Ångrat köp, ovillig ÅF

Permalänk
Medlem

Alla som hänvisar till reklamation, ni gör TS verkligen ingen tjänst.

Om han skulle reklamera högtalarna kan ÅF välja att ersätta dem med nya eller kanske t.om reparera dem, han kan inte välja "pengarna tillbaka" på en reklamation.

Det är viktigt att använda sig av rätt ord i såna här fall, annars KOMMER olika ÅF försöka slingra sig ifrån att behöva häva köp etc.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Vilken butik gäller det? Vill gärna inte vara med om samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Som andra skrev så börjar ångerfristen löpa dagen efter du tagit emot varan.

Citat:

12 § Vid avtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten får varan i sin besittning.

https://lagen.nu/2005:59

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Är det någon speciell anledning som du inte vill skriva vad denna ÅF heter?
Du snackar ju ingen skit om de...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Hur kan högtalare brusa? Varifrån kommer energin?

Rimligen aktiva högtalare?

(om tråden gäller passiva högtalare som brusar när de är kopplade in i en förstärkare, så är det ju förstärkarens fel snarare än högtalarnas, men så tror jag inte är fallet!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanashi:

Du har 3 år på dig att reklamera felaktig produkt enligt konsumentköpslagen, men det är upp till dig att bevisa att du inte orsakat felet.

För att korrigera denna felaktighet som brukar upprepas, så handlar det inte om att någon part skall bevisa vem eller hur eller varför någon annan part, dennes partner eller en hund på gatan orsakat felet. Det är lika omöjligt för säljaren att bevisa att köparen orsakat felet som det är för köparen att bevisa att denne inte orsakat felet eller att köparen eller tillverkaren gjort det.

Det som är relevant är huruvida felet fanns vid varans avlämnande eller inte. Där räknas ett fel som dyker upp inom sex månader alltid som att det fanns vid avlämnandet, om inte "annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art". Fokus ligger alltså på felet i sig, inte vem som gjort vad.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Alla som hänvisar till reklamation, ni gör TS verkligen ingen tjänst.

Om han skulle reklamera högtalarna kan ÅF välja att ersätta dem med nya eller kanske t.om reparera dem, han kan inte välja "pengarna tillbaka" på en reklamation.

Det är viktigt att använda sig av rätt ord i såna här fall, annars KOMMER olika ÅF försöka slingra sig ifrån att behöva häva köp etc.

Fast ångerrätt är ju inte heller helt rätt i det här fallet, högtalarna är trasiga enligt TS. Och hur blir det då för nästa kund? Tycker du att han ska få ett par trasiga högtalare istället, och samma sak återupprepas igen, som en ond cirkel?

Nej återförsäljaren borde ta tillbaks högtalarna utan extra kostnad, se det som good will. TS och framtida kunder ska inte behöva bli drabbade!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Fast ångerrätt är ju inte heller helt rätt i det här fallet, högtalarna är trasiga enligt TS. Och hur blir det då för nästa kund? Tycker du att han ska få ett par trasiga högtalare istället, och samma sak återupprepas igen, som en ond cirkel?

Nej återförsäljaren borde ta tillbaks högtalarna utan extra kostnad, se det som good will. TS och framtida kunder ska inte behöva bli drabbade!

Jo, det är definitivt ångerrätt vi talar om här.

Att kunden sedan informerar butiken om att produkten inte fungerar som den ska så de i sin tur kan reklamera den mot sin grossist/tillverkare ser jag som självklart, men det gör ingen som helst skillnad i ärendet.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Alla som hänvisar till reklamation, ni gör TS verkligen ingen tjänst.

Om han skulle reklamera högtalarna kan ÅF välja att ersätta dem med nya eller kanske t.om reparera dem, han kan inte välja "pengarna tillbaka" på en reklamation.

Det är viktigt att använda sig av rätt ord i såna här fall, annars KOMMER olika ÅF försöka slingra sig ifrån att behöva häva köp etc.

Reklamerar man så ger man ÅF en chans att lösa problemet, och om de inte klarar hålla avtalet efter några försök så går det fortfarande att häva köp.
Jag säger inte att det är smidigast eller bäst väg i alla lägen...
Men man köper väl högtalarna för att man vill ha dem, och om man får en produkt med defekt, så är det väl naturligt att försöka lösa problemet? Dvs ge företaget en chans att göra rätt för sig och fixa produkten, så man får det man faktiskt ville ha från början?
... Istället för att vid minsta motstånd backa ur hela affären och åberopa ångerrätten.

Med en såhär motvillig ÅF så kan jag förstå om man hellre backar ur och undviker mer krångel dock.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jo, det är definitivt ångerrätt vi talar om här.

Det handlar ju om en felaktig produkt. Då är väl rimligen reklamation den naturliga vägen att gå. (som muSashi är inne på)
Sen kan man istället nyttja ångerrätten för att backa ur köpet, men det är inte rätt sätt att vara en schysst konsument.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det handlar ju om en felaktig produkt. Då är väl rimligen reklamation den naturliga vägen att gå. (som muSashi är inne på)
Sen kan man istället nyttja ångerrätten för att backa ur köpet, men det är inte rätt sätt att vara en schysst konsument.

Nej, TS har redan köpt andra högtalare.

Det här ärendet är ångerrätt, inget annat. Om man är ute efter just den produkten och ingen annan hade jag talat med ÅF och sett om de godkände att byta ut produkten mot en ny och i så fall hade jag godkänt en reklamation, om de inte hade godkänt det hade jag använt ångerrätten och informerat ÅF om att den är defekt.

Blanda inte ihop begreppen, det är att försätta sig själv i en sämre förhandlingssituation.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej, TS har redan köpt andra högtalare.

Ah, nu läste jag andra tråden också.
Nu verkar ju de här Audio engine ha lite rykte om sig om brus och då kan jag köpa om det är enklare att backa ur än att chansa på att få tag i en brusfri variant...
Men generellt om man tror sig fått en felaktig produkt är reklamation den rakare och schysstare lösningen mot säljaren, istället för att shoppa på sig nya produkter innan man ens försökt fixa den ursprungliga.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iprenen:

Utlösen avser att du inte kan skicka med motsvarande "Postförskott" dvs att leverantören inte ska betala något för att få ut varan från ombudet.

Troligen inte det som menas! Men kan vara det.
Det som troligen avses är att inte behöva hämta ut hos ombud.
Det skulle även kunna betyda att det ej ska behövas skrivas under nåt för att ta imot/hämta paketet oavsett om det är på ombud heller i dennes egna företagslokaler.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ah, nu läste jag andra tråden också.
Nu verkar ju de här Audio engine ha lite rykte om sig om brus och då kan jag köpa om det är enklare att backa ur än att chansa på att få tag i en brusfri variant...
Men generellt om man tror sig fått en felaktig produkt är reklamation den rakare och schysstare lösningen mot säljaren, istället för att shoppa på sig nya produkter innan man ens försökt fixa den ursprungliga.

Jag håller inte med, har jag fått en defekt produkt så vill jag ha den utbytt alternativt ett hävt köp, med en reklamation riskerar jag att sätta igång en reparationscirkus och vara utan min inköpta produkt.

Jag ser inget "oschysst" i det och jag ser inte varför en reklamation skulle vara "rakare".

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag håller inte med, har jag fått en defekt produkt så vill jag ha den utbytt alternativt ett hävt köp, med en reklamation riskerar jag att sätta igång en reparationscirkus och vara utan min inköpta produkt.

Jag ser inget "oschysst" i det och jag ser inte varför en reklamation skulle vara "rakare".

Men om du vill ha den utbytt, så är väl reklamation enda rimliga vägen?
Det är inte tänkt du ska använda ångerrätten om du vill byta den mot en likadan vara - speciellt inte från samma återförsäljare.

Om varan faktiskt är defekt, så är det inte rätt att bara gå tillbaks och säga "jag ångrar mig". Som nämnts redan så skjuter du då troligen bara problemet över till någon annan. Säljaren kanske inte ens vet att produkten är defekt.

Då är det schysstare att säga "den här produkten är trasig, se till att jag får en fungerande produkt". Då hanterar man problemet, gör säljaren uppmärksam på felet, och ger dem chansen att sälja en produkt till dig.
Om de inte klarar det, så kan man fortfarande häva köpet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Jag skulle nog tro att återförsäljaren i det här fallet är klart medveten om vilka problem det är med varan så du behöver nog inte oroa dig om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men om du vill ha den utbytt, så är väl reklamation enda rimliga vägen?
Det är inte tänkt du ska använda ångerrätten om du vill byta den mot en likadan vara - speciellt inte från samma återförsäljare.

Om varan faktiskt är defekt, så är det inte rätt att bara gå tillbaks och säga "jag ångrar mig". Som nämnts redan så skjuter du då troligen bara problemet över till någon annan. Säljaren kanske inte ens vet att produkten är defekt.

Då är det schysstare att säga "den här produkten är trasig, se till att jag får en fungerande produkt". Då hanterar man problemet, gör säljaren uppmärksam på felet, och ger dem chansen att sälja en produkt till dig.
Om de inte klarar det, så kan man fortfarande häva köpet.

Jag tror att det som Yorg menar är att man då riskerar att hamna i den inte allt för ovanliga "reparationssnurran", som kan innebära ett antal nackdelar.
Dels så riskerar man att vara utan varan i x antal veckor medans den ska felsökas och repareras. Sedan riskerar man i värsta fall att få tillbaks den med svaret "inget fel funnet", alternativt att något har bytts ut, men att felet kvarstår. Då har man antagligen inget annat val än att löpa linan ut och låta dem göra ett nytt reparationsförsök och därefter får man kräva hävning av köpet (om nu inte ens Ångerrätt förlängs om produkten skickas iväg på reparation, det vet jag faktiskt inte om det påverkar). Om dock ÅF inte håller med om att det är ett fel på varan, ja då måste du vända dig till en instans så som ARN eller Tingsrätten för att driva frågan vidare. Vid ånger behöver man inte ens uppge något skäl, de har ingen rätt att neka dig.

Sedan ska man givetvis meddela ÅF att man dessutom anser att produkten är behäftad med fel, men det i sig är innebär inte att man måste gå med på en reklamation, om man även har ångerrätt. Om denne inte väljer att ta vara på den informationen och ändå skickar ut varan till en ny kund, utan att gjort fullgoda funktionstester, så är ju det helt och håller ÅFs ansvar och fel, inte den tidigare konsumentens.

Permalänk
Medlem

Vad konstigt att konsumentverket fick det fel då.
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...
Eller hallakonsument
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Roger W: Jag skulle nog tro att återförsäljaren i det här fallet är klart medveten om vilka problem det är med varan så du behöver nog inte oroa dig om det.

Jo i detta specifika fall, men principiellt när man bara ångrar utan att ha den konversationen med säljaren.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men om du vill ha den utbytt, så är väl reklamation enda rimliga vägen?
Det är inte tänkt du ska använda ångerrätten om du vill byta den mot en likadan vara - speciellt inte från samma återförsäljare.

Om varan faktiskt är defekt, så är det inte rätt att bara gå tillbaks och säga "jag ångrar mig". Som nämnts redan så skjuter du då troligen bara problemet över till någon annan. Säljaren kanske inte ens vet att produkten är defekt.

Då är det schysstare att säga "den här produkten är trasig, se till att jag får en fungerande produkt". Då hanterar man problemet, gör säljaren uppmärksam på felet, och ger dem chansen att sälja en produkt till dig.
Om de inte klarar det, så kan man fortfarande häva köpet.

Jag har redan svarat på det här, i poster du har citerat:

Skrivet av Yorg:

Jo, det är definitivt ångerrätt vi talar om här.

Att kunden sedan informerar butiken om att produkten inte fungerar som den ska så de i sin tur kan reklamera den mot sin grossist/tillverkare ser jag som självklart, men det gör ingen som helst skillnad i ärendet.

Och:

Skrivet av Yorg:

Nej, TS har redan köpt andra högtalare.

Det här ärendet är ångerrätt, inget annat. Om man är ute efter just den produkten och ingen annan hade jag talat med ÅF och sett om de godkände att byta ut produkten mot en ny och i så fall hade jag godkänt en reklamation, om de inte hade godkänt det hade jag använt ångerrätten och informerat ÅF om att den är defekt.

Blanda inte ihop begreppen, det är att försätta sig själv i en sämre förhandlingssituation.

Så jag vet inte vad det är du försöker argumentera emot här?

Skrivet av Roger W:

Jo i detta specifika fall, men principiellt när man bara ångrar utan att ha den konversationen med säljaren.

Det är det specifika fallet vi talar om. Om folk är rövhattar och inte meddelar ÅF om att en produkt är trasig är det trist men det gör ingen skillnad här.

Om du tror att det gör skillnad att du är "schysst" och reklamerar istället för att använda dig av ångerrätten så får du ju så klart göra det, det är fortfarande ett dåligt råd att ge någon att de ska reklamera om de nu faktiskt vill returnera.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det här ärendet är ångerrätt, inget annat. Om man är ute efter just den produkten och ingen annan hade jag talat med ÅF och sett om de godkände att byta ut produkten mot en ny och i så fall hade jag godkänt en reklamation, om de inte hade godkänt det hade jag använt ångerrätten och informerat ÅF om att den är defekt.

Den där texten missade jag nog första gången och den formuleringen tycker jag är vettig! Kan man få en smidig reklamation så kör man på den... Egentligen är vi inte speciellt långt från varandra
(Din första text lät det mer som "reklamera aldrig!" vilket nog var en dålig tolkning från min sida, och då hakade jag upp mig för mycket på den - sorry)

...

Men i det här fallet så följde väl inte trådskaparen ditt råd ovan? Det verkar väl snarare som om han gick direkt på att köpa en ungefär motsvarande vara nån annanstans istället. Jag kan i alla fall inte se att det åtminstone gjordes ett försök att byta produkten mot en ny.

Nåja, det här börjar bli lite väl mycket sidodiskussion kanske...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Han har varit extremt ovillig att hjälpa och det tog ett antal mail med hänvisningar till distansköplagen innan han ens gick med på att jag hade kvar min ångerrätt. Han har också vägrat hjälpa mig i hur jag faktiskt ska gå tillväga för att skicka tillbaka högtalarna (förmodligen pga att han inte insåg att jag hade rätt att göra detta).

Så han har varit väldigt dryg, men det verkar också som att han har ganska stora läs- och skrivsvårigheter, vilket har gjort att vi nu efter ca 15 mail tillslut har kommit överens om att jag får ångra mitt köp. Har för säkerhets skull även fyllt i en ångerblankett från Konsumentverket för att göra det extra tydligt för honom.

Jag kommer personligen aldrig köpa därifrån igen, och kommer också ge ett negativt omdöme på Prisjakt, men jag tänker att om han kan ta emot de här högtalarna tillslut och ger mig pengarna tillbaka så har han tillslut gjort rätt för sig. Men jag har definitivt aldrig haft såhär stora problem med någon annan återförsäljare tidigare.

Om han t.ex. vägrar ge mig pengarna tillbaka eller liknande kommer jag självklart "hänga ut" honom och även anmäla till ARN och allt vad det heter

Ingen kan tvinga dig att berätta vilken ÅF det handlar om. Om du känner att du är rädd för att ÅF ska ändra sig ifall du berättar vilken ÅF så kan du ju även välja att göra detta efter du fått pengarna tillbaka. Att inte berätta vilken ÅF det handlar om "för att det löste sig för dig och inte är ditt problem längre" kan jag känna är ett ganska egoistisk tankesätt.

Permalänk
Medlem

Jag tänker bara ’hoppas han kört allting i jordade uttag’

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter en lång dag på jobbet ser jag nu att jag har fått väldigt många svar. Ska försöka svara på många av dem nu!
Jag har nu sovit på saken och sett vad många av er tycker angående att "hänga ut" honom. Jag håller med om att jag hade velat veta namnet på butiken om jag hade varit i er situation och därför kommer jag berätta vilken butik det handlar om. Men först vill jag få tillbaka pengarna, så han inte råkar se denna tråden och får för sig att krångla mer pga det!

Skrivet av Nanashi:

Om du anser att han gjort ett sådant dåligt jobb, och du ändå tänker göra ett omdöme så tycker jag du lika gärna kan nämna vilket företag det gäller. Som företagare själv så anser jag att man ska ha koll på lagar, och har man det inte så ska man genast undersöka kundens rättigheter så fort en konflikt uppstår, vilket han inte verkar ha gjort.

Se ovan, kommer ge namnet på butiken så fort jag har fått tillbaks pengarna och allting är löst. Kommer såklart även skriva i tråden om det blir mer problem/krångel

Skrivet av CooingPendulum:

Vilken butik gäller det? Vill gärna inte vara med om samma.

Se ovan, namn på butiken kommer när jag har fått tillbaks pengarna

Skrivet av wasabi:

Är det någon speciell anledning som du inte vill skriva vad denna ÅF heter?
Du snackar ju ingen skit om de...

Jag tänkte att jag ville vara schysst och inte hänga ut honom, men har nu sovit på saken och inser att jag också hade velat veta om någon av er hade gjort en liknande tråd. Namnet på butiken kommer så fort ärendet är löst

Skrivet av Roger W:

Rimligen aktiva högtalare?

(om tråden gäller passiva högtalare som brusar när de är kopplade in i en förstärkare, så är det ju förstärkarens fel snarare än högtalarnas, men så tror jag inte är fallet!)

Yes, aktiva högtalare

Skrivet av Roger W:

Ah, nu läste jag andra tråden också.
Nu verkar ju de här Audio engine ha lite rykte om sig om brus och då kan jag köpa om det är enklare att backa ur än att chansa på att få tag i en brusfri variant...
Men generellt om man tror sig fått en felaktig produkt är reklamation den rakare och schysstare lösningen mot säljaren, istället för att shoppa på sig nya produkter innan man ens försökt fixa den ursprungliga.

Jag fick tips på olika felsökningsmetoder både av tillverkaren och av er här på Sweclockers. Tyvärr brusade de fortfarande, och läste även att många andra hade liknande problem. Ville inte chansa då jag märkte ganska direkt när jag försökte få hjälp av ÅF att han var väldigt ovillig till allt! Hade det rört sig om ett företag som man alltid vet hanterar garantiärenden korrekt etc hade jag reklamerat, men vågade som sagt inte chansa

Skrivet av Chrisism8:

Ingen kan tvinga dig att berätta vilken ÅF det handlar om. Om du känner att du är rädd för att ÅF ska ändra sig ifall du berättar vilken ÅF så kan du ju även välja att göra detta efter du fått pengarna tillbaka. Att inte berätta vilken ÅF det handlar om "för att det löste sig för dig och inte är ditt problem längre" kan jag känna är ett ganska egoistisk tankesätt.

Se svaret högst upp, jag gör som du säger och berättar vilken butik det handlar om när ärendet är löst

Skrivet av medbor:

Jag tänker bara ’hoppas han kört allting i jordade uttag’

Jag följde alla felsökningstips både från Sweclockers och tillverkaren, självklart körde jag i jordade uttag
Det som jag tycker talar för att de är defekta är dels för att bruset är så högt att det hörs från över en meters håll och är omöjligt att missa i ett normaltyst rum från normalt lyssningsavstånd (det är datorhögtalare vi pratar om). Men framförallt var det också så att den högra högtalaren brusade betydligt högre än den vänstra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Irre:

Hur kan högtalare brusa? Varifrån kommer energin?

Elektroniken som driver högtalaren brusar, högtalare i sig har ett så lågt brus att det inte är nått som påverkar hörbart utan du ska läsa det som att aktiva högtalare brusar men passiva brusar inte.
Om du nu verkligen hårdrar det så brusar ju allt som är varmare än 0 K och speciellt i förstärkarkretsar så brusar resistorer, de har ett ganska högt termiskt brus och så förstärker man det i halvledarna och har man inte matchat delarna noga så blir det så hörbart att det är störande.
http://www.resistorguide.com/resistor-noise/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått mail från ÅF att han har tagit emot högtalarna och att jag kommer få tillbaks mina pengar.

För de som fortfarande är intresserade är återförsäljaren Kungs Radio TV AB i Norrköping

Permalänk
Medlem

Var det aktiva eller passiva högtalare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Var det aktiva eller passiva högtalare?

Skickades från m.sweclockers.com

Audioengine A2+ aktiva datorhögtalare