Virusutbrottet i Kina? Farligt att köpa?

Permalänk
Avstängd

Virusutbrottet i Kina? Farligt att köpa?

Tjo! I och med det pågående virusutbrottet i Kina så funderar jag hur det påverkar att köpa direkt från Kina?

Om jag minns rätt så behöver virus värdar och bakterier på varor och liknande lär knappast räcka om de skall resa i 2-4 veckor från Kina till Sverige? Har jag missuppfattat något kring denna mikrobiologi?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Känns ganska osannolikt att varor kan bära smitta efter en längre tid, men jag är ingen mikrobiolog hänvisar hit => https://sv.wikipedia.org/wiki/Smitta

Permalänk
Medlem

Slicka inte på grejerna som du köper från Kina så är du rätt safe, helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjo! I och med det pågående virusutbrottet i Kina så funderar jag hur det påverkar att köpa direkt från Kina?

Om jag minns rätt så behöver virus värdar och bakterier på varor och liknande lär knappast räcka om de skall resa i 2-4 veckor från Kina till Sverige? Har jag missuppfattat något kring denna mikrobiologi?

Vågar du åka kollektivtrafik eller vistas ute bland folk? Sannolikheten att åka på ett dödligt virus den vägen torde vara större än risken att smittas via ett paket från Kina.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Även om du (totalt osannolikt) skulle få viruset så verkar det hittills ganska ofarligt, om du inte är i nån riskgrupp. Tänk typ influensa. Är du 75 år med hjärtsvikt kanske du inte ska åka till Kina, i övrigt behöver du inte skrämma upp dig själv.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Om det är virus du tänker köpa så kan det vara farligt beroende på vilket virus du köper förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är du 75 år med hjärtsvikt kanske du inte ska åka till Kina, i övrigt behöver du inte skrämma upp dig själv.

Så typiskt, ännu en myndighetsperson som försöker dölja att det handlar om en världsomspännande zombie-pandemi! Mitt råd till OP är att köpa vad som helst från Kina, mänskligheten har förmodligen ändå bara en vecka kvar att leva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Känns ganska osannolikt att varor kan bära smitta efter en längre tid, men jag är ingen mikrobiolog hänvisar hit => https://sv.wikipedia.org/wiki/Smitta

Influensa-virus kan överleva några dagar på föremål och vissa bakterier kan leva i flera månader.
Vinterkräkis (Noro-virus) kan överleva många dagar även vid ganska tuffa förhållanden.

Permalänk
Bildexpert

Nej, det är med stor sannolikhet inget att oroa sig över.

Minns en kille som på riktigt inte vågade köpa grejer från Japan då han var rädd för att bli smittad av radioaktiv strålning. Då tänker jag att man är lite väl nojig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Minns en kille som på riktigt inte vågade köpa grejer från Japan då han var rädd för att bli smittad av radioaktiv strålning. Då tänker jag att man är lite väl nojig...

En bekant vägrar äta gelatin pga Creutzfeldt-Jakobs. Personen ifråga lämnar dock både säng och hem de flesta dagar samt äter mat som andra förbereder.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

@AplAy: Se till att du har bra Anti-virus så ska det nog inte vara några problem

Permalänk
Avstängd

Nej, det är ingen fara med det.

Permalänk
Medlem

Well, folk säger ju att om man nyser i handen och tar i ett handtag så är handtaget "smittobärare" i flera dagar.

Men lär väl ta längre tid att få hit det.

Permalänk
Medlem

Man får helt enkelt börja koka allt som kommer från kina.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Håll gärna tråden uppdaterad så vi vet ditt nuvarande hälsotillstånd, efter du fått dina produkter levererade!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Virusutbrottet beror på djurplågeri. Naturen slår tillbaka. Samma sak med alla djurfabriker söder om Sverige. Veterinärer har rätt att skriva ut antibiotika, men eftersom de inte hinner ta reda på vilken bakterie som skall bekämpas, så sätter de in de mest kraftfulla läkemedlen utan att blinka.
Nu börjar sepsis bli den vanligaste dödsorsaken hos människor eftersom det inte finns verksam antibiotika längre. EU styrs inte av folken, de styrs av lobbyister!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Virusutbrottet beror på djurplågeri. Naturen slår tillbaka. Samma sak med alla djurfabriker söder om Sverige. Veterinärer har rätt att skriva ut antibiotika, men eftersom de inte hinner ta reda på vilken bakterie som skall bekämpas, så sätter de in de mest kraftfulla läkemedlen utan att blinka.
Nu börjar sepsis bli den vanligaste dödsorsaken hos människor eftersom det inte finns verksam antibiotika längre. EU styrs inte av folken, de styrs av lobbyister!

Det är ett virus, dvs ej relaterat till antibiotika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Varför luktar alla kinapaket likadant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Varför luktar alla kinapaket likadant?

Kinesiska staten häller zombievirus över alla paket.

Permalänk
Medlem

Tänk vad alla är så rädda nu för tiden. Hjälp Kina kommer ta över värden, Google vet var min brevlåda bor, du har väl en backupserver för dina filer i garaget och hos din mormor, jag får virus från paket. etc etc.

Gör som jag stick huvudet i sanden och sluta titta på nyheter så blir du mindre rädd för allt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Slicka inte på grejerna som du köper från Kina så är du rätt safe, helt enkelt.

Så många sexleksaker är uteslutna då?
Hur är det med dom som bara används i dom andra två platserna?

Skrivet av Nissling:

Nej, det är med stor sannolikhet inget att oroa sig över.

Minns en kille som på riktigt inte vågade köpa grejer från Japan då han var rädd för att bli smittad av radioaktiv strålning. Då tänker jag att man är lite väl nojig...

Är nåt radioaktivt så sitter det väl i betydligt längre än bakterier/virus överlever?

Skrivet av muSashi:

Håll gärna tråden uppdaterad så vi vet ditt nuvarande hälsotillstånd, efter du fått dina produkter levererade!

Kanske ge oss din adress så vi kan larma om du inte visar dig vid liv i tråden inom 2-3veckor.
:=)

Skrivet av filbunke:

Kinesiska staten häller zombievirus över alla paket.

Aaah o jag som trodde att nalle puh ollade alla paket som exporterades från kina!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

På ett annat forum läser jag att detta virus skall ha funnits länge i landet och att det är egentligen bara massmedia som "hypar" upp det hela? Det verkar vara en mildare variant av SARS.

(Ja, jag är med i vissa nätkretsar där det surras hejvilt om sexleksaker som köps direkt från Kina och då dök denna fråga upp)

Kollektivtrafik åker jag bara om jag måste, känns riktigt B, men har man inget körkort eller tillräcklig bra cykel för 3 mil så får man bita i det potentiella virusäpplet.

Av ren nyfikenhet så undrar jag hur det blev på SARS-tiden med tillverkning i Kina? Sade större och mer seriösa tillverkare runtom i världen till sina fabriker att införa strikt hygienkontroll och så?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Så många sexleksaker är uteslutna då?
Hur är det med dom som bara används i dom andra två platserna?
:p!

Det smittar via slemhinnor, så alla öppningar är uteslutna! Vanligaste sättet att bli smittad är t.ex att man kliar sig i ögat med en smutsig hand. Ingen slickar ju på sina händer i vuxen ålder, särskilt inte om man är smutsig. Men hur många tänker på att inte röra sina ögon??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GratZ:

Influensa-virus kan överleva några dagar på föremål och vissa bakterier kan leva i flera månader.
Vinterkräkis (Noro-virus) kan överleva många dagar även vid ganska tuffa förhållanden.

Skrivet av Chromatic:

Well, folk säger ju att om man nyser i handen och tar i ett handtag så är handtaget "smittobärare" i flera dagar.

Men lär väl ta längre tid att få hit det.

Jo olika virus och bakterier lever olika länge. Hur det är med detta virus har jag ingen aning om.

Smittokällan är ju ofta att någon nyser ut stora mängder virus. Sen behöver man få i sig ett X antal viruspartiklar.

Man har fått lära sig att nysa i armvecket eller i händerna (och gärna med en näsduk). Personligen blir det ofta det förstnämnda då nysningar tenderar att komma plötsligt.

I Kina bär många ansiktsmask som både hindrar virus från att komma in och ut.
Detta är ingen vana vi har i Sverige och ofta ser jag folk som inte förstår/bryr sig. Lite coolt att lokala vårdcentralen gav ut gratis ansiktsmasker senast jag var där.

Så tillbaka till tråden: Jag tror risken är VÄLDIGT låg. Någon sjuk ska ha nyst direkt mot ditt paket och när paketet har nått dig så ska du ha såpass dålig hygien (typ slicka direkt på paketet) och ha dåligt immunförsvar för att lyckas bli sjuk.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av grizzly666:

Är nåt radioaktivt så sitter det väl i betydligt längre än bakterier/virus överlever?

Må så vara men jag har svårt att tänka mig att radioaktiviteten från Fukushima skulle smyga sig in i en elektronikfabrik eller återförsäljare som ligger en bra bit ifrån och infektera varor som skeppas till väst.