Varning för Sonos äldre produkter, och kanske rent generellt också

Permalänk

Varning för Sonos äldre produkter, och kanske rent generellt också

Jaha, då har tiden tyvärr kommit då Sonos valt att sluta vara det företag som håller liv i äldre produkter.

Idag meddelar Sonos att vissa äldre enheter (se Sonos webb) inte längre får uppdateringar efter maj i år.

Dom kommer gå att använda, men inte få nya uppdateringar. Alltså, om Spotify ändrar i sina... ”system”... så kommer det inte längre funka (obs, beror väl såklart på vad som ändras).

Man får som användare alternativet att återvinna sina gamla enheter mot 30% rabatt på nya.

Jag har en ganska mild investering, men det finns dom som sitter på 5-10-15 connect som kommer sluta funka. Det är omkring 50.000 i nya investeringar.

Problemet är att man inte kan låta enheterna ha olika programvaror. Vill man uppdatera en av dom måste man uppdatera alla. Hur blir det om man ska köpa en ny med nyare programvara än vad dom gamla enheterna har (får)? Går den inte att använda då?

Knepigt läge.

För min del så blir det till att nyttja den gamla connecten på ett annat nätverk och köpa en receiver med heos istället. Övriga enheter kommer hänga med ett tag till.

Hur andra gör lär man väl få göra om.

Så, nu vill jag säga två saker:

1. Ber om ursäkt till er jag någonsin tipsat om att köpa Sonos-prylar. Det var inte illa ment.

2. Tänk efter innan ni gör ett blocket-klipp: just nu svämmar blocket formligen över av gamla Sonos-grejor! Kolla: https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige?q=Sonos

Edit: Länk till engelska forumet, finns en låååång tråd där med en del vettiga frågor som förhoppningsvis får svar: https://en.community.sonos.com/announcements-228985/end-of-so...

Länk
Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jag fick mail från Sonos idag också om detta. Mina Sonos produkter är >10 år så jag är inte så överraskad att de slutar skicka ut uppdateringar.

Permalänk
Medlem

R.I.P.

Skämt åsido, jobbigt läge för många Sonoskunder. Själv har jag nyligen bytt från Sonos till högtalare med Google Cast. Det fungerar riktigt smidigt för oss som använder android samt Google Home.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kasst, men två funderingar.
Har inte enheterna stöd för Airplay? Och de har väl åtminstone aux?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Problemet är att Sonos vill ha samma mjukvaruversion på alla enheter i ett system.
Således blir det ju en slags gisslan-situation: Vill du ha nya funktioner i dina nyare enheter så kan du inte ha kvar dom gamla. Vill du ha kvar dom gamla får du behålla den äldre mjukvaran på dom nya enheterna - och således kanske man inte får tillgång till nya tjänster.

Dock, för min del är det skit samma om det blir röststyrning osv, men det vore värre om spotify ändrar sina apk's eller vad det kallas så att det inte längre fungerar att streama därifrån.

Aux kan såklart vara en lösning, men Sonos connect blir ju rätt värdelös ändå - knepig omväg att koppla aux->connect->förstärkare->högtalare istället för direkt till förstärkaren/högtalaren.

Dessutom styrs även auxingången via appen.

Mja, det här är en sur nyhet tyvärr.
Jag har givetvis full förståelse för att enheter slutar uppdateras eftersom tiden går, men det bör inte behöva påverka övriga enheter på samma sätt som det kommer göra här.
Dessutom skriver dom ju mjukvaran oavsett, så det är ju inte som i fallet med t.ex. Windows 7, en stor börda som man vill bli av med.

Utmaningen tycks vara att alla tjänster som erbjuds, tillsammans med anslutning via bluetooth, airplay osv helt enkelt är för tungrodd för dom gamla enheterna.
Varför inte bara erbjuda en slimmad mjukvara för dessa? Man skulle kunna köra bluetooth till dom nya (move), men vara begränsad på dom äldre.

Istället väljer man en lösning där man är inlåst eller så får man slänga.

Näe, det är en märklig lösning som sagt.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Vad finns det för bra alternativ om man inte ska köpa en Sonos Beam? Nu blir det ju en ny sådan och den kommer väl klara många år framåt utan att drabbas av liknande men tänker att man kan kika om de finns någon annat bra alternativ till denna?
Har noll koll på övriga tv högtalare som är likvärdiga?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Vad finns det för bra alternativ om man inte ska köpa en Sonos Beam? Nu blir det ju en ny sådan och den kommer väl klara många år framåt utan att drabbas av liknande men tänker att man kan kika om de finns någon annat bra alternativ till denna?
Har noll koll på övriga tv högtalare som är likvärdiga?

Jag köpte Bluesound istället.
Finns ju inga garantier för hur länge de kommer sköta mjukvaran heller men med airplay 2, bluetooth och fysiska ingångar är jag inte så orolig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt inte problemet. Det är produkter som är mer än 10 år gamla som är "smarta". Det är väl snarare ett mirakel att dom fortfarande fungerar och har fått uppdateringar. Det verkar väl lite oklart varför dom väljer att säga att ens system inte får uppdateringar men å andra sidan är det nog ganska jobbigt att hålla flera olika kodbaser och få dessa att fungera korrekt med varandra. Halva poängen med sonos är ju att kunna flytta ljudströmmen som man vill i hemmet sömlöst.

Om min äldsta högtalare blir övergiven efter 10 år så har jag alltså betalat runt 50 öre per dag för att ha den med uppdateringar under hela perioden. Det är väldigt lite för att uppdatera min högtalare och ge den nya funktioner.

Verkar ju också som att man ska kunna använda dessa och få sitt system uppdaterat också men det är nog inte lika sömlöst längre.

"Sonos tells me that beginning in May, it will introduce a way for customers who want to keep using their legacy hardware to separate those old products from their main Sonos system. You’ll want to do this splitting off step because once a device stops receiving updates, so does your entire Sonos system. Every speaker and other Sonos component in a system is meant to run the same software version to ensure they all work nicely together. But this is the first time that software support is ending, so some Sonos systems will get stuck on whatever software they’re running in May — unless customers quarantine the older gadgets into a secondary network. This software flow is still being developed, and Sonos doesn’t even mention that the option is coming on its FAQ page."
https://www.theverge.com/2020/1/21/21075043/sonos-software-up...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att sonos borde uppge hur länge de tänkt hålla liv i sina produkter när man köper dem.

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk

Så länge produkterna fungerar att spela ljud ser jag inte problemet speciellt om enheterna är över 10 år. Mobiler håller ju inte direkt i 10 år eller datorer och tv apparater håller oftast inte längre denna tid. Så tycker denna tråd är rätt överdriven

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Skrivet av The man swe 90:

Så länge produkterna fungerar att spela ljud ser jag inte problemet speciellt om enheterna är över 10 år. Mobiler håller ju inte direkt i 10 år eller datorer och tv apparater håller oftast inte längre denna tid. Så tycker denna tråd är rätt överdriven

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt säker på att det är många som är upprörda över det här.
Problemet är alltså att dessa enheter kommer hindra nyare från att få uppdateringar. Alternativet är att ta bort dom.

Det vore absolut ok ifall dom kunde samexistera med nyaste enheter med en mer begränsad funktionalitet, men nu är det antingen eller tyvärr.

Det är märkligt uttänkt, och dom verkar förlora många kunder på detta. Läs den engelska tråden om du ids vid tillfälle, flera st där som byggt upp systemet över tid i tron om att det är ett stabilt system för inbyggnad - att byta allt över en natt skulle kosta uppemot 100.000 för en del. Det är långt ifrån ok!

Håller dock med om att det är beundransvärt att dom håller liv i prylarna så pass länge som dom gör - men samtidigt är det ju den absolut största anledningen till att många investerat i stora sonossystem - och dessa är alltså nu ganska lurade tyvärr.

Hoppas du förstår hur jag tänker.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@bjorn_m_eriksson: Läste du mitt inlägg? De gamla produkterna kan man sätta i quarantined mode. Vad det kommer innebära i praktiken återstår väl att se men man kan använda nya och få uppdateringar och ha kvar de gamla också verkar det som.

Permalänk
Avstängd

"Lurade" är väl en jäkla överdrift?

Jag uppgraderade nyss till 5.1 och var tvungen att byta ut min gamla play:1 mot en nyare då det inte gick att blanda en ny och en gammal. Känns inte så konstigt med tanke på hur gammal den var.

Det här påverkar väl inte de som endast har ett par högtalare som inte tänkt bygga ut det inom närmaste framtiden? Vilket jag tänker är en stor majoritet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Pling! Dagens I-lands problem!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Hifiprylar förväntas ha mycket längre livslängd än 10 år det är därför man inte bör låsa in sig i system som inte har möjlighet att åtminstone anslutas till nått annat som gör att apparaterna kan fungera, man ska alltså endast behöva skrota finesser och aldrig grundfunktioner.
Allt som har med strömning att göra bör man vara mycket försiktig med att investera i eftersom det inte finns nån standard som garanterar kompatibilitet och att det funkar under lång tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@bjorn_m_eriksson: Läste du mitt inlägg? De gamla produkterna kan man sätta i quarantined mode. Vad det kommer innebära i praktiken återstår väl att se men man kan använda nya och få uppdateringar och ha kvar de gamla också verkar det som.

Hej, ja absolut. Det går att låta dom samexistera i ett eget nätverk. Men dom får inga uppdateringar, och om t.ex. Spotify ändrar något i hur deras ström hanteras så är det ju slut med den tjänsten sedan.

Min åsikt är fortfarande att det är märkligt hanterat.

Tack för tipset oavsett!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Du tycker alltså det är helt orimligt hanterat att sluta stödja en liten dator efter 10 år? Ungefär lika länge som windows 7 är väl rimligt

Permalänk

@Gainsgoblin: Windows 7 kunde man ju uppgradera sig ifrån. Gratis.

I övrigt svårt att svara på din fråga rakt av. Jag tycker dom löser detta på ett dåligt sätt.
Problematiken är inte att enheterna är "slut", utan att dom har begränsad hårdvara. Men jag menar, det har ju fungerat utmärkt fram till idag att använda dom. Varför inte bara låta enheterna ha kvar de funktioner dom orkar med istället?

En jämförelse vore snarare att säga: Nu måste du slänga ut din gamla tv, för annars kommer du inte få uppdateringar till din nya. Även fast den gamla fungerar och kan köra netflix och viaplay fortfarande.

Din gamla mobil kan inte användas på samma mobilnät som alla nya för dom har inte samma programvara. Ok, en överdrift såklart, men det är ju snarare åt det hållet man bör jämföra.
Det här är bra enheter som är fullt fungerande - det är bara det att Sonos inte tycks bemöda sig med att ordna fungerande mjukvara - vilket ju bevisligen gått att göra i tio år. Vad är det som är så livsavgörande nya funktioner som dom bara måste ha med, och som inte går att implementera i äldre enheter, att det är värt att göra denna typ av lösning?

Summerat: Ja, jag tycker det är orimligt. Jag ser problematiken, men jag tycker dom valt helt fel lösning, och jag är helt övertygad om att dom kommer tappa många användare på detta tyvärr.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@Blomkungen: Windows 7 kunde man ju uppgradera sig ifrån. Gratis.

I övrigt svårt att svara på din fråga rakt av. Jag tycker dom löser detta på ett dåligt sätt.
Problematiken är inte att enheterna är "slut", utan att dom har begränsad hårdvara. Men jag menar, det har ju fungerat utmärkt fram till idag att använda dom. Varför inte bara låta enheterna ha kvar de funktioner dom orkar med istället?

En jämförelse vore snarare att säga: Nu måste du slänga ut din gamla tv, för annars kommer du inte få uppdateringar till din nya. Även fast den gamla fungerar och kan köra netflix och viaplay fortfarande.

Din gamla mobil kan inte användas på samma mobilnät som alla nya för dom har inte samma programvara. Ok, en överdrift såklart, men det är ju snarare åt det hållet man bör jämföra.
Det här är bra enheter som är fullt fungerande - det är bara det att Sonos inte tycks bemöda sig med att ordna fungerande mjukvara - vilket ju bevisligen gått att göra i tio år. Vad är det som är så livsavgörande nya funktioner som dom bara måste ha med, och som inte går att implementera i äldre enheter, att det är värt att göra denna typ av lösning?

Summerat: Ja, jag tycker det är orimligt. Jag ser problematiken, men jag tycker dom valt helt fel lösning, och jag är helt övertygad om att dom kommer tappa många användare på detta tyvärr.

Ett alternativ är ju att släppa mjukvaran fri i stället för att döda produkten, jag har själv en Canonskanner som Canon i praktiken dödat genom att inte ge 64 bit stöd, scannern funkar utmärkt men är omöjlig att använda tillsammans med moderna os utan den kräver att man bootar 32 bit os....
Hade man släppt mjukvaran fri så hade nån kunnig garanterat fixat det och detsamma gäller troligen också många andra hårdvaror, att sluta stödja dem i mjukvara innan deras hårdvara egentligen är obrukbar är en form av planerat åldrande, man kan ju förstå om inte tillverkaren vill stödja gamla saker pga att det kostar men det borde i så fall vara ett krav på att släppa koden eller specifikationer fritt så att andra kan ta över och hålla liv i produkten så länge den tekniskt fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Hifiprylar förväntas ha mycket längre livslängd än 10 år det är därför man inte bör låsa in sig i system som inte har möjlighet att åtminstone anslutas till nått annat som gör att apparaterna kan fungera, man ska alltså endast behöva skrota finesser och aldrig grundfunktioner.
Allt som har med strömning att göra bör man vara mycket försiktig med att investera i eftersom det inte finns nån standard som garanterar kompatibilitet och att det funkar under lång tid.

Helt rätt. Mina förra högtalare var igång i 53 år tills dess jag sålde dom för någon månad sedan.

Kikade på Sonos som ersättning men jag visste att jag förr eller senare skulle få problem med uppdateringar och/eller server.

Valde till slut IKEA Eneby 30. Kör Bluetooth eller 3.5 mm. Bör hålla 53 år till.

Sedan handlar det nog mest om att ha fräscha batterier i hörapparaten ...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ett alternativ är ju att släppa mjukvaran fri i stället för att döda produkten, jag har själv en Canonskanner som Canon i praktiken dödat genom att inte ge 64 bit stöd, scannern funkar utmärkt men är omöjlig att använda tillsammans med moderna os utan den kräver att man bootar 32 bit os....
Hade man släppt mjukvaran fri så hade nån kunnig garanterat fixat det och detsamma gäller troligen också många andra hårdvaror, att sluta stödja dem i mjukvara innan deras hårdvara egentligen är obrukbar är en form av planerat åldrande, man kan ju förstå om inte tillverkaren vill stödja gamla saker pga att det kostar men det borde i så fall vara ett krav på att släppa koden eller specifikationer fritt så att andra kan ta över och hålla liv i produkten så länge den tekniskt fungerar.

Tänkte tanken själv, men eftersom jag knappt kan programmera spisen så tordes jag inte nämna det.

Men ja, det vore läckert!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Håller helt med @mrqaffe här.

Skrivet av The man swe 90:

Så länge produkterna fungerar att spela ljud ser jag inte problemet speciellt om enheterna är över 10 år. Mobiler håller ju inte direkt i 10 år eller datorer och tv apparater håller oftast inte längre denna tid. Så tycker denna tråd är rätt överdriven

Jag har både TV, stereo och dator äldre än tio år. Alla stödjer den senaste streamingen tack vare Chromecast, Chromecast Audio och Windows 10.
Att integrera försteget med eventuella streaming möjligheter i högtalaren är ju att tigga och be om en kort livslängd.
Precis som att man köper en stationär dator för att kunna uppgradera grafikkortet till ett med nya kontakter när man byter skärm, lägga till PCI-E kort för nya USB eller lagringsstandarder m.m.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett alternativ är ju att släppa mjukvaran fri i stället för att döda produkten, jag har själv en Canonskanner som Canon i praktiken dödat genom att inte ge 64 bit stöd, scannern funkar utmärkt men är omöjlig att använda tillsammans med moderna os utan den kräver att man bootar 32 bit os....
Hade man släppt mjukvaran fri så hade nån kunnig garanterat fixat det och detsamma gäller troligen också många andra hårdvaror, att sluta stödja dem i mjukvara innan deras hårdvara egentligen är obrukbar är en form av planerat åldrande, man kan ju förstå om inte tillverkaren vill stödja gamla saker pga att det kostar men det borde i så fall vara ett krav på att släppa koden eller specifikationer fritt så att andra kan ta över och hålla liv i produkten så länge den tekniskt fungerar.

Japp håller med, själv sitter jag med ännu äldre Logitech squeezebox enheter som fortfarande fungerar hur bra som helst att spela musik med osv. Logitech la ner hela serien 2012 men de gjorde just det du skriver och släppte squeezebox servern som open source vilket har gjort att squeezeboxenheterna kunnat leva vidare även när de inbyggda apparna blev för gamla som t.ex. spotify då gjorde någon en plugin till servern så man kan fortsätta streama genom den till alla enheterna. Visst innan behövde man inte ha en dator som körde squeezebox servern men det känns som en liten grej istället för att tvingas slänga massa fullt fungerande elektronik och förstöra miljön.

Permalänk
Medlem

Första generstionens smart-tv kommer inte få uppdaterade netflix appar för evigt heller, kan vara uppdateringar som kräver nya hårdvarufunktioner och som annars hämmar vad du kan göra med de nya högtalarna.

Personligen har jag aldrig riktigt fattat grejen, en chromecast/dator/r-pi eller annan mottagare kopplad till en vanlig dum förstärkare och högtalare kan ge samma eller bättre funktioner och inget implicit beroende på att smarta saker ska hålla för evigt (då byter man bara den komponenten). Hela grejen här är ju att folk blint litar på oändlig gratis uppdatering, men inverkligheten kommer all unik hårdvara och alla tillverkningsomgångar medföra trolige hundratals olika revisioner och specar att testa mjukvaran på och att alla funktioner ska pressas in på sämsta länken. Till slut tar det stopp, minnet tar slut, något format kräver snabbare transcoding, något nytt protokoll kräver annat stöd för krypteringsaccellerering för att köras i realtid... detta är samma sak som att inte alla tesla kommer på full självkörning för att viss hårdvara saknas.

Var glad för den tid du haft, slå ut kostnaden på de år de använts, sätt högtalarna i karantän och testa lite, det här är inte hela världen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@bjorn_m_eriksson: Underhållande att du tar upp exemplet med mobiler då en 10 år gammal mobil faktiskt inte går att använda på samma nätverk som en modern mobil och faktiskt inte klarar av något längre.

Om du inte förstår varför mjukvara börjar kräva mer med tiden kolla på hur stor en genomsnittlig hemsida var för 10 år sen, vilken kvalite youtube hade som maxval då. Tycker den här bilden illustrerar ganska tydligt varför vissa högtalare tyvärr måste lämnas. 32 MB ROM är otroligt lite, nu är det inte exakt samma sak men även om vi tar bort hälften av spotifyappen för mobiler så är vi på 40 MB. Den version som sonoshögtalare kör måste vara otroligt slimmad redan med tanke på att det är mer än en streamingapp i högtalarna och det också behöver ett operativsystem

Att släppa open source mjukvara skulle väl vara trevligt men det skulle ju inte vara sonoshögtalare då om man tänker på varför dom stämmer google.

Permalänk

Ok, jag ger mig

Ni är välkomna att se detta som något positivt/naturligt istället. Jag står dock kvar vid min åsikt.

@Gainsgoblin, du beskriver bra, och jag förstår absolut hur du menar med problematiken här.

Bara det att jag gärna sett en annan lösning.
Vidare, jag påverkas inte själv speciellt hårt av detta. Bara en connect som ryker.

Problemet är att man sett på Sonos på ett annat sätt innan dom kom på den här idén.

Ha det fint alla!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Positivt är det väl inte. Jag är väl snarare neutral och ser det som en naturlig gång att teknik som inte är modulär kommer bli omodern och behöva bytas ut för att kapaciteten inte räcker till.

Att hålla produkter med stöd sen 2008 till våren 2020 för nästan 12 års stöd tycker jag är ganska imponerande ändå med tanke på hur otroligt fort det gått framåt när det gäller hårdvara i mindre enheter.

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma att det är synd att Sonos slutar supportera sina äldre produkter.
Samtidigt så är det ju ett resultat av många saker, där den största sannolikt är löpande intäkter till Sonos.

Hade det varit så att vi var mer mottagliga mot en prenumerationstjänst/köpa saker som tjänst där Sonos löpande får in pengar så hade dom självklart funnit en lösning för detta då alla tjänar på det.
Självklart utvecklas teknik och gamla enheter ska inte stoppa nya från att utvecklas, men självklart så hade detta gått att lösa på fler sätt än det som händer nu om det finns pengar som rullar in.

Ser fram emot den dagen då Sonos, Apple, Tesla eller vilka andra enheter som helst som behöver support börjar ta betalt för sina uppdateringar eller tvingar folk att prenumerera för att sakerna ska fungera, alla kommer tjäna på det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@bjorn_m_eriksson: Underhållande att du tar upp exemplet med mobiler då en 10 år gammal mobil faktiskt inte går att använda på samma nätverk som en modern mobil och faktiskt inte klarar av något längre.

Om du inte förstår varför mjukvara börjar kräva mer med tiden kolla på hur stor en genomsnittlig hemsida var för 10 år sen, vilken kvalite youtube hade som maxval då. Tycker den här bilden illustrerar ganska tydligt varför vissa högtalare tyvärr måste lämnas. 32 MB ROM är otroligt lite, nu är det inte exakt samma sak men även om vi tar bort hälften av spotifyappen för mobiler så är vi på 40 MB. Den version som sonoshögtalare kör måste vara otroligt slimmad redan med tanke på att det är mer än en streamingapp i högtalarna och det också behöver ett operativsystem

https://preview.redd.it/2o9e99aijws31.png?width=881&format=png&auto=webp&s=19d42d4ec88ef6ac05c4da4d9e1605d8627f79e1

Att släppa open source mjukvara skulle väl vara trevligt men det skulle ju inte vara sonoshögtalare då om man tänker på varför dom stämmer google.

Jag har en drygt 10 år gammal mobil som fungerar och är användbar som telefon och kamera, den kan dock inte ersätta en dator men det kan inte heller en modern telefon.

Skrivet av Gainsgoblin:

Positivt är det väl inte. Jag är väl snarare neutral och ser det som en naturlig gång att teknik som inte är modulär kommer bli omodern och behöva bytas ut för att kapaciteten inte räcker till.

Att hålla produkter med stöd sen 2008 till våren 2020 för nästan 12 års stöd tycker jag är ganska imponerande ändå med tanke på hur otroligt fort det gått framåt när det gäller hårdvara i mindre enheter.

Nej jag tycker det ör hemskt dåligt om musikprylar har så kort livslängd och undviker därför helt apparater som inte har vettiga anslutningsmöjligheter, priserna på "finessapparaterna" sjunker också så snabbt att de är totalt ointressanta, man vågar inte lägga en massa pengar på en sak som är i praktiken värdelös efter några år och jag har inte heller samvete att skaffa såna prylar pga miljöaspekten.

Skrivet av reverend benny:

Kan bara instämma att det är synd att Sonos slutar supportera sina äldre produkter.
Samtidigt så är det ju ett resultat av många saker, där den största sannolikt är löpande intäkter till Sonos.

Hade det varit så att vi var mer mottagliga mot en prenumerationstjänst/köpa saker som tjänst där Sonos löpande får in pengar så hade dom självklart funnit en lösning för detta då alla tjänar på det.
Självklart utvecklas teknik och gamla enheter ska inte stoppa nya från att utvecklas, men självklart så hade detta gått att lösa på fler sätt än det som händer nu om det finns pengar som rullar in.

Ser fram emot den dagen då Sonos, Apple, Tesla eller vilka andra enheter som helst som behöver support börjar ta betalt för sina uppdateringar eller tvingar folk att prenumerera för att sakerna ska fungera, alla kommer tjäna på det.

Jag litar inte på att företag finns kvar så länge att de kommer att hålla igång uppdateringarna oavsett hur de organiserar det, det enda som är rimligt säkert är att man har full dokumentation tillgänglig så att nån annan kan ta över när/om företaget försvinner.
Finesser ska aldrig byggas in i slutna system på nått sätt som gör att grundfunktionen inte kan garanteras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Att göra "smarta" system som slutar fungera när servarna dör, alternativt när tillverkaren (sonos) vill tjäna mer pengar på att sälja nya saker borde vara rent olagligt. Det är inget annat än en ren scam.