Permalänk

Projekt Extern radiator

Efter att ha gått några år och sugit på tanken med en extern radiator är det nu dags att skrida till verket.
Erfarenheten jag samlat på mig över åren säger mig att det är nära omöjligt att få en tyst dator (vid belastning) såvida du inte skaffar dig ett chassi i storlek "mindre garderob". Förhoppningsvis så är detta lösningen.
Framförallt ville jag ha en lösning som inte förlitar sig på moderkortens fläktkontrollers utan sköter sig själv helt och hållet så länge där finns strömförsörjning.

Som det ser ut i dagsläget så kommer den att bestå av följande:
* Watercool MO-RA3 420 med 4st Noctua NF-A20 200mm fläktar
* Watercool Heatkiller 200 D5 Res med Alphacool VPP755 pump
* Koolance QD3 snabbkopplingar för att kunna koppla loss grejerna
* Watercool block för CPU och GPU
* Hemmabyggd kontroller för fläkt+pump

Beställde alla prylar som behövdes från Watercool direkt men tyvärr är inte hastighet deras starka sida så det har tagit några veckor att få hem paket 1 av 2.
Som tur är så är deras taskiga ledtider deras enda problem då prylarna dom tillverkar håller löjligt hög kvalité så det är värt att vänta på.

För er skarpögda så ser ni säkert att där är för lite kablar från pumpen och det är för att det sitter en VPP655 monterad som substitut innan jag kan riva den nuvarande loopen och flytta över "rätt" pump.

Under tiden jag väntade på prylarna från watercool så började jag skissa fram ett kretskort för styrningen.
Arduino MKR får sköta logiken och för att göra det enkelt för mig valde jag att använda 3st MAX31760 PWM kontrollers för styrningen.
Det blir 2 fläktar per kontroller då jag inte kände behov av att kunna styra varje fläkt individuellt utan att styra dom i par räcker långt.
Kortet har även en ingång för temperatursensor som kommer att gå efter vattnets temperaturen som källa för regleringen.
Tanken är att jag enbart skall kunna mata kortet med 12v från datorn samt kunna använda USB för övervakning samt konfiguration.

Så där står jag i dagsläget, väntar på sista grejerna till radiatorn samt måste löda ihop kortet så jag kan börja med mjukvaran.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@the_weird: Kul projekt, jag kör min externa radiator med DC-styrning men arduino + drivsteg för att kunna få till semi-passivdrift.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: Ja det är lite det jag är ute efter också, möjligheten att köra allt avstängt eller starta i grupper för att hålla absolut lägsta möjliga ljudnivå.
Sen hur det kommer att fungera i verkligheten med tanke på PWM vet jag inte men det ger sig.
Testade MAX31760 lite snabbt och det gick att stänga av fläktarna jag testade med (låg pwm så inte helt avstängt), om inte annat blir det en revision 2 av kortet där jag kan bryta spänningen helt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av the_weird:

@DavidtheDoom: Ja det är lite det jag är ute efter också, möjligheten att köra allt avstängt eller starta i grupper för att hålla absolut lägsta möjliga ljudnivå.
Sen hur det kommer att fungera i verkligheten med tanke på PWM vet jag inte men det ger sig.
Testade MAX31760 lite snabbt och det gick att stänga av fläktarna jag testade med (låg pwm så inte helt avstängt), om inte annat blir det en revision 2 av kortet där jag kan bryta spänningen helt.

Jag vet inte heller riktigt, är nog mycket mellan olika fläktar dessutom.
Har du fått dina nuvarande fläktar att vara stillastående så är det väl bara att köra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: Inte testat mina nuvarande fläktar ännu så är fortfarande lite osäkert

EDIT: Ingen magisk rök som lämnade komponenterna så nu kan jag börja med mjukvaran!
Har dock bestämt mig för att uppdatera kortet med möjlighet att bryta spänningen helt till fläktarna, detta duger dock som prototyp och börja koda med.

EDIT 2020-01-03:

Sådär ja, sista grejerna från watercool damp ner idag!

Även fått in lite kod på "test-kortet" och verkar fungera som det ska..

Permalänk

Då var radiatorbygget i princip klart!
Det som är kvar är kablar från fläktar som skall skarvas, pumpen skall bytas ut och styrningen skall monteras.

Skall fixa till pci plåten med passthrough kopplingarna också och montera dit ett dc-jack så jag kan plocka spänning från nätagget.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@the_weird:

Stiligt, är gallret något kitt till radiatorn? Funderat på väggfäste/under-bordet-fäste?

Vad tycker du om snabbfästena? Jag kör med Alphacool Eiszaphen HF, riktigt solida men kostar också där efter.
Har radiator på väggen idag men skulle vilja att min låda är portabel, tittar lite efter en lösning som din där jag har ett mindre alternativ tillgängligt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom:
Gallret är original.
Finns en uppsjö olika varianter (färg, meshtyp) och även detta som är extra högt för att få plats med fläktar i lite större dimensioner.

Jag hade planer på det från början men skrotade den idén rätt snabbt då oavsett om den hänger under skrivbordet eller på väggen så tar den lika mycket plats som om den står på golvet.
En annan fördel med att ha den golvstående är underhåll, bara att koppla loss och bära ut till vasken när det är dags att byta vatten.

Inte testat Koolance QD3:orna mer än att lekt med dom lite och det är som Alphacool anslutningarna i kvalitetskänsla (tunga, inget skrammel o.s.v).
Koolance är väl några kronor dyrare men kan med handen på hjärtat säga att det blev Koolance & Barrow framför Alphacool enbart p.g.a tillgänglighet

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig den där radiatorn.
Jag har dock "bara" MO-RA3 360 PRO radiatorn.

När vattnets temp är under 30 grader så är fläktarna avstängda.
Så datorn är helt ljudlös vid surf osv.

PS. Styr allting med en gömd aquaero 6, funkar fläckfritt. .DS

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk

@Obalaan: Är inte mycket för ljus och grejer men gillade dom röda ledsen i fläktarna, smälter in jäkligt bra!

Ja jag hoppas också att en (nära) passiv drift är en möjlighet när man bara sitter och slösurfar.
Funderade på en Aquaero också men det kliade som fasen i fingrarna så blev till att bygga något eget (även om det troligtvis blivit dyrare och definitivt tar längre tid).

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av the_weird:

@Obalaan: Är inte mycket för ljus och grejer men gillade dom röda ledsen i fläktarna, smälter in jäkligt bra!

Ja jag hoppas också att en (nära) passiv drift är en möjlighet när man bara sitter och slösurfar.
Funderade på en Aquaero också men det kliade som fasen i fingrarna så blev till att bygga något eget (även om det troligtvis blivit dyrare och definitivt tar längre tid).

Borde inte vara några problem att köra passivt med den där. Jag kör med endast pump vid surf och videouppspelning med min Ryzen 5 2600 och en RX 56 Vega. Fläktarna är helt frånkopplade drivspänningen.

Jag har en 3x180mm-radiator.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Genomföring för spänningsmatningen klar.
Inget avancerat, plockar helt enkelt ut 12V via nätagget för att mata fläktar/pump och styrning med.

Permalänk
Medlem

Fint med pumpen på radiatorn. Jag har en liknande lösning med samma radiator, men jag valde sätta pumpen i datorlådan istället. Kommer möjligtvis bygga om så att pumpen sitter på radiatorn i stället vid nästa uppgradering/ombyggnad.

Angående fläktkontrollern:
Nu är det ju sannolikt så att du ville bygga en egen, men ville ändå tipsa om att det finns färdiga autonoma kontrollers från Aquacomputer. Du konfar fläktkurvor osv via programvara, sedan fungerar de utan kontakt med datorn förutom strömförsörjning.

https://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=377...
(finns även den långt mer avancerade, och dyrare Aquaero)

Permalänk

@The-Architect: Den jag bygger kommer också att få ett tillhörande program för konfigurering
Dock så är det ett bra tips för dom som inte är intresserade eller har möjlighet att bygga eget!

EDIT: 2020-01-26 ... Det kinesiska nyåret sätter projektet på lite paus så under tiden jag väntar ut deras partajande så plockade jag upp ett nytt chassi.

EDIT: 2020-02-03: Fick skippa idén med PCI plåten som genomföring då det helt enkelt inte passade på detta chassit.
Blev istället 2 passthrough anslutningar samt borrade in dc-jacket bakom moderkortet då det finns rätt gott om plats på detta chassit.
Fick sleevat spänningskabeln då jag trodde att den skulle behöva vara synlig..

Tack vare corona viruset så tar det längre tid än väntat med mina nya kretskort så prognosen nu säger att det skickas i mitten av februari.

Permalänk

Snacka om segdraget projekt....

Mitt i allt så dök ju corona upp och allt som hade med leveranser från kina fick bromsarna åtdragna..
Bestämde mig för att backa på projektet med att bygga en egen controller och gick på @The-Architect :s linje och det blev en Aquaero 6 LT.

För montering blev det ritat och utskrivet 2 fästen som gör att den går att montera på en 140mm fläktplats

Det trillade även in ett paket från MDPC-X med lite sleeving samt nya "struts" till min reservoar.
Utöver det är loopen kompletterad med en flödesmätare från Aquacomputer samt pumpen numera även utbytt mot en PWM D5:a.

Blev dock ett litet kort uppritat och byggt, en 12v>5v adapter då jag enbart plockar 12v från datorn och Aquaeron behöver 5V för logiken.

Så det som är kvar nu är att försöka organisera kablarna lite samt modifiera det andra sidogallret så jag får in alla mina kablar.

Även datorn som skall kylas har förändrats. Går tillbaka till min "extradator" istället för Threadrippern vilket gör detta projekt ännu mer overkill än vad det redan var

9900k & 2080Ti