll på mic(input)-sidan, men du behöver ju minst en ADC (Analog to Digital Converter).
På output-sidan så behöver du en DAC(Digital to Analog Converter) och AMP, vilket i många fall finns i samma enhet.
Hur som så borde du hitta bra info på AudioScienceReview. Här är deras lista med rekommenderad gear:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/am...

Tror det blir Topping DX3Pro för min del, men det passar kanske inte dig då du vill spela in också.
Hela anledningen till att jag snubblade in på SweC är att jag haft lite svårt att hitta DX3Pro i Sverige.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cjal:

@mrqaffe: Så om jag förstår dig rätt så kan 2 alternativ vara, 1: Mixer med inbyggt ljudkort som jag ansluter mikrofon och hörlurar till eller 2: Ett ljudkort, eller menade du ett ljudkort för att ansluta hörlurar + en mixer för mikrofon?

Eftersom hobbydelen av musikspelandet är mindre än lyssnandet så känns i så fall ett ljudkort mer vettigt för min del. En (väldigt) snabb koll på prisjakt visade Focusrite Scarlett, hade det varit ett vettigt ljudkort eller har du något bättre alternativ?

Du har angett en så pass hög budget att det finns många alternativ och jag tycker du ska besöka en musikbutik och kolla på mixrar och interface och jag är inte helt övertygad om att SM7B är lämplig till att spela in akustisk gitarr och söker man på det så är alla inte imponerade, den låter inte illa men inte heller direkt bättre än en sm57, den är ju först och främst en röstmikrofon.
Du borde nog snarare ställa frågorna på nått musikerforum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för svaren. Tar ditt råd och beger mig till musikaffär för att kolla på alternativ samt även olika mikrofonalternativ så får jag se vad det blir tillslut.