Är Atmos ready högtalarpaket dyra för atmos är nytt?

Permalänk

@pjäxa: fixa xtz 12.17 med bra placering. Så fär du umpfet med bra tryck ner till typ 10hz utan att spräcka plånboken och går inte miste om episk u lfe.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spikfavoriten:

@mrqaffe: jag är ingen expert på ljud. Men kör en xtz 12.17 efter att ha kört diverse (flera skitsubbar under massvis är och skillnaden kunde inte varit större.

Jag rekommenderar att du tar en titt på michael mosleys nya avsnitt på svt om skräck och thrillseakers. Där visar dom upp olika objekt för testpersoner samtidigt som de skjuter ulfe ppersonerna. Det visar sig då att dom blir rädda för dessa objekt. de backar även upp med referenser till andra forskarrapporter.

Ulfe ultra låg bas under 20hz skapar alltså känslor, upplevs mer som "tryck för öronen" eller i magen, ån skönljud (även om det e härligt). Sen är det ju skojj om golv o väggar darrar ect.:) Film handlar ju dessutom om känslor och upplevelser. Tror inte det måste vara helt distortionsfritt men man bör ju inte sitta i ett null.

20-40hz är klart hörbart och njutbart och har man väl vant sig vid detta låter annat fattigt.

0-10hz kan jag inte uttala mig om men tror extremt få filmer har material här.

Ja infrabasområdet är uppfattbart men det är mer som helkroppsvibrationer än ljud, det är tex skilt från bullerreglerna om du tittar på AFSerna som reglerar arbetsmiljö.
Buller AFS 2005:16
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikat...
Vibrationer AFS 2005:15
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikat...
Men hursomhelst så är det väldigt svårt att återge så lågfrekventa "ljud" pga deras våglängd för ljudvågen ryms inte i normala rum utan kommer att träffa en fast yta och reflekteras och du kommer att höra både grundljudet och reflektionen men de är fasförskjutna och har också lite olika amplitud. Att återge lågfrekventa ljud är i praktiken jättesvårt, och det är skillnad på att återge verkliga ljud och att bara alstra nått "buller" vilket är vad de flesta basmoduler gör när man kommer ner till frekvenser som har så lång våglängd att ljudvågen inte ryms i lyssningsrummet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@pjäxa: fixa xtz 12.17 med bra placering. Så fär du umpfet med bra tryck ner till typ 10hz utan att spräcka plånboken och går inte miste om episk u lfe.

Har skaffat en sån, men den pallar inte lägre än 19 hz så tror inte att du kan få fram något på 10hz. Däremot körde jag en frekvensspelande app på Android TVn och 20hz går bra att spela.

Men lite som mrgaffe säger så är trycket på 20hz vid en jämn ton ganska lågt jämfört med när man ligger på typ 27-30hz med 12.17 lådan.

Tittade på Pacific Rim och är jävligt nöjd med frekvenserna i den, när robotarna tar ett steg tror jag hz e runt 27-35 och det är en rejält skön duns som kommuniceras från subben.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk

@Zoxx0:

Jag har edge varianten. Frågan är om den verkligen inte pallar under 19 eller om du kanske inte hör något under 19? Eller om du sitter i ett null på något sätt? Eller om du fått ett måndagsex?

Jag har en sådan ljudmicc som mäter upp att det är hörbart ljud från 0hz och uppåt. och den mäter full styrka efter 10-11 hz på min xtz 12.17 (känner det dessutom).

är det verkligen xtz 12.17 edge du kör? och hur vet du att din inte går lägre ner än 19? Vad mäter du med så att säga? (verkar märkligt)

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@Zoxx0:

Jag har edge varianten. Frågan är om den verkligen inte pallar under 19 eller om du kanske inte hör något under 19? Eller om du sitter i ett null på något sätt? Eller om du fått ett måndagsex?

Jag har en sådan ljudmicc som mäter upp att det är hörbart ljud från 0hz och uppåt. och den mäter full styrka efter 10-11 hz på min xtz 12.17 (känner det dessutom).

är det verkligen xtz 12.17 edge du kör? och hur vet du att din inte går lägre ner än 19? Vad mäter du med så att säga? (verkar märkligt)

XTZ själva säger att den är "19 - 180 Hz (+/- 3dB)"(vilket betyder 6db under den jämnare "peak"nivån), så varför skulle hans påstående vara märkligt, det är ju ditt påstående som är extremt märkligt? Full styrka vid 10-11Hz låter helt absurt, är du säker på att det du mäter/läser rätt? Är utrustningen att lita på, är "10" egentligen 30Hz? Kollar man på XTZs grafer borde din vara nästan -30dB ner vid 10Hz, nånting stämmer inte.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spikfavoriten:

@Zoxx0:

Jag har edge varianten. Frågan är om den verkligen inte pallar under 19 eller om du kanske inte hör något under 19? Eller om du sitter i ett null på något sätt? Eller om du fått ett måndagsex?

Jag har en sådan ljudmicc som mäter upp att det är hörbart ljud från 0hz och uppåt. och den mäter full styrka efter 10-11 hz på min xtz 12.17 (känner det dessutom).

är det verkligen xtz 12.17 edge du kör? och hur vet du att din inte går lägre ner än 19? Vad mäter du med så att säga? (verkar märkligt)

Det du skriver låter fysiskt omöjligt, du skriver att basen inte har tappat nivå vid 10-11 Hz. Xtz 12.17 är en ganska liten bas som tillverkaren själv anger ligger -5 dB vid 20 Hz med djupaste basreflexavstämning eller -10 dB vid 10Hz om portarna är pluggade. Jag har svårt att tro att ditt exemplar presterar extremt mycket bättre än de som tillverkaren mätt upp under utvecklingen.
Det är faktiskt väldigt få bassystem som ens är i närheten av att spela rakt vid 10 Hz och ännu färre som du kan köpa färdiga, inte ens REL eller SVS största modeller klarar det, inte heller den legendariska Velodyne DD1812 utan det krävs normalt sett mycket större system än så. Jag vet inte ens om nån har byggt nått så kapabelt system kommersiellt som "produktionsmodell" möjligen då Bo Bengtsons flaggskepp (Transmission Audio Ultimate) den har 40 st 15" i lägsta basen och 48 x 8" ovanför det, 12m breda och väger 4 ton, i övrigt är det oavsett prisklass tunt med högtalare som har den storlek som krävs. det finns däremot en del "platsbyggda" system som är där nere och rör.
Xtz basen må vara bra men den har tappat nivå vid 10 Hz och om du mäter nått annat så är det ett mätfel tex nån rumsresonans som påverkar nivån, bär ut basen på en stor gräsmatta och mät där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: jag kan posta en rev graf. Den visar ljud redan vid typ 11hz med ett frekvenssvep 0-200. Kan ha tagit fel på decibellen där dock, men ljud kommer. Ber att få återkomma i veckan här.

Kör opluggat med ice förstärkaren.xtz 12:17

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spikfavoriten:

@mrqaffe: jag kan posta en rev graf. Den visar ljud redan vid typ 11hz med ett frekvenssvep 0-200. Kan ha tagit fel på decibellen där dock, men ljud kommer. Ber att få återkomma i veckan här.

Kör opluggat med ice förstärkaren.xtz 12:17

Men REW mäter inte bara basmodulen utan du får med rummet och du kan ju ha nån resonans som ökar nivån så redan där har du ett problem som leder till mätfel och vet du om din mätmikrofon och elektroniken kring den funkar korrekt vis så låga frekvenser för det är inta alltid mätsystemet kan mäta korrekt heller.
Jag har svårt att tro att systemet inte tappat nivå även om du kör basarna som slutna och om de går som basreflex är det snudd på ett under om de inte bottnar vid så låga frekvenser under portavstämningen, ljud kan du ha men nivån bör ha sjunkit en hel del, all annat är mycket osannolikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Kollade mina rew grafer nu.

Jag var lite optimistisk. Subben börjar låta på 14hz med -3db fram till typ 18hz (fortf hörbart och framförallt kännbart) där den sen går in på full styrka på 18hz. (Var ett år sen jag mätte)'. Sen har jag två dippar på grund av resonans 21-22hz och en till smal dipt kring 40hz
Observera att jag har ice steget med mer kräm. Kör oportat då det ger mer kräm i de djupare delarna av basen.

Tanken med rew o mäta i rummet är väl att med hjälp av extern eq få en så jämn basnivå över hela frekvensspannet så som subben står i rummet och min lyssningsposition. Förstår då inte poängen med att köra den utomhus.

Ja jag erkänner jag hade fel på 3hz

Gott snack!

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spikfavoriten:

@mrqaffe:

Kollade mina rew grafer nu.

Jag var lite optimistisk. Subben börjar låta på 14hz med -3db fram till typ 18hz (fortf hörbart och framförallt kännbart) där den sen går in på full styrka på 18hz. (Var ett år sen jag mätte)'. Sen har jag två dippar på grund av resonans 21-22hz och en till smal dipt kring 40hz
Observera att jag har ice steget med mer kräm. Kör oportat då det ger mer kräm i de djupare delarna av basen.

Tanken med rew o mäta i rummet är väl att med hjälp av extern eq få en så jämn basnivå över hela frekvensspannet så som subben står i rummet och min lyssningsposition. Förstår då inte poängen med att köra den utomhus.

Ja jag erkänner jag hade fel på 3hz

Gott snack!

Att mäta utomhus är ofta det enda sättet att kunna mäta på högtalaren i sig eftersom man för det mesta inte har en lokal som går att använda, det är ju skillnad på att mäta på själva högtalaren eller att mäta på systemets respons i ett rum. att gräva ner högtalaren så att baffeln ligger i plan med marken och mäta uppifrån är en metod man kan använda för att kunna mäta om man inte har tillgång till ett passande mätrum men vill kunna mäta med hög noggrannhet men bara att komma ut gör det ju enklare att undvika påverka från väggar som är placerade närmare än ½ våglängd så att man kan mäta i den tidslucka det ger innan reflexerna kommer och påverkar resultatet.
Rew är inte tänkt för att mäta högtalare utan för att mäta vad som händer i rummet, olika mätningar som man har till olika saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: jo men det är ju i min lyssningspositiom som spelar roll i slutänden. Jaja gottgottg

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@mrqaffe:

Observera att jag har ice steget med mer kräm. Kör oportat då det ger mer kräm i de djupare delarna av basen.

Hade du utan ice-steget innan? Jag har inte ice-steg men funderar på att byta upp om några månader. Värt?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

OK. Jo jag har det väldigt lämpligt möblerat, enda negativa är att sittplatser är nära bakre väggen vilket gör att de bakre högtalarna är nära åt sidorna. Annars perfekt kubformad plats.

Har du möjlighet att ge ett exempel på ett paket du skulle rekommendera i en lägre prisklass? Inkl takhögtalare.

Som svar på problemet att du har kort avstånd mellan soffa och vägg: https://www.youtube.com/watch?v=Cz2gCFfo2Ho&t=0s

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

Som svar på problemet att du har kort avstånd mellan soffa och vägg: https://www.youtube.com/watch?v=Cz2gCFfo2Ho&t=0s

Ursäkta om jag är lat men det där klippet är 40 minuter långt och han har typ 500 högtalare. Vet du vart i klippet han diskuterar just bakre högtalare nära väggen?
Kommer säkert titta på hela vad det lider men inte just nu.

Om det är det han snackar om runt 1:04 så kommer jag aldrig få igenom det hos tjejen tyvärr.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Ursäkta om jag är lat men det där klippet är 40 minuter långt och han har typ 500 högtalare. Vet du vart i klippet han diskuterar just bakre högtalare nära väggen?
Kommer säkert titta på hela vad det lider men inte just nu.

Om det är det han snackar om runt 1:04 så kommer jag aldrig få igenom det hos tjejen tyvärr.

Skulle rekommendera att kika på hela, då han kommer med vettig info. TL;DW: Lägg högtalarna på golvet mot väggen, alt lägg dem på något för att få upp dem lite. På så sätt slipper du göra hål i väggarna/taket, samt att du får större ljudspridning. Kika från 20.00 - 23.00.

Edit: har själv gjort detta med små "Atmos"-högtalare från Onkyo

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

Skulle rekommendera att kika på hela, då han kommer med vettig info. TL;DW: Lägg högtalarna på golvet mot väggen, alt lägg dem på något för att få upp dem lite. På så sätt slipper du göra hål i väggarna/taket, samt att du får större ljudspridning. Kika från 20.00 - 23.00.

Edit: har själv gjort detta med små "Atmos"-högtalare från Onkyo

Fälla in högtalare är ganska ofta inte ett alternativ, och flytta soffan bort från väggen är nog också en topic som inte går hem hos alla.

I alla fall hos mig måste jag placera högtalarna runt möblemang som är placerat, snarare än möblera runt med högtalarna i åtanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Zoxx0:

Hade inte ice steget från början. Hade dock inte rew innan jag fixade ice steget så kan inte med säkerhet säja att det är det som gjorde att högtalaren kunde köra lägre hertZ.

Det sagt så skall det vara 200watt (eller 250watt) mer i peak power.

Sen kände man ju att det blev lite mer kräm, men det kan ha varit psykologiskt. (fast jag vill ändå tro att jag kände mer ös med ice steget).

Edit :på minhembio är det ett par till som tycker det blev okej mer kräm med ice stegen.
Hade varit perfa om man även hade kunnat mätt det med rev ochså dock.

Edit2

hade samma probkem med soffan. In ca 3dm från väggen gav otrolig skillnad här. Tips ochså om dynavoice 4 pols bakhögtalare som ger ett bättre ljud "bakom" huvudet än riktade. Gjorda för väggproblem, inte dyra.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

Skulle rekommendera att kika på hela, då han kommer med vettig info. TL;DW: Lägg högtalarna på golvet mot väggen, alt lägg dem på något för att få upp dem lite. På så sätt slipper du göra hål i väggarna/taket, samt att du får större ljudspridning. Kika från 20.00 - 23.00.

Edit: har själv gjort detta med små "Atmos"-högtalare från Onkyo

Yes, ska kolla hela men börjar med 20-23. Tack!

Har såna högtalare från Onkyo men nyttjar dem som front atmos så de studsar ljudet i taket. Blir ett mycket fylligare ljud men kan inte säga att det känns riktigt som ljudet kommer uppifrån. Men 900kr och slippa borra i betongtak = värt.

Skrivet av Liquidedust:

Fälla in högtalare är ganska ofta inte ett alternativ, och flytta soffan bort från väggen är nog också en topic som inte går hem hos alla.

I alla fall hos mig måste jag placera högtalarna runt möblemang som är placerat, snarare än möblera runt med högtalarna i åtanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis så för mig. Kan inte ens göra hål i väggen, då blir det att gröpa ur en grop i en betongvägg och det kommer aldrig funka.

Skrivet av spikfavoriten:

@Zoxx0:

Hade inte ice steget från början. Hade dock inte rew innan jag fixade ice steget så kan inte med säkerhet säja att det är det som gjorde att högtalaren kunde köra lägre hertZ.

Det sagt så skall det vara 200watt (eller 250watt) mer i peak power.

Sen kände man ju att det blev lite mer kräm, men det kan ha varit psykologiskt. (fast jag vill ändå tro att jag kände mer ös med ice steget).

Edit :på minhembio är det ett par till som tycker det blev okej mer kräm med ice stegen.
Hade varit perfa om man även hade kunnat mätt det med rev ochså dock.

Edit2

hade samma probkem med soffan. In ca 3dm från väggen gav otrolig skillnad här. Tips ochså om dynavoice 4 pols bakhögtalare som ger ett bättre ljud "bakom" huvudet än riktade. Gjorda för väggproblem, inte dyra.

Krämen spelar mig ingen roll faktiskt då subben även utan ICE-steget gör mig rädd att grannarna ska komma springande. Blev det bättre precision och respons på den?

Är det dessa du menar som surround? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=476870
Kör nämligen 2 av satelliterna från mitt Logitech Z906 idag och det funkar OK men man märker ju att de är satelliter och ej full range.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk

@Zoxx0: Nej det är inte de satteliterna jag menar. Jag menar att de finns ett par som har upp höger och vänster pol samt en framåt.

Inte fullrange men speciellt framtagna för när man har soffan nära väggen, så man får ljud bakifrån.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Permalänk

@Kelzzor: Jepp. De gav ett mer ljud som kändes komma "bakifrån" än tidigare riktade sattelithögtalare på olika sätt. Värt om man har en svår lyssningsposition.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten: Intressant. Måste nog pausa investeringarna ett tag (Köpt Sub, Förstärkare, Frontar och Center de senaste 20 dagarna). Men sen får jag kolla dem! Vita så kan jag nog köpa dem en plats i tavelväggen som hänger bakom soffan

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Följt den här tråden sen start då jag själv har blivit lite sugen på att bygga vidare på mitt system för att kunna köra Atmos. Har ni något tips på förstärkare? Tänkt mig en 7.2 förstärkare för att priset inte ska dra iväg så mycket men har inte riktigt någon erfarenhet av de olika märken som finns.

Har kikat på Yamaha RX-V585 då jag har en Yamaha idag men tar gärna tips om vad jag bör kika efter när det kommer till förstärkare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PyzzeN:

Följt den här tråden sen start då jag själv har blivit lite sugen på att bygga vidare på mitt system för att kunna köra Atmos. Har ni något tips på förstärkare? Tänkt mig en 7.2 förstärkare för att priset inte ska dra iväg så mycket men har inte riktigt någon erfarenhet av de olika märken som finns.

Har kikat på Yamaha RX-V585 då jag har en Yamaha idag men tar gärna tips om vad jag bör kika efter när det kommer till förstärkare.

Elögiganten har kampanjpris på den Sony som What hifi har utnämnt till bäst i billiga klassen 2 år i rad https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/forstarkare-recei...
Har inte lyssnat på den men What hifi brukar ha ganska seriösa omdömen så den är nog definitivt värd en lyssning om du letar nått för 4-5 000 kr.
https://www.whathifi.com/sony/str-dn1080/review

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Elögiganten har kampanjpris på den Sony som What hifi har utnämnt till bäst i billiga klassen 2 år i rad https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/forstarkare-recei...
Har inte lyssnat på den men What hifi brukar ha ganska seriösa omdömen så den är nog definitivt värd en lyssning om du letar nått för 4-5 000 kr.
https://www.whathifi.com/sony/str-dn1080/review

Köpte den och tycker den är superbra och enkel för förstagångsanvändare.
Visst man kan pilla runt med en massa inställningar efteråt för att få till ljudet man vill ha personligen men den automatiska inställningen skötte det galant.

Går inte så varmt heller även fast jag kör 5.1.2 och drar på volymen ordentligt.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Köpte också en Sony STR-DN1080 och är riktigt nöjd. Den har dom flesta funktionerna dock med lite begränsningar, tex om man castar musik via google cast så kan man endast köra i 2.0 stereo utan sub eller multichannel stereo med sub. Den är även begränsade inställnings möjligheter för sub man kan endast ändra volymen och distans så ma kan tex inte ställa in den att köra main+LFE.

Inte direkt stora nackdelar med tanke på priset men för min del så kan jag endast köra Spotify connect vilket gör att det inte går ihop med mina andra google högtalare.

Bortsett från det är den mycket bra reciever och är extremt nöjd.