Permalänk
Medlem

Utbytesfläkt AX750

@Corsair Johan: Hej, undrar om det är möjligt att få köpa en utbytesfläkt till mitt gamla AX750?

Vet inte vart jag gjort av kvittot men garantin har väl säkert gått ut på det ändå.

Fläkten har börjat knarra och ha sig nämligen, har inte rört agget men om det går att få tag på en fläkt genom er så vore det guld då agget i sig verkar leva fortfarande och nu när man köper ett nytt RM750X V2 till nya datorn så vore det ju schysst om detta AX750 kunde få leva vidare i player 2's dator

Permalänk
Medlem

Du kan köpa vilken fläkt du vill och byta ut fläkten, i samma storlek det vill säga.

MEN va VÄLDIGT försiktig när du gör detta för tar du på fel grejer så kan du få en jävla shock som inte kommer leda till något bra.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

Fläktens kontakt är inte vanlig vad jag sett på tear downs så njae verkar inte som man kan byta till en vanlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Vet inte vart jag gjort av kvittot men garantin har väl säkert gått ut på det ändå.

Nu vet jag inte hur lång garantitiden var vid tid av köp och av din specifika iteration men AX750 har idag 7 års garanti. Det var även massor nätaggregat som fick förlängd garanti av corsair retroaktivt i goodwill, alltså tidigare kunder fick sina garantitider förlängda. Vet ej om ditt nätaggregat inkluderas i den gruppen, tror det var några år sedan en artikel om det kom upp på Sweclockers.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Det står att det ska vara 7 år men jag har haft agget i mer än det eller precis runt 7 år så det är lugnt oavsett.

Jag är villig att köpa en ny original fläkt av Corsair och byta själv bara jag får chansen att göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Fläktens kontakt är inte vanlig vad jag sett på tear downs så njae verkar inte som man kan byta till en vanlig

Det spelar ingen roll om kontakten inte är vanlig (3 eller 4pins), man köper bara valfri fläkt av samma storlek och klipper av kontakten på båda och sätter sedan dit kontakten från den gamla på kabeln på den nya med hjälp av en så kallad sockerbit.
Har gjort detta själva med fläktar som inte har standard kontakt och det fungerar utmärkt eftersom en fläkt bara behöver + & - för att fungera, de övriga är bara till för att hastighets reglera fläkten.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Jo men mitt agg har en reglerbar fläkt och också ett läge där den är avstängd vid låg användning. Så då vill jag ju ha samma funktionalitet som originalet.

Därför hoppas jag få svar här av våran Corsair rep

Får jag inte det så får jag nog göra så som du säger, men det vore trist.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av PsyCor:

@Corsair Johan: Hej, undrar om det är möjligt att få köpa en utbytesfläkt till mitt gamla AX750?

Vet inte vart jag gjort av kvittot men garantin har väl säkert gått ut på det ändå.

Fläkten har börjat knarra och ha sig nämligen, har inte rört agget men om det går att få tag på en fläkt genom er så vore det guld då agget i sig verkar leva fortfarande och nu när man köper ett nytt RM750X V2 till nya datorn så vore det ju schysst om detta AX750 kunde få leva vidare i player 2's dator

Hejsan,

Vi har inga fläktar som reserv så, jag rekommenderar aldrig att byta fläkt i nätaggregat då de oftast har en fläkt som är optimerad med startström osv för just det nätaggregatet.

Du har inte garanti kvar på nätagget?

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Permalänk
Medlem

@Corsair Johan: Agget ska ha 7 års garanti men då jag inte har kvitton kvar så kan jag inte bekräfta när jag köpte det. Och då lanseringen är 2010 så är det svårt att säga att jag köpte det efter.

Men då vet jag ang fläkten. Får skriva upp i helgen och se om det går att utläsa något modell nummer på fläkten och sen beställs på Ebay.