Priset för nästa generations konsoler

Permalänk
Skrivet av Djungeluffe:

I vilken värld blir det billigare att köpa något på ett abonnemang?

Telefoner är ett vanligt exempel. Används som redskap för att binda upp till en fast löpande intäkt per månad (alla företags våta dröm).

Jag kan absolut se framför mig att man kan köpa en Xbox med Game Pass med 24 månaders bindningstid där totalpriset är lägre än om man köper konsoll och Game Pass individuellt. Pga att de då framför allt är garanterade en viss intäkt, till skillnad från risken att man köper konsoll men bara kör med Game Pass i ett halvår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Tror ett kontantköp i Sverige kommer vara runt 6000kr (för nya Xbox), men vi kommer se några erbjudande säkert där du kan köpa konsolerna som ett abonnemang och få det lite billigare. Tror Microsoft kommer köra på den modellen men inte Sony.

PS5 kommer nog kosta 5k

Skrivet av Hulle:

Jag gissar att Xbox kommer att bli mycket billigare än vad folk tror. Microsoft pushar rejält på alla fronter nu för att övergå till SaaS (Software as a service) och jag tror att deras plan är att få ut xboxar överallt, snabbt för att få folk att prenumerera på Game Pass. Det är där pengarna ligger.

Så min gissning är ca 5 000 kr för den bästa xboxen i Sverige, inkl moms och tjohejsan. Kanske 3 000 för "series S". Mycket möjligt att de får ut sin hårdvaruprenumeration i Sverige också, så att du köper Game Pass för några år och får en Xbox på köpet (med något förhöjd avgift, precis som med mobiler).

Hur Sony tänker har jag ingen aning om.

/hulle.

Såg era inlägg och blev direkt att fundera på att jag känner igen det här. Mycket riktigt xbox har en prenumeration som är allt det här. Xbox all access, med andra ord kan du redan idag avbetala din konsoll med alla prenumerationer inbakade 😁 vet dock inte om det finns i sverige än.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Mycket möjligt att de får ut sin hårdvaruprenumeration

Det tror jag med. Det kommer bli en abonnemangs-fajt. Överraskad att det inte hände redan med nuvarande generation.

Det tror jag talar för att om det är nånstans de subventionerar/"tar förlust" så är det för abonnemangs-kunder. Inte för de som cash:ar.

Permalänk
Medlem

tror på runt 7k, kanske över för deras fetare varianter.
sen 4500-5000 för en icke-pro.

Men som någon var inne på, microsft satsar hårt på game pass, så skulle inte förvåna mig om de släpper sin X mycket billigare om man signar upp sig på några års game pass

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt lite, tror inte xbox kommer riskera att förlora denna generation så känner att de kommer hålla samma pris som ps5 men bättre prestanda även om de går back

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@matthiask82:

Telefonfallet gäller enbart om man tittar på de specifika modeller som operatörerna säljer. Går man utanför den ramen går det att skaffa en utmärkt mobil utan att sitta där med 799 kronor/månad i 24 månader. På mobilsidan kan man få betydligt mer för pengarna genom att titta på icke-operatörssålda mobilmärken och använda Comviq, Fello, Halebop, Hallon eller Vimla t.ex.

Generellt är abonnemang knappast en bra affär för kunden såvida det inte rör sig om ett upplägg i stil med Xbox All Access eftersom ett GamePass är ett GamePass och en Xbox alltid är en Xbox (d.v.s man kan inte köpa en Xbox tillverkad av Lenovo och teckna ett GamePass från Steam till lägre kostnad än Microsofts version). Just i fallet spelkonsoller skulle en bundle där man får en rabatterad konsol mot att man köper ett 24-månaders GamePass vara ett fall där det kan löna sig för kunden. Dock vore det optimala upplägget att det då även säljs 24 månaderskort för GamePass så man kan lägga en Series X och ett av dessa i korgen och få ett paketpris snarare än att enda möjligheten till en bundle är att teckna ett abonnemang som faktureras med tillhörande administration.

Jag skulle misstänka att Microsoft lär "delsubventionera" Series X ihop med GamePass med lite olika upplägg men där kärnan ligger i att en rabatt ges på konsolen ju längre man köper tjänsten. Exempelvis att man får $100 rabatt med 12 månaders GP, $150 rabatt med 12 månaders Ultimate etc hela vägen upp till All Access-varianter.

Permalänk
Medlem

Spekulera i något ni inte vet något om
Har ni inget annat och göra ?
BlaBlaBla

Permalänk
Avstängd

@Dread56:

Tydligen hade du inget annat att göra eftersom du kände behovet att skriva i tråden.;)

Permalänk
Medlem

Jag gissar på enbart en SKU/tillverkare, båda får samma pris, 5490:- vid lansering i Sverige. Microsoft kommer bjuda på 3 månader Xbox Game Pass och Sony kommer på något sätt leverera en mer komplett hårdvara, större lagring, användarutbytbar ssd eller liknande. Hoppas slippa LEDs i handkontrollen denna gång så man får lite vettig batteritid. Hoppas på en seriös konsolsatsning från ytterligare en aktör, typ nViidia ShieldPlay för 6995:- eller Apple iPlayTV för 2995:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dread56:

Spekulera i något ni inte vet något om
Har ni inget annat och göra ?
BlaBlaBla

Hur roligt är det att spekulera om nånting man vet alla detaljerna om?

Hursomhelst så satt jag precis och kollade på YongYea videon om att PS5 kostar ca $450 att tillverka. Skulle säga det är 99% sannolikt att den kommer kosta $499. Om Xbox SEries X kostar $599 kanske dom drar till med $549.

Om dom verkligen vill krossa MS så skulle dom sälja den för $299-399 + 6 månaders subscription $19-29/mån "PS legacy pack" som innehåller en stor hög med PS/PS2/PS3/PS4 spel (och nya läggs till varje månad förstås), sen räkna vinsten på att många folk säkert komma vilja fortsätta med det. Men tror inte dom kommer göra nåt sånt.