Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nä men pengarna kunde ha investerats i något vettigare och så kunde man jobbat den tiden det tar att köra från/till biografen med sin tesla.

Säg att det tar 2 timmar att se filmen hemma och 4 timmar inklusive resa och stöket runt om med bion. Då äre ju 2 timmar man kunde lagt på att jobba.

Därmed är det några tusen i förlorad arbetstid/alternativkostnad

Man kan därmed inte endast räkna på drivmedelkostnaden och parkeringen som den jag citerade gjorde.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jävlar du. Minst 1000kr i timmen tjänar du alltså. Grattis.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Har aldrig ett OLED, så jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Den nybyggda här verkar vara 4k. Verkar också vara 25fps per projektor (frågade när jag gick förbi på lunch), så 25 fps per öga vilket jag tror upplevs som ca 39fps.

"to 4K-laserprojektorer
et kraftig 12-kanals 3D-lydsystem med laserstilt lyd
en spesialdesignet kinosal med 25x15 meter stort lerret"

Bästa bildkvalitet jag sett på bio iaf.

Jag har inte testat Göteborgs nya IMAX som verkar ha nya IMAX projektorn med Laser, har för mig de har lite bättre PQ (framförallt kontrast) och dubbel 4k upplösning vilket är väldigt nice. Dock så vad jag vet är duken i Götebörgs IMAX inte lika stor som Mall of Scandinavias (vilket har Sveriges största bioduk). IMAX har en viss standard när det gäller platser (Varje tittare måste få en storslagen bild) därav så kan man inte göra en rigoletto med 700 platser på en duk som är inte ens hälften av Scandinavias IMAX duk. Mall of Scandinavia rymmer 421, menas Bergakungen rymmer ca 200.

Edit: Såg att det var IMAX i Oslo, läste jag korrekt att duken är 25x15 meter stor eller är det själva dimensionerna av biosalen som är så stor? Mall of Scandinavia IMAX bioduk är 22.5x12.5 stor.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Bio i Sverige var förstört långt innan OLED pga massa jobbigt folk, medioker kvalité på det mesta och allmänt trist. När OLED kom på bred front blev det ju inte bättre direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Jag har inte testat Göteborgs nya IMAX som verkar ha nya IMAX projektorn med Laser, har för mig de har lite bättre PQ (framförallt kontrast) och dubbel 4k upplösning vilket är väldigt nice. Dock så vad jag vet är duken i Götebörgs IMAX inte lika stor som Mall of Scandinavias (vilket har Sveriges största bioduk). IMAX har en viss standard när det gäller platser (Varje tittare måste få en storslagen bild) därav så kan man inte göra en rigoletto med 700 platser på en duk som är inte ens hälften av Scandinavias IMAX duk. Mall of Scandinavia rymmer 421, menas Bergakungen rymmer ca 200.

Edit: Såg att det var IMAX i Oslo, läste jag korrekt att duken är 25x15 meter stor eller är det själva dimensionerna av biosalen som är så stor? Mall of Scandinavia IMAX bioduk är 22.5x12.5 stor.

https://www.odeonkino.no/imax/

Citat:

en spesialdesignet kinosal med 25x15 meter stort lerret, på størrelse med et femetasjes hus

Citat:

en specialdesignad biosal med 25x15 meter duk, storleken på ett hus med fem våningar

Permalänk
Medlem

Bio har för mig inte så mycket med skärpa att göra. Förr var det givetvis en faktor, men få biografer kan mäta sig med skärpan på en riktigt bra teve. Bio går man på för upplevelsen, att få sitta i ett tyst och mörkt rum med riktigt bra ljud. Sen går jag sällan på bio utan att först äta och umgås en stund med vänner. Det gör också upplevelsen till något helt annat.

OLEDs skärpa och fina färger är absolut trevligt, men inte särskilt viktigt för upplevelsen. Till och med på min gamla LCD-teve hemma har jag dragit ner kontrast och färger då jag föredrar en naturlig färgskala. Jag föredrar även fortfarande att se på en vanlig full-hd projektor hemma gentemot högupplöst TV då det ger mer yta helt enkelt. Men tyvärr så går det inte att få så mörkt som jag vill ha det hemma, trots svart tak och svarta väggar. I mina ögon är omgivningen viktigare än svärtan på skärm. Det behövs rymd och textilier för att helt stänga ute reflektionerna. Något som är väldigt svårt i en hemmasalong då rymden saknas.

Sen kommer det alltid finnas människor som är villiga att bygga om sina hus, och lägga hundratusentals kronor på att få den perfekta hemmabion, men personligen tycker jag inte det är värt det. Jag har gjort ett bra biorum hemma med 7.1 ljud (rejäla front och bakhögtalare) och full HD-projektor, svart matt färg på väggar och tak, något som kanske kostat mig totalt 20-30 000 kr. Resten av pengarna kan jag gå på några tusen biofilmer istället, det ger mig mer värde för pengarna.

I Borås där jag bor har de även satsat på fler, men mindre biosalonger, med bättre avvägda proportioner så alla ska få bra bild och ljud. Dessa rymmer mellan 10-40 pers i salongen och går man sent på vardagar är det oftast bara entusiaster som sköter sig där, ibland är man helt själv. Då är bio riktigt bra!

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem

Ni som kan OLED och bra TV's: Jag funderar på att köpa en OLED TV, helst Philips då dom har Ambilight, men kan ni svara på varför denna är så "billig". Samsung säljer ju vissa 65 tum QLED som inte är samma sak, för uppåt 50 000 kr. Kan det vara skit eller en gammal modell? Är det därför den är hyffsat billig?

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/oled/philips-65oled8...

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Samt någon tusing i förlorad arbetstid/alternativkostnad

Vilket bara är relevant om;
1. Du har ett jobb där du kan distansarbeta.
2. Du har ett jobb där du kan jobba hur mycket övertid du vill (flex flyttar arbetstid, ger inga pengar).
3. Du tänkte gå på bio själv eller endast med personer från ditt hushåll.
För om 1-2 inte gäller faller hela lönsamhetsargumentet och om 3 inte gäller, så är det någon annan som får betala med sin tid för att du ska kunna vara hemma och tjäna pengar.

För min del var bio en social aktivitet med vänner, där vi oftast åkte dit tillsammans och gärna åt middag eller gjorde något mer socialt i samband med biobesöket.

Just nu funderar jag på följande:
Om jag sätter mig hemma och jobbar in pengar istället för att möta mina vänner på en central plats, bör jag kompensera dem ekonomiskt för restiden till/från mitt hem?

Om svaret är ja, så slutar det att vara lönsamt att sitta hemma, då jag inte tjänar magnituder mer än mina vänner. Om svaret är nej; Varför skulle mina vänner vilja lägga obetald tid på att åka till mig, när jag prioriterar att sitta hemma och tjäna pengar över att möta dem centralt?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Jag vill inte se varenda por i ansiktet på skådisar som ska föreställa någon annan. Känns som man besöker inspelningsstudion, inget utrymma för att leva sig in. Det som skadat oss är upplösningsjakten. Hög upplösning behöver man när skärmen är 8m, inte 55 tum.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Jag har inte testat Göteborgs nya IMAX som verkar ha nya IMAX projektorn med Laser, har för mig de har lite bättre PQ (framförallt kontrast) och dubbel 4k upplösning vilket är väldigt nice. Dock så vad jag vet är duken i Götebörgs IMAX inte lika stor som Mall of Scandinavias (vilket har Sveriges största bioduk). IMAX har en viss standard när det gäller platser (Varje tittare måste få en storslagen bild) därav så kan man inte göra en rigoletto med 700 platser på en duk som är inte ens hälften av Scandinavias IMAX duk. Mall of Scandinavia rymmer 421, menas Bergakungen rymmer ca 200.

Edit: Såg att det var IMAX i Oslo, läste jag korrekt att duken är 25x15 meter stor eller är det själva dimensionerna av biosalen som är så stor? Mall of Scandinavia IMAX bioduk är 22.5x12.5 stor.

Det är dukens dimensioner enligt deras website.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Jag vill inte se varenda por i ansiktet på skådisar som ska föreställa någon annan. Känns som man besöker inspelningsstudion, inget utrymma för att leva sig in. Det som skadat oss är upplösningsjakten. Hög upplösning behöver man när skärmen är 8m, inte 55 tum.

Upplösning spelar roll, men OLED handlar ju inte om upplösningen utan om färger, konstrast och svärta.
Sitter själv med en gammal enkel full HD LCD LED TV på 65" och för mig räcker upplösningen, men mörka partier i filmer är jobbiga att se på då de aldrig blir riktigt mörka. Med OLED ser man faktiskt vad som händer även i riktigt mörka partier och färgerna känns mycket mer levande.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Det är dukens dimensioner enligt deras website.

Det är rätt imponerande ändå att Norge har Skandinaviens största bioduk, förvisso är deras IMAX nyare, Mall of Scandinavia är ca 4 år äldre. 25x15m börjar nå de sällsynta 70mm IMAX biograf storlekarna.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ni som kan OLED och bra TV's: Jag funderar på att köpa en OLED TV, helst Philips då dom har Ambilight, men kan ni svara på varför denna är så "billig". Samsung säljer ju vissa 65 tum QLED som inte är samma sak, för uppåt 50 000 kr. Kan det vara skit eller en gammal modell? Är det därför den är hyffsat billig?

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/oled/philips-65oled8...

Philips OLEDs har samma panel som LG, men de brukar vara en generation äldre. Jag skulle säga att rör det sig om någon eller några tusenlappar inom 65' storlek så kör på LG. De enda Samsung QLEDs som står sig mot LGs OLED är Samsung Q90 eller Q950R. Q950R är otroligt överprisad och Q90 är runt 30000kr, definitivt inte värd 10000kr mer. Enda anledningen att köra Q90/Q950R är om du tittar massvis på HDR format då dessa TVn kan nå upp till 2000 nits menas OLEDs är begränsade till omkring 700 nits, samt kan OLEDs inte lysa upp hela skärmen på samma gång pga automatic brightness limiter.

Förhoppningsvis så fixar LG eller snarare tar bort automatic brightness limiter (ABL) på deras 2020 serie, men det är tveksamt då vad jag förstått så börjar OLED diodernas livstid försämras, markant snabbare och burn-in risken ökar.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Det är rätt imponerande ändå att Norge har Skandinaviens största bioduk, förvisso är deras IMAX nyare, Mall of Scandinavia är ca 4 år äldre. 25x15m börjar nå de sällsynta 70mm IMAX biograf storlekarna.

Nu är det väl inte en renodlad bioduk, men Cosmonova visar IMAX-film (Dome/Omnimax) på 760 m2. Tycho Brahe-planeteriet i Köpenhamn är ännu större med 1000 m2-duk. Att jämföras med 25m x 15m = 375 m2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Philips OLEDs har samma panel som LG, men de brukar vara en generation äldre. Jag skulle säga att rör det sig om någon eller några tusenlappar inom 65' storlek så kör på LG. De enda Samsung QLEDs som står sig mot LGs OLED är Samsung Q90 eller Q950R. Q950R är otroligt överprisad och Q90 är runt 30000kr, definitivt inte värd 10000kr mer. Enda anledningen att köra Q90/Q950R är om du tittar massvis på HDR format då dessa TVn kan nå upp till 2000 nits menas OLEDs är begränsade till omkring 700 nits, samt kan OLEDs inte lysa upp hela skärmen på samma gång pga automatic brightness limiter.

Som sagt, jag vill gärna ha Ambilight och Philips är enda tillverkaren som har det. Antar att de har patent på det eftersom ingen annan har det.

Men vad menar du med att OLED inte kan lysa upp hela skärmen? Hur ser det i så fall ut om bakgrunden är ett snölandskap med mest nyanser av vitt? Borde väl se ut som de ska kan jag tycka? Ingen skulle ju acceptera att delar av bilden inte lyser. Antar att jag missförstår dig?

Har kollat i butik på både OLED och QLED, men inte jämfört dom sida vid sida eller ens under samma besök så har svårt att säga vilket som är bättre, men när man läser om det så låter ju OLED överlägset då QLED verkar vara en vidareutveckling av LCD LED, men filter för att få det att närma sig OLED?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Nu är det väl inte en renodlad bioduk, men Cosmonova visar IMAX-film (Dome/Omnimax) på 760 m2. Tycho Brahe-planeteriet i Köpenhamn är ännu större med 1000 m2-duk. Att jämföras med 25m x 15m = 375 m2

Dome format är dock lite fusk. Samtidigt så orkar man bara se Dome i 15min innan ögona börjar ge sig, glöm inte att videon måste anpassas för dome formatet pga stretching.

Världens största IMAX bio är runt 1060 m^2, Panasonic IMAX Sydney. Tror den är inaktiv just nu dock.

https://www.guinnessworldrecords.com/world-records/largest-pe...

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Som sagt, jag vill gärna ha Ambilight och Philips är enda tillverkaren som har det. Antar att de har patent på det eftersom ingen annan har det.

Men vad menar du med att OLED inte kan lysa upp hela skärmen? Hur ser det i så fall ut om bakgrunden är ett snölandskap med mest nyanser av vitt? Borde väl se ut som de ska kan jag tycka? Ingen skulle ju acceptera att delar av bilden inte lyser. Antar att jag missförstår dig?

Har kollat i butik på både OLED och QLED, men inte jämfört dom sida vid sida eller ens under samma besök så har svårt att säga vilket som är bättre, men när man läser om det så låter ju OLED överlägset då QLED verkar vara en vidareutveckling av LCD LED, men filter för att få det att närma sig OLED?

Swec gick igenom ABL nyligen.

https://www.sweclockers.com/artikel/28703-teknikstund-svag-lj...

tl;dr versionen är att OLED har ett tak för max ljussenergi. Därav så kan alla pixlar inte arbeta vid 100% ljusstyrka på samma gång.
Enligt RTings för LG C9 så börjar detta ske när runt 25% av skärmen belyses till max och vid 100% så går skärmen inte ens över 150 nits. Som tur finns det väldigt få HDR filmer där mer än 50% av skärmen belyses till max på samma gång, det är mestadels runt 0-25%. 4k Bluray versionen av The Matrix där Neo & Morpheus är i ett program med vit bakgrund är den enda scenen jag kan komma på som använder 100%.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Skrivet av Eott:

Vilka tider?

Skickades från m.sweclockers.com

Typ att vissa föreningar har som regel att man inte få väsnas hemma efter 22:00 eller 23:00. Samma med vissa hyreslägenheter. Men innan de tiderna är det bara att köra fullt ös, no worries.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Hehe skoj att du sa det. Jag har ett ljudsystem hemma som ingen bio jag någonsin besökt kan mäta sig med. Så jag håller helt med dig. Utöver en stor bild så är surroundljud runt hela rummet och basar som kan skaka soffan är ett måste för den ultimata bioupplevelsen.

Måste ju undra vad du har för system som är bättre än riktig biograf. Länns väldigt tveksamt i mitt tycke. Biografen i Helsingborg anser jag nog vara en av sveriges i särklass bästa biografer och då har ja sett film på allt ifrån halsunkiga till riktiga lyxiga anläggningar (runt 1 M i bara elektronik o högtalare, kablar).

Hbg filmstaden VIP rum med bara 40 sittplatser e riktigt nice

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Swec gick igenom ABL nyligen.

https://www.sweclockers.com/artikel/28703-teknikstund-svag-lj...

tl;dr versionen är att OLED har ett tak för max ljussenergi. Därav så kan alla pixlar inte arbeta vid 100% ljusstyrka på samma gång.
Enligt RTings för LG C9 så börjar detta ske när runt 25% av skärmen belyses till max och vid 100% så går skärmen inte ens över 150 nits. Som tur finns det väldigt få HDR filmer där mer än 50% av skärmen belyses till max på samma gång, det är mestadels runt 0-25%. 4k Bluray versionen av The Matrix där Neo & Morpheus är i ett program med vit bakgrund är den enda scenen jag kan komma på som använder 100%.

https://i.gyazo.com/da6b9858fde61a8e2e4645036af7581c.png

Tack för info! Låter ändå som att OLED räcker för vem som helst som använder den inomhus förutom på solstark sommar utan möjlighet att dra ner, men då jag haft problem att se på sommaren på nuvarande TV så har jag köpt rullgardiner till alla fönster så det är inga problem. Dessutom sitter jag idag på vad som betraktas som en budget LCD, så högst troligt är en ny OLED ljusstarkare i vilket fall som helst.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tack för info! Låter ändå som att OLED räcker för vem som helst som använder den inomhus förutom på solstark sommar utan möjlighet att dra ner, men då jag haft problem att se på sommaren på nuvarande TV så har jag köpt rullgardiner till alla fönster så det är inga problem. Dessutom sitter jag idag på vad som betraktas som en budget LCD, så högst troligt är en ny OLED ljusstarkare i vilket fall som helst.

Problemet med ABL är HDR, ska du kolla på vanlig SDR så räcker t o m 150nits om det inte är en väldigt solstark dag. SDR har ett färgomfång som försöker hålla sig konstant vid 100 nits. Vid HDR så är ljusstyrkan dynamisk då DCI-P3 färgomfånget används vilket är mer eller mindre färger som kan nå upp till 10000 nits, den största skillnaden är vid djupa färger som HDR gör en skillnad med högre ljusstyrka. Ljusstyrka mellan SDR och HDR är annorlunda, skulle du kolla på SDR format i 10000 nits skulle det vara som att kolla rakt på solen.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Något som är märkligt dock är att det ska vara så svårt att hitta info om ljusstyrka på olika TV-modeller.

Kollar jag t.ex. på NetOnNet som jag brukar handla på så har jag nu kollat på några modellers tekniska specifikation, men står inget alls om ljusstyrka. Har också kollat på några modeller på prisjakt, men även där saknas info om ljusstyrka. Mycket märkligt....

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Något som är märkligt dock är att det ska vara så svårt att hitta info om ljusstyrka på olika TV-modeller.

Kollar jag t.ex. på NetOnNet som jag brukar handla på så har jag nu kollat på några modellers tekniska specifikation, men står inget alls om ljusstyrka. Har också kollat på några modeller på prisjakt, men även där saknas info om ljusstyrka. Mycket märkligt....

Undersök modellerna på rtings https://www.rtings.com/
De modeller med starkast ljusstyrka är Sony X950G, Sony Z9F, Samsung Q90 och Q950R. Z9F är den som har högst peak och kan nå upp till 1800 nits. Den bästa all-aroundern är Q90, men priset är att ifrågasätta, mest prisvärda är nog X950G. Jag hade personligen tagit OLED framför dessa modeller, OLED har vissa nackdelar men också många fördelar man ger upp om man väljer te x Q90. I alla scenarion förutom HDR vinner OLED.

När det kommer till priser så vinner i nuvarande läget OLED utan tvekan, 65tum B9 går just nu för runt 16990-18990 kr menas den enda LCD TVn i samma prisläge som står en chans mot OLEDs är X950G som går för 14990-17990 kr. Q90 Går vanligtvis för 25000+ kr, bara under Black Friday var den 19990kr. Q950R / Z9F är flaggskepsmodeller och har ockerpriser på 40000+ Kr.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Jag kan störa mig på bristerna i både svärta och skärpa. Däremot så känner jag att storleken på duken, det utmärkta ljudet, samt den där unika "bio känslan" gör det värt att se ett par utvalda filmer på bio.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen bara jag som stör mig på 24fps, speciellt på stora biodukar?

Ända sedan tonåren, vilket ju var ett tag sedan, har jag ofta pratat / dillat om detta med kompisar efter biobesök. Få andra tänker på det tydligen. Samtidigt störde jag mig på spel som bara gick i 30, eller 25, fps, men nästan inga andra klagade på det heller.

Numera verkar dock de flesta, i spel, tycka att 60fps är bra mycket bättre än 30 så jag hoppas och tror att folk på sikt ändrar sig även när det gäller film.

Både när det gäller film och spel är det såklart skillnad mellan de olika filmerna eller spelen, i Zelda tycker jag 30fps är ok, men inte i Mario Odyssey (som dock verkar köra 60). I en komedi spelar 24 fps mindre roll än i star Wars

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Är det verkligen bara jag som stör mig på 24fps, speciellt på stora biodukar?

Ända sedan tonåren, vilket ju var ett tag sedan, har jag ofta pratat / dillat om detta med kompisar efter biobesök. Få andra tänker på det tydligen. Samtidigt störde jag mig på spel som bara gick i 30, eller 25, fps, men nästan inga andra klagade på det heller.

Numera verkar dock de flesta, i spel, tycka att 60fps är bra mycket bättre än 30 så jag hoppas och tror att folk på sikt ändrar sig även när det gäller film.

Både när det gäller film och spel är det såklart skillnad mellan de olika filmerna eller spelen, i Zelda tycker jag 30fps är ok, men inte i Mario Odyssey (som dock verkar köra 60). I en komedi spelar 24 fps mindre roll än i star Wars

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju inspelat i 24fps, då ska det det ju visas i 24fps(23.976)... det som stör sjukt mycket är om det inte visas i rätt HZ, då blir det ju stutter, En del kör 60 Till sin TV/projektor istället för auto hz hugha! (kollar på en 100" duk med projektor hemma)
Och sett film i 48fps... blir ju makabert, känns som en dokusåpe-effekt...
Spel är ju en helt annan sak... spelar nästan bara fps online spel, då vill jag ha så mycket fps som möjligt... men som sagt, är en helt annan sak.

Permalänk
Bildexpert

@Swennis: Det är först vid distribution till konsument som film visas upp i 23.976p. På bio är det i princip undantagslöst 24p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

@Swennis: Det är först vid distribution till konsument som film visas upp i 23.976p. På bio är det i princip undantagslöst 24p.

Ok, men kollar kanske en film om året på bio, när ungarna vill gå, har inte hitta infoknappen på bio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Typ att vissa föreningar har som regel att man inte få väsnas hemma efter 22:00 eller 23:00. Samma med vissa hyreslägenheter. Men innan de tiderna är det bara att köra fullt ös, no worries.

Det finns gränser för hur mycket du får väsnas på dagtid med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Måste ju undra vad du har för system som är bättre än riktig biograf. Länns väldigt tveksamt i mitt tycke.

Hej, jag skall försöka svara på din fråga.
Jag har fått denna frågan tidigare, men dragit mig ifrån ett svar pga hur komplex svaret lätt kan bli och att jag inte riktigt vet hur jag bäst skall formulera mig.

Först vill jag svara på din skepticism. Jag förstår att det kan kännas tveksamt för många, men allt handlar om vad man är van vid och ens referenser. Jag och många av mina vänner är stora ljudnördar. Vi har ljudåtergivning som ett stort intresse som tar mycket tid och resurser. Jag har också flera vänner som driver firmor som bygger högtalare och förstärkare. Detta gör så att mina krav är väldigt höga.
På samma sätt som att jag personligen är imponerad av en ferrari, medans en F1 förare inte skulle känna likadant så förstår jag absolut att för de flesta så är ljudet på bio ganska juste.

Min enga anläggning är inte helt lätt att förklara då det mesta är "custom" och antingen byggt av mig själv eller ihop med mina vänner, men jag skall försöka.

Först ut är rummet vilket enligt mig är det viktigaste i hela anläggningen. Att ha ett tillräckligt stort och framförallt brett rum som helt är tillägnat musik och filmåtergivning är guld värt. Med akustikfix för att förbättra ljudåtergivningen. Heltäckningsmatta på golvet, dämpmaterial innanför draperier på främre- och sidoväggarna för absorption. Välfyllda bokhyllor bakom lyssnaren som diffusering.

Utrustningen är svårare att beskriva. Mycket pga att de är customlösningar och inte är kommersiella produkter, men också i några fall prototyper.
* 2st fronthögtalare: 2-vägs med 8" element
* 4st basar: Slutna med 15" element
* 10st surrounder: 2-vägs med 5" element
* Egenutvecklad signalprocessor som sköter alla filter, peq, mixa in lfe mm.
* Rack med flera slutsteg för att driva allt

Denna anläggning kan utan större problem återge ned under 10Hz. När det är en jordbävning på filmen så känns det i hela kroppen så som det gör på en konsert. Detta har jag aldrig känt på en biograf trots att de gärna spelar alldeles för starkt. Det är också inte konstigt utan förväntat med tanke på storleken på en biograf. De skulle behöva stora mängder med liknande basar för att komma i närheten av samma kapacitet relativt luftvolym. Antalet högtalare och dessa kapacitet i det förhållandevis lilla lyssningsrummet jämfört med en biografs mycket större volym gör också så att distorsionen är mycket lägre. Även om man spelar starkt så är det rent på ett sätt som man måste uppleva själv.

Och en stor faktor är att det är jag själv som byggt ihop detta efter mitt egna tycke och smak. Det kanske inte är optimalt för dig, men jag personligen tycker att det är en av de absolut bästa ljudupplevelserna jag hört. Det är av mig för mig sas. Jag har dock många vänner och bekanta som har anläggningar i samma eller högre klass så även om det är ovanligt för gemene man så finns det en hel del hembioanläggningar hos entusiaster som jag personligen anser vara bättre än de flesta biografer, med reservation för att jag inte hört alla biografer såklart.

Detta ämnet är alldeles för komplext för att gå in i detalj på och jag vill inte kapa hela tråden så jag slänger upp ett par bilder och försöker runda av här.

Främre delen av rummet. Denna är inte helt uppdaterad, men ungefär så här ser det ut. Duken är på 90".

Några(fattas 2st) av mina surrounder innan montering på väggen.