Permalänk
Medlem

ComHem vill erbjuda mig Öppen Fiber.

Hej!

Fick besök från en tjej från ComHem igår kväll och ville erbjuda oss att byta vårt befintliga "öppna fiber" från Telia som vi idag har, till riktigt öppet fiber som hon sa.
Enligt henne så har Telia valt att hålla ComHem "utanför" då det är Telias största konkurrent. Och Telia var "smarta" att enbart tillåta mindre bolag som, A3, Bahnhof och 5-6 st till ha tillgång till detta öppna fibret.

Enligt henne satsar nu ComHem hårt på att jaga kunder genom att stå för kostnaden att byta till ett helt öppet fiber där då ALLA ska kunna erbjuda oss bredband via fiber(så även Telia), fördelarna skulle vara några stycken, tex:

*Möjlighet att välja mellan ALLA leverantörer
*Detta skulle ev leda till mer pressade priser = bättre avtal för dig som kund
*Enligt henne har dem en router som är från förra året och därmed avsevärt bättre än konkurrenters, jämfört med Telias "nya" som är från 2013, som skickas ut till kunderna.
* Com Hem Wi-Fi Hub L1 som verkar bra?
*Com Hem play, där hon berättade att allt från Netflix, Hbo och Viaplay (serier o filmer) ska finnas, vilket innebär att jag kan spara in hundralappar för dessa tjänster.

Nackdel: binder oss i 24 månader från att det startar, tecknade precis nytt avtal med Telia under black friday, så detta med ComHem startar först om ca 1 år.

Min undran är om någon varit med om detta gällande ComHem eller om någon helt enkelt kan tipsa mig om man bör ta erbjudandet eller inte?

Ångerätt 14 dagar då jag var tvungen att teckna mig medans hon var hos oss. Då dem skulle åka iväg till annan ort dagen efter.

Mvh

Permalänk

vad är det för pris per månad?

som gör allt detta så bra, med 24 månaders bindningstid.

Permalänk
Medlem

Det öppna nätet Com Hem erbjuder är iTUX "villafiber" (iTUX är dotterbolag till Com Hem) och leverantörerna kan du se på denna sidan.
https://oppnabredbandsnat.itux.se/

Enda skillnaden är att man flyttar en sladd från Telias "öppna fiber" till iTUX "öppna fiber" ute på en station, samt att man byter ut mediaomvandlaren hemma hos dig (den som sitter fast på väggen).

"Överkopplingsdagen" kan du vara utan tjänster ett tag, beroende på vilken tid nätägaren (hjärnsläpp, kommer ej ihåg vad de heter) flyttar sladden ute på stationen och vilken tid ni får installatören hem till er. Dock kommer det förmodligen gå bra att använda tjänsterna genom er gamla mediaomvandlare också men då får du ju koppla in grejerna själv (din gamla router kommer nog komma online även utan att behöva göra något, eftersom alla routrar fungerar ju likadant, än vilken operatör man har).

Ifall du har fått ett bra erbjudande, orkar med "omkopplingen", kanske du tycker att kanalutbudet är bättre hos Com Hem, så kör på!

Edit; Glömde det där gällande playtjänsterna.
Netflix ingår inte, Com Hem är ingen ÅF åt Netflix. Däremot ifall du har en IPTV-box från Com Hem, TiVo eller TV Hub, så finns Netflix-appen inbyggd, så du kan logga in med befintligt konto.
När det gäller Viaplay (Viasat) så har Com Hem väldigt begränsat utbud i play, men har du Viasat genom Com Hem så ingår fortfarande Viaplay.
HBO ingår inte, finns inte förinstallerat. Tror inte TV Hub har en Android-version som stödjer HBO än heller.

Permalänk
Medlem

Ska com hem dra en ny fiber jämte Telia och gräva upp gården på nytt heller?
Det är så konstiga ord idag man verkar kalla allt för fiber när det har med fast internetuppkoppling att göra.
Fiber är ju faktiskt kablarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@nolimit.se:

Bytet av fibern skulle ComHem då stå för, sedan själv abonnemanget är:

Bredband 300/100: 250kr/mån - efter 24 mån 399kr/mån
TV Bas: 149kr/mån - efter 24 mån 219kr /mån

totalt 399kr/mån första 24 månaderna.

Nu när jag kollar deras hemsida så är det samma som man får där = luktar bullshit från tjejen....

Det jag fastnade för var dock ev deras App OM den nu innehåller hela mitt tv utbud + netflix, HBO och Viaplay....

Men Stämmer detta? eller är det lögner?

Permalänk
Medlem

@Molotov:

Som ovanstående skrev, det är nog bara mediaomvandlaren som dem byter ut.

Permalänk
Medlem

@Full:

Tack för utförligt svar!

Enligt hemsidan så verkar inte Telia finnas med? Innebär det att jag således inte har möjlighet att välja dem ifall jag byter till iTUX fiber?

Isåfall är det en lögn då jag frågade klart och tydligt ifall det då blir öppet för ALLA leverantör inklusive Telia.

Permalänk
Medlem

Det blir mer och mer krav på att alla nätägare ska leverera svartfiber till villor. Tex comhem säger till Telia att en av kunderna dom har ansluten via fiber ska köra svartfiber via comhem där. Dom behöver inte gräva någonting nytt utan helt enkelt sätta upp egen utrustning där och leverera "deras" fiber istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av O12:

@Full:

Tack för utförligt svar!

Enligt hemsidan så verkar inte Telia finnas med? Innebär det att jag således inte har möjlighet att välja dem ifall jag byter till iTUX fiber?

Isåfall är det en lögn då jag frågade klart och tydligt ifall det då blir öppet för ALLA leverantör inklusive Telia.

Det stämmer, Telia finns inte med. Men självklart kommer det vara möjligt att göra en likadan överkoppling till Telias "öppna nät" sedan igen. Dock kan det vara så att Telia tar ut en avgift för det jobbet som Com Hem utför kostnadsfritt.

Permalänk
Medlem

Hela det här "kan bara teckna här och nu" är generellt dravel och säljsnack. Det är rätt grundläggande psykologi: har du väl tecknat ett avtal är det betydligt mindre sannolikt att du nyttjar ångerrätten än att du tecknar ett avtal efter att de lämnat dig med enbart info i näven. En säljare som kör på sådan taktik är en säljare du inte skall lyssna på.

Sedan konceptet med att binda upp dig tre år framåt låter väl måttligt lockande om inte avtalet i sig är riktigt bängbra.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@Full: Exakt det förstår jag.

Dock är "lögnare" något jag ogillar skarpt, så ComHem har nog bränt sin chans hos mig nu,.

Stort tack för dina svar, nu blir det att ångra detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av O12:

Det jag fastnade för var dock ev deras App OM den nu innehåller hela mitt tv utbud + netflix, HBO och Viaplay....

Men Stämmer detta? eller är det lögner?

Utbudet finns säkert där, men betvivlar att du kan se det utan separat abbonemang.

Vill för övrigt minnas att Telia kom med en ny router 2017(Sagecom F@st 5370), men jag har kanske fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

svartfiber

Jag vet att det verkar vara ett fackuttryck, och jag vet vad som avses, men det är verkligen en dålig benämning på det. Det är inte formellt fel, men olyckligt, eftersom förledet "svart-" oftast används för att beteckna illegala eller på andra sätt olämpliga varianter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@twit:

Exakt min tanke också! Du har helt rätt. Har precis flyttat till hus och renoverar för fullt från morgon till kväll och vi skulle precis lämna när hon lyckades möta oss i dörren.. så skyller på mosig skalle denna gång

Permalänk
Medlem

@Naki:

Det är den routern jag fått från Telia nu via mitt nya avtal.

Så då stämmer ju inte 2013 som denna tjej sa..... lögn igen med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag vet att det verkar vara ett fackuttryck, och jag vet vad som avses, men det är verkligen en dålig benämning på det. Det är inte formellt fel, men olyckligt, eftersom förledet "svart-" oftast används för att beteckna illegala eller på andra sätt olämpliga varianter.

Standardnamn i branschen är det. Man kanske valde svartfiber för att det nät som hyr ut svartfibern till kund som beställt det inte har någon egen aktiv utrustning på förbindelsen... eller nåt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Det blir mer och mer krav på att alla nätägare ska leverera svartfiber till villor. Tex comhem säger till Telia att en av kunderna dom har ansluten via fiber ska köra svartfiber via comhem där. Dom behöver inte gräva någonting nytt utan helt enkelt sätta upp egen utrustning där och leverera "deras" fiber istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är detta för krav?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad är detta för krav?

Det är inget krav än vad jag vet men kommer i princip bli det är känslan inom branschen. Att om någon aktör vill hyra in en svartfiber på den fibern du resan grävt för. Tex om Telia kontaktar det lokala stadsnätet och vill hyra en svartfiberförbindelse till en villa där stadsnätet redan grävt till. Då betalar man hyra till det lokala stadsnätet och levererar sedan sin tjänst till kunden.

Enligt mig en totalt onödig affär för jag som kund hade hellre velat ha mitt öppna stadsnät än låst till Telia när jag ändå redan har fibern och dessutom kan välja Telia i mitt öppna stadsnät.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det är skanova eller telia som äger kabeln i öppen fiber? Om jag förstått det rätt måste skanova dela med sig och hyra ut till de som vill?

Det är svårt att säga hur mycket som är sanning i vilket nät som är mest öppet. Det kan vara så simpelt att Telia tar ut en hög avgift och att comhem har väntat på läget där de tjänar mest pengar, det vill säga när de äger så stor del av infrastrukturen själva.

Jag tror inte den den sagemcom routern Telia skickar ut är från 2013. Sedan tvivlar jag starkt på att du får netflix, hbo osv. Det du får är möjligheten att köra apparna i deras box. Det du behöver göra är att jämföra kanalpaketen, så du inte köper ner dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Standardnamn i branschen är det. Man kanske valde svartfiber för att det nät som hyr ut svartfibern till kund som beställt det inte har någon egen aktiv utrustning på förbindelsen... eller nåt

Skickades från m.sweclockers.com

Det kallas svartfiber för när ägaren av fibern hyr ut en fiberkabel till kund så levereras den av ägaren utan ljus = svart. Sen står hyresgästen av fibern för utrustning och ljuset själv.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Känner igen det där.
I vår förening ville Kraftringen erbjuda öppen fiber som du nämner om vi byter till dem.
Idag har vi avtal med f.d Bredbandsbolaget numera Telenor och betalar 49:-/mån för 250/100 mbit.
Men föreningen bjuder på bredbandet då det blev mer jobb att fakturera en sådan liten summa.
Akta dig för vad säljare säger då de ofta lovar mer än vad som gäller. Bra att du har 14 dagars ångerrätt. Jag hade fortsatt med Telia som du har. Det säljaren menar är att Comhems box har stöd för olika playtjänster/appar men självklart behöver du ett eget konto som du betalar för att nyttja det.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem

Redan vid "säljare vid dörren" så ringde alla varningsklockor i mitt huvud. Alltid erbjudande som är superbråttom och alltid saker kundtjänst sen inte har en aning om vad det är.

Gör som Seinfeldt och be om deras privata hemnummer o ring tillbaka söndag kväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

399kr/mån för 300/100 är ganska dyrt. Bahnhof ger 1000/1000 för 399kr/mån.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av O12:

Enligt hemsidan så verkar inte Telia finnas med? Innebär det att jag således inte har möjlighet att välja dem ifall jag byter till iTUX fiber?

Isåfall är det en lögn då jag frågade klart och tydligt ifall det då blir öppet för ALLA leverantör inklusive Telia.

Om det ljugits beror väl på vad som egentligen frågats och vad de svarat. Om de faktiskt sagt att du kan välja Telia eller om de bara sagt att deras nät är öppet för alla leverantörer (vad du nämner i dina inlägg låter mer som det senare).

Grejen jag vill åt är ju att de inte kan tvinga Telia (eller någon annan leverantör) att erbjuda sina tjänster via deras nät, så även om deras nät är öppet för alla så väljer ju inte alla leverantörer att vara med.

Om du visat intresse för att välja just Telia så håller jag ju dock med om att de borde informerat dig att Telia inte är ett tillgängligt val (vilket ju mycket väl kan vara Telias beslut, snarare än en fråga om vilka som får vara med).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Skulle aldrig skifta från en Telia Fiber till något alls från ComHem, dom är kända för att ofta ha "avbrott", kundtjänsten suger enl många, deras "nya" coola TiVo har funnits i USA läääänge och har inte funkat kanon alls hos många bekanta. Jag har haft Telia fiber i 5år och haft 3 avbrott (ett räknar jag inte då det var strömavbrott i halva stan) Min kollega på Jobbet har ComHem (lägenhet) han har enligt honom själv MINST 3 avbrott /månad.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om det ljugits beror väl på vad som egentligen frågats och vad de svarat. Om de faktiskt sagt att du kan välja Telia eller om de bara sagt att deras nät är öppet för alla leverantörer (vad du nämner i dina inlägg låter mer som det senare).

Grejen jag vill åt är ju att de inte kan tvinga Telia (eller någon annan leverantör) att erbjuda sina tjänster via deras nät, så även om deras nät är öppet för alla så väljer ju inte alla leverantörer att vara med.

Om du visat intresse för att välja just Telia så håller jag ju dock med om att de borde informerat dig att Telia inte är ett tillgängligt val (vilket ju mycket väl kan vara Telias beslut, snarare än en fråga om vilka som får vara med).

Min fråga var rak, "via ert 'öppna" fiber så skall jag alltså ha möjlighet att välja bland alla leverantörer inklusive Telia" varpå hennes svar är ja. Då kan jag med facit i hand inte tolka det på annat sätt än att det är en ren skär lögn.

Detta var lite anledning till att jag ställde frågan, då jag aldrig litar på säljare och alltid kollar upp saker efteråt för att syna deras försäljarsnack.

Ang netflix HBO o Viaplay, så frågade jag också klart och tydligt, Ingår detta? ja får vi till svar. Ok då kan jag således säga upp mitt netflix och spara 149kr i månaden? Svar ja.

Så ja.. Det är inget tvivel från min sida iaf.

Sen när det låter lite för bra för att vara sant så är det till 99 procent just det också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

399kr/mån för 300/100 är ganska dyrt. Bahnhof ger 1000/1000 för 399kr/mån.

Tycker också det låter dyrt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Skulle aldrig skifta från en Telia Fiber till något alls från ComHem, dom är kända för att ofta ha "avbrott", kundtjänsten suger enl många, deras "nya" coola TiVo har funnits i USA läääänge och har inte funkat kanon alls hos många bekanta. Jag har haft Telia fiber i 5år och haft 3 avbrott (ett räknar jag inte då det var strömavbrott i halva stan) Min kollega på Jobbet har ComHem (lägenhet) han har enligt honom själv MINST 3 avbrott /månad.

Hållet med, haft Telia i alla år och är jätte nöjd. Riktigt stabilt! Men jag är inte rädd för att byta och testa om ngt kan vara bättre. Detta känns dock ej bättre 😇

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jocke92:

Är det någon som vet om det är skanova eller telia som äger kabeln i öppen fiber? Om jag förstått det rätt måste skanova dela med sig och hyra ut till de som vill?

Det är svårt att säga hur mycket som är sanning i vilket nät som är mest öppet. Det kan vara så simpelt att Telia tar ut en hög avgift och att comhem har väntat på läget där de tjänar mest pengar, det vill säga när de äger så stor del av infrastrukturen själva.

Jag tror inte den den sagemcom routern Telia skickar ut är från 2013. Sedan tvivlar jag starkt på att du får netflix, hbo osv. Det du får är möjligheten att köra apparna i deras box. Det du behöver göra är att jämföra kanalpaketen, så du inte köper ner dig.

Jag äger min egen fiber genom vår förening, vi har installerat den själva och föreningen är nätägare, just nu sköts driften av Skanova och vi kan välja tjänsteoperatörer via Öppen fiber.
Så varken Skanova eller Telia behöver äga nätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är du helt 100% säker på att tjejen var från comhem?
Och inte från nåt säljbolag som säljer skit från tex comhem och som ofta säger vad som helst för att få ett sälj?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!