Pinephone är en öppen Linux-telefon

Permalänk
Melding Plague

Pinephone är en öppen Linux-telefon

Pine64 tillverkar i vanliga fall enkortsdatorer av ARM-karaktär, men nu lanserar företaget en telefon med fritt val av öppet operativsystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle den vara lika bra som Android skulle jag hoppa över. Tror tyvärr inte att deras OS kan mäta sig med Android.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Skulle den vara lika bra som Android skulle jag hoppa över. Tror tyvärr inte att deras OS kan mäta sig med Android.

Skickades från m.sweclockers.com

Poängen är att den saknar förinstallerat OS så att jämföra det med något annat OS blir lite skumt. Detta är en utvecklingsenhet och explicit är inte tänkt för vanligt bruk.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Hade varit en kul leksak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Skulle den vara lika bra som Android skulle jag hoppa över. Tror tyvärr inte att deras OS kan mäta sig med Android.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju så klart på vad man är ute efter. Körde själv en bq Aquaris med Ubuntu touch 2015. Fungerade helt okej för det mesta, men tyvärr har man ju blivit för beroende av iOS eller android med tanke på appar som BankID och liknande som bara är att glömma till liknande system.

Permalänk
Medlem

Kan inte folk här bara sluta säga "helt ointressant, skulle alldrig köpa en sådan" när det handlar om utveckling/experiment-enheter, konceptprototyper eller andra nischade saker.

Det är ascoolt at det görs sånna här grejer. Vi förstår allihopa att majoriteten inte kommer köpa en telefon utan förinstallerat OS!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är kanon att det kommer lite alternativ till de stora amerikanska jättarna

Skrivet av philipborg:

Poängen är att den saknar förinstallerat OS så att jämföra det med något annat OS blir lite skumt. Detta är en utvecklingsenhet och explicit är inte tänkt för vanligt bruk.

Blir väl lite som med Raspberry Pie, det har potential att växa till sig allt eftersom det finns mer färdig kod att tillgå som andra har skapat och delat med sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Allwinner A64 använder Mali-400MP2 och den öppna Lima drivrutinen är inte jättebra.
Problemet med öppna Linux telefoner är drivrutiner och firmware vilket är orsaken till att libhybris utvecklades.
Tyvärr är det inte så lätt att använda en öppen-smartphone med fria drivrutiner utan libhybris så är det inte fungerande i linux, bara kolla på librem 5 som är totalt oanvändbar i praktiken.
Sailfish OS på en Xperia XA2 eller Xperia 10 är nog det bästa alternativet om man inte vill ha android eller iOS i sin telefon i dagsläget.
Vill man ha ett öppet smarttelefon OS så är det nog bäst att utgå från merproject.

Permalänk
Medlem

Helt klart jätte kul, bara för att jag legat dålig i influensa ett tag och var uttråkad, plockade jag fram en Oneplus One och tryckte in Sailfish på den man blir som barn igen

Permalänk

Jag är onekligen nyfiken på detta! Vad är eventuella hinder egentligen för ett fungerande mobilt BankID för Linux-baserade mobiler? Är det en fråga om certifikat och öppen/ägd källkod?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

sailfish är om något jävligt trevligt att använda.. hade garanterat kört det mer om det hade varit genomförbart praktiskt i vardagen.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernest_Alfie:

Jag är onekligen nyfiken på detta! Vad är eventuella hinder egentligen för ett fungerande mobilt BankID för Linux-baserade mobiler? Är det en fråga om certifikat och öppen/ägd källkod?

Skickades från m.sweclockers.com

Hindret är att BankID måste utveckla en app för systemet. BankID fungerar ju inte ens på Huaweis senaste mobiler då de saknar Google play service. En ny app är dock på väg dit, men att de skulle utveckla en app till Ubuntu touch eller liknande lär nog inte hända på länge.

Detta gör det ju tyvärr extremt svårt för nya aktörer att kunna slå sig in på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

sailfish är om något jävligt trevligt att använda.. hade garanterat kört det mer om det hade varit genomförbart praktiskt i vardagen.

I min vardag fungerar det med sailfishOS men använder microG för mobilt-bankid och swish som jag måste ha men använder en Xperia XA2.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Hindret är att BankID måste utveckla en app för systemet. BankID fungerar ju inte ens på Huaweis senaste mobiler då de saknar Google play service. En ny app är dock på väg dit, men att de skulle utveckla en app till Ubuntu touch eller liknande lär nog inte hända på länge.

Detta gör det ju tyvärr extremt svårt för nya aktörer att kunna slå sig in på marknaden.

Iofs, det skulle ju innebära ett gratisjobb från Bankid:s sida. Men rent tekniskt med rättigheter och kod kan det väl inte föreligga hinder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Frågan är om man kan installera ”vanliga” ubuntu. Sen koppla in tangentbord/mus och skärm. Helt enkelt köra den som dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Kan inte folk här bara sluta säga "helt ointressant, skulle alldrig köpa en sådan"

Ingen har sagt det förutom du.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Två fel med denna enheten för mig:
Allwinner SoC.
A53 (small cores).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Spännande! Det här kommer förstås inte vara en mobil för 'vanliga' konsumenter, och den kommer säkert ha massor av intressanta 'quirks', men jag älskar när företag gör teknik som är helt ny jämfört med nuvarande lösningar. Vem vet? Kanske om 5 år kommer vi ha ett relativt stor utbud av linux-mobiler?

Permalänk
Snusfri

Skulle vara intressant om de släppte en större version runt 10" utan LTE.
Tror detta konceptet skulle fungera bättre på en platta än en mobil faktiskt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernest_Alfie:

Jag är onekligen nyfiken på detta! Vad är eventuella hinder egentligen för ett fungerande mobilt BankID för Linux-baserade mobiler? Är det en fråga om certifikat och öppen/ägd källkod?

Skickades från m.sweclockers.com

Finansiell id-teknik slopade linuxstödet för bankid 2014.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.554720/bankid-for-linu...
Om det inte finns möjlighet att köra android appar så är det inte möjligt med bankid utan att köra ett annat os i en virtuell maskin vilket en telefon inte är lämplig till.

I SOU 2010:104 bilaga 17 kapitel 5 (sidan 300-301) kan man läsa
https://www.regeringen.se/contentassets/e031f49a8c7b48969b8ea...

Citat:

Användarna ska kunna signera dokument med en standard dator och en standard webbläsare som kör under marknadens vanligt förekommande operativsystem (Windows, Mac OSX, Linux, Symbian, Android, iPhone, Blackberry, m.m.).

Däremot kommer bankid tydligen till huawei
https://swedroid.se/bankid-kommer-slappas-for-huaweis-egna-ap...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tror detta konceptet skulle fungera bättre på en platta än en mobil faktiskt.

Och en sådan har de också: PineTab.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Utvecklas Ubuntu Touch fortfarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Fyfan va fett! Ser fram emot att detta utveklas mer. Hoppas att man kan porta fdroid på något sätt så är jag nöjd!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag är inte tillräckligt kunnig för att nyttja en sådan telefon på ett bra sätt men jag gillar tanken på dem. Jag skulle gärna se ett öppet system i framtiden som är mer utbyggt där man själv kan bestämma vad man vill ha utan måsten, även om det kanske blir lite mer leksak för någon
som jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Utvecklas Ubuntu Touch fortfarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men inte längre av Canonical

Permalänk
Medlem

Jag har redan budgeterat att köpa en Pinephone.
Det som skeppas nu är en liten batch med nästan färdiga prototyper, den storskaliga produktionen kommer igång efter det kinesiska nyåret och mobilerna kommer att släppas helt när ett av de möjliga operativen är färdigputsade för allmänt bruk.
Jag är otroligt taggad på att leka och testa den.

Det (nästan) bästa av allt är att den har fysiska kill-switches för radio/nät/gps/kamera/mic vilket innebär högre säkerhet.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Ja men inte längre av Canonical

Aha fräsigt. Fördelen med öppen källkod.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Utvecklas Ubuntu Touch fortfarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet ej om UBports har blivit officiell utvecklare av det, men de tog över inofficiellt i alla fall när Canonical droppade utvecklingen av det.
www.ubports.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Kineserna har nu ett helt eget OS som klarar mobilt bankid. Tack Trump för att vi slipper Android!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernest_Alfie:

Jag är onekligen nyfiken på detta! Vad är eventuella hinder egentligen för ett fungerande mobilt BankID för Linux-baserade mobiler? Är det en fråga om certifikat och öppen/ägd källkod?

Skickades från m.sweclockers.com

Huyawai kringår Android med ett eget OS och Appar. De skall klara mobilt BankID!

Edit. Länk: https://www.mobil.se/nyheter/mobilt-bankid-appen-klar-for-hua...