Klubben för ägare av Navi (RX 5700/5700XT)

Permalänk
Medlem

Har svårt att se hur argumentet om Radeon Chill (utan rörelse) skulle vara bra för lägre temps, bara energibesparande som stämmer nog. Vad jag har märkt är att temps når sitt tak nästan direkt under belastning av nåt spel oavsett.

Det som verkligen hjälper däremot är att begränsa max FPS.

Permalänk
Medlem

tjenixen alla rx 5700 ägare! Köpte ett ANUS Radeon RX 5700 ROG Strix OC men iomed skruvarna längst till höger var för korta och de var glapp mellan kylfläns och grafikkort, så blev det att byta till ett Gigabyte Radeon RX 5700 XT AORUS 8G , 400 kr billigare och väldigt mer prestanda så nu väntar jag bara på leverans

Permalänk
Medlem
Skrivet av dllr:

tjenixen alla rx 5700 ägare! Köpte ett ANUS Radeon RX 5700 ROG Strix OC men iomed skruvarna längst till höger var för korta och de var glapp mellan kylfläns och grafikkort, så blev det att byta till ett Gigabyte Radeon RX 5700 XT AORUS 8G , 400 kr billigare och väldigt mer prestanda så nu väntar jag bara på leverans

Fint! Hade du samma problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ghuntax: Om du menar glapp mellan kylfläns och skruvar så ja som jag skrev ovan nya kortet kan jag inte säga för jag har inte fått det förräns tidigast nästa vecka , återkommer med recension tills dess , men jag har en känsla jag kan krämma ut mer fps ur den

Permalänk

Tjena alla ! Har köpt ett ASUS ROG STRIX OC 5700 XT och jag såg inget glapp på mitt kort , kylaren verkar sitta bra på kortet , men vad är bra temps på diverse delar ? Junction är på 98 c , dom flesta av memory temps ligger på 57 , förutom 1 och den ligger på 87 , kommer inte ihåg vad alla heter , men ska kolla mer när jag kommer hem ifall det vore intressant , vad har ni för temps runt om ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av affeiorby:

Tjena alla ! Har köpt ett ASUS ROG STRIX OC 5700 XT och jag såg inget glapp på mitt kort , kylaren verkar sitta bra på kortet , men vad är bra temps på diverse delar ? Junction är på 98 c , dom flesta av memory temps ligger på 57 , förutom 1 och den ligger på 87 , kommer inte ihåg vad alla heter , men ska kolla mer när jag kommer hem ifall det vore intressant , vad har ni för temps runt om ?

Skickades från m.sweclockers.com

Testa att dra lite lätt i kylaren och kontrollera senare om glappet har uppstått. Mitt kort hade inge glapp i början men uppvärmning och gravitationen satte igång problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av affeiorby:

Tjena alla ! Har köpt ett ASUS ROG STRIX OC 5700 XT och jag såg inget glapp på mitt kort , kylaren verkar sitta bra på kortet , men vad är bra temps på diverse delar ? Junction är på 98 c , dom flesta av memory temps ligger på 57 , förutom 1 och den ligger på 87 , kommer inte ihåg vad alla heter , men ska kolla mer när jag kommer hem ifall det vore intressant , vad har ni för temps runt om ?

Skickades från m.sweclockers.com

Lovar dig att du har de. Är så i början innan du använt de. Efter en liten stund typ efter första gången du använt de så har du de. Som tidigare sa, testa pilla fram o tillbaka kylaren

Permalänk

Jaha det är alltså inte från början detta existerar utan det kommer av värmen , trodde jag hade läst det mesta om kortet , hur gör ni nu då ? Bytt skruvar eller helt nytt kort ? Tack för snabba svar ! Fick mitt i fredags , det känns så tveksamt med köpet tyvärr när det är på detta viset

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av affeiorby:

Jaha det är alltså inte från början detta existerar utan det kommer av värmen , trodde jag hade läst det mesta om kortet , hur gör ni nu då ? Bytt skruvar eller helt nytt kort ? Tack för snabba svar ! Fick mitt i fredags , det känns så tveksamt med köpet tyvärr när det är på detta viset

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är standard på korten. Vill du så kan man byta ut skruvarna själv men då gäller de o hitta rätt skruv eller hitta små tjocka plastbrickor att lägga emellan.

Jag personligen skicka tillbaka mitt dag två då detta är ett grovt fel på köpet kort. Jag gick tillbaka till team green.
Jag hade om ja vart du skickat tillbaka de o bytt ut de mot ett powercolor red devil kort om du vill ha ett rx 5700 xt

Permalänk
Skrivet av Ghuntax:

Detta är standard på korten. Vill du så kan man byta ut skruvarna själv men då gäller de o hitta rätt skruv eller hitta små tjocka plastbrickor att lägga emellan.

Jag personligen skicka tillbaka mitt dag två då detta är ett grovt fel på köpet kort. Jag gick tillbaka till team green.
Jag hade om ja vart du skickat tillbaka de o bytt ut de mot ett powercolor red devil kort om du vill ha ett rx 5700 xt

Fy vad tråkigt , ska gå upp till 3440xx1440p och så givetvis är det givetvis fel på kortet , går nog med tillbaks till dom gröna tyvärr , känns som drivrutinernäna är lite spökiga med , ursäkta min stavning men min telefon beter sig lite som den vill

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av affeiorby:

Fy vad tråkigt , ska gå upp till 3440xx1440p och så givetvis är det givetvis fel på kortet , går nog med tillbaks till dom gröna tyvärr , känns som drivrutinernäna är lite spökiga med , ursäkta min stavning men min telefon beter sig lite som den vill

Skickades från m.sweclockers.com

Ja köpte ett rtx 2070 super ist o e mycket nöjd.

Permalänk
Föredetting

Har ett Red Devil och är lite bitter (och inte bara som människa, utan specifikt på AMD:s drivrutiner) - det kraschar första gången efter uppstart när jag spelar upp en video i Firefox. Därefter resettar drivrutinen och allting funkar fint. Radeon Software startar inte om automatiskt efter kraschen, men får inte samma fel även om jag startar det manuellt.

Följande har testats:
* Avaktivering av hårdvaruacceleration i Firefox
* 20.1.1 och 20.1.2 med VSR och GPU Scaling både på och av
* PCI-E 3.0-begränsning i BIOS (kör X570)

Ser att 20.1.3 är ute nu, ska ge det ett försök också, men är det någon som har vettiga idéer annars? Windows 10 1809 är OS-versionen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

@Meantek: Aktiverat Wattman?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Föredetting
Skrivet av BengaBang:

@Meantek: Aktiverat Wattman?

Jag förstår inte varför, men 20.1.3 och aktivering av Wattman verkar ha fixat biffen. Hoppas det håller i sig.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

@Meantek: Härligt om det fungerar.

Menade faktisk att ifall du hade aktiverat det att köra med DDU och installera drivrutinerna på nytt utan att aktivera Wattman

Hade själv samma problem som löste sig med en ominstallation av drivrutiner och att inte aktivera Wattman eller någon annan av AMDs mjukvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

10244 Timespy graphic score nu med nyaste driversen som kom idag.
300Mhz buggen fixad.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Testade att sätta fjädrar under dom 2 omtalade skruvarna och upplever inget glapp längre , men tempsen går iväg ändå , någon som kör med Asus monitorer? Har ca 68 grader på alla 3 vrm temps , men kom upp i 100 på memory temp på ett stresstest efter ca 20 minuter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem

Jag verkar ha haft tur med mitt grafikkort/mina drivers. Rullar rock solid på 19.12.3.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Nu när jag haft Nitro+ kortet i ett tag så har jag aldrig upplevt något problem med kortet. Och då Har jag provat 19.12.2, 20.1.1 och 20.1.3. Grymt nöjd med kortet!

Permalänk
Medlem

Impulsköpte ett rx 5700xt thicc ii från en fyndhörna, mot bättre vetande.

Iaf, får det inte att boosta mer än runt 2020 i 3dmark och Bf, med +50% powerlimit och lite undervolt typ 1.1 tror jag det var. Alla temperaturer ser faktiskt jättebra ut och kan ha en ganska fridfull fläktkurva. Kan få det att boosta lite högre men det kändes inte värt det med den extra värmen. Kommer dock garanterat att leka mer med det..

Strax över 10k i Timespu gpu score och en bit över 29k i Firestrike.

Har kvar mech kortet fortfarande också och det är väl okej om man undervoltar och lägger det att boosta runt 1900, så efter en del pillande så.

Permalänk
Avstängd

5700

Skaffade ett 5700 men som väntat så är kylarna som sitter på som original rätt kassa, och jag råkade faktiskt vara slarvig för en gångs skull.
En Ferrite Choke lödning lossnade på ena sidan, är osäker på ifall det går löda där den gick av, så behöver eventuellt en helt ny komponent och behöver tips om vart jag kan skaffa den.
Inga problem att löda, har viss vana så det kan jag fixa bara jag får tag i med samma specs (330 mH, enligt igorslab.de)

Bild på ferrite choken från igorslab
https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2019/09/00738.jpg

Tips?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

såja mitt nya kort har kommit , bytade ASUS Radeon RX 5700 ROG Strix OC (två glappande skruvar på plåten) mot ett Sapphire NITRO+ Radeon RX 5700 XT , very smooth very nice, dock så får man lite flicker när ens 144hz skärm freesync går över 205 fps i bf4^^ men det kan jag leva med, frame rate target control 195, sitter däremot på radeon 2019 19.12.1 drivrutin för alla nya gör så bf4 kraschar när jag lirar, om någon vet varför lr har en workaround så vill jag veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Impulsköpte ett rx 5700xt thicc ii från en fyndhörna, mot bättre vetande.

Iaf, får det inte att boosta mer än runt 2020 i 3dmark och Bf, med +50% powerlimit och lite undervolt typ 1.1 tror jag det var. Alla temperaturer ser faktiskt jättebra ut och kan ha en ganska fridfull fläktkurva. Kan få det att boosta lite högre men det kändes inte värt det med den extra värmen. Kommer dock garanterat att leka mer med det..

Strax över 10k i Timespu gpu score och en bit över 29k i Firestrike.

Har kvar mech kortet fortfarande också och det är väl okej om man undervoltar och lägger det att boosta runt 1900, så efter en del pillande så.

Hej!
Jag beställde oxå ett XFX thicc II , men är lite bekymrad över mitt köp. Jag har inte fått kortet än så min fråga är
Har du haft några problem med kortet ( även vid stock utan några ändringar). Och ett plus om du har testat spela Apex legends ( det enda spel jag spelar 😁).
Tacksam för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av atraversiamo:

Hej!
Jag beställde oxå ett XFX thicc II , men är lite bekymrad över mitt köp. Jag har inte fått kortet än så min fråga är
Har du haft några problem med kortet ( även vid stock utan några ändringar). Och ett plus om du har testat spela Apex legends ( det enda spel jag spelar 😁).
Tacksam för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar fungers okej, dock är det "bara" runt 2000 i spel som verkar fungera bra, dock med 1.1V. Verkar som jag kan få tup 20 till med 0.1V mer..lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Det verkar fungers okej, dock är det "bara" runt 2000 i spel som verkar fungera bra, dock med 1.1V. Verkar som jag kan få tup 20 till med 0.1V mer..lol

Jag är inte så kunnig när det gäller överklockning det enda metoden jag kan är MSI afterburner lol. Men jag tror att jag kommer att köra med stock config ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av atraversiamo:

Jag är inte så kunnig när det gäller överklockning det enda metoden jag kan är MSI afterburner lol. Men jag tror att jag kommer att köra med stock config ändå

Du har ju Wattman eller performance settings som det väl nu heter att leka med, gör afterburner totalt överflödig.

Permalänk
Medlem

Ska ni inte lägga till RX 5600 XT också som verkar vara ett klart prisvärt kort?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Kör med ett Sapphire Nitro + och mina artifacts försvann äntligen efter senaste patchen (20.1.4). Var nära att skicka tillbaka kortet. Bara jag som haft denna turen?

Har laborerat med mitt kort ett tag, och äntligen hittat en undervolt som funkar för mig.

Nedan ser ni mina temps/inställningar.

Detta är självklart i idle.

Min fläktkonfiguration är enligt följande; Rött är 140mm 850RPM, Blått är 120mm 700RPM. CPU-kylare är Dark Rock 4 @ PWM.

Ligger på MAX 75c vid gaming, 82c junction temp.

Ska jag vara nöjd?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

@Semjonov: what in hell is wattman lol? samt första Amd kort för mig så inte så expert på Adrenalin heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Du har ju Wattman eller performance settings som det väl nu heter att leka med, gör afterburner totalt överflödig.

jag har skickat dig pm och hoppas att du kan hjälpa mig, jag har problem med GPU clock speed, den är väldigt låg