Permalänk
Medlem

Uppgraderat RAM, sämre prestanda?

Har precis bytt från 8gb till 16gb ram och har gått in i BIOS och satt upp dom till rätt DRAM frequency till 1600Mhz och 1.5V. Men får sämre FPS i csgo nu när jag lirar, vad kan det bero på?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Hur många minnesmoduler har du?
Normalt är väl 2st och det är viktigt att de sitter i rätt slots för att de ska jobba korrekt ihop.

Permalänk
Medlem

@TubularBoy: Jag har bara två minnen och två slottar, så det borde vi kunna utesluta

Det är dessa minnen om det har någon betydelse: https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Memory/High...

och jag använder då två av de fyra stickorna.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

@TubularBoy: Jag har bara två minnen och två slottar, så det borde vi kunna utesluta

Det är dessa minnen om det har någon betydelse: https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Memory/High...

och jag använder då två av de fyra stickorna.

Sitter stickorna i rätt slotar?

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det är dessa minnen om det har någon betydelse: https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Memory/High...

och jag använder då två av de fyra stickorna.

Det går alldeles utmärkt att bara använda 2st, då kit med med flera moduler egentligen är seperata moduler som är testade så att de fungerar tillsammans.
Så det är ingen egentlig skillnad på modulerna i ett kit och seperata moduler, annat än att de oftast har en annan betäckning som talar om att de ingår i ett kit.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Vad hade du för minnen tidigare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Lista gärna din hårdvara så är det lättare att hjälpa.
I detta fall moderkort + minne .

Permalänk
Medlem

Hur mycket lägre fps får du?
Har du dubbelkollat att minnena syns i windows/bios?
Har du kvar de gamla minnena? I så fall hade jag testat att stoppa tillbaka dom för att se så att det inte är något annat som strular.

Skrivet av molliz:

Sitter stickorna i rätt slotar?

Det inlägg du citerade ger dig svaret

Permalänk
Medlem

Hade tidigare: Crucial 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Ballistix Sport och mitt mobo är ett: ASUS H81M-A

Ska tilläggas att när jag satta in de nya ramstickorna så var jag tvungen att flytta upp CPU-fläkten med ca en centimeter, så den kyler lite sämre. Dock inga temperaturer så att CPU'n throttlar. Är en 4770K om det är av intresse.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@Trunk: Gick från 265 FPS till 254 FPS i benchmarktestet i CS. Japp minnena syns i CPU-Z iaf

Får prova att stoppa tillbaka de gamla stickorna och se om det blir bättre igen.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

@Tdoll: Gick från 265 FPS till 254 FPS i benchmarktestet i CS. Japp minnena syns i CPU-Z iaf

Får prova att stoppa tillbaka de gamla stickorna och se om det blir bättre igen.

Kör du med samma klockfrekvens och timings på de nya minnena som du gjorde med de gamla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

@Tdoll: Gick från 265 FPS till 254 FPS i benchmarktestet i CS. Japp minnena syns i CPU-Z iaf

Får prova att stoppa tillbaka de gamla stickorna och se om det blir bättre igen.

Kan varit rent slumpmässigt resultat, 10 upp eller ned.
8gb duger åt csgo, du ska inte räkna med någon prestanda skillnad från 8-16gb. Det hade istället varit smartare att köpa snabbare minnen om det är fps du jagar.

Csgo är cpu intensivt och då är snabba minnen effektivt.

Här ett test 8gb 3000mhz vs 16gb 2133mhz.
https://youtu.be/_QMeTdK6e4I?t=341

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Kör du med samma klockfrekvens och timings på de nya minnena som du gjorde med de gamla?

Vet faktiskt inte vad jag hade för timings tidigare.

Skrivet av Maarus:

Kan varit rent slumpmässigt resultat, 10 upp eller ned.
8gb duger åt csgo, du ska inte räkna med någon prestanda skillnad från 8-16gb. Det hade istället varit smartare att köpa snabbare minnen om det är fps du jagar.

Csgo är cpu intensivt och då är snabba minnen effektivt.

Här ett test 8gb 3000mhz vs 16gb 2133mhz.
https://youtu.be/_QMeTdK6e4I?t=341

Jo jag vet, uppgraderade egentligen inte för att jag ville få bättre prestanda i CS, men blev ändå förvånad när det blev sämre än vad det var innan.

Problemet är att mitt mobo inte supportar mer än 1600Mhz, så blir till att köpa allt nytt sen. Får hem en 4790K nu i dagarna att byta ut min 4770K med som tyvärr knappt att överklocka alls och därför presterar sämre än vad min tidigare 4670K gjorde i cs. Men den tusenlappen jag nu sammanlagt lagt i mellanskillnad på att få en 4790K istället för 4670K, 16gb istället för 8gb samt en noctua NH U9 istället för evo 212 får bli de sista pengarna jag slänger in i den här burken innan den blir dags att sälja av den och bygga en ny

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Gick från 265 FPS till 254 FPS i benchmarktestet i CS.

Hur många gånger körde du testet med vardera konfiguration? Du bör nog köra åtminstone tio varv med varje och kolla snittvärdet för att kunna dra någon slutsats om minnesförändringen.

En förändring på 4% ligger definitivt inom spannet för den varians du ser när du kör testet flera gånger utan att ändra någonting i systemet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av JohanFlodqvist:

@Tdoll: Gick från 265 FPS till 254 FPS i benchmarktestet i CS. Japp minnena syns i CPU-Z iaf

Får prova att stoppa tillbaka de gamla stickorna och se om det blir bättre igen.

Spelar det någon roll att går från 265 till 254?
Annars bör 16 GB fungera bättre överlag, säger även Windows att du har 16 GB?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Vet faktiskt inte vad jag hade för timings tidigare.

Jo jag vet, uppgraderade egentligen inte för att jag ville få bättre prestanda i CS, men blev ändå förvånad när det blev sämre än vad det var innan.

Problemet är att mitt mobo inte supportar mer än 1600Mhz, så blir till att köpa allt nytt sen. Får hem en 4790K nu i dagarna att byta ut min 4770K med som tyvärr knappt att överklocka alls och därför presterar sämre än vad min tidigare 4670K gjorde i cs. Men den tusenlappen jag nu sammanlagt lagt i mellanskillnad på att få en 4790K istället för 4670K, 16gb istället för 8gb samt en noctua NH U9 istället för evo 212 får bli de sista pengarna jag slänger in i den här burken innan den blir dags att sälja av den och bygga en ny

Mitt gamla asrock z68 med i5 2500k(4.7) och vengeance 1600 klarade oc upp till 2133mhz, det var dock bara 1600 som var "supported" precis som i ditt fall. Vanligtvis brukar de inte vara moderkortet som sätter stopp utan memory controllen på cpun, speciellt om du kör överklockning på cpun kombinerat med högre ram hastigheter. De äldre modellerna av Corsair vengeance 1600 gick att klocka ganska högt, de nyare var strypta, men knappt värt huvudvärken att klocka ram.

Har dock för mig Haswell hade långt bättre imc och kunde med lätthet köra 2400, i många fall även högre.

Säker på att XMP profilen fortfarande är aktiverad i bios?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Mitt gamla asrock z68 med i5 2500k(4.7) och vengeance 1600 klarade oc upp till 2133mhz, det var dock bara 1600 som var "supported" precis som i ditt fall. Vanligtvis brukar de inte vara moderkortet som sätter stopp utan memory controllen på cpun, speciellt om du kör överklockning på cpun kombinerat med högre ram hastigheter. De äldre modellerna av Corsair vengeance 1600 gick att klocka ganska högt, de nyare var strypta, men knappt värt huvudvärken att klocka ram.

Har dock för mig Haswell hade långt bättre imc och kunde med lätthet köra 2400, i många fall även högre.

Säker på att XMP profilen fortfarande är aktiverad i bios?

XMP- profilen var inte sparad i BIOS, så jag klickade i att det skulle vara Profile 1, dock så får jag oförändrade resultat i FPS test. Men som folk säger så bryr jag mig väl inte nämnvärt mer än att jag undrar om det är nåt jag missat att göra när jag satte i de nya stickorna.

Däremot skulle jag gärna överklockan mina minnen om det gick, men när jag går in i listan på i vilken hastighet jag vill att minnena ska gå i BIOS så får jag inga högre alternativ än 1600Mhz. Finns det något annat jag behöver klicka i eller kan jag ändra det nån annan stans i BIOS?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.