Regeringen tar nya tag om utbyggnad av bredband i hela Sverige

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Det inte vissa verkar vilja förstå är att Sverige lägger mer pengar på vården än något annat OECD land. Så det handlar egentligen inte om pengarna i slutändan utan hur de fördelas och vad de används till.

https://www.oecd.org/health/health-systems/Country-Note-SWEDE...

Exakt, Finland spenderar i genomsnitt mindre per patient och har mindre vårdköer, men även där finns brist på sjukskötare, läkare och psykologer. Finns mycket kvar att omptimera.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Exakt, Finland spenderar i genomsnitt mindre per patient och har mindre vårdköer, men även där finns brist på sjukskötare, läkare och psykologer. Finns mycket kvar att omptimera.

Korrekt. Det absolut största problemet med debatten är att den är väldigt komplex. Varje stat måste hitta sin egen väg att lösa vårdproblem, problem inom skolan etc. eftersom varje stat har sina egna individuella faktorer att jobba emot.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Hur planerar regeringen, Äckelman, för den kommande ekonomiska krisen? Slänger miljoner och åter miljoner på bredband och andra projekt som inte är vitala när 2008-krisen kommer snart i uppgraderad version. och det blir inte roligt. Det är en global ekonomisk kris utan dess like. USA kommer inte drabbas lika hårt för det är dit pengarna kommer fly från Europa.

Pratas om krisen kommer nästa år.

Vem har sagt att det kommer en ekonomisk kris nästa år?`

Dessutom har regeringen planerat inför en sådan rätt så tydligt, statsskulden är på sin lägsta nivå sedan över 40 år tillbaka

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Anders Ygeman, han har misslyckats med alla sina tidigare uppdrag och han får fortsätta

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Anders Ygeman, han har misslyckats med alla sina tidigare uppdrag och han får fortsätta

Efter ett par års misslyckande till får man en ny ministerpost.

Det är väl lite så det fungerar inom sådana yrken där man fått sin plats enbart genom kontakter.

Permalänk

Är ändå mycket nöjd med utbyggnaden av bredband i Sverige. Fast det är inte då fan inte regeringen som såg till att det hände något. Det vart några år som det inte hände ett skvatt!

Men sen exploderade det så fort fiber blev billigare och kunskapen ökades...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Om de lyckas nå målet att
98 procent av hushåll och företag ska ha tillgång till bredbandsuppkoppling om 1 Gbit/s till 2025. Så tycker jag det är imponerande.

En fråga är också vad man kommer behöva betala om man ska ha 1Gbit Internetuppkoppling.
Som privatperson kanske man inte är jättesugen på att betala 1000kr/mån eller mer även om uppkopplingen är snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Hur planerar regeringen, Äckelman, för den kommande ekonomiska krisen? Slänger miljoner och åter miljoner på bredband och andra projekt som inte är vitala när 2008-krisen kommer snart i uppgraderad version. och det blir inte roligt. Det är en global ekonomisk kris utan dess like. USA kommer inte drabbas lika hårt för det är dit pengarna kommer fly från Europa.

Pratas om krisen kommer nästa år.

rätta mig om jag har fel men brukar inte stater under lågkonjunktur satsa på just infrastruktur?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Om de lyckas nå målet att
98 procent av hushåll och företag ska ha tillgång till bredbandsuppkoppling om 1 Gbit/s till 2025. Så tycker jag det är imponerande.

En fråga är också vad man kommer behöva betala om man ska ha 1Gbit Internetuppkoppling.
Som privatperson kanske man inte är jättesugen på att betala 1000kr/mån eller mer även om uppkopplingen är snabb.

Kostar 700 kr/mån för mig, lär sjunka vartefter priset på fiberlasrarna och förstärkarna minskar.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Frågan är hur dom räknar, många pungar ju inte ut 30k för att få 5 meter fiber indraget till huset, räknas dessa? I övrigt så tror jag dom aldrig kommer att klara målen. På landet har det inte funnits bredband alls, där är mobil uppkoppling enda valet. Har dom inte fått det gjort de senare tjugo åren så lär det inte hända nästkommande 20 heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

...eller så ger vi pengarna till vården istället. Tror folk klarar sig utan täckning 15 min men att behöva sitta 24h på akuten känns sådär.

Blötdjuret Ygeman har sagt sitt, snabbt internet åt alla!

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

Ja, det kan man i vissa fall tacka kommunerna för att dessa mål inte blivit nådd. Som i mitt fall där kommunen delar ut områden till vissa företag som får ensamrätt att gräva ut fiber till kunderna. Men när man slänger ut ensamrätter på flera år till företag som inte ens har ekonomi eller manskap till att hinna med sitt område, är det ju självklart att man inte hinner med sig....

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Kan moderaterna komma undan med att spendera 23 miljarder kronor på ett sjukhus och ingen undrar vart pengarna går så tycker jag man kan låta denna regering göra något vettigt och fila på internet till hela landet!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Blötdjuret Ygeman har sagt sitt, snabbt internet åt alla!

Folk som är beroende av Netflix klagar inte lika mycket på verkligheten och får inte för sig om att rösta på fel parti etc.

Att alla har internet är ett måste för massövervakning också för den delen

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Det inte vissa verkar vilja förstå är att Sverige lägger mer pengar på vården än något annat OECD land. Så det handlar egentligen inte om pengarna i slutändan utan hur de fördelas och vad de används till.

https://www.oecd.org/health/health-systems/Country-Note-SWEDE...

Din kommentar var ju inte heller direkt meningsfull. Sverige spenderar mer än något annat OECD land på vård.

https://www.oecd.org/health/health-systems/Country-Note-SWEDE...

Med andra ord. "Varje liten krona" kommer inte alls skapa förändring när problemen ligger i vad pengarna används till.. inte hur mycket de får.

Korrekt och därför borde man se till att fixa dessa (till syntes) små utgifter så fort som möjligt. När man fortfarande är i en högkonjunktur.

11% faktiskt.

Ironi med tanke på att Alliansregeringen före inte nådde det mål de satte heller när det kom till bredband. Det är ganska roligt hur folk kommer ihåg regeringar för mål de inte genomförde än de man faktiskt fick igenom. Sedan har vi ju detta med att regeringen är i beroendeställning av L och C. Något som oftast folk glömmer..

https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=SHA

rekommenderar att du använder lite uppdaterad data

Dessutom så spenderar inte Sverige mer än alla, men vi är i top 10. Sidan är rätt seg just nu så kan inte kolla vår exakta position.

Håller med om att det finns mycket att optimera dock.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leoms:

Hur planerar regeringen, Äckelman, för den kommande ekonomiska krisen? Slänger miljoner och åter miljoner på bredband och andra projekt som inte är vitala när 2008-krisen kommer snart i uppgraderad version. och det blir inte roligt. Det är en global ekonomisk kris utan dess like. USA kommer inte drabbas lika hårt för det är dit pengarna kommer fly från Europa.

Pratas om krisen kommer nästa år.

De senaste två adminstrationerna har betalalt bort rätt mycket statsskulden, förra året så minskade det med 149 miljarder t.ex.
Dvs, det finns utrymme att spendera på regniga dagar, dessutom så förbättrar ju satsningar som dessa inte bara för för vanliga människor utan även företag så det är en klok investering.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Exakt, Finland spenderar i genomsnitt mindre per patient och har mindre vårdköer, men även där finns brist på sjukskötare, läkare och psykologer. Finns mycket kvar att omptimera.

"brist"

Gissar på att lönerna står ganska stilla och höjs inte till taket för att få folk

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=SHA

rekommenderar att du använder lite uppdaterad data

Dessutom så spenderar inte Sverige mer än alla, men vi är i top 10. Sidan är rätt seg just nu så kan inte kolla vår exakta position.

Håller med om att det finns mycket att optimera dock.

Oberoende så är det inte egentligen pengar som är problemet utan problemet ligger i hur pengarna används kombinerat med för få läkare. Så att pumpa in pengar kommer inte leda till något. Ungefär som med skolan.

Skrivet av g146:

"brist"

Gissar på att lönerna står ganska stilla och höjs inte till taket för att få folk

Lönen är inte dålig för en läkare utan det som får folk att dras från yrket är arbetsbördan. Samma orsak varför det finns för få undersköterskor, sjuksköterskor och arbetare generellt inom vården. De jobbar tills de går in i väggen helt enkelt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

...eller så ger vi pengarna till vården istället. Tror folk klarar sig utan täckning 15 min men att behöva sitta 24h på akuten känns sådär.

Vi har nyss byggt världens dyraste sjukhus i stockholm, räcker inte det?

Längsta jag väntat på akuten är 30min, i snitt kring 10min. Väldigt tråkigt om ni har det så illa där nere :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Folk som är beroende av Netflix klagar inte lika mycket på verkligheten och får inte för sig om att rösta på fel parti etc.

Att alla har internet är ett måste för massövervakning också för den delen

Nä men suck, för tittade man på TV, vad är skillnaden? Varför så dystopisk? Vi lever i en tid med extremt hög välfärd, visst finns det små problem i landet, men det brukar lösa sig

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Lönen är inte dålig för en läkare utan det som får folk att dras från yrket är arbetsbördan. Samma orsak varför det finns för få undersköterskor, sjuksköterskor och arbetare generellt inom vården. De jobbar tills de går in i väggen helt enkelt.

Men läkarfacket har faktiskt lyckats ganska bra, de har sett till att det inte byggs ut med fler utbildningsplatser för läkarutbildningen och därmed klarar av att hålla en hög lön för läkare uppe. Tvärtemot vad Sveriges Ingenjörer och Unionen pysslar med, tyvärr.

Sedan tror jag att stafettläkarsystemet/inhyrd personal har ställt till med mycket elände, dragit ut rejält ur kassan.

Klart att arbetsbördan blir hög när man inte fyller på med folk, är det då tillgången på arbetskraft som är problemet eller är det att man snålar in på personal för att pengarna som går till annat inom vården än just personalen ökar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Men läkarfacket har faktiskt lyckats ganska bra, de har sett till att det inte byggs ut med fler utbildningsplatser för läkarutbildningen och därmed klarar av att hålla en hög lön för läkare uppe. Tvärtemot vad Sveriges Ingenjörer och Unionen pysslar med, tyvärr.

Sedan tror jag att stafettläkarsystemet/inhyrd personal har ställt till med mycket elände, dragit ut rejält ur kassan.

Klart att arbetsbördan blir hög när man inte fyller på med folk, är det då tillgången på arbetskraft som är problemet eller är det att man snålar in på personal för att pengarna som går till annat inom vården än just personalen ökar?

Problemen är ett antal. Allt fler ur vårdpersonalen slutar pga. oerhörda arbetslaster. Det finns för få läkare och vårdpersonal från första början så denna tunnas ut. Vilket leder till behovet av stafettläkare som i sin tur får jobba dubbelt. Det är en ond cirkel som måste brytas. Man snålar inte med vården.. något som tidigare redan förts upp utan man har helt enkelt ett system som är i enormt behov att uppdateras.

Att läkarfacken har en hel fot med i spelet gör ju inte saken bättre.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Frågan är hur dom räknar, många pungar ju inte ut 30k för att få 5 meter fiber indraget till huset, räknas dessa? I övrigt så tror jag dom aldrig kommer att klara målen. På landet har det inte funnits bredband alls, där är mobil uppkoppling enda valet. Har dom inte fått det gjort de senare tjugo åren så lär det inte hända nästkommande 20 heller.

Nu får du nog definiera vad du menar med landet.
I mina ögon bor jag på landet. 5mil till närmsta stad 2mil till Ica
Vi har haft tillgång till mobilt bredband med Telenor/tele2 sen ca 2009/2010 kommer inte ihåg exakt årtal men där kring. 2014 blev de fiber.
Men visst har du rätt i att landsbygden ligger efter jag bor i södra Sverige och har tex inte kunnat använda Telia sen man gick i från NMT näten för mobil telefoni. Vad gäller bredbandsutbyggnad är det i sig inte så konstigt då intäkterna inte kommer betala kostnaderna för utbyggnad av tex fiber utan statliga stöd. Jag är också tveksam till att dom kommer klara det. Skulle isåfall vara att man gör en kovändning så säger att staten ska bygga ut resterande delar men det kommer inte hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Du tror att en annan regering hade kunnat nå målet?

Svårt att säga ifall en annan regering hade nått just detta målet, däremot hade en annan regering definitivt prioriterat annorlunda och spenderat våra skattepengar annorlunda och hurvida det hade varit bra eller inte får vi dessvärre aldrig veta, såvida vi inte uppfinner en tidsmaskin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Utbyggnad av mobilnätet behövs verkligen. Jag vet hur många ställen som ändå inte är så glesbebyggt som har riktigt dålig täckning. Ett av denna ställen passerar tåg där tusentals personer sitter varje dag med riktig kass täckning 15 minuter av resan.

Ett av målen:
2025: 98 procent av hushåll och företag ska ha tillgång till bredbandsuppkoppling om 1 Gbit/s.
Behövs verkligen 1 Gbit/s till 98% redan det året? Att det är bra betyder inte att skattepengar ska gå till det. Självklart kommer vanligt folk snart behöva 1 Gbit/s, men denna hastighet är inget akut just nu.

Exakt vad kommer vanligt folk behöva 1gbit för? Jag har väldigt svårt att se något konstruktivt användingsområde utöver att ladda ner stora filer lite snabbare.

Typ ladda ner piratkopierade 4k filmer på 50gb stk då kan det vara gott med hastigheter upp till 120mb/s om folk inte har tid att ladda ner i förhand.

Är det verkligen en pripritering i dagens samhälle? Nåja bättre än att slänga pengar efter........

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Ja, det kan man i vissa fall tacka kommunerna för att dessa mål inte blivit nådd. Som i mitt fall där kommunen delar ut områden till vissa företag som får ensamrätt att gräva ut fiber till kunderna. Men när man slänger ut ensamrätter på flera år till företag som inte ens har ekonomi eller manskap till att hinna med sitt område, är det ju självklart att man inte hinner med sig....

Jag är tämligen övertygad om att kommunen inte hindrar någon annan att erbjuda sig att bygga ett nät, problemet ligger mer i att kommunen själva inte får bygga ett nät utan måste tillåta privata företag att missköta saker pga konkurenslagen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Exakt vad kommer vanligt folk behöva 1gbit för? Jag har väldigt svårt att se något konstruktivt användingsområde utöver att ladda ner stora filer lite snabbare.

Typ ladda ner piratkopierade 4k filmer på 50gb stk då kan det vara gott med hastigheter upp till 120mb/s om folk inte har tid att ladda ner i förhand.

Är det verkligen en pripritering i dagens samhälle? Nåja bättre än att slänga pengar efter........

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, 8K i 60 fps med skaplig bitrate kräver ju runt 400 mbit/s så visst finns det rum att förbättras. Och det är alltid bra med utrymme för högre hastigheter.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Exakt vad kommer vanligt folk behöva 1gbit för? Jag har väldigt svårt att se något konstruktivt användingsområde utöver att ladda ner stora filer lite snabbare.

Typ ladda ner piratkopierade 4k filmer på 50gb stk då kan det vara gott med hastigheter upp till 120mb/s om folk inte har tid att ladda ner i förhand.

Är det verkligen en pripritering i dagens samhälle? Nåja bättre än att slänga pengar efter........

Skickades från m.sweclockers.com

Du skämtar? Nått annat kan ju inte vara möjligt om du inte levt under en sten de senaste 10 åren

Varje månad kommer uppdateringar till spel som tex BF5. De filerna kan ligga på upp till 35GB. Och ska man ladda ner hela spelet (vilket alla som köper de måste göra minst 1 gång) så är nedladdningen på ca 50-70 gig tror ja. Total plats på disken just nu så tar det upp 85GB.

Sen har vi andra spel som jag har installerade, H1z1, Apex, BF3, BF4.
Och då är jag sån som har väääldigt få spel. Andra kan ju ha hundratals spel i sitt bibliotek.
Så enbart spelfiler kan handla om allt mellan 50-1000GB som ska laddas ner beroende på hur många man har.

50GB med 1Gbit = 7,1 minuter
50GB med 100Mbit = 71 minuter

Kan jag välja så spenderar jag hellre de 64 minutrarna till att spela än att vänta på nedladdningen.

Har själv precis fått 1200/100 uppgraderat gratis från 600/50 som också var uppgraderat gratis från 500/50. Bor i vanlig lägenhet med comhem anslutning (inga strul för mig).

Finns knappt några argument idag för att inte vilja ha 1Gbit. Det är dessutom betydligt billigare nu än för nått år sen. Tummen upp

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Exakt vad kommer vanligt folk behöva 1gbit för? Jag har väldigt svårt att se något konstruktivt användingsområde utöver att ladda ner stora filer lite snabbare.

Typ ladda ner piratkopierade 4k filmer på 50gb stk då kan det vara gott med hastigheter upp till 120mb/s om folk inte har tid att ladda ner i förhand.

Är det verkligen en pripritering i dagens samhälle? Nåja bättre än att slänga pengar efter........

Skickades från m.sweclockers.com

Idag? Inte många.. men imorgon? Är det inte bättre att lämna utrymme för tillväxt när man ändå ska bygga ut något? Skulle säga att det är mer produktivt än att riskera att hastigheten inte är nog om säg fem-tio år och då göra om det. Sedan blir det mer och mer vanligt med diverse streamingboxar i dagens fastigheter. Allt fler smartTV säljs etc. Så inom tio år kan det behövas högre hastigheter.

Skrivet av mrqaffe:

Jag är tämligen övertygad om att kommunen inte hindrar någon annan att erbjuda sig att bygga ett nät, problemet ligger mer i att kommunen själva inte får bygga ett nät utan måste tillåta privata företag att missköta saker pga konkurenslagen.

Allt fler kommuner kör idag med öppna stadsnät.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350