Tankar kring kylning av FD Node 605

Permalänk
Medlem

Tankar kring kylning av FD Node 605

Tjena,

Håller på och klurar lite kring min burk som ska uppgraderas med ett gpu.

Datorns komponenter är det som står skrivet i min signatur eller vad det nu heter. Det som står under alla inlägg.

Som skrivet så är chassiet ett fractal design node 605, har fått tag på ett rx570 av itx modell. Tanken är att detta ska skos med ett Raijintek morpheus II med två 120MM fläktar.

Som jag tänker mig så sätter jag två fläktar i chassits högra sida som kommer trycka in luft, detta medför att luften från en fläkt kommer att träffa cpu fläkten som i sin tur kommer att trycka ner luften över cpun. Luften från den andra fläkten kommer att gå rakt mot gpu kylarens baksida.

På Morpheus II så är tanken att den ena fläkten kommer dra luften igenom själva flänspaketet. Och sen sitter det en fläkt på chassits vänstra sida som trycker ut luften ut chassit.

På detta sätt får jag in ny luft på högra sidan och varm luft är tänkt att ventileras ut i samma riktning som nätagget kastar ut sin varmluft på vänstersidan.

Datorn är kopplad till tvn och är tänkt att vara så tyst som möjligt.

Det är nu jag skulle behöva den samlade expertisens hjälp.

Flänspaketet på gpu kommer ju att härbärgera två fläktar. Den som är närmast fronten på chassit kommer ju att förflytta luft åt vänster. Men den andra fläkten åt vilket håll är det bäst att rikta luften med den?

Den fläkten som sitter närmast fronten ska den vara dubbelt så kraftfull som dom två som sitter på chassits högra sida?

Den som sitter på vänstra sidan, ska den vara lika kraftfull som den som sitter i främre position på flänspaketet?

Jag har ju möjlighet att plocka bort några av "plåtarna" för pci platserna, kan det vara en idé att dra in luft där till den bakre fläkten på flänspaketet, köra luften in mot gpu och dra ut det med den andra fläkten på flänspaketet?

Eller borde jag bara gå o kasta mig i närmaste dike för att jag totalt är ute och cyklar i badkaret?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Blås in luft på sidorna och ut där bak, då får du ett vettigt flöde i lådan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

du vill att luftflödet ska följa en "linjär" väg så att säga, få luften att färdas i en riktning, det blir inte bra med en orkan i mitten om du blåser in luft som sedan krockar.
se till att rikta proccessor fläkt mot ink. luftström ifall du kan
-> [___] -> är att föredra framför -> [_o_] <-
du måste tänka på att fläktarna måste kunna styra luftflödet i chassit på ett moget sätt, tänk dig jetmotorer, de har en väg in, en väg ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Blås in luft på sidorna och ut där bak, då får du ett vettigt flöde i lådan

Skickades från m.sweclockers.com

Finns bara fläktar på sidorna av chassit, inget fram och bak. Eller jo några små fläktar bak men små fläktar tenderar att låta mycket så dom går bort tror jag.

Skrivet av ATRmayo:

du vill att luftflödet ska följa en "linjär" väg så att säga, få luften att färdas i en riktning, det blir inte bra med en orkan i mitten om du blåser in luft som sedan krockar.
se till att rikta proccessor fläkt mot ink. luftström ifall du kan
-> [___] -> är att föredra framför -> [_o_] <-
du måste tänka på att fläktarna måste kunna styra luftflödet i chassit på ett moget sätt, tänk dig jetmotorer, de har en väg in, en väg ut

På grund av chassits utformning så var den cpu kylaren jag har det bästa som fanns att tillgå när den köptes, vet inte om det finns någon idag bättre fläkt som kan skjuta luften i sidled som får plats i chassit.

Tanken med att trycka luften mot gpu med den ena var att luften inte kommer speciellt mycket längre än till själva kretskortet innan den andra fläkten får tag på luften och skickar ut den. Möjligtvis att man skulle kunna rigga nån form av vägg mellan fläktarna för att inte få till en orkan effekt.

Bör kanske tillägga att den vita hårddisken upphängningen inte används

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Vill bara inflika att jag är fett avundsjuk på ditt chassi. Verkligen synd att FD inte fortsatte tillverka denna serien =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Vill bara inflika att jag är fett avundsjuk på ditt chassi. Verkligen synd att FD inte fortsatte tillverka denna serien =(

Ja det är ju redigt snyggt, största problemet med det är ju dock det jag slåss med nu, att få ett så bra luftflöde som möjligt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Har jag tänkt fel nu. Spottar psu ut luften på baksidan?

I såna fall kanske det är bättre att vända på luftflöde och ha in på vänstersidan, låta båda fläktarna på flänspaketet skjuta luften mot höger och sen ha två ut på högersidan av chassit. Många tankar blir det

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Ja det är ju redigt snyggt, största problemet med det är ju dock det jag slåss med nu, att få ett så bra luftflöde som möjligt

Supersnyggt. Hade en öppen TV bänk innan och de skulle sett super ut staplat på förstärkaren. Nu har jag en stängd TV bänk så det är av mindre betydelse