Uppgradering av dator från ~2012. Cpu, ram, moderkort!

Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator från ~2012. Cpu, ram, moderkort!

Jag behöver er hjälp med att uppgradera min cpu och lite till!

Min dator just nu:

  • MK Asus P8Z77-M PRO

  • CPU Core i5 3570K 3,4Ghz

  • Corsair 8GB (KIT) DDR3 VENGEANCE LP

  • Corsair H60 CPU-cooler Intel/AMD ligger någonstans, bytte ut mot en be quiet pure rock

  • Nätagg Corsair CMPSU-650HXEU 650W 80+

  • Vanlig HDD + 128gb ssd

  • NVIDIA GeForce GTX970

  • Fractal Design Define R3

Jag tänker att jag nog vill köra med AMD den här gången och börja med 16gb ram, kanske 32 beroende på pris. En till SSD på 480gb behövs också, 1TB är för dyrt och behövs inte riktigt känner jag.

Så jag behöver ett nytt moderkort, cpu, ram och en till SSD om jag inte har missat något?
Jag är lite inriktad på AMD Ryzen 7 3700X just nu, men kanske finns något bättre för ungefär samma peng?

BUDGET: Går det att få ihop ett schysst paket för högst 7000kr?
Edit: Jag behöver inte nytt chassi, nätagg eller grafikkort!

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"

Permalänk

Helt ok för lite mer än 7000:-
Utan grafikkort dock.
https://komponentkoll.se/bygg/HJnFU

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk

Har kollat runt lite själv för att ev. byta ut min 3770k och 3700X ser ut att kunna vara en riktigt bra CPU.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Varför chassi och psu i listan?

Annars var det ganska rimliga val

Skulle dock byta till två ram paket och 3700x

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@medbor: Missade helt hans sista mening! Mitt fel.
Uppdaterar med detta:

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

@medbor: Missade helt hans sista mening! Mitt fel.

Ingen fara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Blackwizard: Spännade, tack! Hamnar nog på 7000 om jag tar en mindre ssd!

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"

Permalänk
Medlem

antal M.2 platser är begränsade så skulle inte valt en mindre enhet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Köp ett moderkort med fler m.2 nvme platser?

Permalänk
Medlem

@sesese @semjonov

Tack för hinten, missade det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Köp ett moderkort med fler m.2 nvme platser?

Billigare och köpa 1 TB m2 och b450 än x570 och 500 gb m2.

Även om b450 har fler platser, så kommer det ta bandbredd av GPU som då går ner i x8. Vilken kan ge upp till 10% prestanda drop på gpu. Mao inget man vill eftersträva om man tänkt att plattformen ska överleva 2-3 gpu generationer.

Och ska du köpa 32 gb, välj 2x16 och inte 4x8 då det är större chans att xmp lirar smärtfritt med två moduler än fyra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk på att det kommer nya platform i mitten/ slutet av året för båda AMD och Intel och jag antar att det värt vänta då i nu läget har AMD kommit länge fram i cpu market men ändå läger efter när det gäller FPS och gaming prestanda så nästa generation måste vara snabbare och för Intel del kommer det bli hyperthreding på all cpus. Och priser kan vara ganska billigare än dagens priser

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av atraversiamo:

Tänk på att det kommer nya platform i mitten/ slutet av året för båda AMD och Intel och jag antar att det värt vänta då i nu läget har AMD kommit länge fram i cpu market men ändå läger efter när det gäller FPS och gaming prestanda så nästa generation måste vara snabbare och för Intel del kommer det bli hyperthreding på all cpus. Och priser kan vara ganska billigare än dagens priser

Skickades från m.sweclockers.com

Om du köper ryzen 7 nu så det enda du kan uppgradera till är ryzen 9 men ny platform kanske kommer å stödja 2/3 nya generationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av atraversiamo:

Om du köper ryzen 7 nu så det enda du kan uppgradera till är ryzen 9 men ny platform kanske kommer å stödja 2/3 nya generationer

Var har du fått denna informationen från?

Allt pekar på att 4000 serien kommer stanna på AM4, när ”5000” serien ska släppas så är det troligtvis DDR5 dags så då kommer det förmodligen en ny sockel då.

Är inte riktigt AMD stil att släppa en socket för bara en CPU gen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Var har du fått denna informationen från?

Allt pekar på att 4000 serien kommer stanna på AM4, när ”5000” serien ska släppas så är det troligtvis DDR5 dags så då kommer det förmodligen en ny sockel då.

Är inte riktigt AMD stil att släppa en socket för bara en CPU gen.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är vad jag förstått också

Intels nuvarande processorer är sista på sin sockel
Amd ska släppa ’årets’ processorer på am4 också, sedan är det oklart men mycket pekar på ny sockel

Am4 betyder dock inte nödvändigtvis stöd för äldre chipset, vilket vi såg med threadripper i höstas

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av fiski:

Jag behöver er hjälp med att uppgradera min cpu och lite till!
CPU Core i5 3570K 3,4Ghz

i7 3770K!
Överklockad i7 och överklockad DDR3 håller nästan jämnt med R5 3600! Se video!

Ditt GTX 970 kommer ändå vara bottleneck i många spel.
Vänta med att byta plattform till Ryzen 5000 kommer eller tills du byter GPU, med GTX 970 är det bara inte värt det.

RTX 2080, knappt någon skillnad mellan 3600 och i7 3770K OC:

Mycket bättre GPU och jämförelse mot snabbaste CPU, så mycket större skillnad här än vad du skulle få:

Dold text
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Var har du fått denna informationen från?

Allt pekar på att 4000 serien kommer stanna på AM4, när ”5000” serien ska släppas så är det troligtvis DDR5 dags så då kommer det förmodligen en ny sockel då.

Är inte riktigt AMD stil att släppa en socket för bara en CPU gen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan vara också som du säger vi prata nu bara rykte den enda vi vet säkert är att zen3 (4000) "kommer" along med nya chipset x670 nån gång slutet i år men troligen kommer det stöd för x570 x670 då om det skulle varit något för b450 och äldre vi skulle hört något om det samt AMD har lovat stöd för zen2 (3000) inget mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

i7 3770K!
Överklockad i7 och överklockad DDR3 håller nästan jämnt med R5 3600! Se video!

Ditt GTX 970 kommer ändå vara bottleneck i många spel.
Vänta med att byta plattform till Ryzen 5000 kommer eller tills du byter GPU, med GTX 970 är det bara inte värt det.

RTX 2080, knappt någon skillnad mellan 3600 och i7 3770K OC:
https://youtu.be/cgb_O-P8zDc

Mycket bättre GPU och jämförelse mot snabbaste CPU, så mycket större skillnad här än vad du skulle få:
https://youtu.be/m0XCcR7My8Y?t=374

https://youtu.be/2ZxZiksWtRQ

Dold text

Intressant! Gäller ju dock att få tag på en begagnad då. Hur mycket går såna på idag? Försökte få tag på mer ram förra veckan via marknaden här och tradera men tycker det fortfarande blir rätt dyrt för fjuttiga 2x4gb ddr3..

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av fiski:

Intressant! Gäller ju dock att få tag på en begagnad då. Hur mycket går såna på idag?

800-1000 kronor enligt Traderas sålda annonser.
Kolla på Marknaden, Tradera, Blocket och Facebook marketplace.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Tack, tänkte inte på att kolla sålda annonser!

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av fiski:

@Eric Hjalmarsson: Tack, tänkte inte på att kolla sålda annonser!

Mycket bra för att få en ungefärlig prisbild.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

800-1000 kronor enligt Traderas sålda annonser.
Kolla på Marknaden, Tradera, Blocket och Facebook marketplace.

Köpte en här på marknaden för ett par veckor sedan för 800:-. En annan gick för 900:- i samma veva. Har sett några uppåt 11-1200:- på tradera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

Hade nog sparat lite mer stålar och köpt ny burk ist.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb