Ångrat köp, ovillig ÅF

Permalänk
Medlem

Ångrat köp, ovillig ÅF

Hej!
I denna tråden beskrev jag hur jag köpte ett par högtalare som brusade något enormt. Samma dag som jag fick hem dem kontaktade jag återförsäljaren (ÅF) för hjälp med felsökning. Jag gjorde även en tråd här på Sweclockers och kontaktade även tillverkaren. Alla (jag, tillverkaren och ÅF) är överens om att de inte beter sig som väntat och jag valde igår (10 dagar efter mottagandet av högtalarna) att meddela ÅF att jag vill ångra mitt köp då jag köpte ett annat par högtalare istället.

Detta vill inte ÅF med hänvisning till att det har gått mer än 14 dagar sedan jag beställde högtalarna. Detta är vad som har hänt:

28 December: Jag beställer högtalarna på deras hemsida
9 Januari: Högtalarna skickas
10 Januari: Högtalarna ankommer till mitt ombud
10 Januari: Jag hämtar ut högtalarna och min ångerfrist börjar löpa.
20 Januari: Jag meddelar att jag vill ångra mitt köp och ber om en returfraktsedel (10 dagar efter jag mottog varan, dvs inom ångerfristen)
21 Januari (idag): Mail fram och tillbaka där han dels hävdar att min ångerfrist är över då det gått ”över 14 dagar sedan ditt köp”. Han vill inte heller ge några instruktioner om hur jag ska skicka tillbaka högtalarna.

Mina frågor till er:
1. Lagen är tydlig, jag har rätt att ångra mitt köp på dessa brusande högtalare, eller?
2. Hur skickar jag tillbaka högtalarna till företaget på ett sätt som är säkert för mig och medför så lite krångel som möjligt? Alla andra gånger jag har ångrat köp eller behövt reklamera har jag alltid fått en returfraktsedel från företaget, så jag har aldrig behövt göra detta ”manuellt” tidigare. Hjälp mig

Permalänk
Medlem

@PatrickP: Om inte annat så borde du ju kunna reklamera högtalarna. Även återförsäljaren verkar ju vara införstådd med att de inte fungerar normalt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är 14 dagar efter mottagen vara som gäller vid distansköp så ska inte vara några konstigheter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Anmäl till ARN.

Permalänk
Medlem

Du har 3 år på dig att reklamera felaktig produkt enligt konsumentköpslagen, men det är upp till dig att bevisa att du inte orsakat felet. Men i ditt fall så har de ju erkänt problemet. Så skicka tillbaka och var glad. De brukar inte vara så villiga men nämn lagen så har de inget val.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

b]21 Januari (idag):[/b] Mail fram och tillbaka där han dels hävdar att min ångerfrist är över då det gått ”över 14 dagar sedan ditt köp”. Han vill inte heller ge några instruktioner om hur jag ska skicka tillbaka högtalarna.

Bryter nog mot distansavtalslagens 10:e och 12:e paragrafer. Ångerfrist i 14 dagar sedan konsumenten får varan i sin besittning.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Permalänk
Medlem

Du har 14 dagar på dig dig att kontrollera att varan är i godkänt skick. Tiden räknas från den dag du mottog varan. När du har meddelat säljaren om att du vill åberopa ångerrätten så har du 14 dagar på dig att skicka tillbaka varan. Varan ska vara sparsamt använd, annars kan säljaren begära ersättning för värdeminskning. Du står själv för returfrakten om inte annat anges.

Du som köpare ska i samband med köpet ha fått tydlig information om vad som gäller angående ångerrätt, reklamation etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Fick precis tillbaka ett mail från honom där han nu verkar ha förstått att jag har 14 dagars ångerrätt. Tog bort hans adress och företag för att vara schysst. Detta skriver han:

”Vi följer svensk lag självklart och har 14 dagars returrätt. Du har Returrätt.
Returfrakt ingår inte om man vill häva sitt köp. Enligt villkoren som man godkänner vid köp.
Returadress är:

Företag
Adress och nummer
Postnummer Stad

Skickas komplett med alla tillbehör utan skador, utan krav på utlösen.”

För någon som inte är helt bra på svenska ord, vad betyder ”utlösen” och vad menar han rent konkret?

Kan jag skicka paketet med till exempel postens ”Skicka Direkt” med tillägget ”utkörning till företag”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Hej igen!

Fick precis tillbaka ett mail från honom där han nu verkar ha förstått att jag har 14 dagars ångerrätt. Tog bort hans adress och företag för att vara schysst. Detta skriver han:

”Vi följer svensk lag självklart och har 14 dagars returrätt. Du har Returrätt.
Returfrakt ingår inte om man vill häva sitt köp. Enligt villkoren som man godkänner vid köp.
Returadress är:

Företag
Adress och nummer
Postnummer Stad

Skickas komplett med alla tillbehör utan skador, utan krav på utlösen.”

För någon som inte är helt bra på svenska ord, vad betyder ”utlösen” och vad menar han rent konkret?

Kan jag skicka paketet med till exempel postens ”Skicka Direkt” med tillägget ”utkörning till företag”?

Inte helt uppenbart vad han menar med "utlösen", men jag tror som du att det handlar om att du inte kan skicka till en "service point", utan det måste vara utkörning (vilket är standard vid retur till företag/lager).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Hej igen!

Fick precis tillbaka ett mail från honom där han nu verkar ha förstått att jag har 14 dagars ångerrätt. Tog bort hans adress och företag för att vara schysst. Detta skriver han:

”Vi följer svensk lag självklart och har 14 dagars returrätt. Du har Returrätt.
Returfrakt ingår inte om man vill häva sitt köp. Enligt villkoren som man godkänner vid köp.
Returadress är:

Företag
Adress och nummer
Postnummer Stad

Skickas komplett med alla tillbehör utan skador, utan krav på utlösen.”

För någon som inte är helt bra på svenska ord, vad betyder ”utlösen” och vad menar han rent konkret?

Kan jag skicka paketet med till exempel postens ”Skicka Direkt” med tillägget ”utkörning till företag”?

Som Blomman säger. Skicka absolut inte med Skicka Lätt, Rek eller liknande, utan kör företagspaket. Blir jobbigt och kostsamt för företag att skicka anställda till posten för att hämta ut paket.

Permalänk
Medlem

Utlösen avser att du inte kan skicka med motsvarande "Postförskott" dvs att leverantören inte ska betala något för att få ut varan från ombudet.

Permalänk
Medlem

Du säger att dom får skicka en retursedel som du betalar. De kunde företagen göra redan för 20 år sedan. Då blir de rätt adress och fraktsätt eftersom de väljer. Dock är väl högtalare knappast billigt att skicka. Om du vill ha högtalarna skulle jag rekommendera du kollar om dom har garanti hos återförsäljaren annars kan du reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanashi:

Du har 3 år på dig att reklamera felaktig produkt enligt konsumentköpslagen, men det är upp till dig att bevisa att du inte orsakat felet. Men i ditt fall så har de ju erkänt problemet. Så skicka tillbaka och var glad. De brukar inte vara så villiga men nämn lagen så har de inget val.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Bevisbördan ligger på återförsäljaren under första året.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Du säger att dom får skicka en retursedel som du betalar. De kunde företagen göra redan för 20 år sedan. Då blir de rätt adress och fraktsätt eftersom de väljer. Dock är väl högtalare knappast billigt att skicka. Om du vill ha högtalarna skulle jag rekommendera du kollar om dom har garanti hos återförsäljaren annars kan du reklamera.

Det har jag redan frågat, och det har han vägrat.
Jag tar den kostnaden, jag orkar inte krångla med honom

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Bevisbördan ligger på återförsäljaren under första året.

Halvåret.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Som Blomman säger. Skicka absolut inte med Skicka Lätt, Rek eller liknande, utan kör företagspaket. Blir jobbigt och kostsamt för företag att skicka anställda till posten för att hämta ut paket.

För att inte missuppfatta något
När du säger "kör företagspaket", är det alltså exakt samma sak som att på PostNords hemsida välja tillägget "utkörning till företag"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det har jag redan frågat, och det har han vägrat.
Jag tar den kostnaden, jag orkar inte krångla med honom

Finns inget att krångla om, ifall du ska nyttja ångerrätten så behöver inte säljaren stå för frakten.
(Dock brukar de flesta företag erbjuda att stå för frakten ändå)

Permalänk
Medlem

För skojs skull, handlar detta om en butik norrut i Sverige som börjar på L?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Finns inget att krångla om, ifall du ska nyttja ångerrätten så behöver inte säljaren stå för frakten.
(Dock brukar de flesta företag erbjuda att stå för frakten ändå)

Det jag menade med "jag tar den kostnaden" var att ångra köpet jämfört med att reklamera köpet. Vad jag har förstått det som är det ÅF som står för frakten om man reklamerar köpet medan det som sagt inte behöver vara företaget som står för frakten om jag ångrar köpet.

Eftersom varan var trasig från fabrik ska jag alltså ha valmöjligheten att välja båda två (ånger och reklamation), men väljer jag reklamation har ÅF i sin tur rätt att försöka reparera produkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

För skojs skull, handlar detta om en butik norrut i Sverige som börjar på L?

Nope, det är en butik i Östergötland

Permalänk
Medlem

Du väljer helt själv, men efter vad jag läst i tråden tycker jag det vore uppskattat ifall du "hänger ut" vilken ÅF det handlar om. Detta låter inte som en ÅF jag skulle vilja handla från och jag tror många andra kanske känner samma sak och därför skulle uppskatta varningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

För att inte missuppfatta något
När du säger "kör företagspaket", är det alltså exakt samma sak som att på PostNords hemsida välja tillägget "utkörning till företag"?

Ja, det måste det vara. Har för mig att det hette "Företagspaket" förut, men hittar inte det nu och det är ju leverans till deras dörr du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

För att inte missuppfatta något
När du säger "kör företagspaket", är det alltså exakt samma sak som att på PostNords hemsida välja tillägget "utkörning till företag"?

Japp. PostNord använder sannolikt koden P15 för dessa.

I alla lägen ska man undvika utlämningsställe när paket ska skickas till företag. Det sannolika som händer är att man får tillbaka det efter ett par veckor, och måste börja om.

@chrisism jag håller verkligen inte med. Snarare låter det som att ÅF inte varit helt införstådd med problemet, eller inte helt införstådd med lagstiftningen. Man har trots allt varit behjälplig och skött sig enligt villkoren som angivits kunden, efter en kortare diskussion. Så jag ser ingen anledning till att hänga ut denne och låta dem ta en smäll, bara för att den inte krälat och bett på bara knän om förlåtelse. Små företag kan lida stort av detta, medan större aktörer knappt behöver bry sig. Någon måtta får det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Ja, det måste det vara. Har för mig att det hette "Företagspaket" förut, men hittar inte det nu och det är ju leverans till deras dörr du vill ha.

Tack så mycket, vill se till så att jag gör allting så korrekt som möjligt, med tanke på hur mycket han har krånglat och vägrat ge instruktioner osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Du väljer helt själv, men efter vad jag läst i tråden tycker jag det vore uppskattat ifall du "hänger ut" vilken ÅF det handlar om. Detta låter inte som en ÅF jag skulle vilja handla från och jag tror många andra kanske känner samma sak och därför skulle uppskatta varningen.

Skrivet av Yonie:

@chrisism jag håller verkligen inte med. Snarare låter det som att ÅF inte varit helt införstådd med problemet, eller inte helt införstådd med lagstiftningen. Man har trots allt varit behjälplig och skött sig enligt villkoren som angivits kunden, efter en kortare diskussion. Så jag ser ingen anledning till att hänga ut denne och låta dem ta en smäll, bara för att den inte krälat och bett på bara knän om förlåtelse. Små företag kan lida stort av detta, medan större aktörer knappt behöver bry sig. Någon måtta får det vara.

Han har varit extremt ovillig att hjälpa och det tog ett antal mail med hänvisningar till distansköplagen innan han ens gick med på att jag hade kvar min ångerrätt. Han har också vägrat hjälpa mig i hur jag faktiskt ska gå tillväga för att skicka tillbaka högtalarna (förmodligen pga att han inte insåg att jag hade rätt att göra detta).

Så han har varit väldigt dryg, men det verkar också som att han har ganska stora läs- och skrivsvårigheter, vilket har gjort att vi nu efter ca 15 mail tillslut har kommit överens om att jag får ångra mitt köp. Har för säkerhets skull även fyllt i en ångerblankett från Konsumentverket för att göra det extra tydligt för honom.

Jag kommer personligen aldrig köpa därifrån igen, och kommer också ge ett negativt omdöme på Prisjakt, men jag tänker att om han kan ta emot de här högtalarna tillslut och ger mig pengarna tillbaka så har han tillslut gjort rätt för sig. Men jag har definitivt aldrig haft såhär stora problem med någon annan återförsäljare tidigare.

Om han t.ex. vägrar ge mig pengarna tillbaka eller liknande kommer jag självklart "hänga ut" honom och även anmäla till ARN och allt vad det heter

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det har jag redan frågat, och det har han vägrat.
Jag tar den kostnaden, jag orkar inte krångla med honom

Stå på dig, han sa det förmodligen när han försökte blåsa dig på dina 14 dagars retur/ångerrätt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Han har varit extremt ovillig att hjälpa och det tog ett antal mail med hänvisningar till distansköplagen innan han ens gick med på att jag hade kvar min ångerrätt. Han har också vägrat hjälpa mig i hur jag faktiskt ska gå tillväga för att skicka tillbaka högtalarna (förmodligen pga att han inte insåg att jag hade rätt att göra detta).

Så han har varit väldigt dryg, men det verkar också som att han har ganska stora läs- och skrivsvårigheter, vilket har gjort att vi nu efter ca 15 mail tillslut har kommit överens om att jag får ångra mitt köp. Har för säkerhets skull även fyllt i en ångerblankett från Konsumentverket för att göra det extra tydligt för honom.

Jag kommer personligen aldrig köpa därifrån igen, och kommer också ge ett negativt omdöme på Prisjakt, men jag tänker att om han kan ta emot de här högtalarna tillslut och ger mig pengarna tillbaka så har han tillslut gjort rätt för sig. Men jag har definitivt aldrig haft såhär stora problem med någon annan återförsäljare tidigare.

Om han t.ex. vägrar ge mig pengarna tillbaka eller liknande kommer jag självklart "hänga ut" honom och även anmäla till ARN och allt vad det heter

Om du anser att han gjort ett sådant dåligt jobb, och du ändå tänker göra ett omdöme så tycker jag du lika gärna kan nämna vilket företag det gäller. Som företagare själv så anser jag att man ska ha koll på lagar, och har man det inte så ska man genast undersöka kundens rättigheter så fort en konflikt uppstår, vilket han inte verkar ha gjort.

Permalänk
Medlem

Som andra skrev så börjar ångerfristen löpa dagen efter du tagit emot varan.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Hur kan högtalare brusa? Varifrån kommer energin?

Permalänk
Medlem

Billebro?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz