Har jag fattat momsräkningen rätt?

Permalänk
Avstängd

Har jag fattat momsräkningen rätt?

Tjo! Har äntligen fått min första svenska kund vilket innebär bokföring och inbetalning av moms (25%). Så här står det nu:

"Betalning (inkl. moms): 450 SEK". Misstaget här är då att räkna: 450*0,25 som om 0,75 skulle vara utan moms.

Tydligen ska man räkna momsen:
450*0,2 = 90 SEK där då 360 SEK är exklusive moms för 1,25*360 = 450? (samma som: 360+360*0,25)

De magiska ekvationerna är då:
0,2 * Pris inklusive moms = Du får ut endast momsen
0,8 * Pris inklusive moms = Du får ut priset exklusive moms

Har jag fattat momsräkningen rätt nu?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Moms är ett påslag om 25% (i regel, det finns dock andra momssatser för vissa typer av varor och tjänster där det istället är 6% eller 12%), vilket mycket riktigt motsvarar ett avdrag om 20% när du räknar ut momsen baserat på ett pris inkl moms.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Korta svaret: Ja

Långa svaret: Japp, pris ink moms så är det 1/5 som är moms. Baserat på att det inte är en vara som har en annan momstariff t.ex. böcker/frukt och lite andra saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren! Vad tur att jag bara ska hantera 25% momssatser än så länge.

Av ren nyfikenhet, vet ni vilka ekvationer som då används vid 6% eller 12% momssatser?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Som föregående skrev. Ja.

Utsatt pris ink moms 100:-
Dra av moms -> 100/1.25 =80

Addera moms på pris 80:-
80*1.25 = 100

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjo! Har äntligen fått min första svenska kund vilket innebär bokföring och inbetalning av moms (25%). Så här står det nu:

"Betalning (inkl. moms): 450 SEK". Misstaget här är då att räkna: 450*0,25 som om 0,75 skulle vara utan moms.

Tydligen ska man räkna momsen:
450*0,2 = 90 SEK där då 360 SEK är exklusive moms för 1,25*360 = 450? (samma som: 360+360*0,25)

De magiska ekvationerna är då:
0,2 * Pris inklusive moms = Du får ut endast momsen
0,8 * Pris inklusiev moms = Du får ut priset exklusive moms

Har jag fattat momsräkningen rätt nu?

Det här är anledningen till varför man alltid har sina priser dubbellistade för egen räkning: inklusive moms och exklusive moms. Det är möjligtvis enklare för dig att alltid separera det faktiska priset från momsen, samtidigt som du enbart presenterar det kombinerade priset till en privatkund (som alla B2C-säljare gör.) Samtidigt är svaret ja på din fråga, eftersom procentsatsen ändras efter addition.

Varje gång jag fakturerar ett företag brukar det vara enklast och mest förståeligt att säga, "Priset är 1000kr + moms". Underförstått är då att företaget kommer betala ut 1250:- och sen kvitta momsen i sin bokföring/deklaration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Av ren nyfikenhet, vet ni vilka ekvationer som då används vid 6% eller 12% momssatser?

Ja, det vet jag. Om inte annat så är det grundskolematematik.

Permalänk
Medlem

Matteläraren såg sin nu vuxne usle elev i en öppen sportbil, och frågade:
"Hur har det gått för dig i livet, Kalle?"
"Bra, jag köper in prylar för 10kr och säljer dem för 15kr. Och för dom 5 procenten lever jag gott!"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inkmomspris/(1+momssats)=exmomspris.

Så inkmoms/1.12 eller inkmoms/1.06 för 12 resp sex procents moms.

Skickades från m.sweclockers.com