Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Längtar tills 4k på bio blir standard (endast 4 salonger i Sverige ännu)
Annars så har bilden på bio varit kass jämfört med hemmet sen jag köpte mig min Pioneer 5090h för 11 år sedan.

Vilka salonger är det 4k på?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

För mig är ljudet det allra viktigaste, det är svårt att slå ljudet från en biograf när man bor i lägenhet 😋

Inte alls oslagbart
Bara att köpa riktiga grejer och köra på. Ingen kan säga nåt om du håller dig inom tiderna dvs.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Avstängd

@XHI: Bio är förstört främst pga skillnad i ljudkvalité i salongerna; skärmstorlek, ljud m.m. syns tex inte när man väljer salong; Men framförallt så är det vit äcklig text som bländar en i varje film du vill se. Svärta hade varit ännu bättre än valet att se filmer utan text; men texten förstör mer än "oled kvalité"

Skrivet av AshyStyle:

Inte alls oslagbart
Bara att köpa riktiga grejer och köra på. Ingen kan säga nåt om du håller dig inom tiderna dvs.

Håller med. Det enda jag saknar för att få riktig biokänsla är en fin baslåda; men jag har skippat den för att inte få några sura miner då jag sällan tittar på film eller lyssnar musik på dom "normal" tiderna när man får göra det tekniskt sett. Två 8" i varje golvare får duga för mig, det ger ok känsla iaf.

Permalänk
Medlem

..denna tråden hjälper inte alls om man försöker avvakta med dyrt TV köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Inte alls oslagbart
Bara att köpa riktiga grejer och köra på. Ingen kan säga nåt om du håller dig inom tiderna dvs.

Har ett 5.2.2 system, dock takriktat, vill ha fler kanaler, men är student 😋

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Har ett 5.2.2 system, dock takriktat, vill ha fler kanaler, men är student 😋

Ofta mer givande att satsa på bättre högtalare, mer optimal placering och behandling av rum än fler kanaler om man inte redan gjort detta.

Skrivet av cider123:

Håller med. Det enda jag saknar för att få riktig biokänsla är några fina baslådor; men jag har skippat den för att inte få några sura miner då jag sällan tittar på film eller lyssnar musik på dom "normal" tiderna när man får göra det tekniskt sett. Två 8" i varje golvare får duga för mig, det ger ok känsla iaf.

Fixed it for you!
Sällan det blir bra med bara en, men ibland händer det, fler är oftast en bra ide dock.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag gillar bio men har väl blivit bortskämd med Bromöllas biograf.
Har gått på bio någora gånger i Göteborg men det va fan ingen höjdare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Vilka salonger är det 4k på?

Filmpalatset i Bromölla körde 4k långt innan det blev vanligt i hemmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Staten ökade momsen eller något för ett år sedan så det blev mycket dyrare. I mina ögon kan jag tänka mig att betala max 70 spänn för ett biobesök när standarden är så dålig.

Med risk för att ta på mig foliehatten så läste jag något på sydsvenskan att kinesiska företag äger/är delägare i SF också.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker dock att ljud och bild är riktigt bra på salongerna här i Västerås, så jag har inget emot att betala för ett biobesök. Brukar skippa popcornen dock så man har råd med mat för resten av veckan

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av sonicsonic:

... Bio + popcorn och dricka blir lätt närmre 200kr per person.

Senaste biobesöket för mig var det snarare 250kr/pers (biobiljett 165 + popcornmeny 80).

Skrivet av LucaBoo:

Textningen - HATA, HATA, HATA!

Då ser du nog fel filmer...
Jag tänker tillbaka på Göteborgs Filmfestival i början av 90-talet när jag såg asiatiska filmer som kunde ha textning på fyra olika språk samtidigt! (Ett vertikalt på var sida och två i nederkanten.)
Störde mig inte nämnvärt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Är nyfiken, varför SKALL man inte sitta nära en TV? Du har inte tjockTVns bildrör i tanken nu? Det är absolut ingen fara att sitta nära en TV skärm idag.
En 55 tums TV kan med fördel betraktas på 2-2,5 meters avstånd. TVn täcker då mycket av synfältet och filmupplevelsen blir som det var tänkt.
En datorskärm fungerar på liknande sätt och det sitter man ju 50 cm ifrån ungefär 😀

Tycker inte man kan jämföra bildskärm för arbete vid datorn med en skärm för filmtittande. När man ser på film så vill man se hela skärmen utan att behöva röra på huvudet. Det kanske räcker med en halvmeter för att se hela, men jag tyckte det lät lite nära.

Vi har en 50-tummare och sitter kanske ca 3 meter ifrån ungefär. Tycker det är precis lagom. Provade en 42" bildskärm till datorn för ett tag sedan och jag tyckte det var väldigt ansträngande att sitta nära den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

För mig är det inte bara filmen på duken som visas utan själva bioupplevelsen. Stå lite i kö för att hämta ut biljetter, köpa lite snacks, snacka lite skit med kompisarna innan rullen drar igång och sedan se den tillsammans. Har knappt märkt skillnad på "vanligt" bioljud eller t.ex. Dolby Atmos. Har inget negativt att säga om kvalitén på dukarna på de biografer jag varit på, är väl heller inte särskilt kräsen. Uppskattar hellre ett gott sällskap och en bra film helt enkelt, bio eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Senaste biobesöket för mig var det snarare 250kr/pers (biobiljett 165 + popcornmeny 80).

150-250 för biljetten, 80 för popcorn meny, 100 spänn bensin och 100 spänn parkering...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Var på nya star wars på en nybyggd IMAX på odeon i oslo nyligen, väldigt bra kvalitet/3d.

De verkar bättrat på fps med, var inte så hackigt som det mesta varit förr. 48 eller 60 fps kanske?
När betraktningsvinkeln är så att bilden fyller hela blicken, så är låg fps mer irriterande, så faktiskt mer eller mindre slutat gå på bio på senare år. Med en IMAX 15 min promenad hemifrån kanske det är värt besväret.

Har kvar toppmodellen av sista generationens panasonic-plasma, (den kör även 3d i 120Hz), också väldigt bra kvalitet. Har inte riktigt klara motivera en uppgradering till OLED. Sämre kontrast än OLED (~20-40000:1 ca) men bättre detaljer i mörka scener än de OLED jag sett trots sin sämre kontrast då oled har black crush. Har varit på hifiklubben i oslo och sett på OLEDs från LG och sony i ordentliga showrooms men tycker inte de heeelt nått målet än med detaljer i ljus nära svart.
Altered carbon är mitt mänskliga HDR-benchmark, tjejen med svart hår smälter väldigt mycket in i svarta bakgrunder på de OLED jag testat tex, men inte på plasma.

Samtidigt har OLED 4k/HDR så tycker ändå de är bättre än plasma överlag, men långt från allt innehåll är varken 4k eller HDR ännu.. kanske någon annan som också sitter kvar på den smått fantastiska VT60/ZT65-serien från panasonic och tycker likadant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

150-250 för biljetten, 80 för popcorn meny, 100 spänn bensin och 100 spänn parkering...

Samt någon tusing i förlorad arbetstid/alternativkostnad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bioupplevelsen var tuff första 2-3 gångerna, när jag var liten. Sedan dess har det bara varit ett ofrivilligt irritationsmoment som dessutom blivit pinsamt dyrt på senare tid. Går på bio som mest en gång varannat år, och då bara under tvång.

Så det är inte för att jag har oled + fullgott surroundsystem som jag vägrar bio, men min oled har definitivt mycket bättre blidkvalité än någon projektor jag någonsin sett.

Nuförtiden väntar jag istället några månader och glor på lämplig streamingtjänst istället, alternativt köper på UHD Blu-ray om innehållet är värt kostnaden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Samt någon tusing i förlorad arbetstid/alternativkostnad

Skickades från m.sweclockers.com

Varför går du på bio under arbetstid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Tycker inte man kan jämföra bildskärm för arbete vid datorn med en skärm för filmtittande. När man ser på film så vill man se hela skärmen utan att behöva röra på huvudet. Det kanske räcker med en halvmeter för att se hela, men jag tyckte det lät lite nära.

Vi har en 50-tummare och sitter kanske ca 3 meter ifrån ungefär. Tycker det är precis lagom. Provade en 42" bildskärm till datorn för ett tag sedan och jag tyckte det var väldigt ansträngande att sitta nära den.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja vi är helt överens där det är ingen angenäm upplevelse att sitta 50 cm från en 55 tums TV...min poäng är att det absolut inte är skadligt som det kunde vara med de gamla bildrören. TV och Datorskärmar har ingen strålning och flimmer bland annat.

Jag har själv en 32 tums skärm till datorn och faktiskt tycker jag nog att den är en smula för stor. jag skulle nöjt mig med 27 tum. Mest för att det är svårt att se hela bilden på skärmen samtidigt. jag sitter på ca 50-60 cm avstånd till skärmen.

Det finns inget bestämt betraktningsavstånd, det är ju högst personligt. jag själv sitter på 2,5 meters avstånd och skulle nog velat haft en 65 tummare istället för 55. Just för att få biokänslan mer påtaglig.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Har oled och är film enthusiast med många 4k filmer i samlingen osv. Men uppskattar att gå på bio ibland ändå på vissa filmer. Men så snabbt man skaffat hus och byggt ett riktigt biorum med bra duk osv så kommer jag ha svårt att motivera att gå på bio.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Samt någon tusing i förlorad arbetstid/alternativkostnad

Skickades från m.sweclockers.com

Jag brukar inte ta ledigt för att gå på bio men alla är vi olika

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Var på nya star wars på en nybyggd IMAX på odeon i oslo nyligen, väldigt bra kvalitet/3d.

De verkar bättrat på fps med, var inte så hackigt som det mesta varit förr. 48 eller 60 fps kanske?
När betraktningsvinkeln är så att bilden fyller hela blicken, så är låg fps mer irriterande, så faktiskt mer eller mindre slutat gå på bio på senare år. Med en IMAX 15 min promenad hemifrån kanske det är värt besväret.

Har kvar toppmodellen av sista generationens panasonic-plasma, (den kör även 3d i 120Hz), också väldigt bra kvalitet. Har inte riktigt klara motivera en uppgradering till OLED. Sämre kontrast än OLED (~20-40000:1 ca) men bättre detaljer i mörka scener än de OLED jag sett trots sin sämre kontrast då oled har black crush. Har varit på hifiklubben i oslo och sett på OLEDs från LG och sony i ordentliga showrooms men tycker inte de heeelt nått målet än med detaljer i ljus nära svart.
Altered carbon är mitt mänskliga HDR-benchmark, tjejen med svart hår smälter väldigt mycket in i svarta bakgrunder på de OLED jag testat tex, men inte på plasma.

Samtidigt har OLED 4k/HDR så tycker ändå de är bättre än plasma överlag, men långt från allt innehåll är varken 4k eller HDR ännu.. kanske någon annan som också sitter kvar på den smått fantastiska VT60/ZT65-serien från panasonic och tycker likadant?

Det är 24fps, men IMAX använder dubbla projektorer med BFI och säkerligen något mer. Personligen har IMAX (iaf vid Mall of Scandinavia) bästa PQ, enda problemet är upplösningen då båda projektorerna är 1080p, man börjar se pixlarna fall man sitter så nära som rad 4 (vilket inte är rekommenderat).

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Älskar att gå på bio med vänner, men tar gärna en bio hemma också. Hemma är det också duk+proj+7.2.2 ljud, så det är hugget som stucket. Aldrig mera TV dock.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Tung rulle måste ändå kollas på Bio. Inte vilken sal och plats som helst utan Sal 1 på riggo/malen rad 7-9 mittenplats.

Precis. Det måste vara en stor salong med stor duk (Riggan är väl fortfarande störst?) med bra ljud och bild också annars får det vara. Jag betalar inte fullt pris för att sitta i en skokartong och kolla på 2K.

Bilden på bio har blivit sämre under åren. När 3D kom så byttes alla ljusstarka pärldukar ut mot sämre därför att 3D-tekniken inte var kompatibel med dem, vilket försämrade även för 2D-visningar. Sen innebar "3D", där bilderna för båda ögonen projicerades med samma projektor att ljusstyrkan halverades.

Kemisk film har vid ISO 100-200 högre upplösning än 4K, men vid högre ISO och vid fler generationer av kopiering (t.ex. för äldre optiska specialeffekter och för distribution) så brukar man räkna att upplösningen kan halverats ner till ca 2K.
Men sen fanns det ju 70mm... Jag såg The Hateful Eight i 70mm på Rigoletto (då den enda biografen i Sthlm som fortfarande hade en 70mm-projektor har jag för mig) och det var inte dålig bild. (även om 70mm kändes lite bortkastat då filmen mest utspelade sig i ett enda rum.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Varför går du på bio under arbetstid?

Nä men pengarna kunde ha investerats i något vettigare och så kunde man jobbat den tiden det tar att köra från/till biografen med sin tesla.

Säg att det tar 2 timmar att se filmen hemma och 4 timmar inklusive resa och stöket runt om med bion. Då äre ju 2 timmar man kunde lagt på att jobba.

Därmed är det några tusen i förlorad arbetstid/alternativkostnad

Man kan därmed inte endast räkna på drivmedelkostnaden och parkeringen som den jag citerade gjorde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Källa???

Ja snart låter lite väl positivt.

Här ska det ceo-babblas om en microled roadmap (2 dar kvar till videon).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Inte alls oslagbart
Bara att köpa riktiga grejer och köra på. Ingen kan säga nåt om du håller dig inom tiderna dvs.

Vilka tider?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nä men pengarna kunde ha investerats i något vettigare och så kunde man jobbat den tiden det tar att köra från/till biografen med sin tesla.

Säg att det tar 2 timmar att se filmen hemma och 4 timmar inklusive resa och stöket runt om med bion. Då äre ju 2 timmar man kunde lagt på att jobba.

Därmed är det några tusen i förlorad arbetstid/alternativkostnad

Man kan därmed inte endast räkna på drivmedelkostnaden och parkeringen som den jag citerade gjorde.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser det att man investerar tiden i underhållning, något jag gör hellre än att jobba alla dagar i veckan...

Permalänk
Medlem

Tittar hellre på oled. Men inte pga svärtan, utan för att man slipper folk som pratar, skrattar i tid och otid, kastar popcorn och sparkar på stolsryggen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Det är 24fps, men IMAX använder dubbla projektorer med BFI och säkerligen något mer. Personligen har IMAX (iaf vid Mall of Scandinavia) bästa PQ, enda problemet är upplösningen då båda projektorerna är 1080p, man börjar se pixlarna fall man sitter så nära som rad 4 (vilket inte är rekommenderat).

Den nybyggda här verkar vara 4k. Verkar också vara 25fps per projektor (frågade när jag gick förbi på lunch), så 25 fps per öga vilket jag tror upplevs som ca 39fps.

"to 4K-laserprojektorer
et kraftig 12-kanals 3D-lydsystem med laserstilt lyd
en spesialdesignet kinosal med 25x15 meter stort lerret"

Bästa bildkvalitet jag sett på bio iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nä men pengarna kunde ha investerats i något vettigare och så kunde man jobbat den tiden det tar att köra från/till biografen med sin tesla.

Säg att det tar 2 timmar att se filmen hemma och 4 timmar inklusive resa och stöket runt om med bion. Då äre ju 2 timmar man kunde lagt på att jobba.

Därmed är det några tusen i förlorad arbetstid/alternativkostnad

Man kan därmed inte endast räkna på drivmedelkostnaden och parkeringen som den jag citerade gjorde.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror få lägger dessa två timmar på arbetstid. Du kanske är någon slags konsult som jobbar varje ledig timme på dygnet iofs...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA