Bara jag som blir sugen på att köpa DVD/Blueray igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det fanns bla en del Sony som körde 1081i och hade hdmi anslutningar, nackdelen med dem var när man skulle flytta dem, ungefär lika stora och tunga som en högtalare...
Tex Sony KD-34XBR970 34" HDTV 16X9 Format
https://i.imgur.com/pjwQCgN.png
https://i.imgur.com/sGNyc6V.png

Det var som fan.

Ja Sony´s CRT minns jag, deras Trinitron, de var sjukt mysiga att flytta.
Vägde typ som ryskt bly.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Ja kör på fysiska exemplar jag, gillar dock att se samlingen i bokhyllan med!
Men om inte annat kan man ju köpa en bluray brännare och lägga in dom själv digitalt i ett mediebibliotek, sen köra typ plex eller openelec eller liknande!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

MKV är bara en container, tänk en zipfil typ. Inuti finns diverse video/ljud/text-strömmar etc.

En bluray-video kan innehålla antingen MPEG2, h264, eller VC1 för videospåret. Jag vet inte så mycket om Makemkv, men kan tänka mig att man kan välja att transkodera (komprimera om videon), eller bara rippa videon så som den ligger på skivan.

Att enbart rippa bör gå ganska raskt, begränsningen är hur snabb läsaren är typ. Krävs nästan ingen CPU alls. Att transkodera är dock väldigt CPU-tungt.

Kollade lite på makemkv's forum och hittade detta: MakeMKV can also do Blu-ray disc's. But in full Uncompressed quality that can be as much as 30 gigabytes! Förstår jag det rätt att filmen blir transcodad men inte komprimerad?

Det är väl därför många använder Handbrake efter dem gjort MKV av Blu-ray'n för mindre fil...

I vilket fall så blir det en AMD CPU för första gången i mitt liv vid nästa dator köp.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

Kollade lite på makemkv's forum och hittade detta: MakeMKV can also do Blu-ray disc's. But in full Uncompressed quality that can be as much as 30 gigabytes! Förstår jag det rätt att filmen blir transcodad men inte komprimerad?

Jag tror du blandar ihop begreppen. Filmen transkoderas(komprimeras) inte som jag förstår den texten. Dvs MakeMKV kopierar bara innehållet. Det ska inte krävas någon fräsig CPU för det. (Att de använder "uncompressed quality" är lite felaktigt, då bluray redan är komprimerat)

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Jag tror du blandar ihop begreppen. Filmen transkoderas(komprimeras) inte som jag förstår den texten. Dvs MakeMKV kopierar bara innehållet. Det ska inte krävas någon fräsig CPU för det. (Att de använder "uncompressed quality" är lite felaktigt, då bluray redan är komprimerat)

Japp, det blev lite rörigt, men tack för info't.

Då blir jag ännu mer nyfiken på hur "Guggen64" får ner sina tider till 6-8min med MKV på blu-ray om inte CPU'n har någon större betydelse, får se om han svarar.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

Japp, det blev lite rörigt, men tack för info't.

Då blir jag ännu mer nyfiken på hur "Guggen64" får ner sina tider till 6-8min med MKV på blu-ray om inte CPU'n har någon större betydelse, får se om han svarar.

Kan ju vara din blurayläsare som inte är så snabb. Hur många "X" ligger den på?

Edit: de snabbaste läsarna på marknaden verkar vara 16X, vilket teoretiskt ska kunna läsa en fullproppad dual layer-skiva på ca 23 minuter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Kan ju vara din blurayläsare som inte är så snabb. Hur många "X" ligger den på?Skickades från m.sweclockers.com

ASUS BC-12D1ST is a powerful and energy-saving Blu-ray drive capable of reading from 12X BD format.

Jag har läst lite om "riplocked" kan det vara så att min är det för jag ser sällan hastigheter över 3-4...?

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

ASUS BC-12D1ST is a powerful and energy-saving Blu-ray drive capable of reading from 12X BD format.

Jag har läst lite om "riplocked" kan det vara så att min är det för jag ser sällan hastigheter över 3-4...?

Jag tror inte på att det tar 6-8 minuter, om det inte är nån enklare single-layer-skiva som inte är helt full han rippar. Som sagt, de snabbaste läsarna på marknaden kan inte dra en full bluray på under 22 minuter, ens teoretiskt. I praktiken får man inte full hastighet på hela skivan, så det kommer gå långsammare ändå.

En 12X-läsare kan absolut max dra en full dual layer på 30 minuter. Så det är nog inget fel på dina grejer.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Så det är nog inget fel på dina grejer.

Skönt att höra, det är ju egentligen ett icke problem då en blu-ray tar ungefär vad ett normalt tv avsnitt brukar ta att titta på, men ibland har man fler blu-rays än avsnitt och då hade det varit skönt med lite mer speed, jaja vi får väl se vad framtiden har att erbjuda.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem
Skrivet av SurfersHymn:

Det är trist att Netflix o.s.v inte erbjuder behind the scenes och framförallt kommentatorsspår. Har helt övergivit fysisk media men detta är något jag saknar.

Finns för flera av deras egna serier. Såg den om deras puppet serie och var väldigt intressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PerfectGamingWeather:

Jag använder också Makemkv men mina bluray tar ca 30-40min (Kör oftast med bästa ljud och endast svensk text), har du lust att tipsa om vilken hårdvara du använder?

edit: Kollade precis filmbibban, Avengers.Endgame.AVC.DTS.Swesub 35,7GB är dina filer i denna storleksordning också?

30-40 min hade jag på min gamla dator men nu sedan jag byggde ny dator går de betydligt fortare.

När jag kopierar en Blu-Ray och Dvd tar jag bort alla textade språk om de inte är japanskt eller något annat konstigt språk på ljudet och sedan tar jag bort alla ljudformat och behåller endast 1 ljudspår, oftast 5.1 spåret.
Har en Asus BW-16D och den går på max då jag rippar, read rate är alltid över 10x i makeMkv. (Har köpt MakeMkv)

En Blu Ray brukar ligga runt 30-40Gb även då jag väljer bort alla ljudformat utom ett och tar bort all text och allt extramaterial.
Håller på att rippa James Bond just nu och jag ligger på en snitt på ca 7-10 minuter per film.

Rippar till en NVMe M.2 Disk på 500Gb.
AMD Ryzen 2700x. 32gb 3200mhz ram. Asus Rog Crosshair VII Hero

En dvd rippar jag under 5 minuter, går extremt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

30-40 min hade jag på min gamla dator men nu sedan jag byggde ny dator går de betydligt fortare.

När jag kopierar en Blu-Ray och Dvd tar jag bort alla textade språk om de inte är japanskt eller något annat konstigt språk på ljudet och sedan tar jag bort alla ljudformat och behåller endast 1 ljudspår, oftast 5.1 spåret.
Har en Asus BW-16D och den går på max då jag rippar, read rate är alltid över 10x i makeMkv. (Har köpt MakeMkv)

En Blu Ray brukar ligga runt 30-40Gb även då jag väljer bort alla ljudformat utom ett och tar bort all text och allt extramaterial.
Håller på att rippa James Bond just nu och jag ligger på en snitt på ca 7-10 minuter per film.

Rippar till en NVMe M.2 Disk på 500Gb.
AMD Ryzen 2700x. 32gb 3200mhz ram. Asus Rog Crosshair VII Hero

En dvd rippar jag under 5 minuter, går extremt fort.

Tvivlar starkt på dina siffror. 40 gigabyte på 10 minuter skulle innebära att din läsare överför i snitt nästan 70 megabyte per sekund.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Använder Blue Ray och DVD än idag men även Netflix vid sidan om.
Skulle aldrig kunna tänka mig att leva utan min Samling med film.
Har ju en Gammal Sony som är Chippad för att läsa regionsfritt och vore ju tråkigt om den dog med tanke på ålder
Men nej jag brukar se det som att är filmen bra nog att titta om så köper jag den än att jag ska förlita mig på att netflix etc har kvar dem men ser jag filmen/tv serien 1 gång och aldrig mer så kollar jag på den där

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

30-40 min hade jag på min gamla dator men nu sedan jag byggde ny dator går de betydligt fortare.

När jag kopierar en Blu-Ray och Dvd tar jag bort alla textade språk om de inte är japanskt eller något annat konstigt språk på ljudet och sedan tar jag bort alla ljudformat och behåller endast 1 ljudspår, oftast 5.1 spåret.
Har en Asus BW-16D och den går på max då jag rippar, read rate är alltid över 10x i makeMkv. (Har köpt MakeMkv)

En Blu Ray brukar ligga runt 30-40Gb även då jag väljer bort alla ljudformat utom ett och tar bort all text och allt extramaterial.
Håller på att rippa James Bond just nu och jag ligger på en snitt på ca 7-10 minuter per film.

Rippar till en NVMe M.2 Disk på 500Gb.
AMD Ryzen 2700x. 32gb 3200mhz ram. Asus Rog Crosshair VII Hero

En dvd rippar jag under 5 minuter, går extremt fort.

Läshastigheten för BD på den är 12x, alltså 54MB/s så den tiden låter fullt rimligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Läshastigheten för BD på den är 12x, alltså 54MB/s så den tiden låter fullt rimligt.

Ligger konstant över 50 mb/s i MakeMkv och jag har ändrat lite i firmwere på läsaren så den inte går ner i varv utan går på max hela tiden, dock brukar de bli problem ibland då skivan är lite smutsig eller har nån repa men oftast går de bra, max tiden hade jag på Sagan om ringen extended, tog runt 18 minuter men de var stora filer på över 40 gb.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

30-40 min hade jag på min gamla dator men nu sedan jag byggde ny dator går de betydligt fortare.

När jag kopierar en Blu-Ray och Dvd tar jag bort alla textade språk om de inte är japanskt eller något annat konstigt språk på ljudet och sedan tar jag bort alla ljudformat och behåller endast 1 ljudspår, oftast 5.1 spåret.
Har en Asus BW-16D och den går på max då jag rippar, read rate är alltid över 10x i makeMkv. (Har köpt MakeMkv)

En Blu Ray brukar ligga runt 30-40Gb även då jag väljer bort alla ljudformat utom ett och tar bort all text och allt extramaterial.
Håller på att rippa James Bond just nu och jag ligger på en snitt på ca 7-10 minuter per film.

Rippar till en NVMe M.2 Disk på 500Gb.
AMD Ryzen 2700x. 32gb 3200mhz ram. Asus Rog Crosshair VII Hero

En dvd rippar jag under 5 minuter, går extremt fort.

Tack för svar, (MKV Beta) filmen, ett ljudspår oftast 5.1 och endast svensk text, däremot gör det stor skillnad då du får ut 10x.

För länge sen när jag gjorde detta med mina DVD (runt 5GB) gick det som du skrev väldigt fort, misstänker nu när du även skrev att du ändrat firmware att detta kan vara boven i dramat. (Min är nog riplocked)

Får se, kanske kollar runt lite och köper en med bra reviews eller lat som man är väntar tills det blir helt ny burk.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Jag har några Blu-ray som jag vill rippa själv och lägga dom på NAS-en, men undrar är det lagligt att göra så där?

mvh
Njanja

Det är lagligt att ta en privat kopia av disken, men det är olagligt att kringgå kopieringsskyddet om sådant finns (vilket såklart generellt sett är ett krav för att göra en fungerande kopia av disken).

Har aldrig sett någon bli åtalad för detta när det varit strikt för privat bruk. Ingen garanti på att det aldrig kommer ske dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Har aldrig sett någon bli åtalad för detta när det varit strikt för privat bruk. Ingen garanti på att det aldrig kommer ske dock.Skickades från m.sweclockers.com

Har alltid sett detta som en självklarhet då jag köper mina filmer lagligt och endast kopierar (privat) för smidigheten när man vill titta och originalfilmen blir ju som en backup istället.

Skulle detta vara eller bli olagligt då är det nått fel i systemet!

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem

Om man ska rippa Blu-Ray vad är det för spelare som gäller?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Som de andra sagt, köp fysisk media och rippa in och lägg på en server. Jag köper uteslutande 4k/UHD filmer idag då det är löjligt stor skillnad i kvalitet på både bild och ljud mot ex netflix fortfarande och för jag vill ha filmerna utan att de försvinner.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Som de andra sagt, köp fysisk media och rippa in och lägg på en server. Jag köper uteslutande 4k/UHD filmer idag då det är löjligt stor skillnad i kvalitet på både bild och ljud mot ex netflix fortfarande och för jag vill ha filmerna utan att de försvinner.

Detta är en av anledningarna till att jag också vill göra det. Samt utnyttja privatkopieringsavgiften vi betalar så jag kan rippa och dela lagligt till mina vänner.

Ett större alternativ för mig dock är all censuering/klippning som pågår på onlinetjänster.

Tittar igenom vänner med min tjej som inte har sett den tidigare på netflix och märker att en del skämt är klippta och editerade. Detsamma gäller massvis med filmer. Såg att de hade The other guys på netflix men stängde av efter 5:e skämtet som var ändrat jämfört med theatrical-relase. Satte på Tropic thunder istället och märkte att en massa skämt var censurerade / bortklippta.

Det är inte heller bara absurda och vulgära skämt som är klippta utan små random scener som bara känns som de klippts bort för att spara tid, vilket ger mig en väldigt olustig känsla då jag föredrar att se filmer och serier i sitt orginalutförande.

Går det lika bra att rippa via en usb blu-ray läsare? Har inga möjligheter i dagsläget.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

@Ceogar:

Förstår hur du menar. En usb brännare ska fungera bra det med så länge den har de funktionerna som krävs

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@Ceogar: Det går med USB.

Själv har jag en Asus BW-16D1HT i externt USB-chassi (OWC Mercury pro optical).
Ansluten till en Mac Mini.

Har också en Samsung Se-506Cb liggandes sedan tidigare.

Båda har fungerat bra för ändamålet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

Har alltid sett detta som en självklarhet då jag köper mina filmer lagligt och endast kopierar (privat) för smidigheten när man vill titta och originalfilmen blir ju som en backup istället.

Skulle detta vara eller bli olagligt då är det nått fel i systemet!

Fel i systemet är det tyvärr, men som sagt - betvivlar att filmföretagen kommer ge sig efter folk som kopierar strikt privat och inte sprider materialet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Min tanke i framtiden är nog att gå ifrån alla "prenumerationer" och endast köra https://blockbuster.se/ och köpta filmer.

Har personligen inget emot att hyra film på t.ex Hemmakväll. Det ger en ju fredagsfeeling och om man bor centralt kan man lämna tillbaka filmen efter jobbet t.ex.

Tyckte denna film passade eftersom det är en "tribute" till fysisk media.

Visa signatur

Citera så får du svar :)