Ångrat köp, ovillig ÅF
Hej!
I denna tråden beskrev jag hur jag köpte ett par högtalare som brusade något enormt. Samma dag som jag fick hem dem kontaktade jag återförsäljaren (ÅF) för hjälp med felsökning. Jag gjorde även en tråd här på Sweclockers och kontaktade även tillverkaren. Alla (jag, tillverkaren och ÅF) är överens om att de inte beter sig som väntat och jag valde igår (10 dagar efter mottagandet av högtalarna) att meddela ÅF att jag vill ångra mitt köp då jag köpte ett annat par högtalare istället.
Detta vill inte ÅF med hänvisning till att det har gått mer än 14 dagar sedan jag beställde högtalarna. Detta är vad som har hänt:
28 December: Jag beställer högtalarna på deras hemsida
9 Januari: Högtalarna skickas
10 Januari: Högtalarna ankommer till mitt ombud
10 Januari: Jag hämtar ut högtalarna och min ångerfrist börjar löpa.
20 Januari: Jag meddelar att jag vill ångra mitt köp och ber om en returfraktsedel (10 dagar efter jag mottog varan, dvs inom ångerfristen)
21 Januari (idag): Mail fram och tillbaka där han dels hävdar att min ångerfrist är över då det gått ”över 14 dagar sedan ditt köp”. Han vill inte heller ge några instruktioner om hur jag ska skicka tillbaka högtalarna.
Mina frågor till er:
1. Lagen är tydlig, jag har rätt att ångra mitt köp på dessa brusande högtalare, eller?
2. Hur skickar jag tillbaka högtalarna till företaget på ett sätt som är säkert för mig och medför så lite krångel som möjligt? Alla andra gånger jag har ångrat köp eller behövt reklamera har jag alltid fått en returfraktsedel från företaget, så jag har aldrig behövt göra detta ”manuellt” tidigare. Hjälp mig