Reklamera iphone x som förlorar täckning

Permalänk
Medlem

Reklamera iphone x som förlorar täckning

Hej!

Jag har fått min mors iphone x som hon köpte ny på telenor 2018-01-17. Ganska direkt när jag fick mobilen märkte jag att täckningen försvinner lite sporadiskt. Jag har frågat min mamma om hon har märkt något men det hade hon inte men åt andra sidan så använder inte hon sin mobil särskilt mycket så problemet kan ha funnits där en längre tid utan att hon har märkt det.

Jag har testat fabriksåterställa den tre gånger men problemet återkommer alltid. Då trodde jag att det var något fel hos min operatör Hallon så jag fick ett nytt sim kort men problemet återstod så jag testade att byta till en annan operatör (Comviq) men det hjälpte inte heller. Jag har tagit mobilen till en Apple store och där undersökte de mobilen men hittade inte något fel, det är inte så konstigt att de inte hittade något fel då mobilen fungerar felfritt när den inte förlorar täckningen. Tjejen jag pratade med på Apple store sa att det inte var första gången någon kom in med en iphone x och hade problem med täckningen. Hon föreslog att jag skulle reklamera telefonen och skickade detta till mig:

Beskrivning av problemet/diagnos
Problem:
Kund rapporterar problem med enhet som intermittent inte har någon täckning.

Steg för att återskapa:
Ej verifierat i Genius Bar. Detta händer inte i butik.

Utvändigt skick:
Inga synliga skador. Enhet är inte heller fuktskadad.

Föreslagen lösning:
Då garantin löpt ut och problemet uppstått utan ett felaktigt användande rekommenderas kund att vända sig till inköpsstället för en reklamation.

Lösning: Lösning för service
Orsak: Övrigt

Jag har gått till två olika telenorbutiker och de vägrar att reklamera min telefon det säger samtidigt att om de tar in telefonen för en undersökning så skulle jag vara tvungen att stå för dessa kostnader om de inte hittar något fel. De sa även att jag inte kunde reklamera den hos dem då jag inte längre har något abonnemang kvar där. Visst borde jag ha rätt att reklamera mobilen hos dem och ska jag verkligen stå för kostnaderna för undersökningar (som de förmodligen inte kommer hitta något fel under då felet uppstår lite sporadiskt)? Eller finns det något annat jag kan göra?

Permalänk

Skulle rekommendera att du filmar när mobilen förlorar täckning samtidigt som du har en annan iPhone (helst samma modell) i bild som behåller täckning med samma operatör. Då får de svårt att neka reklamationen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Dom har rätt att neka dig reklamation, då du inte är konsumenten som köpte telefonen. Hade den som köpt telefonen reklamerat denna så får dom ej neka reklamationen då man som konsument har 3 års reklamationsrätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thaichai:

De säger samtidigt att om de tar in telefonen för en undersökning så skulle jag vara tvungen att stå för dessa kostnader om de inte hittar något fel.

Visst borde jag ha rätt att reklamera mobilen hos dem och ska jag verkligen stå för kostnaderna för undersökningar (som de förmodligen inte kommer hitta något fel under då felet uppstår lite sporadiskt)? Eller finns det något annat jag kan göra?

Enligt konsumentköplagen så kan endast den ursprungliga köparen reklamera.

Hittar den auktoriserade verkstaden inget fel så vill dom fortfarande ha betalt av Telenor vilka tar ut kostnaden från kund då dom ej vill stå för något när dom inte har något skäl till att ta kostnaden när ett fel inte kan verifieras, samma tillvägagångssätt som vid yttre åverkan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk

Är väl bara att hans mamma reklamerar den?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Enligt konsumentköplagen så kan endast den ursprungliga köparen reklamera.

Hittar den auktoriserade verkstaden inget fel så vill dom fortfarande ha betalt av Telenor vilka tar ut kostnaden från kund då dom ej vill stå för något när dom inte har något skäl till att ta kostnaden när ett fel inte kan verifieras, samma tillvägagångssätt som vid yttre åverkan.

Skickades från m.sweclockers.com

+ att TS kommer ju aldrig kunna bevisa att felet fanns från början och därav så kommer han (hon) inte få någon ny/lagad telefon genom reklamation heller.

Permalänk
Medlem

Det är bara ursprungliga köparen som kan reklamera. Nu vet jag inte vilken verkstad Telenor använder men egen erfarenhet från tex mcare så kör dom långtester när felen är sporadiska under en längre period och om felet uppenbarar sig så reparerar dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Är väl bara att hans mamma reklamerar den?

Ja.

Skrivet av Full:

+ att TS kommer ju aldrig kunna bevisa att felet fanns från början och därav så kommer han (hon) inte få någon ny/lagad telefon genom reklamation heller.

Kravet på bevis är rätt lågt ställt på konsumenten. Det bör räcka att visa att det inte finns några skador på den. Sen är det upp till Telenor att bevisa att det inte är så.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Som tidigare personer säger så kan endast första ägare reklamera. Däremot så brukar iaf inte apple krångla med detta enligt min erfarenhet, då deras egna regler brukar gå före. Spontant är väl din enda chans att filma problemet och ta det till en apple store för att få en reperation, annars är det väl kört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja.

Kravet på bevis är rätt lågt ställt på konsumenten. Det bör räcka att visa att det inte finns några skador på den. Sen är det upp till Telenor att bevisa att det inte är så.

Nja, där är inga egentliga krav som ställs. Det som är reglerat i KKL är att inom dom första 6 månaderna så ligger bevisbördan hos återförsäljaren därefter så ligger det hos kunden.

Nekar återförsäljare reklamation och kund inte är nöjd med beslutet så får kund upprätta en anmälan till ARN så dom får pröva det och då måste kund bifoga de bevis som påvisar att det är ett ursprungligt fel dvs ev forum inlägg där det visar att det är ett vanligt alt utlåtande från auktoriserad verkstad som bekräftar felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Som tidigare personer säger så kan endast första ägare reklamera. Däremot så brukar iaf inte apple krångla med detta enligt min erfarenhet, då deras egna regler brukar gå före. Spontant är väl din enda chans att filma problemet och ta det till en apple store för att få en reperation, annars är det väl kört.

Tänk dock på att apple ej gör något alls om produkten i sig är äldre än 2 år då apple endst följer det som reglerat i EU dvs 2 års reklamationsrätt, är produkten äldre än deras garanti/reklamation så hänvisar dom till återförsäljaren som sålt telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Tänk dock på att apple ej gör något alls om produkten i sig är äldre än 2 år då apple endst följer det som reglerat i EU dvs 2 års reklamationsrätt, är produkten äldre än deras garanti/reklamation så hänvisar dom till återförsäljaren som sålt telefonen.

Om du läser mitt inlägg så ser du att det inte är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Som tidigare personer säger så kan endast första ägare reklamera. Däremot så brukar iaf inte apple krångla med detta enligt min erfarenhet, då deras egna regler brukar gå före. Spontant är väl din enda chans att filma problemet och ta det till en apple store för att få en reperation, annars är det väl kört.

Skrivet av Skrotnisse92:

Om du läser mitt inlägg så ser du att det inte är min erfarenhet.

Ditt inlägg säger ingenting om någon erfarenhet av att reklamera produkter äldre än två år.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Om du läser mitt inlägg så ser du att det inte är min erfarenhet.

Jovisst, men du nämner att deras "egna" regler vilket är de jag nämnde. Apple lämnar 1 års "begränsad garanti därefter är det reklamation gäller och när man reklamerar så gör man det mot återförsäljaren där man köpt varan, har man däremot köpt den hos apple så måste dom följa samma regler som alla andra.

Det jag vet är att Apple är väldigt hjälpsamma så länge produkten är inom deras garanti därefter så ligger ansvaret hos den återförsäljare vara köptes i.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren! Jag ska försöka filma när den förlorar täckningen och sen får min mor försöka reklamera den eftersom det fortfarande är hon som egentligen äger mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ditt inlägg säger ingenting om någon erfarenhet av att reklamera produkter äldre än två år.

Jag kanske var otydlig, men min erfarenhet är att apple har löst problem även om produkten varit äldre än 2år. (jag betonade inte det då det stod i trådstart)

Skrivet av Kelzzor:

Jovisst, men du nämner att deras "egna" regler vilket är de jag nämnde. Apple lämnar 1 års "begränsad garanti därefter är det reklamation gäller och när man reklamerar så gör man det mot återförsäljaren där man köpt varan, har man däremot köpt den hos apple så måste dom följa samma regler som alla andra.

Det jag vet är att Apple är väldigt hjälpsamma så länge produkten är inom deras garanti därefter så ligger ansvaret hos den återförsäljare vara köptes i.

Sen så är ju knappast officiella regler samma sak som interna regler, dvs företag kan tillämpa andra regler utöver vad som går att hitta offentligt. Är inte det allmänt känt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag kanske var otydlig, men min erfarenhet är att apple har löst problem även om produkten varit äldre än 2år. (jag betonade inte det då det stod i trådstart)

Sen så är ju knappast officiella regler samma sak som interna regler, dvs företag kan tillämpa andra regler utöver vad som går att hitta offentligt. Är inte det allmänt känt?

Mycket riktigt att det kan vara andra interna regler gällande "Good Will" etc men de interna reglerna kan bara apple anställd svara på jag talar bara om erfarenheten jag har som jobbar åt en annan återförsäljare och de kunder jag får som blir hänvisade till oss då Apples garanti är slut.

Jag menar inte på något sätt att Apple är dåliga men som på många andra ställen så kan servicen verkligen variera mellan butiker även om det är samma återförsäljare.

Syftet med mitt inlägg var inte att motbevisa dig på något sätt utan jag citerade enbart för att man inte ska ta för givet att du kommer få den hjälpen från Apple om din produkt är äldre än 2 år för som TS skrev i sitt ursprungliga inlägg så bilen hen hänvisad till återförsäljaren då det var då hen ville reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Syftet med mitt inlägg var inte att motbevisa dig på något sätt utan jag citerade enbart för att man inte ska ta för givet att du kommer få den hjälpen från Apple om din produkt är äldre än 2 år för som TS skrev i sitt ursprungliga inlägg så bilen hen hänvisad till återförsäljaren då det var då hen ville reklamera.

Inte mitt heller, men om du läser mitt inlägg igen så ser du att det är min erfarenhet. Men du har nog missat den poängen vid det här laget. Juridiskt sett så är ju TS självklart körd, vilket majoriteten har betonat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Inte mitt heller, men om du läser mitt inlägg igen så ser du att det är min erfarenhet. Men du har nog missat den poängen vid det här laget. Juridiskt sett så är ju TS självklart körd, vilket majoriteten har betonat.

Jag har inte missat att det är din egen erfarenhet utan jag vill bara förtydliga så den som läser inte tar det givet att det går så smidigt utan bara så man är beredd på att det inte alltid är så smidigt.

Som återförsäljare så är det en skör balansgång att både göra kunder nöjda och samtidigt hålla kostnaderna nere så mycket som möjligt så att båda kan bli nöjda.

Men istället för att klottra ner TS tråd så får du gärna PMa mig om du vill diskutera detta vidare