Permalänk

dator överhettas och krashar

jag har haft min dator i ungefär 3-4 år nu då den köptes runt juni 2017, har funkat felfritt men nu på senare tid har den blivit överhettad och slocknar (tror jag, vet bara att allting stängs av typ som om strömmen skulle gå). Är detta något jag ska oroa mig? vad ska jag göra? har lagt fläktarna på 100%.
Visar i denna bild när jag inte har något annat öppet än chrome: https://prnt.sc/qont7p
hjälp uppskattas

Edit: Ibland när den har krashat och den startar igen så hör jag som nått elektriskt ljud som att det sprakar typ

Permalänk
Medlem

Börja med att prova ta bort kylaren, rengör, ny kylpasta och se om det blir böttre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

@Molotov: okej tack, men är det någon fara att spela på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bechaminn:

@Molotov: okej tack, men är det någon fara att spela på datorn?

Om den överhettar och stänger av sig själv för att förhindra ytterligare skada, så ja. Det är inte bra.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av bechaminn:

jag har haft min dator i ungefär 3-4 år nu då den köptes runt juni 2017, har funkat felfritt men nu på senare tid har den blivit överhettad och slocknar (tror jag, vet bara att allting stängs av typ som om strömmen skulle gå). Är detta något jag ska oroa mig? vad ska jag göra? har lagt fläktarna på 100%.
Visar i denna bild när jag inte har något annat öppet än chrome: https://prnt.sc/qont7p
hjälp uppskattas

Vad ligger CPU och GPU på när du spelar och den crashar?

Permalänk
Medlem

Eftersom du verkar osäker på om det är en överhettning som orsakar hård nedstängning så skulle jag vilja lyfta möjligheten att ditt nätagg troligen sjungit sista versen.

Mvh

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Börja med att prova ta bort kylaren, rengör, ny kylpasta och se om det blir böttre

Skickades från m.sweclockers.com

Föreslår utöver detta att återmontera kylaren.

Permalänk
Medlem

@bechaminn: Om den inte är rensad på damm, så kanske det vore en idé?
Kontrollera sedan glapp i kablar.
Är den överklockad kan den behöva klockas ned lite då delar slits.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@bechaminn:
Det är inte ovanligt att CPU kylflänsar ser ut som https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dust_in_CPU_cooler_IM... efter några års användning. Allt beroende på den miljö datorn är placerad i.

Tryckluft på burk kan användas för att blåsa rent, men som andra redan påtalat, det är rekommenderat att montera av kylaren och byta kylpasta. Även andra komponenter rekommeras att städas såsom grafikkort, moderkort etc.
(Även rekommenderat att inte blåsa rent med tryckluft i det rum man ska ha datorn i.)

Undvik dammsugare!

Edit:
Justja, inte att glömma, om du väljer att använda tryckluft, se till att blockera fläktarna från att snurra, så du inte får dem att snurrar långt utanför specifikation. Det kan eventuellt skada fläkten.

Permalänk
Medlem

@bechaminn: Installera t.ex. Core temp https://www.alcpu.com/CoreTemp/
Starta prime95s (https://www.mersenne.org/download/) torture test och se var CPU-tempen landar. (och om datorn kraschar)

Så kan du se om det är GPU eller CPU som överhettas.

Permalänk
Medlem

Som föregående talare säger, installera någon form av mjukvara som kan kolla temps och se vad den ligger på.

Jag slår ett slag för HWMonitor som jag själv använder - https://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.41.exe.

HWMonitor håller koll på både GPU/CPU så du bör se direkt om något ligger helt snett.

Ser temps OK ut så är det antagligen nätaggregatet som behövs bytas. SamAxe har en poäng där.

Visa signatur

5900x | 3080 ASUS EKWB | 32gb 3600 Mhz G.Skill Neo | Full custom loop i Fractal R6 | Jättemycket SSD & HDD

Permalänk

Tack för alla svar! Ska nog först försöka med att damma rent o ladda ner dedär cpu/gpu temp programmen o se vad som händer. min CPU ser ganska dammig ut men hur ska jag få bort de? Dammsugare?

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

@bechaminn: Om den inte är rensad på damm, så kanske det vore en idé?
Kontrollera sedan glapp i kablar.
Är den överklockad kan den behöva klockas ned lite då delar slits.

har aldrig överklockat nått

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Innan du gör någonting annat prova och känn på strömkabeln till datorn. Dessa har en tendens att lossa pyttelite med tiden och måste trycks in ordentligt igen. Kan räcka med detta ibland om man har tur! jag har haft detta felet ett par gånger! Enkelt fixat ju om det är det som är felet!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Snorren:

@bechaminn: Installera t.ex. Core temp https://www.alcpu.com/CoreTemp/
Starta prime95s (https://www.mersenne.org/download/) torture test och se var CPU-tempen landar. (och om datorn kraschar)

Så kan du se om det är GPU eller CPU som överhettas.

jag testade prime95s och min CPU gick upp till 100%.

Permalänk
Skrivet av SamAxe:

Eftersom du verkar osäker på om det är en överhettning som orsakar hård nedstängning så skulle jag vilja lyfta möjligheten att ditt nätagg troligen sjungit sista versen.

Mvh

hur kollar jag det? Btw hur varm kan datorn va innan det är farligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bechaminn:

Tack för alla svar! Ska nog först försöka med att damma rent o ladda ner dedär cpu/gpu temp programmen o se vad som händer. min CPU ser ganska dammig ut men hur ska jag få bort de? Dammsugare?

Undvik dammsugare, använd tryckluft på burk men se till att fläktarna är stilla när du blåser då de kan skadas.

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bechaminn:

Tack för alla svar! Ska nog först försöka med att damma rent o ladda ner dedär cpu/gpu temp programmen o se vad som händer. min CPU ser ganska dammig ut men hur ska jag få bort de? Dammsugare?

Absolut inte dammsugare! Då är det hejdå med datorn kan jag nästan garantera! Tryckluft på burk är det man ska använda, finns att köpa på alla ställen som säljer datorhårdvara typ.

Du kan börja med att kolla temps tycker jag. Ser allt bra ut med dem kan det som någon nämnde vara ditt nätaggregat som gett upp och behöver bytas. När de blir dåliga kan datorn slumpmässigt börja stänga av sig utan anledning.

Temperaturer runt 65-80 grader på CPU och GPU är inga problem i regel medan man spelar förövrigt. Uppåt 85+ är värre och tyder på att något inte står rätt till om man inte överklockat, för mycket damm tex. 95-100+ då är det illa och mest sannolikt överhettning som är problemet. Vid 105-110 slår datorn ifrån inom några mikrosekunder från det att tempen är nådd nämligen så bara lite över 100 grader så är man nära, en liten spik upp och datorn slår ifrån direkt. Så har du något att förhålla dig till i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Det verkar som andra sagt att den överhettar. Allt under 90c är fullt normalt även om det är högt. Tryckluft är bäst. Jag har damsugit min dator många gånger, men det KAN gå fel där. Fixera som sagt fläktblad för att skona lager.

Lite OT kanske, men en ärlig fråga. Är tryckluft på burk verkligen vettigt? Tänker på vätskebildning. Jag brukar köra på jobbet där det garanterat är vattenfritt.

Permalänk

@Zemlan: den brukar ligga runt 50c när jag spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Tryckluft är bäst. Jag har damsugit min dator många gånger, men det KAN gå fel där. Fixera som sagt fläktblad för att skona lager.

Lite OT kanske, men en ärlig fråga. Är tryckluft på burk verkligen vettigt? Tänker på vätskebildning. Jag brukar köra på jobbet där det garanterat är vattenfritt.

Har har du dammsugit din dator har du bara haft tur skulle jag vilja påstå, det är bara dumt att chansa. Sannolikheten stor att man dödar det på grund av ESD.

ESD skador kan ibland ta ett tag innan de visar sig också, inte alltid datorn är tvärdöd men konstiga BSOD och liknande som man inte fattar vad de bror på kan börja uppenbara sig osv. Så dammsuga är en mycket dålig idé helt enkelt. Bortplockade dammfilter är inga konstigheter förstås. Men direkt inne i datorlåda, stort no no.

Ang tryckluft på burk. Man får se till att inte köra så burken blir för kall och kanske inte starta datorn direkt efter man blåst den rent utan låta den stå ett tag så är det inga konstigheter med det.

Vanlig tryckluft går väl också bra förstås. Men dels har inte alla tillgång till det och dels så med en burk kan man enkelt göra det inomhus när man vill, bara dammsuga upp resterna från golvet osv efteråt.

Sen så är jag inte säker ang detta, men tror det är lite för bra drag i vanlig tryckluft så risken är att man skadar något om man kommer för nära. Med burk är det inte alls den typen av tryck så man kan lättare komma åt ordentligt utan att skada något med luften.

@bechaminn ok, inga konstigheter med temps då. 50 grader är t.om riktigt svalt om det är under belastning, är det idle är det mer oklart. Gäller det både CPU och GPU?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Har har du dammsugit din dator har du bara haft tur skulle jag vilja påstå, det är bara dumt att chansa. Sannolikheten stor att man dödar det på grund av ESD.

ESD skador kan ibland ta ett tag innan de visar sig också, inte alltid datorn är tvärdöd men konstiga BSOD och liknande som man inte fattar vad de bror på kan börja uppenbara sig osv. Så dammsuga är en mycket dålig idé helt enkelt. Bortplockade dammfilter är inga konstigheter förstås. Men direkt inne i datorlåda, stort no no.

Ang tryckluft på burk. Man får se till att inte köra så burken blir för kall och kanske inte starta datorn direkt efter man blåst den rent utan låta den stå ett tag så är det inga konstigheter med det.

Vanlig tryckluft går väl också bra förstås. Men dels har inte alla tillgång till det och dels så med en burk kan man enkelt göra det inomhus när man vill, bara dammsuga upp resterna från golvet osv efteråt.

Sen så är jag inte säker ang detta, men tror det är lite för bra drag i vanlig tryckluft så risken är att man skadar något om man kommer för nära. Med burk är det inte alls den typen av tryck så man kan lättare komma åt ordentligt utan att skada något med luften.

@bechaminn ok, inga konstigheter med temps då. 50 grader är t.om riktigt svalt om det är under belastning, är det idle är det mer oklart. Gäller det både CPU och GPU?
Skickades från m.sweclockers.com

ja, men jag förstår bara inte varför den slocknar helt plötsligt temp limit är ju runt 85c. har kollat och det är ju lite damm i cpun men vet faktist inte vad sk sjag göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av bechaminn:

ja, men jag förstår bara inte varför den slocknar helt plötsligt temp limit är ju runt 85c. har kollat och det är ju lite damm i cpun men vet faktist inte vad sk sjag göra

Hej!

Förslag till åtgärdslista:

1. Montera av cpu kylare
2. Rengör cpu och kylare från gammal kylpasta, använd en mjuk trasa eller hushållspapper och t.ex T-röd
3. Rengör kylfläns från damm, när kylaren är bortmonterad från moderkort/cpu går det bra att använda dammsugaremen se till att fläkte helst inte snurrar då
fläktlagret kan ta skada om fläkten snurrar för snabbt.
4. Återmontera cpu kylare med ny kylpasta
5. Profit = GG!

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bechaminn:

ja, men jag förstår bara inte varför den slocknar helt plötsligt temp limit är ju runt 85c. har kollat och det är ju lite damm i cpun men vet faktist inte vad sk sjag göra

Som någon rätt tidigt var inne på och som jag nämnde också, är temperaturerna bra kan ditt nätaggregat sjunga på sista versen. Det kan göra att datorn startar och går finfint sen utan förvarning bara dör den.

Vad är det för nätaggregat och hur gammalt är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bechaminn:

Edit: Ibland när den har krashat och den startar igen så hör jag som nått elektriskt ljud som att det sprakar typ

Jag ser att du lagt till detta.

Kontrollera att SAMTLIGA kontakter är anslutna korrekt, även sladden mellen nätagg och vägguttag.
Att inga kontaktytor på/i icke inkopplade kontakter i datorn har möjlighet att komma åt några metallytor.
Sprakande är ALDRIG bra. Det kan vara tecken på att något håller på att gå sönder eller att något inte sitter på plats som det ska.
Har du otur, så råkar du ut för en kortslutning som i värsta fall slår ut varenda komponent i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Har har du dammsugit din dator har du bara haft tur skulle jag vilja påstå, det är bara dumt att chansa. Sannolikheten stor att man dödar det på grund av ESD.

ESD skador kan ibland ta ett tag innan de visar sig också, inte alltid datorn är tvärdöd men konstiga BSOD och liknande som man inte fattar vad de bror på kan börja uppenbara sig osv. Så dammsuga är en mycket dålig idé helt enkelt. Bortplockade dammfilter är inga konstigheter förstås. Men direkt inne i datorlåda, stort no no.

Ang tryckluft på burk. Man får se till att inte köra så burken blir för kall och kanske inte starta datorn direkt efter man blåst den rent utan låta den stå ett tag så är det inga konstigheter med det.

Vanlig tryckluft går väl också bra förstås. Men dels har inte alla tillgång till det och dels så med en burk kan man enkelt göra det inomhus när man vill, bara dammsuga upp resterna från golvet osv efteråt.

Sen så är jag inte säker ang detta, men tror det är lite för bra drag i vanlig tryckluft så risken är att man skadar något om man kommer för nära. Med burk är det inte alls den typen av tryck så man kan lättare komma åt ordentligt utan att skada något med luften.

@bechaminn ok, inga konstigheter med temps då. 50 grader är t.om riktigt svalt om det är under belastning, är det idle är det mer oklart. Gäller det både CPU och GPU?
Skickades från m.sweclockers.com

God morgon Zemlan och tack så mycket för ditt svar. Min dammsugarslang är i plast och bör inte bära allt för mycket statisk elektricitet.(stava?, tidigt).

Angående tryckluften så påverkar ju inte tempen innehållet. Är luften fuktig, så är luften fuktig
Jag jobbar på ett kraftverk där man styr många ventiler med hjälp av tryckluft. vi brukar ha ca 5,5 bar fram till ventilerna. Nästan alltid sitter det en handventil(kvartsvarv/kulventil/ballofix) precis innan munstycket. Där kan man lätt bestämma flöde och tryck.

Jag vill på inget sätt starta nån beef utan jag finner ditt inlägg informativt och jag gillar att lära mig. Kampen om total information går vidare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

God morgon Zemlan och tack så mycket för ditt svar. Min dammsugarslang är i plast och bör inte bära allt för mycket statisk elektricitet.(stava?, tidigt).

Angående tryckluften så påverkar ju inte tempen innehållet. Är luften fuktig, så är luften fuktig
Jag jobbar på ett kraftverk där man styr många ventiler med hjälp av tryckluft. vi brukar ha ca 5,5 bar fram till ventilerna. Nästan alltid sitter det en handventil(kvartsvarv/kulventil/ballofix) precis innan munstycket. Där kan man lätt bestämma flöde och tryck.

Jag vill på inget sätt starta nån beef utan jag finner ditt inlägg informativt och jag gillar att lära mig. Kampen om total information går vidare!

Att munstycket är i plast kvittar. Om något är det väl värre för plast är en isolator, så de tiotusentals volt som byggs upp när luft och damnpartiklar flyger förbi munstycket har ingen stans att komma. Därav ESD, Electrostatic Discharge, dvs det finns ingen ström utan potential byggs upp tills potentialskillnaden till slut blir så stor att en urladdning sker genom luften. Sker en urladdning inne i datorn när man dammsuger finns stor risk att en kopparbana i kretskortet slås sönder. Det är denna risk vi vill eliminera för det kan bli dyrt.

Ja men kan du styra trycket är det ju inga konstigheter med tryckluften då ju!

Lungt, såg inte ditt inlägg som någon slags spydig kommentar eller liknande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Som någon rätt tidigt var inne på och som jag nämnde också, är temperaturerna bra kan ditt nätaggregat sjunga på sista versen. Det kan göra att datorn startar och går finfint sen utan förvarning bara dör den.

Vad är det för nätaggregat och hur gammalt är det?

Skickades från m.sweclockers.com

köpte datorn komplett så vet inte vad de är för nätaggregat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Har har du dammsugit din dator har du bara haft tur skulle jag vilja påstå, det är bara dumt att chansa. Sannolikheten stor att man dödar det på grund av ESD.

ESD skador kan ibland ta ett tag innan de visar sig också, inte alltid datorn är tvärdöd men konstiga BSOD och liknande som man inte fattar vad de bror på kan börja uppenbara sig osv. Så dammsuga är en mycket dålig idé helt enkelt. Bortplockade dammfilter är inga konstigheter förstås. Men direkt inne i datorlåda, stort no no.

Ang tryckluft på burk. Man får se till att inte köra så burken blir för kall och kanske inte starta datorn direkt efter man blåst den rent utan låta den stå ett tag så är det inga konstigheter med det.

Vanlig tryckluft går väl också bra förstås. Men dels har inte alla tillgång till det och dels så med en burk kan man enkelt göra det inomhus när man vill, bara dammsuga upp resterna från golvet osv efteråt.

Sen så är jag inte säker ang detta, men tror det är lite för bra drag i vanlig tryckluft så risken är att man skadar något om man kommer för nära. Med burk är det inte alls den typen av tryck så man kan lättare komma åt ordentligt utan att skada något med luften.

@bechaminn ok, inga konstigheter med temps då. 50 grader är t.om riktigt svalt om det är under belastning, är det idle är det mer oklart. Gäller det både CPU och GPU?
Skickades från m.sweclockers.com

Dammsuga datorn är lite som att tillaga Fugu (blåsfisk). Man måste veta vad man gör (eller ha tur) annars kan det få katastrofala följder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bechaminn:

jag har haft min dator i ungefär 3-4 år nu då den köptes runt juni 2017, har funkat felfritt men nu på senare tid har den blivit överhettad och slocknar (tror jag, vet bara att allting stängs av typ som om strömmen skulle gå). Är detta något jag ska oroa mig? vad ska jag göra? har lagt fläktarna på 100%.
Visar i denna bild när jag inte har något annat öppet än chrome: https://prnt.sc/qont7p
hjälp uppskattas

Edit: Ibland när den har krashat och den startar igen så hör jag som nått elektriskt ljud som att det sprakar typ

Detta skulle fixa överhettning.
https://www.youtube.com/watch?v=EM2G5vLGcQQVilken kylning alltså!

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II