Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Har du faktiskt läst om dess bieffekter? Om inte rekommenderar jag dig att göra det. Just viktuppgång av sertralin är en konstaterad bieffekt bland många andra. https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=200605100000...

Yes jag är väl påläst, ätit dem själv. Menade mer att det inte är jättevanligt, sorry för luddigheten. Bieffekter finns många för allt, även receptfria läkemedel 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Bildexpert

Med anledning av två inlägg på föregående sida, varav åtminstone ena avsett åt mig, vill jag vara väldigt tydlig med att jag aldrig någonsin har känt något agg mot "min" förövare. Jag är inte arg på något vis och är fullkomligt ointresserad av att "ge igen" i någon kontext. Om vederbörande så sitter inne på livstid eller har flyttat till en solig ö i Indiska oceanen rör mig inte i ryggen.

För det andra ska man som drabbad absolut inte förneka att man är ett offer, ffa inte om man talar om grövre vålds- och sexualbrott. Det finns inget sätt som är fel att reagera på efter en våldtäkt. Alla är olika och får själva göra avvägningar på vad som är nödvändigt. I mitt fall var terapin och min tidigare nämnda nära vän det absolut viktigaste för att jag skulle komma på rätt bana. Jobbet har också varit en bidragande faktor. Sedan, även om vanföreställningen att en våldtäkt per automatik förstör offrens liv är väldigt missvisande, så lärde jag mig efter ett tag acceptera att livet i sin helhet aldrig kommer bli detsamma igen för mig. Aldrig riktigt. Fast det vore ju konstigt om inget förändrades heller, därav mitt tidigare ordval "rätt bana" istället för "banan". Skulle således aldrig förknippa brottsoffer med något svagt.

Om just du som läser detta har en närstående som blivit drabbad, alternativt om någon anhörig som vänder sig till dig längre fram, så är det bästa du kan göra att helt enkelt vara där med det stödet som är nödvändigt. Respektera integriteten och undvik att självmant gå på tydligt obekväma detaljer. Är det tyst ett tag och du tänker att det inte står bra till kan du i en del fall verkligen påverka genom att bara slå en signal för att stämma av läget och samtidigt påvisa din tillgänglighet. Och var tydlig med att du inte blir besvärad av att personen kommer till dig vid behov. Om den utsatta vill ha hjälp med att göra en polisanmälan gör man en enorm tjänst genom att ställa upp förstås, men i första hand är det hela en förtroendefråga.

Att anförtro sig om något så känsligt som detta kan utifrån min erfarenhet både hjälpa och stjälpa den kamratskap man byggt upp med andra människor där det senare kan vara väldigt svårt att upprätta, även om det förmodligen går i många fall. Oavsett är det något härligt med att inte ta varandra för givet kan jag känna trots allt.

Permalänk
Medlem

Min mamma har fallit omkull igen och den här gången bl.a. fått en gipsad högerhand. Så nu blir det nog upp till mig att sköta matlagning, städning och klädtvätt mm en tid framöver. Undrar hur det ska gå? Jag som bara brukar ligga och vila mig på dagarna då jag inte har någon ork till något annat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Min mamma har fallit omkull igen och den här gången bl.a. fått en gipsad högerhand. Så nu blir det nog upp till mig att sköta matlagning, städning och klädtvätt mm en tid framöver. Undrar hur det ska gå? Jag som bara brukar ligga och vila mig på dagarna då jag inte har någon ork till något annat.

Inte för att vara sån, men det kanske gör dig gott? Brukar du hjälpa till med matlagning, städning och tvätt vanligtvis?

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av fantomsmurfen:

Min mamma har fallit omkull igen och den här gången bl.a. fått en gipsad högerhand. Så nu blir det nog upp till mig att sköta matlagning, städning och klädtvätt mm en tid framöver. Undrar hur det ska gå? Jag som bara brukar ligga och vila mig på dagarna då jag inte har någon ork till något annat.

Jag måste få fråga din ålder?

Jag var tvungen att växa upp totalt när jag var 17 då min morsa senare dog i cancer. Vi snackar om 190m2 hus som skulle tas hand om. mina syskon hade redan flyttat ut och hjälpte inte direkt till med någonting. Måltider under tiden hon var sjuk, morgon, middag, kväll. Tvätta, städa, plocka, klippa gräset, storhandla. - samtidigt som jag sökte jobb som en galning.

Känns nästan som ett trollinlägg.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag måste få fråga din ålder?

Jag var tvungen att växa upp totalt när jag var 17 då min morsa senare dog i cancer. Vi snackar om 190m2 hus som skulle tas hand om. mina syskon hade redan flyttat ut och hjälpte inte direkt till med någonting. Måltider under tiden hon var sjuk, morgon, middag, kväll. Tvätta, städa, plocka, klippa gräset, storhandla. - samtidigt som jag sökte jobb som en galning.

Känns nästan som ett trollinlägg.

Jag är 48 :/. Jag har har tidigare i livet bott själv och tagit hand om allt det där själv men de senaste 15 åren har jag bott där hemma med mamma och hon har skött allt inomhusarbete medan jag skött vedarbete, gräsklippning mm. I fjol var jag sjuk i grav hyperkalcemi pga hyperparatyreoidism och har nog inte riktigt piggnat till ännu efter det. Dessutom lider jag av långvarig depression. Allt annat går väl men matlagningen är jag lite rädd för.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Varit för trött för att ens inhandla sprit senaste 3 månaderna eller så så varit spiknykter under den tiden.
Tråkigaste tiden på länge. Hjärnan är helt inställd på logik, fysik whatever. Ta dig från punk A>B. Gör uppgift C och D etc. Känsla av att varje dag är en upprepning.
Köpte en flaska whiskey, oj nu vakna känslorna igen. Titta på film blev plötsligt 100x givande. Nykter är jag så jekla trist alltså. Vad är det jag missar ? Hur gör andra som blandar logik och känslor. Aldrig förstått. För mig är det antingen eller. Robot eller Romeo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Varit för trött för att ens inhandla sprit senaste 3 månaderna eller så så varit spiknykter under den tiden.
Tråkigaste tiden på länge. Hjärnan är helt inställd på logik, fysik whatever. Ta dig från punk A>B. Gör uppgift C och D etc. Känsla av att varje dag är en upprepning.
Köpte en flaska whiskey, oj nu vakna känslorna igen. Titta på film blev plötsligt 100x givande. Nykter är jag så jekla trist alltså. Vad är det jag missar ? Hur gör andra som blandar logik och känslor. Aldrig förstått. För mig är det antingen eller. Robot eller Romeo.

Robot Romeo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Varit för trött för att ens inhandla sprit senaste 3 månaderna eller så så varit spiknykter under den tiden.
Tråkigaste tiden på länge. Hjärnan är helt inställd på logik, fysik whatever. Ta dig från punk A>B. Gör uppgift C och D etc. Känsla av att varje dag är en upprepning.
Köpte en flaska whiskey, oj nu vakna känslorna igen. Titta på film blev plötsligt 100x givande. Nykter är jag så jekla trist alltså. Vad är det jag missar ? Hur gör andra som blandar logik och känslor. Aldrig förstått. För mig är det antingen eller. Robot eller Romeo.

Jag tror jag kan relatera till det du skriver då jag sysslat väldigt mycket med både logik och fysik samtidigt som jag egentligen är mycket av en känslomänniska. Jag tycker att jag hittat en bra harmoni mellan dessa "världar" som fungerar för mig i alla fall. För att kunna hjälpa dig så skulle jag dock behöva att du förtydligar, om du är ute efter att antingen
a) Syssla med dessa omväxlande men separat, alltså logik vid vissa tillfällen och känslor andra? Eller
b) Sammansmälta dessa två ting - alltså hitta sätt att syssla med både logik och känslor samtidigt? Eller
c) Både a) och b)?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Robot Romeo

Skrivet av Elektroman:

Jag tror jag kan relatera till det du skriver då jag sysslat väldigt mycket med både logik och fysik samtidigt som jag egentligen är mycket av en känslomänniska. Jag tycker att jag hittat en bra harmoni mellan dessa "världar" som fungerar för mig i alla fall. För att kunna hjälpa dig så skulle jag dock behöva att du förtydligar, om du är ute efter att antingen
a) Syssla med dessa omväxlande men separat, alltså logik vid vissa tillfällen och känslor andra? Eller
b) Sammansmälta dessa två ting - alltså hitta sätt att syssla med både logik och känslor samtidigt? Eller
c) Både a) och b)?

Problemet är att jag inte kan samtidigt. Är antingen eller människa. Svart eller vitt.
Aja det blir nog bra. Får köra som förut. Lite dricka till helgen och känna stuff. (a).

Permalänk
Medlem

Ringde till Keva idag då jag ännu inte heller fått något beslut angående min pensionsansökan som lämnades in för två månader sen. Verkade nästan som min ansökan kan ha glömts bort/blivit liggande. En läkare hade i alla fall kollat på den men vet inte vad som hänt efter det? Nåja, fick i alla fall in lite pengar på kontot idag i form av arbetsmarknadsstöd och mer kommer på måndag.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektroman:

Finns det någon fakta om hur olika SSRI skiljer sig effektmässigt så man kan få ett hum om vilken som kan passa någon innan den behöver vara en försökskanin?

Just detta är svårt att förutse och därför får man prova sig fram. Se det inte som att du är en "försökskanin" utan se det som en individanpassning. Det är alltså möjligen positivt att man kan pröva sig fram och anpassa till individen.

Förutom SSRI finns en uppsjö av andra mediciner, SNRI, NaSSA, NRI, NDRI, TCA, MAOH samt en drös av antihistaminer och neuroleptika som man kan pröva. Det beror på den individuella problembilden samt givetvis vilka biverkningar man vill ha. Och ja, faktiskt så kan man vilja ha vissa biverkningar, för den enes biverkan kan vara den andres verkan. Speciellt viktuppgång eller aptitstörande. Är man tunn och har svårt att gå upp i vikt är ökad aptit ingen "biverkan", men om man redan har övervikt så kan det vara ett problem (och vice versa, vissa mediciner ger minskad aptit).

SSRI brukar vara det man prövar först och MAO-hämmare är rätt ovanliga (och tricykliska, TCA används väl idag främst för andra problem än egentlig depression). Men, det är ju främst psykiatrikerns beslut och omdöme som man bör följa. Sådana här saker kan ta tid, för det kan ta en månad innan medicinerna börjar göra nytta (det kan också gå mycket snabbare än så, återigen, individer skiljer sig och placeboeffekter ska inte underskattas).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nissling:

Med anledning av två inlägg på föregående sida, varav åtminstone ena avsett åt mig, vill jag vara väldigt tydlig med att jag aldrig någonsin har känt något agg mot "min" förövare. Jag är inte arg på något vis och är fullkomligt ointresserad av att "ge igen" i någon kontext. Om vederbörande så sitter inne på livstid eller har flyttat till en solig ö i Indiska oceanen rör mig inte i ryggen.

För det andra ska man som drabbad absolut inte förneka att man är ett offer, ffa inte om man talar om grövre vålds- och sexualbrott. Det finns inget sätt som är fel att reagera på efter en våldtäkt. Alla är olika och får själva göra avvägningar på vad som är nödvändigt. I mitt fall var terapin och min tidigare nämnda nära vän det absolut viktigaste för att jag skulle komma på rätt bana. Jobbet har också varit en bidragande faktor. Sedan, även om vanföreställningen att en våldtäkt per automatik förstör offrens liv är väldigt missvisande, så lärde jag mig efter ett tag acceptera att livet i sin helhet aldrig kommer bli detsamma igen för mig. Aldrig riktigt. Fast det vore ju konstigt om inget förändrades heller, därav mitt tidigare ordval "rätt bana" istället för "banan". Skulle således aldrig förknippa brottsoffer med något svagt.

Om just du som läser detta har en närstående som blivit drabbad, alternativt om någon anhörig som vänder sig till dig längre fram, så är det bästa du kan göra att helt enkelt vara där med det stödet som är nödvändigt. Respektera integriteten och undvik att självmant gå på tydligt obekväma detaljer. Är det tyst ett tag och du tänker att det inte står bra till kan du i en del fall verkligen påverka genom att bara slå en signal för att stämma av läget och samtidigt påvisa din tillgänglighet. Och var tydlig med att du inte blir besvärad av att personen kommer till dig vid behov. Om den utsatta vill ha hjälp med att göra en polisanmälan gör man en enorm tjänst genom att ställa upp förstås, men i första hand är det hela en förtroendefråga.

Att anförtro sig om något så känsligt som detta kan utifrån min erfarenhet både hjälpa och stjälpa den kamratskap man byggt upp med andra människor där det senare kan vara väldigt svårt att upprätta, även om det förmodligen går i många fall. Oavsett är det något härligt med att inte ta varandra för givet kan jag känna trots allt.

Strongt av dig att ta upp detdär här, jag skulle ärligt talat inte ha en aning om vad som vore korrekt att göra om det drabbade någon närstående.
Tror mörkertalet är stort, i synnerhet bland män, när det gäller grova sexuella övergrepp, tror det är få som vågar ta upp det i ljuset.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Varför i hela brinnande helvetet kan de inte ens klara av att laga hela tanden då man är hos tandläkaren, var nyss där men den är fortfarande trasig på en del... Tydligen hade de bara lagat en bit på den.

Finns det fortfarande lagningar som håller?
Tusen miljoner gånger hellre amalgamfyllningar än något plastskit som bara håller några år.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Var precis inne på sajten minpension.se som är "En oberoende tjänst i samarbete mellan staten och pensionsbolagen"

Jag kan inte undgå att häpnas över att en så basal grej som löneökningstakt helt har åsidosatts i deras simulator som ska hjälpa en att göra en prognos om framtida pension. Man undrar ju också hur många skattemiljoner som plöjts ner i detta projektet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ringde till Keva idag då jag ännu inte heller fått något beslut angående min pensionsansökan som lämnades in för två månader sen. Verkade nästan som min ansökan kan ha glömts bort/blivit liggande. En läkare hade i alla fall kollat på den men vet inte vad som hänt efter det? Nåja, fick i alla fall in lite pengar på kontot idag i form av arbetsmarknadsstöd och mer kommer på måndag.

Tydligen hjälpte det att ringa. Idag fick jag ett beslut om att jag är beviljad invalidpension tillsvidare. Så skönt. Inga fler läkarutlåtanden och ingen mer osäkerhet i väntan på beslut. Det som ännu dock är lite oklart är beloppet men förhoppningsvis/förmodligen är det väl ungefär samma som jag hittills fått.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Tydligen hjälpte det att ringa. Idag fick jag ett beslut om att jag är beviljad invalidpension tillsvidare. Så skönt. Inga fler läkarutlåtanden och ingen mer osäkerhet i väntan på beslut. Det som ännu dock är lite oklart är beloppet men förhoppningsvis/förmodligen är det väl ungefär samma som jag hittills fått.

Skönt att det har kommit så långt så du har fått invalidpension tillsvidare.

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Just detta är svårt att förutse och därför får man prova sig fram. Se det inte som att du är en "försökskanin" utan se det som en individanpassning. Det är alltså möjligen positivt att man kan pröva sig fram och anpassa till individen.

Det är också lite (eller rättare sagt rätt jävla mycket) frågan om hur mycket ork man har att pröva sig fram. Jag menar, hur lång utvärderingstid behövs det för att kunna säga något med säkerhet? Vissa mediciner sägs att biverkningar avtar först efter ett par-tre månader. Tre månader per medicin, där man samtidigt kanske får negativa biverkningar, det är ganska krävande och kan vara påfrestande både för kropp och själ.

Skrivet av MBY:

Förutom SSRI finns en uppsjö av andra mediciner, SNRI, NaSSA, NRI, NDRI, TCA, MAOH samt en drös av antihistaminer och neuroleptika som man kan pröva. Det beror på den individuella problembilden samt givetvis vilka biverkningar man vill ha. Och ja, faktiskt så kan man vilja ha vissa biverkningar, för den enes biverkan kan vara den andres verkan. Speciellt viktuppgång eller aptitstörande. Är man tunn och har svårt att gå upp i vikt är ökad aptit ingen "biverkan", men om man redan har övervikt så kan det vara ett problem (och vice versa, vissa mediciner ger minskad aptit).

Informativt inlägg får jag säga i objektivitetens namn. Alla de du nämner "SNRI, NaSSA, NRI, NDRI, TCA, MAOH" har jag ingen koll på. Orkar man läsa om dem någonstans kanske, har dessvärre inte riktigt tid att lägga ner massa tid på det, men har någon en bra länk med kortfattad info dela gärna. Man hade ju hoppats att läkare skulle vara experter på allt sånt här men jag tycker det är ofta jag tar upp saker relaterade till mediciner som skrivs ut etc med läkare som de aldrig ens hört talas om.

Det där med viktuppgång känns väldigt negativt. Vad har folk som har tagit sån här medicin för erfarenhet av det?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Skönt att det har kommit så långt så du har fått invalidpension tillsvidare.

Ja känns som att en stor sten har lättat från mitt hjärta. Nu har jag min grundtrygghet säkrad. Nu behöver jag förmodligen inte vara orolig för att någonsin vara tvungen att ansöka om socialbidrag i framtiden.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har precis signerat elräkningen för nov-dec. Bor i södra delen av Sverige där det varit varmt för årstiden och inte inneburit något extra direkt för uppvärmning (bergvärme). Totalt ca 4800 kr varav 2900kr är för nätavgiften (va i h..) och dryga 1000 kr av dom är energiskatt. Vad f*an är det för fel på våra politiker som beskattar skatt på skatt på skatt på skatt ???

Felstavning
Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bläjd:

Vad f*an är det för fel på våra politiker som beskattar skatt på skatt på skatt på skatt ???

Att vara en humanistisk stormakt kostar på, beskatta alla rika svin bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Att vara en humanistisk stormakt kostar på, beskatta alla rika svin bara!

Eller ge dem skattelättnader i ett desperat försök att få dem att inte outsourca till Kina...

OnT: Händelselös fredag. Långtråkigt.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Har precis signerat elräkningen för nov-dec. Bor i södra delen av Sverige där det varit varmt för årstiden och inte inneburit något extra direkt för uppvärmning (bergvärme). Totalt ca 4800 kr varav 2900kr är för nätavgiften (va i h..) och dryga 1000 kr av dom är energiskatt. Vad f*an är det för fel på våra politiker som beskattar skatt på skatt på skatt på skatt ???

Om nätavgiften är på 2900 kr (vilket är ungefär flera gånger mer än vad jag betalar) så är återstående 1900 kr för själva elanvändningen. Även om du skulle betala 1 kr / kWh inkl skatt (vilket är högre än marknadspriset) så betyder du att du förbrukar runt 1 MWh på en månad? Låter sjukt mycket ändå.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Om nätavgiften är på 2900 kr (vilket är ungefär flera gånger mer än vad jag betalar) så är återstående 1900 kr för själva elanvändningen. Även om du skulle betala 1 kr / kWh inkl skatt (vilket är högre än marknadspriset) så betyder du att du förbrukar runt 1 MWh på en månad? Låter sjukt mycket ändå.

Alltså... Jag hänger inte riktigt med på vad som är sjukt?

Det är inte onormalt för en villa att ligga på 20.000kWh per år, det är då inräknat sommaren som är väsentligt billigare.

Så enkelt räknat med 1kr/kWh så landar han på 1900kWh på 2månader eller utslaget på ett år: ca 12.000kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Om nätavgiften är på 2900 kr (vilket är ungefär flera gånger mer än vad jag betalar) så är återstående 1900 kr för själva elanvändningen. Även om du skulle betala 1 kr / kWh inkl skatt (vilket är högre än marknadspriset) så betyder du att du förbrukar runt 1 MWh på en månad? Låter sjukt mycket ändå.

Skrivet av Superolle:

Alltså... Jag hänger inte riktigt med på vad som är sjukt?

Det är inte onormalt för en villa att ligga på 20.000kWh per år, det är då inräknat sommaren som är väsentligt billigare.

Så enkelt räknat med 1kr/kWh så landar han på 1900kWh på 2månader eller utslaget på ett år: ca 12.000kWh.

Av någon anledning fick detta mig att tänka på denna

Permalänk
Medlem

@breakman: Vissa lever väldigt skyddade ifrån verkligheten! 😂

När jag bodde i lägenhet så hade vi inte egna elabonnemang utan detta lades på avgiften. Men jag kan tänka mig att om man bor i en lägenhet med eget elab så har man en annan uppfattning om vad som är mycket jämfört med oss som bor i villa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Alltså... Jag hänger inte riktigt med på vad som är sjukt?

Det är inte onormalt för en villa att ligga på 20.000kWh per år, det är då inräknat sommaren som är väsentligt billigare.

Så enkelt räknat med 1kr/kWh så landar han på 1900kWh på 2månader eller utslaget på ett år: ca 12.000kWh.

Om värmen är en del av av elen kan jag förstå det men det skrev han ju att värmen är separat från elräkningen.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

@Elektroman: Nja, han skrev att bergvärmen inte påverkades nämnvärt av kylan fast det är inte direkt sant... Även bergvärme drar mer på vintern än sommaren (har bergvärme själv) .
Så värmen är inräknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

@Elektroman: Nja, han skrev att bergvärmen inte påverkades nämnvärt av kylan fast det är inte direkt sant... Även bergvärme drar mer på vintern än sommaren (har bergvärme själv) .
Så värmen är inräknad

Okej då missförstod jag.

Jag bodde en gång på ett ställe som hade bergvärme där den ingick i hyran och alltså var separat från elen. Det höjde ju hyran en del förstås men det var under en riktigt kall vinter så det var väldigt gött att kunna dra på värmen utan att oroa sig för att det skulle bli oväntat dyrt.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Katten ska avlivas på måndag morgon efter mycket kämpande med magproblem. Varit till veterinär, provat varenda jävla pryl(mat,mediciner osv) som ska funka tyvärr utan lycka.
Livet blir sig inte likt. Suck.

Skickades från m.sweclockers.com