Regeringen tar nya tag om utbyggnad av bredband i hela Sverige

Permalänk
Medlem

De första månaderna ja. Sedan blir det 499:- i månaden. Dock är det betydligt bättre än när BBB lanserade den första 100 mbit linan då de krävde dels att man skulle betala 10 mbit och sedan även för 100 mbit samtidigt. Slutade på typ 800:- i månaden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

De första månaderna ja. Sedan blir det 499:- i månaden. Dock är det betydligt bättre än när BBB lanserade den första 100 mbit linan då de krävde dels att man skulle betala 10 mbit och sedan även för 100 mbit samtidigt. Slutade på typ 800:- i månaden.

De flesta får nog betala 500kr för 1Gbit idag. Du får 10 gånger högre för samma pengar från bahnhoff, så ja, det är otroligt mycket bättre

Morsan betalar typ 300 eller mer för deras 10Mbit adsl. Som oftast bara når 5-6Mbit. Fiber idag är riktigt billigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

De flesta får nog betala 500kr för 1Gbit idag. Du får 10 gånger högre för samma pengar från bahnhoff, så ja, det är otroligt mycket bättre

Morsan betalar typ 300 eller mer för deras 10Mbit adsl. Som oftast bara når 5-6Mbit. Fiber idag är riktigt billigt

Skickades från m.sweclockers.com

ADSL är förlegat. Fiber är överlägset i varenda aspekt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Bra! Vill gärna ha 100/100 hos päronen så får man mer lust att arbeta där som internetfrilansare.

Att ha 30/1 ADSL-ish är inte mycket att ha, knappt Discord fungerar smidigt då.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

De flesta får nog betala 500kr för 1Gbit idag. Du får 10 gånger högre för samma pengar från bahnhoff, så ja, det är otroligt mycket bättre

Morsan betalar typ 300 eller mer för deras 10Mbit adsl. Som oftast bara når 5-6Mbit. Fiber idag är riktigt billigt

Skickades från m.sweclockers.com

Jag körde nyligen ADSL (Telia 26 eller 30 / 1). Det funkade men fibar funkar alltid bättre. Nu har jag 300 Mbit/s för ett lägre pris.

Dock endast Comhem som val.. hur blir det med Comhem hus? Kommer de att öppna upp för andra alternativ?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag körde nyligen ADSL (Telia 26 eller 30 / 1). Det funkade men fibar funkar alltid bättre. Nu har jag 300 Mbit/s för ett lägre pris.

Dock endast Comhem som val.. hur blir det med Comhem hus? Kommer de att öppna upp för andra alternativ?

Tror inte de har nån anledning att släppa in andra om inte föreningen bestämmer sig för att dra om alla kablar då comhems tre-hål-i-väggen använder sig av coax kablar. Därför man får lite högre ping jämfört med fiber.

De flesta föreningar stryrs av äldre folk och de ser ingen nytta med att byta från nått som redan fungerar.
Comhem har varit väldigt generösa i våran förening. Speciellt vi som även har TV abonnemang där.

Jag får 1200/100Mbit och TV max (70-80 kanaler) för totalt 480kr/mån. Det skulle annars kosta nånstans 800-1000kr som separata tjänster.
Allt för att behålla de kunder de har

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

@mrqaffe: Jag har själv frågat. Områden delas ut av kommunen till företag som har ensamrätt på just detta område. Så har det skett där jag kommer ifrån. Så någon annan aktör får inte gräva där då det resulterar i kontraktbrott. Helt idiotiskt.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

@mrqaffe: Jag har själv frågat. Områden delas ut av kommunen till företag som har ensamrätt på just detta område. Så har det skett där jag kommer ifrån. Så någon annan aktör får inte gräva där då det resulterar i kontraktbrott. Helt idiotiskt.

Är dock inte så det fungerar i Piteå kommun där man har ett öppet nät och varje bostadsrätt bestämmer om de vill koppla upp till sagda nät eller boxa in sina hyresgäster. En klar majoritet av fastigheterna här i stan har någon form av fiber kopplat till det öppna nätet. Så låter mer som kommunen du bor i inte riktigt vill ta tag i det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Oberoende så är det inte egentligen pengar som är problemet utan problemet ligger i hur pengarna används kombinerat med för få läkare. Så att pumpa in pengar kommer inte leda till något. Ungefär som med skolan.

Lönen är inte dålig för en läkare utan det som får folk att dras från yrket är arbetsbördan. Samma orsak varför det finns för få undersköterskor, sjuksköterskor och arbetare generellt inom vården. De jobbar tills de går in i väggen helt enkelt.

Sant. Många nyexade inser rätt fort att de har en ohållbar arbetssituation att se fram emot och lämnar yrket/landet efter en ganska lång utbildning. Mer pengar kommer antagligen inte göra jättemycket för att lösa detta heller då samma läkare går in i vägen lika hårt av arbetsbördan oavsett om hen får 50- eller 60-tusen i lönekuvertet vid månadens slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Du skämtar? Nått annat kan ju inte vara möjligt om du inte levt under en sten de senaste 10 åren

Varje månad kommer uppdateringar till spel som tex BF5. De filerna kan ligga på upp till 35GB. Och ska man ladda ner hela spelet (vilket alla som köper de måste göra minst 1 gång) så är nedladdningen på ca 50-70 gig tror ja. Total plats på disken just nu så tar det upp 85GB.

Sen har vi andra spel som jag har installerade, H1z1, Apex, BF3, BF4.
Och då är jag sån som har väääldigt få spel. Andra kan ju ha hundratals spel i sitt bibliotek.
Så enbart spelfiler kan handla om allt mellan 50-1000GB som ska laddas ner beroende på hur många man har.

50GB med 1Gbit = 7,1 minuter
50GB med 100Mbit = 71 minuter

Kan jag välja så spenderar jag hellre de 64 minutrarna till att spela än att vänta på nedladdningen.

Har själv precis fått 1200/100 uppgraderat gratis från 600/50 som också var uppgraderat gratis från 500/50. Bor i vanlig lägenhet med comhem anslutning (inga strul för mig).

Finns knappt några argument idag för att inte vilja ha 1Gbit. Det är dessutom betydligt billigare nu än för nått år sen. Tummen upp

Har 600mbit i dagsläget från Comhem, skulle få betala tredubbla för 1Gbit. Definitivt inte värt det. Personligen har jag inget problem med att vänta i 60 minuter på en engångsnedladdning heller. Då kan jag laga mat, läsa tidningen, städa, tvätta eller göra något annat nyttigt under tiden som ändå måste göras.

Med det sagt hade jag inte klagat om vi hade 1Gbit, men det finns inget som motiverar priset för mig i dagsläget och jag hade klarat mig fint med 150mbit också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Har 600mbit i dagsläget från Comhem, skulle få betala tredubbla för 1Gbit. Definitivt inte värt det. Personligen har jag inget problem med att vänta i 60 minuter på en engångsnedladdning heller. Då kan jag laga mat, läsa tidningen, städa, tvätta eller göra något annat nyttigt under tiden som ändå måste göras.

Med det sagt hade jag inte klagat om vi hade 1Gbit, men det finns inget som motiverar priset för mig i dagsläget och jag hade klarat mig fint med 150mbit också.

Jag håller med om att 3 gånger mer inte är värt de när du redan har 600mbit. IMO är 600-1000Mbit värt att betala ca 500-700 för. Mer än så känns inte rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Tror inte de har nån anledning att släppa in andra om inte föreningen bestämmer sig för att dra om alla kablar då comhems tre-hål-i-väggen använder sig av coax kablar. Därför man får lite högre ping jämfört med fiber.

De flesta föreningar stryrs av äldre folk och de ser ingen nytta med att byta från nått som redan fungerar.
Comhem har varit väldigt generösa i våran förening. Speciellt vi som även har TV abonnemang där.

Jag får 1200/100Mbit och TV max (70-80 kanaler) för totalt 480kr/mån. Det skulle annars kosta nånstans 800-1000kr som separata tjänster.
Allt för att behålla de kunder de har

Skickades från m.sweclockers.com

Bor hos en privat hyresvärd som finns i ett antal städer. Visst skulle de kunna bestäma sig för att ändra. Min fråga gällde mer ifall de kommer komma krav på att fiber ska vara fiber och inte coax. Var det inte sagt att det skulle läggas ner?

Själv har jag 300/150Mbit och TV (1000+ kanaler) för 350kr/mån - kollar exklusivt youtube/netflix/hbo/etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mirialia:

Bor hos en privat hyresvärd som finns i ett antal städer. Visst skulle de kunna bestäma sig för att ändra. Min fråga gällde mer ifall de kommer komma krav på att fiber ska vara fiber och inte coax. Var det inte sagt att det skulle läggas ner?

Själv har jag 300/150Mbit och TV (1000+ kanaler) för 350kr/mån - kollar exklusivt youtube/netflix/hbo/etc.

Fiberr är fiber redan idag och har alltid varit det...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Idag? Inte många.. men imorgon? Är det inte bättre att lämna utrymme för tillväxt när man ändå ska bygga ut något? Skulle säga att det är mer produktivt än att riskera att hastigheten inte är nog om säg fem-tio år och då göra om det. Sedan blir det mer och mer vanligt med diverse streamingboxar i dagens fastigheter. Allt fler smartTV säljs etc. Så inom tio år kan det behövas högre hastigheter.

Allt fler kommuner kör idag med öppna stadsnät.

Jovisst, så länge fibersladdarna finns så är det ju enkelt att uppgradera. Men frågan var väl snarare om det är något staten ska lägga pengar på att uppgradera från 100mbit till 1gbit i dagsläget och koppla upp ännu fler hushåll med fiber?

Permalänk
Medlem

Så jäkla skrattretande.
Bor "på landet" i lilla skåne...
Här klippte man kopparledningarna redan årsskifte 2017/18.
ingen fiber än och den ensamma mast som ska täcka upp alla hushåll är "delad".
oavsett operatör kan du mellan 15:00 till ca 22 knappt ladda en webbsida .

Blir så full av skratt kring dessa mål mm :D:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jovisst, så länge fibersladdarna finns så är det ju enkelt att uppgradera. Men frågan var väl snarare om det är något staten ska lägga pengar på att uppgradera från 100mbit till 1gbit i dagsläget och koppla upp ännu fler hushåll med fiber?

Eftersom det finns flera fördelar med detta så skulle jag säga ja. Det är något staten borde lägga pengar på.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

"2025: 98 procent av hushåll och företag ska ha tillgång till bredbandsuppkoppling om 1 Gbit/s."

Haha glöm.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dizzö:

"2025: 98 procent av hushåll och företag ska ha tillgång till bredbandsuppkoppling om 1 Gbit/s."

Haha glöm.

Det är nog ett vettigt mål sett till hur det ser ut.
PTS kartläggning visar att ca 77 procent av alla hushåll och företag i Sverige hade tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s i oktober 2017. Det är en ökning med ca 5,6 procentenheter från samma tidpunkt året innan, vilket innebär en liknande ökningstakt som tidigare år – trots att utbyggnaden sker i mer glest befolkade områden nu än tidigare. Ökningen beror främst på utrullning av fiber till enfamiljshus.

https://www.pts.se/sv/dokument/rapporter/telefoni/2018/pts-mo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.